Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra G Z1.6SE 8V schiet in noodloop
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 november 2012 om 09:25 #17240267
Hallo,
Sinds 2 weken heb ik problemen met mijn Astra G uit 2001 (Z1.6SE, 8V). De auto schiet in de noodloop bij bedrijfswarme motor (ongeveer vanaf 85 graden). Bij een koude start rijdt de auto normaal, maar zodra deze boven de 85 graden komt gaat hij in de noodloop. Daar blijft hij dan ook in staan, totdat de auto een nacht buiten heeft gestaan en volledig afgekoeld is. De volgende ochtend begint het hele liedje weer opnieuw.
Nu heb ik de auto uit laten lezen en werd foutcode P0335 gegeven, waarop ik de krukas positie sensor vervangen heb. Helaas is het probleem onveranderd gebleven.
Zelf vind ik het nogal vreemd dat de auto pas in de noodloop schiet als deze bedrijfswarm is. Heeft iemand toevallig soorgelijke ervaringen gehad? Zou het met de ECU te maken hebben? Of wellicht geheel iets anders?
Het zou super zijn een paar tips te ontvangen!
11 november 2012 om 09:32 #17906952hallo,
Misschien heeft het met een temperatuur sensor te maken. je zegt dat het pas van af een bepaald aantal graden is eigenlijk nog niet eens de normale bedrijfs temperatuur. ik zou eens de temperatuur sensor bekijken. Die kunnen erg vage storingen geven.
”hier een voorbeeld” jouw motor is 90 graden. dit geeft hij dan aan op jouw dashboard. dat is sensor 1. maar je heb ook een sensor 2
deze meet ook nog een temperatuur maar dan voor de computer(ecu) dus sensor 1 geeft 90 graden. Nu sensor 2 geeft -35 aan om het even overdreven aan te geven. betekent dat hij dus veel in gaat spuiten om jou motor weer op temperatuur te krijgen. waarschijnlijk pikt de ecu dit niet en springt hij wat je zegt in noodloop ”veilige waardes”Krukas positie sensor, hoeft niet perce te zeggen dat de sensor stuk is. eerst eens wissen en dan kijken of hij terug komt !
succes
11 november 2012 om 09:56 #17906953Wat versta je onder noodloop? Komt hij net boven een bepaald toerental? Of gaat enkel het lampje branden?
Als hij niet boven een bepaald toerental komt zou ik tevens je nokkenassensor eens vervangen.Waneer is voor het laatst je distributieriem en je boegies vervangen? Zonee, controleer deze eens.
11 november 2012 om 10:47 #17906954Bedankt voor de reacties!
Temperatuursensoren zal ik inderdaad even onderzoeken.
Wat betreft de “noodloop”: er is simpelweg minder vermogen (boardcomputer geeft ook minder verbruik aan bij het optrekken), de auto rijdt nog wel gewoon hoog in de toeren. Hier een foto van het lampje: https://plus.google.com/photos/102611464307850699705/albums/5809502500147046545?authkey=CJLF_PGordHXrgE
Distributieriem is een paar jaar geleden nog vervangen, kan nu eerst nog zo’n 30.000 km mee. Bougies weet ik zo niet, zal ik nog nakijken.
11 november 2012 om 10:56 #17906955Lees je auto nog eens uit en post eens de foutcodes. Staat diezelfde foutcode als voorheen er nog in? Heb je deze al gewist? Doe dat eens?
Komt die terug? Controleer de bedrading naar de sensor nog eens? Meeste gavallen als ie warm is en deze storing krijg is ook echt de nokkenas of krukassensor defect. Temperstuursensor stuk geeft wel eens problemen met stoteeren en dergelijke, maar niet deze foutcode en dan brand ook het storingslampje dus niet omdat er geen foutcode komt dus acht de kans klein dat de temp sensor het probleem is.11 november 2012 om 11:59 #17906956p0335 kan ook gegeven word OMDAT de auto met de motor uit is uitgelezen..
lees m eens uit met de motor aan..
Controleer waarden met uitleesapparaat als motortemperatuur etc etc
het lampje dat brand is het SVS lampje, deze is voor niet HEEL dringende motorstoringen..
Willem
11 november 2012 om 15:55 #17906957Wederom bedankt voor de reacties.
Motor is uitgelezen terwijl de motor liep, temperatuur e.d. heb ik ook gechecked. De foutcode P0335 is maar 1 keer kort naar voren gekomen, de andere keren was er geen foutcode. Daarnaast heb ik de accu al eens een uur los gehad, de computer gereset met rempedaal, km-stand knopje indrukken en contact maken etc. Bedrading naar de sensor ziet er ook OK uit.
Hij geeft dus eigenlijk geen enkele code bij het uitlezen en de rest van de informatie die het apparaat geeft lijkt te kloppen. Het begint er op te lijken of wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg..
11 november 2012 om 17:12 #17906958p0335: als deze storing er is, kan ie normaal gesproken niet verder dan 4500 toeren omdat de motor dan op de nokkenassensor draait.
LET OP!!: Vervang of controleer de nokkenassensor eens, deze kan ook storing p0335 veroorzaakt worden.
