Astra g x16szr chippen

Forumindex Forums Modellen Astra Astra g x16szr chippen

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240361
    VivaLasHomies
      Lid sinds:
      5 May 2011

      Beste leden,

      Ik wil graag mijn astra g uit 99 chippen. Het motertype is x16szr.
      Genoeg informatie te vinden op het internet voor het chippen. Maar nergens voor dit type blok.
      Misschien dat de geleerden mij meer informatie hierover kunnen geven? Of anders andere gelijke mogelijkheden.

      #17907848
      Oenatje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        ik vind het weggegooid geld, vermogenstoename is niet veel

        #17907849
        rdh
          Lid sinds:
          13 December 2009

          Zou ik niet aan beginnen idd zonden voor je geld.

          #17907850
          VivaLasHomies
            Lid sinds:
            5 May 2011

            oke dat is duidelijk! Het gaat me het meest om de koppel te verhogen..
            niet aan te raden dus begrijp ik.

            Maargoed is het verder wel mogelijk?

            #17907851
            kiyamizio
              Lid sinds:
              5 February 2010

              het zal zeker mogelijk zijn.

              je kan hem beter inruilen en een 1.8 nemen.

              #17907852
              Bluns
                Lid sinds:
                24 December 2005

                Waarschijnlijk word er voor deze motor geen software geschreven omdat deze bijna niet verkocht word en de winsten minimaal zijn..
                Als geld geen probleem is, is alles mogelijk, alleen wat is rendabel?
                Mocht je echt meer vermogen / koppel willen kan je beter naar een ander blok of auto gaan zoeken..

                #17907853
                VivaLasHomies
                  Lid sinds:
                  5 May 2011

                  Mijn vriendin rijd in een tigra met een 1.4 erin! Dat ding heeft me toch een pit.. Kan op het powerfilter na niks ontdekken.. Vermogen moet toch ergens wegkomen. Als dit met een chip voor elkaar is gekregen is het zeker het geld waard wat ik erop vooruit zou gaan dan in mijn eigen auto.

                  #17907854
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Let even op de verschillen:

                    Astra-G 1.6 8V X16SZR:

                    Motor:
                    – cilinder inhoud: 1598cc
                    – kleppen per cilinder: 2
                    – Inspuiting: Centraal (1 injector voor 4 cilinders)
                    – Compressie verhouding: 9,6 : 1
                    – Vermogen: 55kw/75pk bij 5200 tpm
                    – Koppel: 128Nm bij 2800 tpm
                    – gewicht bij GL uitvoering 3deurs hatchback: 1050kg
                    – 0-100: 14,7 seconden
                    – Topsnelheid: 170km/u

                    Opel Tigra-A 1.4 16V X14XE::

                    Motor:

                    – Cilinder inhoud: 1389cc
                    – kleppen per cilinder: 4 (2 kleppen meer als de astra motor)
                    – Inspuiting: Multipoint (1 injector per cilinder, dus 4x injector)
                    – Compressie verhouding: 10,5 : 1 (hoger als de Astra motor)
                    – Vermogen: 66kw / 90pk bij: 6000 toeren (15pk meer als de astra)
                    – Koppel 125Nm bij 4000 toeren: (3Nm lager als bij de 1.6 8V in de astra)
                    – gewicht bij basis uitvoering: 955kg (100kg lichter als de astra)
                    – 0-100: 11,5 seconden: (2,2 seconden sneller als de astra)
                    – topsnelheid: 190km/u (20km/u hogen als bij de astra)

                    de motoren zijn qua techniek totaal verschillend, de motor in de tigra is een 1.4 16klepper met dubbel bovenliggende nokkenas (DOHC) tov een astra met een 1.6 8klepper met 1 bovenliggende nokkenas (OHC).

                    de Motor van de Astra is dan ook voorzien van slechts 1 injector die alle cilinders moet voeden, niet oprimaal voor veel vermogen zeg maar, de tigra heeft een voor iedere cilinder een eigen injector, wat m efficienter maakt, voordeel van multipoint is dat de inspuit hoeveelheden makkelijker (en dus sneller) aangepast kunnen worden door de motor computer, en maakt dat ook gelijk een stuk makkelijker om vermogen te genereren en af te regelen, daarom doet de motor in de Astra ook een beetje loom en reactieloos aan vergeleken met het vlotte gedrag van de Tigra motor.

                    daarbij heeft de 1.6 motor lagere compressie, leuk…. voor het mileu, maar vlotter word ze er niet van.

                    daarbij komt dat het vermogen en koppel van de 1.4 16V duichter bij elkaar licht (zij het in hoger toeren), dat maakt van de motor meer een speledingetje met wat sportiever karakter.

