Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra – Caravan – Rijbewijs
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 juli 2011 om 21:15 #17240048
Hey mensen,
Misschien niet de juiste plek, maar het gaat om een Vectra GTS en een te trekken caravan.
Wie o wie kan mij hierbij helpen? Ik heb geen E achter B en kom geloof ik net 7 kilo te kort. Iemand tips/tricks hier over? :D
De regels:
Rijbewijs B met aanhangwagen
Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:
De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.GTS is op kenteken 1293 kilo ledig gewicht, de caravan maximaal toelaatbaar gewicht 1300 kilo (Ledig 1050 kilo) En bij elkaar komen we bij lange na niet aan de 3500 kilo.
Ik heb op privé terrein (camping in Frankrijk) een paar seizoenen met een Mitsubishi Pajero 4×4 caravans op een rots/etage camping gereden en zonder E achter B caravans van de stalling in de omgeving naar de camping gereden en tegenwoordig rij ik geregeld met aanhangers tot max 750 kilo (achter de GTS en dit mag qua gewicht, regels en verzekering) Alles zal ik niet weten, maar in mijn beleving wel voldoende om veilig met 90 een lange afstand te rijden.
Hebben jullie mede vectra rijders tips, tricks of ervaringen mee? E achter B halen is natuurlijk ten alle tijden beter en daar ben ik mij volledig van bewust (Alleen de tijd ontbreekt mij nu om een dag hier voor uit te kunnen trekken)
Wie o wie wil zijn ervaring/kennis (dus liever geen mening!!!) hier over ventileren over wat het beste te doen met de wettelijke 7 kilotjes?
17 juli 2011 om 21:24 #17904789AnoniemLid sinds:
1 January 1970oh das niet zo moeilijk
je kunt bij het rdw een verzoek doen om
het totaal gewicht van de carravan te verlageneven contact opnemen met het rdw
dan weet je precies wat je moet doenmaar volgens mij moet je evn je kenteken opsturen
met begeleidend schrijven waarin je verzoekt
het laadvernogen van de caravan aan te passen
zodat je totaal op 1275 uitkomt ofzodan zit je altijd veilig
kostten zijn volgens mij enkel de postzegels
voor het opsturen
dus dat valt nog wel n x meemaar ff n belletje naar het rdw dan weet je het 100% cker
maar dat het op deze manier kan weet ik wel cker want dat
hebben vrienden van onz net zo gedaan met een paarden trailer
zat ook op iets van 25 kg vast ;)17 juli 2011 om 21:31 #17904790Dank louwe 16 klepper! :thumb
Ik ga morgen even naar Veendam proberen te bellen! (Of als ze er niet meer zitten het RDW algemeen ;) )
17 juli 2011 om 21:34 #17904791AnoniemLid sinds:
1 January 1970@1985 wrote:
Dank louwe 16 klepper! :thumb
Ik ga morgen even naar Veendam proberen te bellen! (Of als ze er niet meer zitten het RDW algemeen ;) )
zitten nog in veendam ;)
09000739heb hem in m,n foon staan ;)
19 juli 2011 om 07:23 #17904788Om het topic netjes af te ronden voor de toekomst (zoekfuncties etc.):
Ik heb gister een mail gestuurd met mijn vraag en kreeg zojuist (dus binnen 24 uur. !!!Super!!!) al een reactie van het RDW.
Op de website van het RDW kan je formulieren vinden waar je de aanvraag mee kan laten plaats vinden.
Voor nu (Juli 2011) staat het op:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/aanhangerofcaravan/aanpassenofrestaureren/Pages/Wijzigentoegestanemaximummassawelofnietkeuren.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;
20 juli 2011 om 17:31 #17904792wat dacht je van E gewoon te halen doe je tevens wat rij ervaring op.
we maken al genoeg mee met de caravans langs de weg ,vooral na een uur of 5 rijden buiten nederland dan begind het gedonder .
ik trek zelf al 20 jaar elke zomer de sleurhut en spreek uit ervaring dat E is niet om te pesten hoor.
maar tevens een minimaal stukje rij instructie .
