Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › afgekeurd op CO uitstoot, nieuwe CO vraag, 2012 apk boek
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 juli 2011 om 13:59 #17239902
mijn corsa tr uit 84 is afgekeurd op de co uitstaat,
dit was 1,5 en mocht volgens de keurmeester 0.5 zijn
het is een 1.2 s geen k6 of u 9 op kenteken
is dit echt afkeur of mag de auto 4.5% CO hebben!?
18 juli 2011 om 17:13 #17903073ja is fout.
De auto mag 4,5% co uitstoten.De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer
koolmonoxide bevatten dan:
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar
voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem, dat de
mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de
uitlaatgassen;
d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig,
wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een
aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof
verdicht gas.
Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten
beschouwing worden gelaten.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op hybride aangedreven voertuigen.18 juli 2011 om 17:39 #17903072amen, dit mag je wel laten zien aan die keurmeester. Deze man keurt nog volgens de oude regels. Deze zijn een poosje geleden al gewijzigd in de bovenstaande.
Succes Sebas!
18 juli 2011 om 21:17 #17903071aha het gaat om een tr met een 1.2 s kenteken en een c20ne motor.
dat weet de keurmeester. heb hem niet over de andere motor.
ik ga dit eerdaags uitprinten en laten zien.
bedankt heren! :wors
19 juli 2011 om 19:36 #17903074@sebastiaankadettcabriogsi wrote:
aha het gaat om een tr met een 1.2 s kenteken en een c20ne motor.
dat weet de keurmeester. heb hem niet over de andere motor.
ik ga dit eerdaags uitprinten en laten zien.
bedankt heren! :wors
print het dan even uit van het origineel.
dat kan je vinden via deze link
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving%20APK%20-%20Aanvullende%20Permanente%20Eisen%2001-04-2011.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;en dan artikel 41. op pagina 10
28 november 2011 om 10:03 #17903075lamba is 0.97-1.03
co is 0.5 en na 2000 geloof ik 0.3op deze manier word bij ons nog steeds gekeurd.
ik weet niet hoe het zit met oudere autos mag het co dan egt zo hoog zijn?
groetjes
28 november 2011 om 14:18 #17903076het co mag bij oude auto’s idd zo hoog zijn…
lambda waarde mag niet naar gekeken wordendat mooie plaatje die hierboven staat,staat ook in mijn apk boek :)
28 november 2011 om 14:46 #17903077Ik haak hier even op in. Ik heb de corsa (1989) nog niet omgekeurd met c20ne, staat dus nog 1.3nb op kenteken. Volgens de regels mag ie dus 3,5% uitstoot hebben. Maar als de garage nu weet dat er een c20ne in zit, mag deze eigenlijk maar 0,5% hebben? Immers:
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar
voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem, dat de
mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de
uitlaatgassen;De c20ne heeft wel een lambdasonde.
Nu heb ik de lambdasonde omzeild, zit er dus niet meer op (pin 20 aan massa) Dan val je dus wel weer in de regel van 3.5% CO?
28 november 2011 om 15:11 #17903078dat maakt niet uit, gewoon stationair mag jij 3,5% hebben
anders laat je de keurmeester ff naar de rdw bellen,dan leggen die t nog ff uit
28 november 2011 om 19:06 #17903079ueh sorry hoor maar al heb je een auto uit 1975 met een motor uit 2011 dan horen ze zich nog aan de 3.5% te houden gaat om bouwjaar auto en niet om al je aanpassingen anders zou je een auto restaureren en komt ie niet door de apk omdat alles modern moet worden.