                    De Tigra is daarbij lichter en gestroomlijnder, dat maakt m ook al een stuk vlotter, en bij normaal rijden zuiniger als de astra.

                    helaas is met deze 1.6 8klepper weinig eer te behalen door zijn simpele, betrouwbare en wat ouderwetse techniek.

                    willem

                    #17907855
                    BlueAstraG
                      Lid sinds:
                      24 December 2011

                      Bovenstaande informatie van Wim is erg nuttig en klopt volledig.

                      De technologie van chiptuning tegenwoordig werkt daarentegen zeer goed. Ook al heb je een 8v, zonder turbo.
                      De combinatie chiptuning – cold air intake – performance bougies ga je makkelijk tussen de 10 en 15pk pakken. En o.a. een stuk meer koppel.

                      Datatuning.nl heeft diverse Astra G x16szr’s gechipped. Als je daar heen gaat, wordt het voor jou geinstalleerd, zonder extra te hoeven betalen.

                      De eerder genoemde combinatie is echt een aanrader. Heb op internet wel een link voor je wat Datatuning heeft betekend voor een 1.8 16v. Daar is 22pk uitgekomen, achteraf gemeten op de rollerbank. Met de combinatie cold air intake + chiptuning (geen performance bougies).

                      Neem anders even contact met ze op, dan weet je waar je aan toe bent.

                      Als je dat linkje van die 1.8 16v wilt, fix ik die even voor je. Ik hoor het wel.

                      Succes!

                      #17907856
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        Software aanpassing is vrijwel nutteloos op een 1.6 8v. Hier op het werk raden wij het ook af aan klanten tenzij deze een turbo of supercharger erbij wil. Er zou hoogstens 5pk bij komen met beetje koppel dat op 2 handen te tellen is.. En om daar nu een paar honderd euro voor neer te leggen? En natuurlijk zijn er altijd bedrijven die die dingen chippen want dat is makkelijk geld verdienen. Waarschijnlijk krijg je er dan geen vermorgensmeting bij ;) En zowel, dan hebben ze de bank gewoon ingesteld op 50 graden buitentemperatuur zodat de bank veel meer aangeeft dan het in werkelijkheid is..

                        En performance bougies gaan echt geen verschil maken op een miniscule 1.6. Die dingen hebben alleen zin bij serieuze vermogens en dan nog is het minimaal. En een coldair intake levert ook geen 5pk extra.. En ook al lijkt het na het aanpassen van dit soort dingen dat je auto een stuk harder loopt, het zit gewoon tussen de oren ;) Die paar pk’s ga je echt niet merken bij 5200rpm.

                        Ik werk zelf bij een chiptuner en trust me, mensen nemen graag alles over wat op de verpakking staat maar dit is in werkelijkheid echt niet zo! Een open luchtfilter levert geen extra vermogen bij een standaard blokje en kneiterdure race bougiekabels hebben geen zin op een standaard motor en hetzelfde geld voor racebougies.. Allemaal weggegooid geld helaas. Zie het zo vaak op het werk dat mensen dit soort onzin kopen en dan voor een custom afstelling komen en blijkt dat er nog minder vermogen in zit dan standaard vanaf fabriek.. Weg 1000 euro… Atmosferische benzinemotor zijn niet goedkoop te tunen… En datatuning levert voor elke motor een software afstelling, oftewel ze kopen voor 25 euro een softwaresetup van een database uit Oekraïne en verkopen dit soort troep aan mensen voor 300 euro… Wilt je een software afstelling, neem dan een custom afstelling en een rollenbank test! Want driekwart is keihard nep en ga voor zekerheid.

                        #17907857
                        BlueAstraG
                          Lid sinds:
                          24 December 2011

                          Geef je mening, prima. Klinkt ook goed onderbouwd enzo. Maar dat is het niet.