Bert 61 jaar jong en een echte caravan trekker heb 1200 kg achter de Vectra hangen
maar heb wel B,C,D,E RIJBEWIJS .ik ga elk jaar naar Tirol Oostenrijk 1050 km vanuit Hoofddorp heen s,nachts rij om 1600 uur weg en ben om 6 uur aan de camping poort zo,n 13 uur ff autobaan doen ,,en wat daar rijd s,nachts is om te huilen , zeker waneer het gaat klimmen .
retour rijd ik op de dag dat is nog wat moeilijker drukker .
en ik zet hem vooruit en achteruit overal dat ding voor je neer hoor ennnn zonder zweten of rooie kop .
dus beetje rij ervaring met dat ding kan zeker geen kwaad .
maar dat is mijn idee he
Bert
20 juli 2011 om 18:32 #17904793@Famempeters wrote:
wat dacht je van E gewoon te halen doe je tevens wat rij ervaring op.
we maken al genoeg mee met de caravans langs de weg ,vooral na een uur of 5 rijden buiten nederland dan begind het gedonder .
ik trek zelf al 20 jaar elke zomer de sleurhut en spreek uit ervaring dat E is niet om te pesten hoor.
maar tevens een minimaal stukje rij instructie .
Bert 61 jaar jong en een echte caravan trekker heb 1200 kg achter de Vectra hangen
maar heb wel B,C,D,E RIJBEWIJS .ik ga elk jaar naar Tirol Oostenrijk 1050 km vanuit Hoofddorp heen s,nachts rij om 1600 uur weg en ben om 6 uur aan de camping poort zo,n 13 uur ff autobaan doen ,,en wat daar rijd s,nachts is om te huilen , zeker waneer het gaat klimmen .
retour rijd ik op de dag dat is nog wat moeilijker drukker .
en ik zet hem vooruit en achteruit overal dat ding voor je neer hoor ennnn zonder zweten of rooie kop .
dus beetje rij ervaring met dat ding kan zeker geen kwaad .
maar dat is mijn idee he
Bert
ik ben het wel met je eens bert dat E er niet zonder reden is, zeker voor het stukje rij-instructie en kijk techniek is het zeker handig.
maar de ervaring moet je toch op doen tijdens het rijden en niet tijdens het lessen, daar is het te kort voor.
en of je dat nu hebt gedaan met een aanhanger van max 750 kilo achter de auto of met een caravan maakt in zoverre geen verschil uit in nederland het verschil ga je idd pas zien als je de bergen in gaat maar ook dat moet je leren door het doen maar je moet ook een beetje aanleg en inzicht hebben om met een aanhanger te rijden (groot of klein).
ik heb zelf ook BCE en rij op het werk ook vaak met geschaarde aanhangers en zet ook alles neer waar je het wil hebben en ben 30 jaar jonger dan jou, dus leeftijd is niet alles ;)
mijn vader heeft mij ooit eens geleerd als je voor het eerst met een caravan of andere aanhanger gaat rijden, ga dan naar een lege parkeerplaats en ga daar achteruit rijden en kijk en voel hoe de caravan/aanhanger en auto reageren.
en dat vind ik zelf ook een heel erg goeie tip voor iedereen die nog nooit met een caravan/aanhanger gereden heeft en het toch wil doen.20 juli 2011 om 18:57 #17904794:) idd dat E rijbewijs is wel een partij handig + binnen een dag te halen
heb het onlangs zelf ook gedaan … echt het is een makkie als je een x de truckjes kent en zoveel geld kost het niet (een boete of schade is duurder)20 juli 2011 om 19:26 #17904795@sjouke wrote:
:) idd dat E rijbewijs is wel een partij handig + binnen een dag te halen
heb het onlangs zelf ook gedaan … echt het is een makkie als je een x de truckjes kent en zoveel geld kost het niet (een boete of schade is duurder)Heb sinds kort ook BE. is in een dag goed te doen.
