Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › 4-bak ombouwen naar 5-bak
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 augustus 2011 om 07:04 #17238916
heren mijn tr heeft een 4-bak.
nu heb ik wel eens gelezen ergens dat ik de cassete van een 5-bak zo in de mijne kan zetten en ik dus een 5-bak heb.
nu is natuurlijk mijn vraag klopt dit en welke bak moet ik dan hebben en gaat dit makkelijk.
moet ik dan ook een ander pook hebben of kan ik die aanpassen.
graag zo veel mogenlijk info hier over13 augustus 2011 om 07:40 #17892718Cassette kan je niet wisselen, want 5 bak is iets langer.
Jouw TR zal een F10 bak hebben, die kan je vervangen door de volgende 5 bakken:
F10-5
F13 WR + CR
F15 WR + CR
F17(+) WR + CRMeest logische optie is de F10-5 of de F13.
Voor de ombouw van 4 naar 5 kijkt hier:
http://corsa-novatuning.nl/nl/PartsB8vF13.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
onder: Afstelling van de versnellingsbak13 augustus 2011 om 15:34 #17892716cassette kan je wel wisselen van 4 naar 5, heb ik al zo vaak gedaan voor de speedway, als je het wat meer gedaan hebt is het vrij makkelijk. als je de cassette er uit haalt zit er ook een losse ring, die voor de achteruit dient, zien dat deze er ook weer goed tussen zit bij het er in zetten. schakelaar voor het achteruit rijlicht eruit draaien anders gaat hij er niet in, en het dekseltje bovenop van de schakelmechaniek van de 5bak moet je ook overzetten.
13 augustus 2011 om 17:07 #17892719ok dacht het wel welke bak van welke wagen kan ik dan het beste pakken en moet ik dan dat nokje van de pook afhalen of moet ik een geheel andere pook
13 augustus 2011 om 20:22 #17892720@Corsa_GSi wrote:
Cassette kan je niet wisselen, want 5 bak is iets langer.
Sorry zal ‘m uit mijn F10/4 halen, daar zit nu een F10/5 in… Past echt niet hoor!
Achteruitrij schakelaar kan blijven zitten zover ik weet.
Schakelhoedje heb je nodig, bouten die zijn korter bij de 4-bak cassette, nieuwe bak-pakking, olie, klein plastic/metaal stukje bij de pook moetje weg zagen.
1) schakelhoedje bovenop los halen, 4 bouten + mechanisme los halen van de pook.
2) 1 motorsteun los, bak+motor iets laten zakken anders komt de cassette niet eruit.
3) cassette eruit wrikken/rammen met een goede hamer, zitten goed vast geplakt
4) zodra je de cassette eruit hebt, tandwiel tellen wat naar je diff gaat. deze moet overeenkomen met de oude, anders krijg je de nieuwe cassette _nooit_ in de klok van de F10 bak.(Tandwiel kan je overzetten! Het is het laatste tandwiel dus, klem los, tandwiel eraf :))
5) bak erin schroeven olie vullen (1,2 of 1,5L) effetjes vraagbaak lezen. (letop: differentieel loopt niet leeg van olie, dus niet TE veel olie erin douwen).
6) schakelhoedje erop zetten van de F10/13 bak (zijn ook het zelfde als F16~18 bakken). Wel zorgen dat de bak in neutraal staat anders krijg je ‘m niet erop.
7) rest weer vast zetten zoals ‘t zat en je bent klaar bij de versnellingsbak.Binnen bij de pook effe een klein knobbeltje met een flexzaag weg rammen, en je kan naar de 5de versnelling bewegen met je pook.
Mocht je er niet uitkomen, kan je mij evt. mailen. Heb intussen een hoop bakkies op deze manier gewisseld :)
Bakkeuze laat ik aan jou over, je kan ‘m van een Corsa-A/B halen, maar ook van een Astra-F C14NZ.
De voorkeur bij mij ligt op een Astra-F C14NZ want die hebben een F13WR bak volgens de fabrieksspecs. Corsa-B’s vind je het beste op de sloop met weinig km’s. Dus ik zou daarvoor als 2de gaan.
13 augustus 2011 om 21:41 #17892721ik moet de achteruitrij schakelaar er toch wel uithalen om de cassette er terug in te krijgen ;)
je hoeft niet per se het aantal tanden van het tandwiel van je diff te tellen, het kan nog makkelijker.
in de tanden van je diff zitten kleine inkepingen aan de hand hiervan kun je zien welke verhouding je diff is
6 inkepingen= 3.55
5 ” = 3.74
3 ” = 3.94
0 ” = 4.18
1 ” = 4.2914 augustus 2011 om 07:19 #17892722mijn god hoe duidelijker wil je het hebben.
als de tijd daar is heren en vooral jij aapje doe ik dan een beroep op jullie als jullie dat ok vinden heet dat dan15 augustus 2011 om 15:50 #17892723ik ben ook nog vergeten te melden dat het hier om een ohc motor gaat niet een ohv.
maakt dit dan wat uit?15 augustus 2011 om 16:56 #17892724Nee hoor, zelfde idee zelfde bak waarop je ‘t wisselen toepast. :)
17 augustus 2011 om 16:04 #17892717Wat bedoelen jullie met CASSETTE ? :shock:
17 augustus 2011 om 21:16 #17892725Versnellingsbak bestaat in principe uit 2delen. Behuizing en de tandwielen. De tandwielen zitten samen in een soort pakketje, dit noemen ´ze´ de cassette dit pakketje zit vast aan de deksel aan de zijkant van de bak.