                          Dat het bedrijf waar jij voor werkt, niet veel uit chiptuning kan halen….. Zegt niets over andere bedrijven.

                          Maar ga geen appels met peren vergelijken en elk bedrijf over 1 kam scheren. En jij weet niet eens hoe Datatuning te werk gaat, dus wat kom je nou praten? Toevallig heb ik een kijkje achter de schermen mogen ervaren. Ben niet voor niets vaste klant, terwijl ik ervaring heb met diverse bedrijven.

                          En zomaar wat roepen over een module voor 25 euro uit Oekraine. Tot dit soort teksten nam ik je serieus, hierna moest ik lachen. Het is dat ik sommige dingen gewoonweg niet mag noemen als klant zijnde, maar het zou je verbazen. Geen Oekraine zooi in ieder geval haha.

                          Maar de moeite die je hebt genomen, daar heb ik respect voor. Ga alleen geen dingen roepen waar je daadwerkelijk geen weet van hebt, voor wat voor bedrijf je dan werkt.

                          #17907858
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Heel eerleijk BlueAStraG Mart heeft grotendeels gelijk. zeker bij een x16szr is wienig te behalen. Van een z16se zou je dan net wat meer kunnen verwachten, maar met coldairintake en dergelijke ga je er echt geen racemonster van maken en is sonde van je geld.

                            Bougies ga je echt geen pk’s mee winnen.

                            Heb je ook wat meer info als links naar websites van Datatuning? Bijvoorbeeld een auto die op de vermogenbank is geweest en met een lijstje wat er allemaal door hen is aangepast?

                            Ik heb nu het woord Datatuning zo vaak voorbij zien komen dat het bijna lijkt of je er enkel reclame voor maakt, maar zijn er ook harde cijfers?

                            Oja ik had een ongeblazen z16xe met 154 PK en daar moet je ook echt wel wat veranderen voordat je die eruit krijgt.

                            #17907859
                            BlueAstraG
                              Lid sinds:
                              24 December 2011

                              Biggie’s Astra Coupe, cold air intake + chiptuning.
                              1.8i 16v (dat dan weer wel)

                              http://www.astratuningclub.nl/viewtopic.php?f=120&t=10383&start=10″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                              22 zuivere paardenkrachten……. BAM! Terwijl er geen koude lucht blazer bij een rollerbank staat.

                              En daarbij komt kijken, je mag niet optellen met pk’s afzonderlijk van elkaar. Elk tuning onderdeel versterkt elkaar voor een nog groter geheel. Elk onderdeel wordt nog nuttiger.

                              Komop jongens, dit is basiskennis.

                              En wat betreft mezelf, ben een rasechte adhd’er met heel veel enthousiastme over dit bedrijf. Door eigen ervaringen. Dus ik roep niet zomaar wat.

                              En aangezien ik een echte Opel liefhebber ben en geen hater, deel ik dit met anderen. Zonder eigenbelang, puur omdat ik anderen ook het beste gun.

                              Ik wil niet lullig doen of iets dergelijks maar als je zomaar wat roept en jezelf eigenlijk een beetje voor lul zet, duik dan de boeken, schoolbanken e.d. maar weer in.

                              M’n laatste opmerking geldt niet voor iedereen, laat dat duidelijk zijn. En wil niemand beledigen maar wel wakker schudden.

                              #17907860
                              Bluns
                                Lid sinds:
                                24 December 2005

                                Het bedrijf zal vast goed werk afleveren, ik heb geen ervaring dus ik kan er niets van zeggen.
                                Maar wat ik wel kan zeggen is dat je bij een x16szr motor met een chip niets voor elkaar krijgt.
                                En dat maakt niet uit of je nu naar datatuning gaat of naar EDS, V-maxx of klasen.. Ze kunnen er gewoon niets mee.

                                Zoals Wim al aangaf, als je een 16 klepper blok hebt is dat een totaal andere wereld.
                                Daar valt wel wat te behalen maar toch niet echt wat spectaculairs..
                                Nu roep je wel leuk 22pk extra maar hoe zit dat met de Nm’s? Als daar weinig mee gebeurt sta je nog voor niets te kijken met je extra pk’s.

