Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Schuif kanteldak Vectra A
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 april 2012 om 20:19 #17238785
Beste allemaal,
Ik heb een Vectra ’90 met zo’n mooi schuif/kanteldak. Dit ging jaren goed tot dat het nat er vorig jaar tijdens een hoosbui er wel doorheen ging en de plaat (met stof bekleed) waarmee je het dat afdekt bruin werd, bobbelen etc.
Nu moet dat dak nagelopen worden omdat hij alleen nog maar wilt kantelen (en het risico op lekkage) , maar Opel vind dat iets waar ik niet aan moet beginnen en begint met bedragen royaal boven de 700 euro alleen om het syteem na te lopen en die dekplaat te verwijderen . En verstopte afvoerbuizen is volgens hun onmogelijk.
Ga je naar bedrijven waarvan autodaken hun specialiteit zijn ,dan wacht je helemaal een verrassing . Ze willen er geen ander dak inzetten en willen misschien nog wel de glasplaat vervangen als ik 1118 euro ophoest (excl montage). De glasplaat is niet stuk , het loopwerk wel . Maar ik moet volgens de autodakspecialist zo’n glasplaat kopen om aan de rubbers te komen.Iemand suggesties ? Want ik weet het niet meer zo.
6 april 2012 om 20:41 #17891481Iemand zoeken die een beetje handig is en eventueel onderdelen van de sloop. Maar mij lijkt juist dat het water niet weg kan via de afvoerslangen.
Als het een origineel fabrieksdak is dan ligt de glasplaat compleet vlak met het dak en zit er een soort rubber rand om de glasplaat die niet al het water tegenhoud. (dient voor windgeruis en om enigzins het water tegen te houden) rondom het schuifdak zit een soort goot waar het lekwater in komt en dat wordt dan via (bij Vectra volgens mij 4) slangen afgevoerd.6 april 2012 om 21:00 #17891482Dank voor je reactie.Het klopt inderdaad dat er 4 afvoerslangen zitten en dan zit er ook nog dat loopwerk in het dak verwerkt . en in dat loopwerk schijnt het meeste venijn te zitten . Het is zo’n fabrieksdak en dan zit er een plaat in de kleur van het interieur . Die kan ook niet meer dicht omdat de stof is gaan bollen .
Ik overweeg om een auto te zoeken als “donor” (en die helemaal te strippen) en ik zag er eentje staan in duitsland ,ook met dat dakje , maar dat importeren snap ik niet zo .
Ik heb helaas geen mensen in mijn kringen die mij hiermee zouden kunnen helpen . Da’s duidelijk :hmmz
6 april 2012 om 21:36 #17891483Ik zou gewoon wat sloperijen in de buurt afbellen/langsgaan voor onderdelen. Tijdje terug stond er nog Vectra A bij sloop bij ons in Schijndel met fabrieksdak maar die heb ik de laatste keer niet meer gezien. (ook niet op gelet ;) )
6 april 2012 om 21:45 #17891484http://www.onderdelenlijn.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false; misschien ?
7 april 2012 om 09:00 #17891485Ha! onderdelenlijn . Wat een toeval. Buiten het feit dat mijn eega dit “systeem” heeft gemaakt moet ik zeggen dat die onderdelen die de aangesloten slopers/autodemontagebedrijven mij geleverd hebben , onderdelen waren die ze eigenlijk nooit door hadden mogen verkopen gezien de slechte staat ervan .
@midnight black het probleem is dat die rubbers dan ook zo oud zijn . Ook worden de Vecs uit die tijd al erg schaars hier in de regio. De sloop gooit ze meteen al door de shredder heen . Maar als iemand zo’n Vectra ziet die ik kan strippen geef maar een seintje .
7 april 2012 om 14:30 #17891486Ik zal mijn ogen open houden als ik naar de sloop ga, maar kan nog ff worden, vorige week nog geweest en om een of andere reden kost het altijd geld :vertag
7 april 2012 om 14:37 #17891487Ebay Duitsland misschien ?
De Opel winkel bij uitstek….7 april 2012 om 14:49 #17891488kantelschuif dak van een kadett of astra is precies t zelfde als van de vectra dus dan heb je meer kans :P
in mijn vectra a 2000 zit het oudekantel schuif dak raam van mijn oude astra gsi
7 april 2012 om 16:02 #17891489Velux heeft dakraampjes op voorraad !