Scheelt wel een hoop als je een beetje weet wat je doet. En wat een aanhanger/caravan doetMaar die 7 kilo van het laadvermogen af halen is ook een optie.
21 juli 2011 om 15:49 #17904796mensen, volledig gelijk. E achter B is altijd beter zoals ik ook al in de begin post heb gezegd.
Alleen ga ik geen dag vrij nemen, ongeveer 500 euro voor een papiertje betalen voor een formaliteit en wat niets veranderd. Dit jaar is er alleen een ander trekkende auto omdat ik niet meer prive in de leaseauto rijd. De auto die ik mee krijg komt alleen 7 kilo te kort en dat is inmiddels goedgekeurd door de RDW en papieren zijn onderweg terug naar mij.
21 juli 2011 om 18:08 #17904797tja
mijn auto weegt 1245 kg en hij mag 1400kg trekken
dat betekent dus dat ik voor 155 kg een rijbewijs zou moeten gaan halen à 500 euro inderdaad :hmmz . . . . echt niet he :sleeping
als ik nog eens een geremde kar haal, zoek ik er wel een die 1300 kg geremd mag wegen en die 55 kg laat ik wel omzetten bij de RDW21 juli 2011 om 18:24 #17904798dat is toch wel mooi dat ze het gewicht kunnen veranderen van je caravan, maar tot
hoever gaan ze eigenlijk met het gewicht te verlagen op het kenteken ?
niet dat ik het nodig heb (heb e) maar toch handig om te weten.gr jac.
21 juli 2011 om 21:32 #17904800@sw_reijnders wrote:
tja
mijn auto weegt 1245 kg en hij mag 1400kg trekkenEeem, het gaat om wat de aanhanger/caravan als maximaaltoelaatbaargewicht mag worden beladen. Als dit onder het ledig gewicht van het trekkend voertuig is en het totaal minder dan 3500 kilo dan mag het ;)
Maar we denken het zelfde over de regels ;) :D
21 juli 2011 om 21:36 #17904799@dappie wrote:
dat is toch wel mooi dat ze het gewicht kunnen veranderen van je caravan, maar tot
hoever gaan ze eigenlijk met het gewicht te verlagen op het kenteken ?
niet dat ik het nodig heb (heb e) maar toch handig om te weten.gr jac.
geen idee eigenlijk, maar wat zou het nut zijn? Uit eindelijk mag je steeds minder mee nemen.
Als je na het kentekennen van de aanhanger/caravan bijvoorbeeld een mover laat plaatsen ben je al zo tientallen kilos verder. niet te spreken voor een degelijke accu met stroomvoorziening (aanhanger voor beurs etc)
22 juli 2011 om 13:27 #17904801@dappie wrote:
dat is toch wel mooi dat ze het gewicht kunnen veranderen van je caravan, maar tot
hoever gaan ze eigenlijk met het gewicht te verlagen op het kenteken ?
niet dat ik het nodig heb (heb e) maar toch handig om te weten.gr jac.
Op het registratiebewijs van mijn caravannetje staat een totaalgewicht van 750 kg, leeggewicht is 590 kg. Op het identiteitsplaatje op het chassis staat 950 kg maximum totaalgewicht! Dus een verschil van 200 kg.
Dus zoveel kan eraf, als je dat wilt.22 juli 2011 om 14:33 #17904802AnoniemLid sinds:
1 January 1970@1985 wrote:
mensen, volledig gelijk. E achter B is altijd beter zoals ik ook al in de begin post heb gezegd.