                                #17907861
                                BlueAstraG
                                  Lid sinds:
                                  24 December 2011

                                  Ik geef toe dat er minder te behalen valt met een 8 klepper dan met bijv. een 16 klepper. Dit is algemeen bekend. Het is ook algemeen bekend dat een turbo nóg veel meer toevoegt.

                                  -Hoe meer kleppen, hoe meer er te behalen valt.
                                  -“Voeg er een turbo aan toe” en je schrikt van de winst.

                                  Is allemaal basisstof.

                                  Maar zelfs met een 8 klepper kun je leuke winst krijgen. Scheer niet alles over 1 kam. Er bestaan bedrijven die daadwerkelijk het uiterste uit je auto halen :thumb

                                  Wat betreft je vraag over de Nm’s: daar kan ik geen antwoord op geven. Jammer dat Datatuning zelf geen lid is van het forum (volgens mij) anders kon hij je hier zelf antwoord op geven. En met testresultaten komen.

                                  #17907862
                                  BlueAstraG
                                    Lid sinds:
                                    24 December 2011

                                    Ik kan men alleen voorzien van goede raad. Door eigen ervaringen en van anderen.

                                    Ik brand geen andere bedrijven af, ik wens iedereen hoogwaardige kwaliteit chiptuning en dat vind je bij het bedrijf wat ik noem. Dat zul je ook bij sommige andere bedrijven vinden. Net als bijv. EDS, daar hoor ik ook zowat alleen maar goede verhalen over. Neem ik van jullie aan. Ik zal het daarom ook nooit afbranden.

                                    Bovendien, ik moet ook keihard werken om m’n centen bij elkaar te sparen om mijn auto te voorzien van top performance. Werd ik maar gesponsord, dan was m’n portemonnee een stuk zwaarder.

                                    Zoals al vaker genoemd, ben ik een liefhebber van Opel. In het bijzonder Astra. Ben bij vele bedrijven geweest op alle vlakken van performance maar ik heb mijn bedrijf gevonden.

                                    Jammer dat er veel gehaat wordt. Geen probleem maar zomaar wat roepen wordt ik door getriggered.
                                    In elk verhaal wat de heren voor, tussen én na mijn opmerkingen door “bekritiseren” zit een kern van waarheid maar er bestaan uitzonderingen op de regel. En het bedrijf wat ik noem, pist naast de “regels” en is constant op zoek naar verbetering en het maximale.

                                    #17907863
                                    robert_corsa
                                      Lid sinds:
                                      16 May 2009

                                      uch uch.
                                      na veel oftopic gezeur even een echte reactie naar de topic starter.

                                      jou 75 pony’s hoef je niet te voorzien van een beetje extra power hoor.

                                      even wat duidelijkheid over chiptunen:

                                      -ongeblazen motor onder de 100pk hoef je echt niet te chippen.
                                      -1.8 en 2.0 ecotec motoren kunnen met goed geluk 4 a 5 pk rijker worden aan vermogen. maar daar merk je echt niets van hoor, tenminste, na een week weet je niet beter.
                                      -heb zelf mijn z16se gechipt, met een powerbox, (kan niet anders, en de z16se kenners weten waarom). dit zou 9pk winst geven. gek genoeg trekt dit blokje nu lekker door in hoge toeren, terwijl ze bekend staan om juist in lage toeren goed te trekken.
                                      volgens de echte geleerde uit onze oosterburen kun je een z16se best laten chippen. de 75pk versie, 1.8 en 2.0 is totale onzin. is niet merkbaar. daar zijn ook onafhankelijke testen van geweest, de goede google zoekers onder ons kunnen die testen wel vinden.

                                      -cold air intake:
                                      meer lucht, meer benzine, snellere auto. nou, hij gaat er geen miniscule seconde sneller of harder door hoor:)
                                      heb ook zo’n box erin gehad, geeft meer geluid, zelfde prestaties.
                                      enige wat op mijn blokje merkbaar is, is een inlegfilter van green, en buisjes eruit halen. gaat geen streep harder.

                                      onzin verhalen van mijn motor loopt beter na het chippen of na het monteren van de luchtfilter. wat moet er beter lopen? waarom al die sensoren erop enzo?

