Forumindex › Forums › Modellen › Astra › avondlicht kleine lamp brand grote niet
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 oktober 2011 om 12:31 #17240809
auto: OPEL ASTRA F HATCHBACK (53) 68pk
Ik ben een beginneling , kan iemand me met volgende helpen.
na lang zoeken en blabla, heb ik eindelijk het houdertje waarin het klein lampje insteekt, kunnen loskrijgen.
Ik ontdekte dat de linkerglas(passagierskant) verschillend is van de rechterglas(chauffeurkant) (heb ooit de bokaalglas langs chauffeurkant moeten vervangen omdat iemand ertegen botste).Bij de rechterglas kreeg ik dat houdertje makkelijk uit door gewoon eraan te trekken.
Bij de linkerglas leerde ik dat ik eerst het houdertje moest draaien dan trekken ( , iets bijgeleerd dus :) )Ik moest dus het lampje vervangen aan de passagierskant want deze werktte niet meer, enkel groot lampje werktte.
Dus mijn twee glazen bokalen(of hoe moet ik ze noemen?) bevatten elk twee lampjes: een kleine en een grote.
Ben erin geslaagd om het kapotte kleine lampje te vervangen.
maar nu:
doe klein licht aan (parkinglicht?) dan branden bij elke bokaal enkel het klein lampje.
Doe ik avondlicht aan dan: bij passagierskant brand enkel het kleine lampje, bij chauffeur kant beide lampen.
Grootlicht aan: dan branden beide lampen in beide lokalen.
Mijn vraag is dan: is dat wat bij avondlicht gebeurd, normaal??? zoniet, wat scheelt er?
Wetende dat ik altijd mijn auto altijd heb kunnen keuren zonder problemen (met die twee verschillende bokalen jaa).
Iemand?
27 oktober 2011 om 12:39 #17911866Het duurde even voordat ik je begreep en nog weet ik niet wat je bedoeld met ‘bokalen’ (bij mijn weten is dat een beker die je wint na een wedstrijd).
Wat jij parkinglicht noemt, is stadslicht.
Wat je avondlicht noemt, is dimlicht.Het enige wat ik even kan bedenken is dat je dimlicht aan passagierszijde kapot is?
Misschien kun je je verhaal verduidelijken met een foto?27 oktober 2011 om 13:32 #17911867AnoniemLid sinds:
1 January 1970Klinkt inderdaad gewoon als een dimlicht kapot, vervangen dus.
27 oktober 2011 om 13:49 #17911868Ik gebruik deze termen omdat ik niet weet hoe het noemt. wel zoals je weet, elke auto heeft van voor en achter licht. van voor zijn er de pinkerlichten en de andere lichten die licht geven als je dat binnen in de auto aanzet(s’avonds). met bokalen bedoel ik dan daar waar al de lampjes inzitten. dus mijn probleem is aan de voorkant.
ik heb maar 2 lampjes in elk bokaal. doe ik het stadlicht aan, dan branden de kleine lampjes (één in elk bokaal). dus dan schijnt er niet veel licht. Doe ik de dimlicht aan (wat je aan moet doen s’avonds als het donker is) dan brand er bij de passagierskant enkel het klein lampje, bij chauffeur kant brand het kleine en het grote lampje. Doe ik groot licht aan, dan branden ze allemaal (dus zowel de kleine als de grote bij passagierskant, als de kleine en de grote bij chauffeurskant).
ik neem aan dat de lampen niet kapot zijn? want bij groot licht werken ze allemaal?
BEN WAT GAAN SURFEN, het bokaal waarover ik het heb is de koplamp :). Daarin zitten mijn lampjes (2 in totaal).
27 oktober 2011 om 13:54 #17911869Ik weet ff niet hoe het bij een Astra F zit, maar ik heb op m’n Astra G aparte lampen voor het groot licht (bij mij zijn dat de binnenste lampen, dus het dichtst tegen de grille aan), heb er nooit op gelet bij de Astra F.
Zet je groot licht maar eens aan, kijk er niet recht in, maar een beetje van de zijkant, dan kun je zien welke lampen aangaan met groot licht.27 oktober 2011 om 13:57 #17911870Ik heb de lampen eruit gehaald, en zo dan uitgetest, zo zie ik wat er juist gebeurd, en ben nog gaan zoeken naar andere lampjes maar meer dan 2 per koplamp zijn er niet. Dus alle lampjes branden als ik groot licht aandoe.