Willem
11 november 2012 om 18:54 #17906959Hoi Willem,
Wederom erg bedankt. De motor gaat nog met gemak langs de 4500 toeren, dus in dat geval is deze storing p0335 waarschijnlijk “vals” geweest. Zoals gezegd is de melding p0335 slechts 1x naar voren gekomen, en gaf het apparaatje de andere keren aan dat er geen fouten gevonden waren.
Vandaag schoot de motor pas na zo’n 20 km op een 80km weg in de “noodloop”. Dit gebeurde vlak nadat de motor tijdelijk heel eventjes onregelmatig liep bij een temperatuur van zo’n 80 graden. Ik heb het idee dat de motor wel vaker kort onregelmatig liep, maar het gevoel is niet goed te onderscheiden van een windvlaag (net of neem je ietsje gas terug). En dit was eigenlijk altijd als de motor al in de noodloop stond. Zou het dan wellicht dan toch nog een andere oorzaak kunnen hebben? Bv de bougies?
11 november 2012 om 22:41 #17906960loopt hij onregelmatig ? houd hij heel even in ? EGR nakijken
12 november 2012 om 08:20 #17906961Ja, het is dus maar heel even een heel lichtjes, maar hij houdt soms kort in (met name als hij al in de noodloop staat dus). Ik zal dus zsm even onderzoek doen naar die EGR!
12 november 2012 om 10:19 #17906962Een Z1.6SE 8V heeft toch geen EGR?
12 november 2012 om 20:34 #17906963ALs dat zo is, kan je dus de Z16XE zonder EGR laten draaien..
Willem
12 november 2012 om 21:40 #17906964Z16SE heeft gewoon een EGR.
Maar je kunt ze beide ook zonder egr laten draaien met software uit de oost europese modellen.
12 november 2012 om 21:41 #17906965of turkye
13 november 2012 om 20:13 #17906966Bedankt voor de reacties! Is het niet gewoon makkelijker de EGR schoon te maken of te vervangen, gaat dit bij de Z1.6SE?
Trouwens nog een technische vraag: waarom zou de EGR alleen bij bedrijfstemperatuur problemen geven? Hoewel ik het idee heb dat hij ook bij lage temperaturen van de motor wel eens licht onregelmatig loopt, slaat hij (tot nu toe) alleen bij hoge temperatuur in de noodloop.
13 november 2012 om 21:01 #17906967misschien even interesante info:
-kmstand
-olie verbruikik zou het zoeken bij de ERG, ook je bougie kabels kunnen minder zijn.
heb zelf 3 jaar gereden met dit blokje, ze zijn prima, komen alleen vermogen te kort en gaan snel tikken.
vervangen met thermostaat is wel een dure, dan moet je dis-riem er ook af.13 november 2012 om 21:45 #17906968Kilometerstand is 154000. Olieverbruik is rond de 1 liter op 1500-2000 km, vrij hoog dus. Heb echter nooit lekkages gevonden, dus zal intern wat verbranden.
EGR schijnt inderdaad een veel voorkomend probleem te zijn helaas..
13 november 2012 om 22:04 #17906969Schoon en gangbaar maken, en een gesloten pakking halen..
Willem
13 november 2012 om 23:00 #17906970@wim-v6 wrote:
Schoon en gangbaar maken, en een gesloten pakking halen..
Willem
Gesloten pakking zat er standaard al in bij mij.
Voorzover ik weet, is er een terugroepactie geweest om die pakkingen te monteren?14 november 2012 om 05:27 #17906971dat is zeker een hoog verbruik.
denk toch de ERG14 november 2012 om 12:31 #17906972Pfff dat is zeker een hoog olie verbruik. Lijkt wel een diesel.
Mijn diesel verbruikt op 15.000KM nog minder dan 1 liter olie. En dat met bijna 3 ton op de teller. :thumb
14 november 2012 om 19:50 #17906973Hoog olieverbruik kan ik niet helemaal rijmen??
tenminste die 1 liter op 2000km niet.
bij oudere diesels lag dat meestal tussen de 1l op 7500km a 1l op 10000km.
bij de moderne diesels worden betere scores gehaald (onze Kangoo 1.5dCi doet 1liter op 28.000km (altijd kort voor de beurt staat ie op het streepje min samen met melding op de teller..))
Willem
17 november 2012 om 11:34 #17906974Zojuist EGR losgehaald en er bleek al een gesloten pakking op te zitten. Verder zag ie er niet heel smerig en slecht uit, dus na schoonmaken weer terug gezet. Helaas is het probleem niet verholpen. Nu kan ik natuurlijk niet zien of ie van binnen ook slecht is en of de klep het uberhaupt nog wel goed doet, maar het wordt zometeen dus maar een nieuwe kopen. Hopen dat dit daadwerkelijk de oorzaak is van de storing en het onregelmatig lopen…
17 november 2012 om 16:26 #17906975Heb je de gasklep ook al schoongemaakt, en het pijpje opgeboord?
Het lijkt me niet dat de EGR hiervan de oorzaak is, tenzij er een storing in zit. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.