Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › C14NZ Perikelen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 juli 2011 om 18:47 #17240238
Hoi,
De corsa van me zus begint een beetje kuren te vertonen de laatste tijd.
Allereerst, auto is traag heel erg traag. ( dicht gekoekt )
Grootste probleem is dat de auto als hij warm is afslaat en na + – 5 min weer gewoon start. Het gebeurd als hij goed warm is en als je rustig rijd, 2 keer in de file mee gemaakt staat stil trekt weer rustig op en en ineens slaat hij af, Motormanagement lamp begint te branden als eerst en slaat af. Ook als je rustig door een woonerf rijd en dan weer de normale weg op wil rijden, afremmen voor een drempel en na over de drempel te hebben gereden dan gaat het management lampje branden en slaat de motor weer af. 5 minuten wachten en hij doet het weer.
het komt alleen maar voor als je langzaam rijd en niet op hogere snelheid of op de snelweg.
Ik ben zelf helaas niet in het bezit van een uitlees computer.
Wie kan mij een beetje op de goede richting helpen.
Gr,
Andry10 juli 2011 om 21:20 #17906667Alssie dichtgekoekt is zou ik em eens flink uitspoelen en een stevige onderhoudsbeurt geven.
– Motorolie verfrissen door er eerst engineflush in te mikken (even lopen, aftappen en laaaang na laten druppen) en er dan verse olie in te doen. Niet iedereen is hier fan van, maar in dergelijke situaties zou ik het wel doen.
– Zelfde voor het koelsysteem. Koelsysteemflush er in, lekker warm stoken en dan uitspoelen met schoon water en daarna afvullen met koelvloeistof.
– Bougies vervangen.
– Rotor, verdelerkap en bougiekabels vervangen.
– Oliefilter vervangen
– Luchtfilter vervangen
– Benzinefilter vervangen
– Benzinetoevoeging er in om carb/injectie schoon te maken.Kost je een middagje (ivm wachten en warmstoken) en misschien eens een euro of 100 aan spullen, maar dan issie in ieder geval brandschoon en mag dat verder geen punt meer zijn.
Uitlezen kan volgens mij niet bij die oude motoren. Of ik heb het verkeerd, en dan kan je het wel eens proberen met de paperclip methode.
Dan gaat je motormanagement lampje in een patroon knipperen om jou cijfercodes te vertellen. Die kan je dan weer opzoeken om te vinden wat er mis is.Volgens mij heeft het ding verder ook geen geavanceerde elektronica die roet in het eten kunnen gooien. Ik zou de spoelbeurt iig als eerste optie nemen.
Nog even terugkomend op de flushmiddelen: Niet iedereen vind het goed spul. Het is dan ook een oplosmiddel en als er naden afgedicht zitten met troep kan het blok dus op die punten gaan lekken.
Mijns inziens is dat acceptabel, omdat dicht gekoekte naden onherroepelijk in de toekomst wel gaan lekken. Liever nu er achter komen en het oplossen dan een pakking die er finaal uitblaast op meerdere plekken tegelijk terwijl je lekker over de snelweg jakkert. Allereerst sta je dan ver van huis stil en ten tweede heb je dan meer risico op blijvende schade dan nu.16 juli 2011 om 07:58 #17906668Heb exact zulke problemen met mijn C14NZ gehad in een Kadett en na een lang slepende reparatie van van alles en nog wat bleek het bij mij de ECU zelf te zijn. Klikte er eentje op van de sloop en toen was alles genezen!
Je kunt knippercodes uitlezen bij zo’n ding, moet je even de bruin/gele draad in de diagnose stekker aan de massa leggen….
Ik had als beginnende klachten dat het mm lampje zo nu en dan ging branden, later wou hij wel eens niet starten en op een gegeven moment op de snelweg gestopt bij een pomp sloeg hij vanzelf af en wou niet meer starten, tenzij ik het gas vol intrapte. Verzoop dus gewoon gigantisch.
Meestal is dit een temp. sensor probleem, die kun je ook nog eerst eens vervangen.
Bij mij verdween ook koelvloeistof door een lichtjes lekkende koppakking, dus ik ben eerst aan een grote opfris beurt begonnen en een volledig nieuwe koppakkings kit erop geschroefd (riemen, kopbouten, alle pakkingen etc…waterpomp….) Maar pas na het vervangen van de ECU was er pas succes dus….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.