28 november 2011 om 19:28 #17903080@ jurgen ben wel benieuwd hoe dat zou gaan met de opel
want als er een ander blok in ligt moet hij eigenlijk gekeurd worden bij de rdw en krijg ej andere kenteken papieren.
kijk maar naar die corsa tjes waar ze een gsi blok in leggen, als de popos je dan aanhouden en ze kijken onder de kap nemen ze je kenteken papiertjes mee.
bij apk moeten ze hem afkeuren waneer er niet het blok in ligt wat op de papieren staat.28 november 2011 om 21:35 #17903081bij de apk maakt t niet uit voor zover ik weet hoor, zolang het aantal cilinders maar klopt
28 november 2011 om 21:52 #17903082vraagje tussendoor, heb een astra uit 1994 waar ik een x16xe in heb gehangen
dus als ik het goed begrijp als ik mn lambda uitschakelomzeil en een katvervanger plaats
kan ik hem zo laten omkeuren en naar de apk?
en mag hij max 3,5% co waarde hebben?als dat zo is king:
Gr. Mario
28 november 2011 om 22:56 #17903083haha klink voor jou dus al muziek in de oren:P
ik heb geen idee als ik zie hoe er soms gekeurt word.
met 1 hand de lamp vast houden en met de andere aan je balle krauwen,ik denk dat je gewoon naar een universeer klein bedrijfje moet gaan, die niet alles van opel weten,
en hoe minder apk AFMELDIngen hoe minder kans op steekproeven ghehe,28 november 2011 om 23:22 #17903084ik ga juist naar een klein universeel bedrijfje wat er wel alles van weet
is iemand die jaren bij de opel dealer heeft gewerkt en vond dat ie het beter kon :thumb
bovendien als hij aan de regels voldoet heb ik niets te vrezen
en kom maar op dan met die steekproef hahaha
elke monteur ziet wel dat er geen kat meer onder zit en dat de lambda sonde is verwijderddus zou het graag willen horen van een van onze geleerden, mag dat?
Gr. Mario
Gr. Mario
29 november 2011 om 00:18 #17903085alleen als een auto op kenteken 1.3 staat en er licht een supermooi blinkend gsi blok in, tja dan hebben ze dat wel in de gaten ja :D
29 november 2011 om 04:38 #17903086nou ik zou er niet van uit gaan
de gemiddelde monteur bij universeel bedrijf heeft meestal al wel een handvol astra’s en kadett’s op de brug gehad
als iemand dan nog niet uit zijn hoofd weet dat er een kat onder hoort snap ik niet wat hij daar doet
papieren aan mij afgeven en kranten gaan bezorgen of zo :jerryop mn kenteken staat al een 1.6 maar dan 52kilowatt :D
29 november 2011 om 07:33 #17903087Oww das fraai, volgens mij was dit ook een probleem bij mijn kadett, amongst others. Die was ook te hoog, ik zal eens kijken of ik op het keuringsrapport kan zien hoe of wat. :vertag
1 december 2011 om 17:25 #17903088als er tot 31-12-1995 geen Lambda EN Kat aanwezig zijn, is t alleen stationair meting ( niet zichtbaar aanwezig )
is er een kat Of een lambda sonde aanwezig vanaf 01-01-1993 dan moet je de 4gas meting ondergaandie regels voor auto’s tot 2001 is alleen van toepassing als de fabrikant dit aangeeft bij het importeren van een auto naar NL
Cilinderinhoud is niet belangrijk, Hoeveelheid wel ( voor de apk )
mijn corsa was ooit eens een 12s, toen naar de apk geweest met een c20xe, dat is geen afkeur!
hang je er een v6 oid voor dan welvanaf aanstaande Mei gaat het cilinders tellen weer verdwijnen uit de apk boeken… ( zoals het er nu uit ziet )
1 december 2011 om 18:37 #17903089moet co gemeten worden als hij een kat en lambda heeft maar uit 1990 komt?
ricky
2 december 2011 om 07:17 #17903090@rickykadett wrote:
moet co gemeten worden als hij een kat en lambda heeft maar uit 1990 komt?
ricky
ja. maar geen 4 gas test.
2 december 2011 om 14:44 #17903091oow zit daar verschil in? wat is het verschil in 4 gas en co2 meting?
ricky
2 december 2011 om 15:09 #17903092Ehmm ricky co2 is zuurstof wat je ademt
co is koolstofmonoxide, daar moet je niet te veel van hebben :jerry3 december 2011 om 16:24 #17903093@rickykadett wrote:
oow zit daar verschil in? wat is het verschil in 4 gas en co2 meting?
ricky
ja.
co meting is stationair. 4 gas is op toeren.4 december 2011 om 14:51 #17903094aha :jerry
danku :P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.