Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Olie verbruik issue
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 maart 2012 om 13:17 #17239934
Goedemiddag Allemaal,
Vandaag maar weer eens de olie gecheckt van mijn astra H station.
Omdat de laatste tijd mijn oliepijl sneller zakt als normaal.Tijdens deze actie heb ik gelijk maar eens goed naar het gasklephuis gekeken omdat mijn oog viel op de slang vanaf het blok naar het gaskleppenhuis. ( deze een een bobbel net naast de aansluiting op het gaskleppenhuis).
Na het verwijderen van deze slang bleek deze echt bijna helemaal dicht te zitten met sludge.
Dus denk je eigenlijk gelijk aan een defecte koppakking maar er zit geen olie bij de koelvloeistof (daalt ook helemaal niet)
En tijdens het starten ook geen witte/blauwe rook.Dus ondertussen voor de zekerheid de slang schoongemaakt en de olie + filter ververst met 5w30 full.
Echter wanneer ik nu een stukje gereden heb en dan de olie dop eraf draai komt er allemaal warme damp uit??
De auto wordt dagelijks gebruikt er rijdt bijna geen korte stukken. (iedere dag 52 km enkele reis en voornamelijk snelweg).De astra H uit 2008 heeft momenteel 103000km gelopen en heeft als motor code z14xep.
Kan iemand mij verder op weg helpen waar deze sludge en warmte nu vandaag komen en ervoor zorgen dan ik weer met een gerust gevoel de weg op kan.
28 maart 2012 om 13:19 #17903660Sludge ontstaat ook als je vaak korte stukjes rijdt, waardoor er condenswater in je olie komt en deze verdampt dan niet.
Het is niet altijd een kwestie van een kapotte koppakking.28 maart 2012 om 13:26 #17903661@RISL wrote:
Sludge ontstaat ook als je vaak korte stukjes rijdt, waardoor er condenswater in je olie komt en deze verdampt dan niet.
Het is niet altijd een kwestie van een kapotte koppakking.Bedankt voor de reactie maar wat zijn korte stukjes.
Ik rijd iedere dag 52km enkele reis waarvan ongeveer 40km op de snelweg.
Dan zou er normaal gesproken toch geen condenswater in de olie terecht komen?
En waarom komt er daan zoveel warmte damp uit de motor als ik de oliedop verwijder?28 maart 2012 om 13:46 #17903662Komt de motor wel goed op temperatuur ?
Werkt de carterventilatie goed dus ook de vacuumslang niet verstopt ?Een keer een grotere afstand rijden met een flinke snelheid zodat de motor door en door warm wordt kan ook helpen.
28 maart 2012 om 14:03 #17903663@leen1 wrote:
Komt de motor wel goed op temperatuur ?
Werkt de carterventilatie goed dus ook de vacuumslang niet verstopt ?Een keer een grotere afstand rijden met een flinke snelheid zodat de motor door en door warm wordt kan ook helpen.
Of de motor goed op temperatuur komt kan ik helaas niet geen er zit geen wijzer op het dashboard.
De carterventilatie kan ik snel niet zien. de slangen zijn in iedergeval niet verstopt.Ik zou idd nog kunnen proberen om het gaskleppenhuis los kunnen halen om het carterventilatie pijpje te bekijken.
maar zou dit het issue kunnen veroorzaken?28 maart 2012 om 14:10 #17903664In je Astra H kun je via de boordcomputer wel de motortemperatuur aflezen.
Maar als de verwarming goed warm wordt, is de kans op een slechte thermostaat ook niet erg aanwezig.28 maart 2012 om 16:01 #17903665Warme damp onder je oliedop is niet gek, de olie is bloedheet.
28 maart 2012 om 17:06 #17903666Let op, als je Veel kortere ritten maakt, en je gaat ineens een lange rit maken, kan het zomaar zijn dat je ineens een literr olie kwijt ben.
dat heeft te maken met condensering in je oliesysteem, dat verdampt als je m een keer Echt lekker warm laat worden.
Ritjes van om en na bij 20km en minder zijn zelfs nog geen warme ritten..
Willem
28 maart 2012 om 17:12 #17903667@RISL wrote:
In je Astra H kun je via de boordcomputer wel de motortemperatuur aflezen.
Maar als de verwarming goed warm wordt, is de kans op een slechte thermostaat ook niet erg aanwezig.bedankt voor deze tip.
Ik kan nu inderdaad na eff google de motor temperatuur uitlezen.
Morgen gelijk kijken wat de temperatuur is na de rit om te kijken of ik hier iets wijzer van wordt.anders wordt het toch het gaskleppenhuis eraf halen om te kijken. :(
30 maart 2012 om 17:48 #17903668ZO vandaag eens een goed stuk gereden 103km
maar de temperatuur schommelt tussen de 86 en 92 graden dus echt warm lijkt hij niet te worden.30 maart 2012 om 20:19 #17903669@mpjjansen wrote:
ZO vandaag eens een goed stuk gereden 103km
maar de temperatuur schommelt tussen de 86 en 92 graden dus echt warm lijkt hij niet te worden.Dat is toch perfect?
30 maart 2012 om 20:20 #17903670Dat is een vrij normale temperatuur.
31 maart 2012 om 18:45 #17903671Dit is een Prima temperatuur.
Maar met GOED warm worden hebben we het HELEMAAL niet over dat Metertje op de Teller.
Maar over het GOED opwarmen van de Motor zelf, en de Motorolie, zodat deze zijn Vocht kan verdampen, dat doe je niet met ritjes van 30km namelijk..
Ritjes van 100km zijn een beginnetje…
Ritten van 200 a 300km, dan ben je lekker op gang…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.