Alleen ga ik geen dag vrij nemen, ongeveer 500 euro voor een papiertje betalen voor een formaliteit en wat niets veranderd. Dit jaar is er alleen een ander trekkende auto omdat ik niet meer prive in de leaseauto rijd. De auto die ik mee krijg komt alleen 7 kilo te kort en dat is inmiddels goedgekeurd door de RDW en papieren zijn onderweg terug naar mij.
zie je wel dat het meeviel ;) :thumb
zelf heb ik wel BE
maar dat heeft m,n baas betaald ;)
maar voor n verschil van 7 kg zou ik het ook zo gedaan hebben
had m,n baas t niet betaald had ik alsnog zelf wel E gehaald daar niet vanmaar bij mij zijn de verschillen meest ook wel wat meer dan 7 kg ;)
dat je met het behalen van BE meer rijervaring opgedaan hebt is onzin
ik heb al met al krap aan 2,5 uur les gehad
+ 20 minuten afrijden ;)das wel heel weinig om te zeggen nu ben ik n ervaren aanhanger coureur
;) ;)22 juli 2011 om 14:43 #17904803als het maar om een kilotje of 10 verschil maakt met wat je max zou mogen doen? … dan zou ik het E bewijsje ook niet halen nee … en daar zou ik me ook niet druk om maken als je nu met een caravan van een dikke 200 kg teveel gaat carren ja …. dan heb je een punt
24 juli 2011 om 09:49 #17904804ik rijdt best vaak met aanhangers prive.
ik ben at dat betreft wel blij dat het voor me betaald is, alleen ben ik wel 2 weken onder de pannen geweest voor mijn E rijbewijs Was wel voor achter de Vrachtfiets uiteraard!!, maar dan heb je ook gelijk E achter B.
Ik reed voor ik mijn E had al HEEL veel met aanhagers in het rond, ik reed beter dan menigeen MET E rijbewijs.
– Reed op mijn 16de al rond op het terrein van de Zaak met Vrachtwagens met 13,60m opleggers, (totaal 16,50 meter) en met Schamel (stuuras aan de triangel) Comi’s van dik 19meter.
16,03 meter:
19,05 meter:
16,50 meter:
14 meter:
Eigen voertuigen:
en een Combi gereden voor Jerremy:
Willem
24 juli 2011 om 10:03 #17904805ff wachten tot 2013 dan gaat alles weer anders worden volgens de derde europese richtlijn voor rijbewijzen.
Dan heb je geen BE meer nodig tot 3500 kg.
voorbeeld:
Je auto weegt leeg 1250 kg en mag 1650 kg beladen wegen en mag 1100kg trekken,je caravan of kar mag 1300 kg wegen beladen.
dan gaan ze in 2013 uit van de maximaal beladen auto dus in dit geval 1650kg en het beladen gewicht van je caravan dus hier 1300 kg.
1650kg + 1300kg = 2650kg dus onder de 3500kg en mag je rijden vanaf 2013 met je B rijbewijs.Maar de belading van jouw caravan nu op je nieuwe papieren 243kg is niet heel veel hoor.
Reserve wiel,water in je wc en watertank,tent enz enz.het loopt heel gauw op.(ik spreek uit ervaring).
Tip rij even met je beladen caravan over een weegbrug in de buurt.
let erop als ze gaan wegen, want als je erover heen zit mag je niet meer verder rijden.
en als er wat gebeurt onderweg en ze gaan je controleren en wegen ben je ook niet verzekerd.24 juli 2011 om 11:38 #17904806@mike hammer wrote:
ff wachten tot 2013 dan gaat alles weer anders worden volgens de derde europese richtlijn voor rijbewijzen.
Dan heb je geen BE meer nodig tot 3500 kg.
voorbeeld:
Je auto weegt leeg 1250 kg en mag 1650 kg beladen wegen en mag 1100kg trekken,je caravan of kar mag 1300 kg wegen beladen.
dan gaan ze in 2013 uit van de maximaal beladen auto dus in dit geval 1650kg en het beladen gewicht van je caravan dus hier 1300 kg.
1650kg + 1300kg = 2650kg dus onder de 3500kg en mag je rijden vanaf 2013 met je B rijbewijs.Maar de belading van jouw caravan nu op je nieuwe papieren 243kg is niet heel veel hoor.
Reserve wiel,water in je wc en watertank,tent enz enz.het loopt heel gauw op.(ik spreek uit ervaring).