Tenzij de grote lamp twee standen heeft, waarvan de dimstand kapot is en de grootlicht stand werkt? (ik gis nu maar wat)
27 oktober 2011 om 14:01 #17911871Ja, dat zou kunnen, dat deze werkt als een soort duplo-lamp, met twee gloeidraden, zoals sommige achterlichten die tevens fungeren als remlicht.
Ik had dit laatst, mijn remlicht deed het wel, maar het achterlicht niet. Er was toen één gloeidraad van de twee kapot.Wat je kunt doen om het zeker te weten is om de defecte lamp van passagierszijde naar chauffeurszijde te wisselen. Als deze daar ook geen licht geeft, is dus de lamp (één van de gloeidraden) kapot.
27 oktober 2011 om 14:17 #17911872Ik heb enkele dagen geleden nieuwe lampjes gekocht, dacht eerst hier te vragen of er iemand een oplossing had voor mijn probleem(misschien bekabeling ofzo). Dus dan zal ik nu de lamp met een nieuwe vervangen en zien wat dat geeft, zal het laten weten als het werkt
27 oktober 2011 om 14:22 #17911873De kans is groter dat een lampje kapot is dan het aan bedrading, relais of zekeringen ligt. Die laatste twee zijn het trouwens sowieso niet, want dan zouden beide lampen het niet moeten doen.
Een lamp is ook een echt slijtagedeel, in tegenstelling tot bedrading, relais en zekeringen (al kan dat natuurlijk ook verslijten).27 oktober 2011 om 14:43 #17911874ok, het was dan toch het lampje, heb de nieuwe en de oude naast elkaar gezet, en zeg twee draadjes(die dan oplichten als de lamp stroom krijgt) -> gloeidraden noemt dat ( :) ) bij de nieuwe en bij de kapotte maar één draadje, blijkbaar is de andere kapot gesprongen?
Het werkt dus nu :), enorm bedankt.
Het was snel uitgetest en kon dan direct zien dat de dimlicht nu perfect werkt op beide, maar veel tijd nodig gehad om de lamp terug vast te maken, met van dat ijzeren kliksysteem, hoe doen garagisten dat? speciaal materiaal?? ik denk dat dit het moeilijkste was dan al de rest te samen. Uiteindelijk toch gelukt vast te maken, en omdat ik twee verschillende koplampen heb, zat ik ook te vechten met de andere lamp(die altijd werktte maar losmaakte om te zien wat er nu juist gebeurd), krijg deze niet terug op haar plaats vast gemaakt, is ook zo’n ijzeren systeem maar anders dan bij de andere koplamp. Hoe kan ik dat het beste aanleren?
Zou dat een probleem vormen voor de lichtinval, met andere woorden, zal ‘m door de keuring komen?? hmm
27 oktober 2011 om 14:59 #17911875Ik denk dat je 2 verschillende merken gebruikt.
Bij het ene merk moet je die ijzeren ring klem draaien terwijl je bij het ander merk moet klikken/klemmen.Ik heb in mijn voorraad ook 2 verschillende systemen om je dimlicht te kunnen vervangen.
Het is dus een kwestie van aanleren zoals jij zegt.
Kijk wel goed dat de dimlicht goed zit in de houder, anders kun je de boel verbuigen aldaar.
Rik ;)
27 oktober 2011 om 15:23 #17911876hmm, dus geen stap 1 zie je die klem daar, en dan stap 2 neem de ijzeren ring vast aan de bovenkant, dan stap 3 … je weet wat ik zoek :) dus gewoon experimenteren tot ik het vind zeker :) , alles zit vast behalve die ene lamp, ga dat morgen nog eens proberen.. .
maar probleem is opgelost, dus bedankt iedereen.
27 oktober 2011 om 16:18 #17911877Graag gedaan. :thumb
Wat bedoelen jullie trouwens met twee merken lampen? Een aansluiting (zoals bijv. H7) is toch een aansluiting?27 oktober 2011 om 19:49 #17911878ik weet niet wat kadAstra daarmee bedoeld maar wat ik ervan begrijp is dat er twee manieren zijn om de grote lamp vast te maken. Want ik had ooit mijn originele koplamp moeten vervangen (iemand tegen gebotst) , ben naar kerkhof gegaan, heb een koplamp gekregen met de gedachte dat het de zelfde is. maar vandaag merktte ik dus dat het iets anders uitziet , ook aan buitenkant,(omdat mijn beschermer(noemt dat de grill?) een beetje boven de lamp uitsteekt. en aan binnekant is dat systeem van kleine lamp gewoon insteken terwijl bij de originele koplamp insteken dan draaien om vast te maken. de grote lamp moet je met ijzerkes vastmaken, en dan in een klem steken, maar bij de niet orignele zie ik geen klemmen, dus morgen proberen dat ijzerke eromheen te draaien(of hoe maar ook) zoals ‘m zei… .
