Vraagje over bougies en carterventilatie, X18XE1

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Vraagje over bougies en carterventilatie, X18XE1

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239049
    RISL
    Moderator
      Lid sinds:
      24 January 2011

      Ik heb even wat vragen over het vervangen van bougies:

      – Is het verstandig het draad in te smeren met kopervet o.i.d.? Of is dat niet nodig?

      – Mijn bougiesleutel is te dik voor die uitsparingen in het kleppendeksel waar je bougies inzitten, dus ik draai ze er in en uit met een pijpsleutel. Daarmee kan ik echter het aandraaimoment niet bepalen. Zijn er handigere manieren voor?

      – Klopt het dat het aandraaimoment 5 Nm moet zijn?

      Ik wil tegelijk ook m’n gasklep eens schoonmaken (zal wel hard nodig zijn, denk ik) en het gaatje van m’n carterventilatie opboren. Hoeveel moet dit opgeboord worden? Ik las laatst ergens dat het 1 mm vergroot moest worden (dus naar 2 mm), maar ik las ook dat het naar 1 mm moest worden vergroot?

      Alvast bedankt.

      #17894008
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Dop 16 die te dik is voor het gat???

        knappe sleutel dan, kan al mijn bougie doppen zelfs nog bewegen in de opening.

        vast zetten:

        met aandraaien moet je de ring van de bougie platdrukken, als ie plat is merk je dat de bougie niet verder wil, en dan is het ook klaar.

        ze moeten NIET RAM-VAST!!

        je kan er een klein beetje motorolie aan doen om ze soepeler te laten draaien, ik doe er meestal niks tussen.

        zou voor het opboren max 1,5mm boortje pakken

        Willem

        #17894009
        RISL
        Moderator
          Lid sinds:
          24 January 2011

          Bedankt voor de informatie
          Tja, het is zo’n gecombineerde bougiesleutel, met zowel 16 als 21 in elkaar, waarbij dop 16 geveerd is en dus terugzakt als de bougie 21 mm is. Dus die is te dik.
          Die ring van de bougie, dat wist ik, maar ik zag laatst dat je ook bougies hebt zonder zo’n ring, maar met een conische rand. Vroeg me af op welk moment je die dan moet vastdraaien.

          Max 1,5 boortje. Bedankt. Heb al wel gezien dat dat gaatje bij mij helemaal verstopt zit.

          Heb twee jaar geleden m’n blok gereviseerd, had dat toen direct moeten doen, had me nu wat moeite bespaard.

          #17894010
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            die laatste zou ik niet weten, daar de Opels waar ik aan sleutelt origineel met een knelring geleverd zijn is daar geen aanhaal koppel van bekend.

            Willem

            #17894011
            RISL
            Moderator
              Lid sinds:
              24 January 2011

              Okay. Bedankt voor de info!
              Ik denk ook niet dat die bougies met conische ring geschikt zijn voor Opel.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.