Tip rij even met je beladen caravan over een weegbrug in de buurt.
let erop als ze gaan wegen, want als je erover heen zit mag je niet meer verder rijden.
en als er wat gebeurt onderweg en ze gaan je controleren en wegen ben je ook niet verzekerd.De caravan is met half volle watertank (voor onderweg) en met de mover gewogen voor we de aanvraag hebben gedaan.
De caravan staat als 1050 ledig gewicht op papier, en met de mover (die bij het kentekenen er nog niet onder zat), water en de ‘standaard’ keukenmeuk, voortent, haringen etc kwam de caravan op 1235 kilo. Beetje kleding er in en je zit zo aan de nieuwe 1275 kilo en daar heb je gelijk in.
Creatief de GTS inpakken en het gaat helemaal goed komen :D
24 juli 2011 om 17:46 #17904807@1985 wrote:
Hey mensen,
Misschien niet de juiste plek, maar het gaat om een Vectra GTS en een te trekken caravan.
Wie o wie kan mij hierbij helpen? Ik heb geen E achter B en kom geloof ik net 7 kilo te kort. Iemand tips/tricks hier over? :D
De regels:
Rijbewijs B met aanhangwagen
Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:
De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.GTS is op kenteken 1293 kilo ledig gewicht, de caravan maximaal toelaatbaar gewicht 1300 kilo (Ledig 1050 kilo) En bij elkaar komen we bij lange na niet aan de 3500 kilo.
Ik heb op privé terrein (camping in Frankrijk) een paar seizoenen met een Mitsubishi Pajero 4×4 caravans op een rots/etage camping gereden en zonder E achter B caravans van de stalling in de omgeving naar de camping gereden en tegenwoordig rij ik geregeld met aanhangers tot max 750 kilo (achter de GTS en dit mag qua gewicht, regels en verzekering) Alles zal ik niet weten, maar in mijn beleving wel voldoende om veilig met 90 een lange afstand te rijden.
Hebben jullie mede vectra rijders tips, tricks of ervaringen mee? E achter B halen is natuurlijk ten alle tijden beter en daar ben ik mij volledig van bewust (Alleen de tijd ontbreekt mij nu om een dag hier voor uit te kunnen trekken)
Wie o wie wil zijn ervaring/kennis (dus liever geen mening!!!) hier over ventileren over wat het beste te doen met de wettelijke 7 kilotjes?
Ik snap het niet helemaal…
op het kenteken staat toch wat de auto geremd mag trekken dat zal toch meer zijn als die 1050kilo.
stel dat is 1400 kg geremd (ik weet niet wat een GTS mag trekken) dan mag de caravan er achter want die is 1050 kilo je mag alleen niet tot 1300 kilo laden want dan ga je
over het gewicht van de auto heen. dus dat word dus max 1293 kilo.ik kan het mis hebben , ik heb BE dus ik knoop alles er achter…. ;)
Raymond
24 juli 2011 om 19:23 #17904808Nee, het max laadvermogen wordt geteld. Dus als de auto zelf 1500kg weegt en het max laadvermogen van de caravan is 1600kg mag je hem niet trekken met een B rijbewiijs. Het E rijbewijs van de mensen die het gratis bij hun B kregen heeft ook verder geen enkele waarde wat betreft rijvaardigheden. Als 50plusser mag je alles trekken zonder enige rijvaardigheidsproef of id te hebben afgelegd in het verleden.
24 juli 2011 om 21:17 #17904809kiek an weer wat geleerd… :thumbup
je heb gelijk ,moeders krap 60 rijd nooit met aanhanger heeft auto van 1300 kilo mag 1600 kilo trekken rijdt met zware aanhanger op de snelweg : MAG DAT? : JA! :shock:
veilig?…uuhhhh..? :hmmzRaymond
24 juli 2011 om 21:23 #17904810Nog een: rij je in een grote auto heb je een rijbewijs B nodig, rij je in een kleine auto (brommobiel) heb je geen rijbewijs nodig. Rijden die in een ander verkeer dan??? :puke :fy1
24 juli 2011 om 21:38 #17904811ja dat is nou nederland op z’n best.
succes met de caravan senior member. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.