27 oktober 2011 om 20:15 #17911879Ik bedoel Merken als Bosch en Valeo. (koplampmerken)
Ik weet het niet zeker maar elk merk heeft zijn eigen manier van klemmen van de halogeenlampen.
Nogmaals, bij de een moet je klemmen en bij de andere draaien om de pit te kunnen verwijderen/vervangen.Als je erop staat dan maak ik wel foto’s van de 2 systemen……
Rik ;)
27 oktober 2011 om 20:56 #17911880Apart….ik dacht echt dat bijv. H7 maar één type aansluiting had. Die klemmen, die heb ik in m’n mistlampen zitten, volgens mij was dat H2….
Ach ja, weer wat geleerd.27 oktober 2011 om 21:36 #17911881@KadAstra-EF wrote:
Ik bedoel Merken als Bosch en Valeo. (koplampmerken)
Ik weet het niet zeker maar elk merk heeft zijn eigen manier van klemmen van de halogeenlampen.
Nogmaals, bij de een moet je klemmen en bij de andere draaien om de pit te kunnen verwijderen/vervangen.Als je erop staat dan maak ik wel foto’s van de 2 systemen……
Rik ;)
Mag wel,als dat mogelijk is, wil dat eens zien, dan kan ik dat op foto volledig zien, terwijl in de auto geinstalleerd, zie ik niet goed hoe het in elkaar steekt.
27 oktober 2011 om 21:40 #17911882@haramo wrote:
@KadAstra-EF wrote:
Ik bedoel Merken als Bosch en Valeo. (koplampmerken)
Ik weet het niet zeker maar elk merk heeft zijn eigen manier van klemmen van de halogeenlampen.
Nogmaals, bij de een moet je klemmen en bij de andere draaien om de pit te kunnen verwijderen/vervangen.Als je erop staat dan maak ik wel foto’s van de 2 systemen……
Rik ;)
Mag wel,als dat mogelijk is, wil dat eens zien, dan kan ik dat op foto volledig zien, terwijl in de auto geinstalleerd, zie ik niet goed hoe het in elkaar steekt.
Oke, maak ik morgen foto’s voor je.
Rik ;)
28 oktober 2011 om 19:33 #17911883Goedenavond,
Zoals beloofd de foto’s:
1e foto:
Links is draaien en rechts is klemmen/klikkenOke dan, de linkerkant nogmaals genomen maar dan dichterbij:
zo, das 2 en dan nu de rechterkant van foto 1 maar dan ook weer dichterbij genomen:
Goed, ik ga de boel weer opruimen.
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee !!Oh ja, de oplettende kijker zal zien dat dit Kadett E koplampen zijn maar dat maakt voor de vraagstelling niet uit. Die van de Astra F zijn qua systeem/mechanisme identiek !
Ik groet u, Rik ;)
28 oktober 2011 om 20:55 #17911884Hey, zo’n klemsysteem zit er bij dus in de mistlampen.
Apart dat er koplampen met verschillende aansluitingen zijn geleverd voor de Astra F (en de Kadett E). Horen daar eigenlijk dan geen verschillende lampen in (H7 voor de linker, H? voor de andere???)?28 oktober 2011 om 21:04 #17911885@RISL wrote:
Hey, zo’n klemsysteem zit er bij dus in de mistlampen.
Apart dat er koplampen met verschillende aansluitingen zijn geleverd voor de Astra F (en de Kadett E). Horen daar eigenlijk dan geen verschillende lampen in (H7 voor de linker, H? voor de andere???)?Nee, daar gaat hetzelfde lampie in.
Rik ;)
28 oktober 2011 om 22:05 #17911886Astra-F / Kadett-E is bijde een Combilamp H4
Willem
29 oktober 2011 om 07:20 #17911887ja, duidelijke foto’s, ik heb ook foto’s gemaakt met mijn oh zo arme gsm. maar foto’s maken met de lamp in de auto is niet zoo makkelijk(weinig lichtinval).
Het is me uiteindelijk gelukt, heb wel de batterij eruit moeten halen. Ik zal mijn foto van de klemsysteem van mijn valeo koplamp(van kerhof) hier ook zetten, ik denk dat het een beetje lijkt op de rechterfoto van KadAstra.
Hoe zet je foto’s online?
29 oktober 2011 om 07:25 #17911888Daarvoor kun je kijken in dit topic: viewtopic.php?f=78&t=139209
13 november 2011 om 22:45 #17911889hmm, moet dat nog proberen ..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.