Hier wat foto´s van een Corsa-A die ik aan ‘t verbouwen was (langs de straat :P)
En dit is m’n huidige 5-bak in mijn Corsa-A 1.0s LS (Cassette!):
Ghetto tjoening ala Aapje:
(bakpakking lekte moest effe vloeibare tussen rammen :P)zie nu pas wat je bedoeld met die inkepingen door die foto’s hierboven :D
26 november 2011 om 16:01 #17892726zo ik ga binnenkort eens kijken voor zo een bak nu alleen eens kijken wanneer ik zin en tijd heb om te wisselen
26 november 2011 om 17:11 #17892727Is binnen 1 uur gedaan, mits de tandwiel loskomt!
20 april 2012 om 16:00 #17892728Ik heb een D kadett met een 4bak en wil `m ook ombouwen naar een 5bak (cassette omwisselen). Nu zag ik op de sloop een B corsa 1.2i ohc uit 1993 staan met een F10 5bak. Weet ook iemand wat de overbrengings verhoudingen zijn van deze 5bak. Is die hetzelfde als de 1.4 corsa`s met een F13 bak of is ie korter en maakt het weinig verschil met mijn 4bak. Ik wil graag niet zoveel toeren maken op de snelweg.
20 april 2012 om 16:46 #17892729interessant is misschien ook nog of hanskadett al n bak heeft!
:)
@alwin
je kan beter gewoon even een eigen topic openen ;) werkt altijd beter20 april 2012 om 17:32 #17892730ik dacht ik houd alles een beetje bij elkaar, maar ik zal wel even een nieuwe topic openen.
18 augustus 2013 om 15:00 #17892732@Aapje wrote:
@Corsa_GSi wrote:
Cassette kan je niet wisselen, want 5 bak is iets langer.
Sorry zal ‘m uit mijn F10/4 halen, daar zit nu een F10/5 in… Past echt niet hoor!
Achteruitrij schakelaar kan blijven zitten zover ik weet.
Schakelhoedje heb je nodig, bouten die zijn korter bij de 4-bak cassette, nieuwe bak-pakking, olie, klein plastic/metaal stukje bij de pook moetje weg zagen.
1) schakelhoedje bovenop los halen, 4 bouten + mechanisme los halen van de pook.
2) 1 motorsteun los, bak+motor iets laten zakken anders komt de cassette niet eruit.
3) cassette eruit wrikken/rammen met een goede hamer, zitten goed vast geplakt
4) zodra je de cassette eruit hebt, tandwiel tellen wat naar je diff gaat. deze moet overeenkomen met de oude, anders krijg je de nieuwe cassette _nooit_ in de klok van de F10 bak.(Tandwiel kan je overzetten! Het is het laatste tandwiel dus, klem los, tandwiel eraf :))
5) bak erin schroeven olie vullen (1,2 of 1,5L) effetjes vraagbaak lezen. (letop: differentieel loopt niet leeg van olie, dus niet TE veel olie erin douwen).
6) schakelhoedje erop zetten van de F10/13 bak (zijn ook het zelfde als F16~18 bakken). Wel zorgen dat de bak in neutraal staat anders krijg je ‘m niet erop.
7) rest weer vast zetten zoals ‘t zat en je bent klaar bij de versnellingsbak.Binnen bij de pook effe een klein knobbeltje met een flexzaag weg rammen, en je kan naar de 5de versnelling bewegen met je pook.
Mocht je er niet uitkomen, kan je mij evt. mailen. Heb intussen een hoop bakkies op deze manier gewisseld :)
Bakkeuze laat ik aan jou over, je kan ‘m van een Corsa-A/B halen, maar ook van een Astra-F C14NZ.
De voorkeur bij mij ligt op een Astra-F C14NZ want die hebben een F13WR bak volgens de fabrieksspecs. Corsa-B’s vind je het beste op de sloop met weinig km’s. Dus ik zou daarvoor als 2de gaan.
Heb je toevallig een foto van dat stukkie wat je weg moet zagen ?
18 augustus 2013 om 16:33 #17892731Foto van het nokje staat op http://www.corsa-novatuning.nl
Maar als je een andere eindoverbrenging hebt kun je net zo snel de complete bak wisselen.Is net zo veel werk dan het diff loshalen, tandwiel wisselen, dif terug plaatsen en afstelling weer goed zetten. Oh ja van de donor bak moet je dat ook loshalen.
Ik wisselde de hele bak wel.
18 augustus 2013 om 17:53 #17892733Dat systeem heb ik niet inzitten gaat om een D kadett met 4 bak waar ik een 5 bak in heb gebouwd
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.