                                      als je sneller wilt, koop dan een andere astra met een sneller blok.


                                      @blueastraG
                                      : als je nou echt liefhebber was, had je kunnen weten dat wanneer een auto uit de fabriek komt, dat deze zo ontworpen is om een levensduur te hebben van laten we zeggen 1 miljoen km. dat hebben ze wel berekend.
                                      nu ga jij hem opvoeren, hoger in de toeren gooien enzo. daar is het niet voor gemaakt.
                                      en over datatuning, zal gerust een goed bedrijf zijn. maar elk chiptuning bedrijf, of een garage, of wat voor bedrijf dan ook komt met teksten als: wij zoeken altijd naar het beste blablabla. uit eindelijk komt het erop neer dat ze verkopen moeten. moet toch geld in het laatje komen. jij gaat er tevreden weg met de gedachten dat je 10pk meer onder de kap heb, alleen die enne vw polo 1.4 16v trek je er nog steeds niet uit die bijna even snel is als jou astra.

                                      ik lees vaker berichten over je dat datatuning op en top is. en ik ken ze niet, dus zullen ze gerust goed en aardig zijn.
                                      maar niet iedereen is gediend van jou aanbeveling. dus toon wat respect voor je mede forum genoten, en houd dat soort dingen voor je.

                                      -offtopic probeer je niet weg te pesten, of je een slecht gevoel te geven. maar het zou mooi zijn om dit soort zinloze discussies uit de weg te gaan. :angel

                                      #17907864
                                      BlueAstraG
                                        Lid sinds:
                                        24 December 2011

                                        Met alle respect, als je iets niet wilt lezen.. Doe dat dan gewoon niet.

                                        Net als alle andere “niet van gedienden”.

                                        Ik geef mijn mening. Op basis van eigen en ervaringen van anderen.
                                        En als iemand wat vraagt, vertel ik wat in mijn mening het beste is. Puur om te helpen.

                                        Ben met de telefoon online, kan helaas niet overal op inhaken.

                                        No offence. Je zult vast een geschikte peer zijn.

                                        #17907865
                                        robert_corsa
                                          Lid sinds:
                                          16 May 2009

                                          bedoel het ook niet negatief op jou persoonlijk :angel

                                          #17907866
                                          BlueAstraG
                                            Lid sinds:
                                            24 December 2011

                                            Ik hou ook van jou man! :wub

                                            Geschikte peer van me :thumbup

                                            #17907867
                                            Haasje17
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2009

                                              Chippen van een x16szr is eignelijk zonde van je centen. Ik zou je aanrijden om hievoor bijvoorbeeld een spagettiespruitstuk te monteren, en je luchtfilterhuis te ontgrenzen, dan heb je al meer winst dan wat je enkel behaald met chippen. Eventueel ombouwen naar multipoint injectie dan denk ik dat je zeker pk’s gaat verdienen, maar software zal nu niet veel veranderen met de bovengenoemdeveranderingen zul je al wel wat meer halen maar word het nogsteeds maar een kleine heoveelheid extra pk’s.

                                              Oja eigenlijk is het aantal nm per pk interesanter dan het aantal pk’s

                                              #17907868
                                              Juffer1
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                26 July 2006

                                                @robert_corsa wrote:


                                                @blueastraG
                                                : als je nou echt liefhebber was, had je kunnen weten dat wanneer een auto uit de fabriek komt, dat deze zo ontworpen is om een levensduur te hebben van laten we zeggen 1 miljoen km. dat hebben ze wel berekend.
                                                nu ga jij hem opvoeren, hoger in de toeren gooien enzo. daar is het niet voor gemaakt.

                                                Wat dit antwoord in hemelsnaam met liefhebberij te maken heeft weet ik niet ?
                                                Een auto wordt door een fabrikant afgesteld op emissie eisen, en niet op een levensduur van xxx.xxx km.
                                                Zwart / wit gezien zeg je dus : nooit je auto door EDS oid kan laten chippen want dan gaat ie stuk ?
                                                Vooral met dat hoger in de toeren gooien sla je de plank mijn inziens mis, doel van chippen is juist dat je meer vermogen krijg bij hetzelfde toerental. Daardoor ga je zuiniger rijden omdat de auto ook vlotter accelereert.

