Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › passende bakken voor een z20let
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2012 om 19:10 #17240279
hallo beste mensen van het forum :thumb , ik heb een vraagje: welke versnellingsbakken zijn allemaal passend op een z20let?
ik heb een astra g coupe met de z20let met leh turbo, grotere injectoren, gechipt, licht vliegwiel, sachs sportkoppeling, simons racing 70-er pijp, sportkat etc. goed voor zo’n +-260 pk.alleen hij krijgt een vervelende gewoonte.. hij heeft nu in 3 maanden, van 2 F23 bakken de synchromesch-ringen van de 1e naar de 2e gang gevreten :wtf zover ik gehoord heb zouden die tot 300 pk aan moeten kunnen… maar bij mij niet :hmmz
nou vroeg ik me af of er ook bakken zijn van een v6 (3.0 of 3.2) wat op deze motor zouden passen qua koppelingshuis( baksteunen kan ik eventueel zelf fabriceren) of een ander degelijke bak wat daar zeker tegen moet kunnen. iig ene wat sterker en degelijker is dan een f23
de m32 valt al af want dat hebben ze me bij de opel garage al afgeraden omdat ze om de haverklap insignia’s in de garage hebben staan met bakproblemen :shock: en de prijs van zo’n bak en de ombouwset van M-tech zijn fakked up :swear
dus als jullie ideeën hebben of zelf al eens wat geprobeerd hebben.. of misschien weten jullie wat de oorzaak zou zijn waarom mij dit voor de 2e keer gebeurd. (aftrappe is geen oorzaak, altijd goed op temp gereden en niet geforceerd geschakeld)
zou het misschien door de koppeling komen? omdat ie vrij aggresief ‘hapt’ zeg maar..hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken want ik snap er totaal geen reet van waarom haha :cry
gr. Roy
1 april 2012 om 08:34 #17907065F18 bakken blijven achter dikke C20LET motoren wel heel.
En als je er goed mee omgaat een F28 ook wel.Misschien heb jij gewoon pech met je F23 bakken gehad?
1 april 2012 om 18:59 #17907066F23bakken naar de %$&@$*!*&*%$6
Doe je goed, Zijn bere sterke bakken normaal….
Kan ook aan de manier van schakelen liggen, de F23 bakken moet je net als de F28 Rustig schakelen..
Willem
2 april 2012 om 09:16 #17907067ja dat was mij ook bekend dat die normaal vrij sterk zijn, en aan de manier van schakelen ligt het zeer zeker niet, altijd rustig tegen de gang op gezet en zelf als het ware de versnelling laten pakken.
5 april 2012 om 16:23 #17907068Ik rijd ook met een f23 zonder problemen, en met meer vermogen. Hoor alleen een rammeltje als die stationair draait dat is sinds mijn koppeling vervangen is, maar heb nergens last van verder. Dus dan zal je toch iets niet goed doen
10 april 2012 om 15:48 #17907069Rij je ook met een sachs sportkoppeling?
10 april 2012 om 16:09 #17907070Van die Sachs Sportkoppeling gaat ie niet kapot..
Alleen van het Goed ge/misbruiken van die Sachs sportkoppeling gaat zelfs de F23 kapot (rijstijl dus).
Maar daar is GEEN bak tegen opgewassen, de klappen die ie dan krijgt..
Je zou dit eens moeten proberen met een 2massavliegwiel, zit binnen de korte keren ruim 20graden verdraait en muurvast of compleet in 2en..
Iets rustiger wegrijden houd deze bakken wel heel…
Willem
12 april 2012 om 09:05 #17907071@roypeeters1990 wrote:
Rij je ook met een sachs sportkoppeling?
Ik rijd met een Helix sportkoppeling, en een licht vliegwiel
12 april 2012 om 22:08 #17907072@wim-v6 wrote:
Van die Sachs Sportkoppeling gaat ie niet kapot..
Alleen van het Goed ge/misbruiken van die Sachs sportkoppeling gaat zelfs de F23 kapot (rijstijl dus).
Maar daar is GEEN bak tegen opgewassen, de klappen die ie dan krijgt..
Je zou dit eens moeten proberen met een 2massavliegwiel, zit binnen de korte keren ruim 20graden verdraait en muurvast of compleet in 2en..