:jerry
7 april 2012 om 16:21 #17891490is het opendak van een saab 9-3 ook niet hetzelfde?
In de omega zit namelijk een saab opendak.
7 april 2012 om 20:58 #17891491Heb nog meerdere originele opel schuif/kanteldaken liggen, elektrisch, op te halen in Weert of Raamsdonksveer.
Hemel eruit, dak compleet los, nieuw dakje erin, hemel er terug in… Als je beetje handig bent moet dat op een dag wel lukken.Jeroen
15 april 2012 om 19:44 #17891492Ik ben een vrouw ….. en niet altijd even handig . Dat mechanisme is niet electrisch en zit gewoon klem ,als ik niet oplet dan heb ik die slinger er een keer afliggen. Ik ben best best bereid om er een eindje voor te rijden ,maar dan heb ik toch wel een beetje hulp nodig :angel .
Maar in ieder geval iedereen bedankt voor de vele tips, ik had geen idee dat dakjes van de astra er ook in passen ,en de enigste kadett die ik had met een dakkie was een D kadett .dat dak kun je er gewoon uithalen, dat had ook wel iets :thumbup15 april 2012 om 20:23 #17891493Ik zal morgen nog eens even kijken voor de zekerheid, heb wel nog 3 schuif-kantel daken staan. Maar volgens mij zijn die alle 3 elektrisch.
Jeroen
16 april 2012 om 16:40 #17891494@sentinel69 wrote:
Ik ben een vrouw ….. en niet altijd even handig . Dat mechanisme is niet electrisch en zit gewoon klem ,als ik niet oplet dan heb ik die slinger er een keer afliggen. Ik ben best best bereid om er een eindje voor te rijden ,maar dan heb ik toch wel een beetje hulp nodig :angel .
Maar in ieder geval iedereen bedankt voor de vele tips, ik had geen idee dat dakjes van de astra er ook in passen ,en de enigste kadett die ik had met een dakkie was een D kadett .dat dak kun je er gewoon uithalen, dat had ook wel iets :thumbupAls ik tegen min vrouw zeg dat ze niet handig is dan breekt de pleuris uit.
En ondertussen mag ik het opknappen !:jerry
16 april 2012 om 16:48 #17891495@81supporter wrote:
Als ik tegen min vrouw zeg dat ze niet handig is dan breekt de pleuris uit .
En ondertussen mag ik het opknappen !:jerry
Verschil moet er wezen he . :sleeping
17 april 2012 om 05:34 #17891496Schuif/Kanteldaken onderhouden is niet zo moeilijk als het lijkt.
Probleem is wel dat het dak dan open moet kunnen.Als het dak open is schroef je met zo de glasplaat los van de guides, en kan je de guidingrails schoonmaken met een doekje en schroevendraaier en eventueel weer invetten met een dun vet.
De water afvoer kan inderdaad verstopt raken, maar om daar bij te kunnen moet je de hemel laten zakken en het dak los halen. Dan kan je bij de afvoer goten. Grote kans dat die verstopt zitten met vuil of bladeren, vooral problematisch als de slang verstopt zit. Dat is een veel voorkomend probleem, tegenwoordig worden er dan ook zeefjes gemonteerd in het frame waardoor hij daar verstopt en niet in de slang.
Tja, en garages en “dakspecialisten”, die verkopen liever een nieuw dak is makkelijker en levert veel meer geld op.
18 april 2012 om 21:11 #17891497Ik heb nog even gekeken voor je, helaas zijn de 3 daken die ik heb staan alle 3 elektrisch.
Jeroen
24 april 2012 om 19:09 #17891498Nou ,misschien maar ergens een “how to “gaan zoeken . En lemmuh , dank je dat je het even voor me hebt opgezocht .
En yzf1kr , hij kan wel kantelen , schuiven niet meer ,dus dan zou ik het toch wel los kunnen schroeven?? Probleem is ook dat paneel ,dat gestoffeerd is .Dat moet juist weg vanwege die waterschade. Misschien moet ik er maar eens een foto van maken :hmmz -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.