                                                Terugkomend op het chip verhaal :
                                                Als ik bij EDS informeer wat er voor mijn Z16XEP mogelijk is dan kan ik door alleen mijn eigen laptop eraan te hangen al 10PK en 20Nm winst halen voor nog geen 200 euro (dus al 10%).
                                                Je gaat mij niet vertellen dat dit niks met het beter afstellen van de motor heeft te maken.

                                                Even terugkomen op het verhaaltje van Johan. Het klopt inderdaad dat Leon geen rollerbank heeft.
                                                Had hij die wel gehad dan had hij ook EDS prijzen kunnen hanteren oftewel : alles 3x over de kop.

                                                Persoonlijk ben ik wel van mening dat wanneer je gaat kijken naar prijs / rendement verhoudingen je veel beter uit bent met een geblazen motor, dat zal iedereen snappen.
                                                Feit is wel dat deze motoren voor veel Astra G rijders gewoon niet te betalen zijn. Dat je dan gaat uitkijken naar manieren om toch meer rendement en vermogen uit je blokje te halen vindt ik dan alleen maar leuk om te lezen.
                                                Daarnaast zet 10 pk op 75pk meer zoden aan de dijk als wanneer je er al 250 hebt.
                                                Wat haasje ook al aanhaalde : wil je er echt veel meer vermogen uit gaan halen dan zijn er ook genoeg andere opties die wellicht ook meer rendement zouden opleveren.
                                                Nadeel van die opties is wel dat ze nogal wat geld kosten en dat je ook nogal wat sleutel kennis moet hebben.
                                                De optie die Johan aanhaalt is een optie die binnen een half uur geïnstalleerd is en waarvoor je eigenlijk niets hoeft te veranderen.

                                                Wat ik uit eigen ervaring wel weet is dat ik met mijn 1.6 16V (X16XEL – 74kw) een door Leon gechipte 1.6 8V (X16SZR) niet kon bijhouden in de sprint.
                                                Dit terwijl ik een H GTC met een 1.8 16V wel ruim voor kon blijven met sprint en op de snelweg (tot +/- 160 km/h).
                                                Daarnaast is het verbruik van die 1.6 8V ook enorm verminderd en loopt het motortje gewoon soepeler.
                                                Eigenaar rijdt er nu al een anderhalf jaar mee is is er nog steeds erg tevreden over, denk dat dat uiteindelijk belangrijker is dan wat jij en ik ervan vinden.

                                                #17907869
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  Het grootste struikelblok van de X16SZR is de Singlepoint injectie, die kan Simpelweg niet veel meer leveren!!!! het is een onefficient systeem als het om vermogen leveren gaat, je kan het niet goed Finetunen…

                                                  als zou je alleen al een Singlepoint motor naast een Multipoint motor zetten met dezelfde inhoud, vermogen en Koppel, en bijde Chippen, dan is er uit de Multipoint motor al meer winst te behalen als uit de singlepoint motor, en dat kan makkelijk een Vershcil van 50% zijn…

                                                  De meeste vergeten dat er even bij te denken, dat de SZR een Singlepoint motor is…

                                                  Willem

                                                  #17907870
                                                  BlueAstraG
                                                    Lid sinds:
                                                    24 December 2011

                                                    Mooi gesproken Juffer. Jij praat geen poep, dat weten we allemaal.
                                                    Leon van DT is ALTIJD bezig het maximale op te zoeken. De techniek van tegenwoordig is echt heel apart. Ik vind het ook een kunst met een 1.6 8v hoor ;)

                                                    En Wim, ook jij praat geen poep. Ook dat weten we allemaal. Jij weet precies hoe een auto in elkaar zit. Het enige wat ik te melden heb, is dat technologie steeds beter ontwikkeld wordt. Ook het maximale halen uit weinig. In dit geval jouw voorbeeld single point injection. Technologie wordt steeds slimmer, niks staat stil. Je weet hoe dat gaat.

                                                    Het enige feit blijft, uit auto’s met andere “specs” om het zo maar te zeggen, valt gewoon veel meer uit te halen. Dus iedereen heeft op zijn/haar manier enigszins gelijk.

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.