Iets rustiger wegrijden houd deze bakken wel heel…
Willem
als je daar mee bedoelt, 5000 toeren en dan koppeling laten schieten.. bij deze uitgesloten, dat snapt me reet ook dat je daar alles mee verrekt, nogmaals ik ben geen chinese kok die aan een wokpan staat te rammelen als ik schakel en ik laat de koppeling ook niet schieten. ik gebruik em wel als ie aan het rollen is maar ook met mate in de 1 en de 2, sowieso ook omdat je dan niks anders bent het doen dan het spinnen (en dat vind ik zonde van me bandjes :agent )
dus nogmaals agressieve en asociaal rijgedrag is dus uitgesloten.
heb voorheen een andere coupe gehad waar ik dik anderhalf jaar mee heb gereden en ook net zo mee geknald, meer pk’s zelf (helaas gestolen) en daar had ik nergens last van, alleen af en toe dat de koppeling slipte (originele).
dusja hoop dat er iemand een antwoord kan geven op wat ik ook vraag…. welke versnellingsbakken passen op een z20let.. en geen replies meer van je moet rustig rijden, waarom koop je dan een turbo? wat heb je dan aan je pk’s als je ze niet mag benutten…
dus graag reacties waar ik wat aan heb en wat mee kan.
12 april 2012 om 22:13 #17907073Ging mij er meer om een rede te vinden dat de F23 bak kapot ging.
Als deze bak al kapot gaat, zullen de rest van de passende pakken Zeker sneller kapot gaan omdat de meesten gewoon simpelweg nog zwakker zijn..
F28 is ook niks sterker als een F23…
en dan kon het nog zo zijn dat je de auto ook voor bijvoorbeeld de sprint gebruikt, ging mij niet om Asociaal gedrag, maar de manier van gebruik…
Bij bijvoorbeeld veel Circuitgebruik, of Sprinten (op de baan uiteraard) met de auto slijt zo’n bak ook als een malle, dat was meer mijn uitgangspunt..
Te veel in erg laag toeren rijden, kan een bak ook slecht tegen (resoneren).
Willem
15 april 2012 om 00:06 #17907074heb nog een bak uitkunnen halen, een f23sa. Komt van een x20dtl.
Heeft 85 pk en iets van 135 nm, schakelt perfect en alles, maar durf er er na alle ellende geen gekke dingen me te doen haha
Ouwe bak uit elkaar gehaald en de vorige en alleen de synchromes ringen van de 1e as hadden totaal geen weerstand meer.Ik ga er maar vanuit dat het gewoon pech is en dat die vorige bak ook niet meer
hhelemaal jofel is geweest. En nou doorsparen voor een f28 wil toch voor een 6 gang gaan :afro15 april 2012 om 10:15 #17907075is het zeer slecht naar 1 schakelen ook een oorzaak van slechte synchromes ringen?
mijn F23 is soms met geen geweld in zijn 1 te stampen… stilstaand, bijv. geremd in 3 en tot stilstand voor stoplicht, moet dan als nog eerst naar 2 voordat ie 1 uberhaupt lust.15 april 2012 om 11:24 #17907076@JDB astra g coupé wrote:
is het zeer slecht naar 1 schakelen ook een oorzaak van slechte synchromes ringen?
mijn F23 is soms met geen geweld in zijn 1 te stampen… stilstaand, bijv. geremd in 3 en tot stilstand voor stoplicht, moet dan als nog eerst naar 2 voordat ie 1 uberhaupt lust.Dat wil ik ook weleens weten, ik heb dat ook.
Je moet soms een beetje rommelen om hem goed in de eerste versnelling te krijgen.Is dat makkelijk te verhelpen, of wordt dat een ingrijpende klus?
Mvg Matty
15 april 2012 om 12:59 #17907077@opeltje16Vsport wrote:
@JDB astra g coupé wrote:
is het zeer slecht naar 1 schakelen ook een oorzaak van slechte synchromes ringen?
mijn F23 is soms met geen geweld in zijn 1 te stampen… stilstaand, bijv. geremd in 3 en tot stilstand voor stoplicht, moet dan als nog eerst naar 2 voordat ie 1 uberhaupt lust.Dat wil ik ook weleens weten, ik heb dat ook.
Je moet soms een beetje rommelen om hem goed in de eerste versnelling te krijgen.Is dat makkelijk te verhelpen, of wordt dat een ingrijpende klus?
Mvg Matty
Is de overbrenging van pook naar versnellingsbak nog wel in goede staat ?
Is ook wel vrij belangrijk denk ik ;)16 april 2012 om 16:22 #17907078@JDB astra g coupé wrote:
is het zeer slecht naar 1 schakelen ook een oorzaak van slechte synchromes ringen?
mijn F23 is soms met geen geweld in zijn 1 te stampen… stilstaand, bijv. geremd in 3 en tot stilstand voor stoplicht, moet dan als nog eerst naar 2 voordat ie 1 uberhaupt lust.ik heb dat ik een soort bochtje naar links moet maken voor ze eerste, maar hij gaat er wel gewoon in
16 april 2012 om 17:04 #17907079M32 :D
16 april 2012 om 17:31 #17907080Tip:
Probeer eens het mechaniek op de bak (waar de kabels op komen) goed te smeren deze kunnen echt van het 1 op andere moment zeer stroef gaan.
Hier zit een glijstuk in wat wel eens gaat vast zitten.
Kan je vaak ook merken dat de pook niet direct in de middenstand terug komt.Of eens proberen de pook opnieuw af te stellen.
Of versnellingsbakolie verversen.
Ik zeg niet dat hiermee de problemen zijn opgelost, maar de kosten hiervoor zijn niet al te groot en is het proberen waard.
Succes Esox
16 april 2012 om 20:24 #17907081Dat heb ik tot nu toe ook met alle bakken gehad, zet em altijd even tegen de 2 aan en dan in de 1.
Dan gaat ie altijd zo erin16 april 2012 om 21:15 #17907082@Baas J. wrote:
M32 :D
Geen problemen ermee? Bij de opelgarage zeide ze me dat die kwalitatief niet zo degelijk zijn en regelmatig insignia’s binnen hebben staan waarvan de bak kapot is.
En die gast waarvan ik me ‘nieuwe’ coupe van gekocht heb vertelde mt e een soortgelijk verhaal.. werkt zelf ook in een opel garage.Wil toch gaan kijken voor een 6gang maar ben het twijfelen tussen de m32 of de f28. Wat denk jij?
En wat was je kwijt als ik vragen mag? :angel
16 april 2012 om 21:41 #17907083De bak waarmee ik rij had nog geen 10.000km erop staan, alsook het z20leh blok. Dus wie weet komen r nog wel es problemen, zijn ook lui die er gewoon een ton mee rijden zonder wat.
Compleet blok en bak waren ongeveer 2,5k.Heb geen ervaring met F28… weet wel dat ze al een stuk ouder zijn en dat je m moet gaan ombouwen naar voorwielaandrijving.
Zou trouwens sowieso een sper aanraden als je met zeg meer dan 250pk gaat rijden.
Ik ga binnenkort weer naar Vmax en dan wordt mn coupe rond de 300pk afgesteld (is nu 250/260??), er zijn zat Astra VXR’s die ook met dit vermogen rijden zonder problemen (en met M32). Maar krijg nu al niet meer het vermogen normaal aan de grond.
16 april 2012 om 22:18 #17907084Als je zonder klappervliegwiel rijdt op een M32, is deze geen langleven beschoren (2massavliegwiel bedoel ik met ”klappervliegwiel”)
Willem
26 april 2012 om 20:37 #17907085update… :wtf
f23 sa bak heeft het een dikke week volgehouden. en toen was het apskie precies hetzelfde probleem als met de de vorige bakken..
ik was onderweg naar mijn werk, rij de afrit van de autobaan af, kom bij de bij de T-splitsing en kreeg em niet meer in de 1 en 2.
3,4,5 gingen normaal soepel.toch met kracht in de 1 geduwd en toen hoorde ik een knak, de laatste kilometers naar mijn werk al met voorbedachte rade dubbleclutchend erheen gereden en op de parkeerplaats in de vrij en pedalen los en de auto sloeg af en toe in een gang.
de achteruit is nu ook verrekt. kan een meter achteruit rijden en dan blokkeert de boel, halve meter vooruit en weer een meter achteruit enz.
jongens ik ben ten einde raad, ik weet totaal niet wat het is, alleen dat het ergens een structureel probleem aan de buitenkant van de bak zit.
-schakelkabel niet goed afgesteld?
-compleet blok niet goed gemonteerd in de ophanging ofzo?
-vliegwiel niet 100% recht?
-misschien toch iets met de koppeling? (sachs sportkoppeling)heb diezelfde ochtend een f28 gehaald, maar die komt niet eronder totdat ik weet wat de oorzaak is.. want die ga ik me niet riskeren.
please help :wors
28 april 2012 om 07:07 #17907086Als je de oorzaak wil weten, zal je de F23 uit elkaar moeten halen, en moeten kijken waar de schade in de bak zit.
Bij mijn F25 was het 1e lager van de secundaire als aan barrels gelopen..
willem
28 april 2012 om 09:39 #17907087Roy,
Als je nu al 3 bakken defect heb, dan zal het echt niet in de bak zelf zitten.
Zou het niet zo kunnen zijn dat door het kantelen van de motor (bij de/accelereren rollend als hij al in z’n versnellings staat) er op 1 of andere manier de schakelkabels worden aangespannen?
Dus alshetware de versnelling wordt bediend zonder dat hierbij de koppeling wordt gebruikt.Weet je zeker dat de schakelkabels goed liggen ,dus nergens omheen of overelkaar en dat ze goed zijn afgesteld?
En of het wel de juiste kabels zijn die in deze wagen horen.En of de motorsteunen (voorste en achterste) nog goed zijn.
Als het nu blijkt dat de 3e bak ook defecte synchromesh heeft, zal je het denk ik moeten zoeken in de schakeling buiten de bak.
Dus in de pook,schakelkabels,afstelling.En komt de koppeling wel goed vrij?
Succes Esox
28 april 2012 om 12:09 #17907088Is het schakelmechanisme nog wel in orde ?
Van pook tot aan de bak . -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.