Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Welk motorblok Astra G?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 september 2011 om 07:59 #17237482
Hallo allemaal,
Aangezien ik nu in een 1.6 8 klepper rij waar niks mis mee is maar alleen wat pit mist wil ik volgend jaar gaan kijken naar een andere (wat luxere) Astra G.
Nu is mijn oog gevallen op een 1.8 motor (125 pk) of de 2.2 (150 pk). Aangezien ik geen 1.6 meer wil (ook niet de 101 pk versie) blijft alleen de 1.8 & 2.2 over.
Welke van deze 2 is de beste keus kwa onderhoud, slijtage, verbruik etc?
Groet,
Stephan30 september 2011 om 11:28 #17876819Logischerwijs is de 1.8 zuiniger dan de 2.2 (als ik het me goed herinner is dit ook een amerikaans blok, en daarmee per definitie niet zo zuinig). Qua paardekrachten en koppel zal de 2.2 wel leuker rijden.
Ik heb zelf een 1.8 en moet zeggen dat ik daar goed en comfortabel mee kan meekomen in het verkeer. Hij mist alleen wel wat koppel onderin. Gemiddeld rijd ik 1:13,3. En dan rij ik flink door zonder naar mijn verbruiksmeter te kijken ;)Ik weet niet of er bij aanschaf een veel groter prijskaartje aan een 2.2 hangt? En slijtage heb ik totaal geen kijk op.
30 september 2011 om 12:23 #17876820Mwa het verschil kwa prijs valt wel mee alleen is een mooie 2,2 liter wat moeilijker te vinden. Ik dacht zelf dat de 2,2 liter veel minder slijt omdat het tenopzichte van de 1,8 maar 25 pk extra heeft maar wel 0,4 liter meer. Of denk ik nu verkeerd?
En een vriend van mij heeft een Zafira 1.8 125pk en z’n 1.8 rijdt inderdaad fijn maar ik zou het verschil met de 2.2 wel willen weten.
30 september 2011 om 13:53 #17876821Hey
Je betaalt voor de 2.2 inderdaad niet zo heel veel meer aangezien deze blokken minder gewenst zijn. Dit is inderdaad een amerikaans blok en natuurlijk verbruikt dit meer dan de 1.8. Echter, het verbruik is niet heel erg veel hoger, met de 2.2 haal je 1 op 12 ook en dan hoef je niet eens zo heel erg op te letten.Bij de 1.8 motoren heb je keuze uit twee motoren:
De eerste is de X18XE1 met 115 pk. Dit blok kun je het best laten staan (ik heb het zelf helaas wel). Dit blok is niet zo betrouwbaar. Het is bijna helemaal gelijk aan de Z18XE met 125 pk (het andere blok), alleen heeft de z18xe een elektronische gasklep. Dat is dus iets meer elektronica, maar daarmee is cruisecontrol weer makkelijker te installeren.Bij de 2.2 is alles veel robuuster geconstrueerd en deze motor is dus veel betrouwbaarder dan beide 1.8-motoren. De 2.2 is inderdaad moeilijker te vinden, zoals altijd het geval is bij de topmotoriseringen. Je hebt natuurlijk ook nog de 2.0 turbo uit de opc, maar die zijn vaak afgetrapt.
30 september 2011 om 14:23 #178768222.0 turbo afgetrapt??
Die van mij niet :wors :wors
30 september 2011 om 16:29 #17876823Heb nog een complete 2.0 turbo + bak te koop. :D
Z20let’s zijn volgens mij nooit afgetrapt… daar zijn ze iets te duur voor… t zijn geen gsi’tjes van een paar honderd euro!
30 september 2011 om 16:31 #17876824heb het op het forum al vaker gezegt, maar met een 2.2 kun je heel laag in de toeren rijden en toch met het verkeer meerijden.
met mn cabrio rij ik met gemak 8,5l op 100km.En dan rij ik lekker door. De 1.8 moet je veel meer in de toeren houden.
De zafira opc rij ik meestal 11,2l op 100kmben erg tevreden met de 2.2
30 september 2011 om 17:02 #17876825Inderdaad je hebt nog die 2.0 turbo? opc? blok maar daar heb ik totaal geen belang bij en al helemaal niet alleen de motor, ik wil juist een luxere astra met wat meer koppel/vermogen.
Dus ik kan hier uithalen dat een 2.2 liter blok veel betrouwbaarder en slijtvaster is dan een 1.8? (125 pk, 115 pk wou ik al sowieso niet)
Zolang het gebruik van de 2.2 blok maar in iedergeval boven de 1:10 blijft vind ik het wel prima. (die 1.6 8v van mij loopt ongeveer 1:11 en als ik veel snelweg rijdt ongeveer 1:12,5)
Dan denk ik dat ik maar rustig aan ga kijken naar een mooie 2.2 die aan mijn wensen voldoet..
30 september 2011 om 17:40 #17876826Ik rij nu al zo’n 10 jaar met een G met de eerste 1.8 16v nog nooit een probleem mee gehad.
30 september 2011 om 18:31 #17876827Ik vond het verbruik van mijn 2.2 wel meevallen (steeds korte ritjes van 7 km met een verbruik van 1:10)
maar volgens mij heeft de 1.8 een distributie riem en de 2.2 een ketting (correct me if i’m wrong), ook niet onbelangrijk denk ik.
30 september 2011 om 19:06 #17876828Een ketting hoef je toch niet te vervangen? Altans niet zo vaak als een riem?
30 september 2011 om 19:15 #17876829klopt!
De riem met 60.000/4jaar??
De ketting als hij begint te rammelen / bijna nooit of 1 malig30 september 2011 om 23:04 #17876830Ik zou voor een Astra met Z18XE gaan. De Z22SE rijd inderdaad soepeler maar heeft vaak problemen met de distributieketting.
1 oktober 2011 om 10:13 #17876831@Driekus wrote:
Ik zou voor een Astra met Z18XE gaan. De Z22SE rijd inderdaad soepeler maar heeft vaak problemen met de distributieketting.
Wat is vaak? Is het te vergelijken met z’n ketting wat op een 1.9 CDTI van een vectra zit? Dat systeem werkt heel erg mooi!
1 oktober 2011 om 10:22 #17876832@Driekus wrote:
Ik zou voor een Astra met Z18XE gaan. De Z22SE rijd inderdaad soepeler maar heeft vaak problemen met de distributieketting.
Ach ja, zo heeft elk motor type wel iets, heeft de 1.8 niet van die EGR drama’s? :(
1 oktober 2011 om 10:24 #17876833Bij de ene 2.2 moet de ketting eenmalig worden vervangen bij de andere 2.2 nooit.
die van mij heeft 150dkm zonder enig probleem gelopen…1 oktober 2011 om 10:33 #17876834je hebt de gewone 2.0 16v ook nog de x20xev (136pk) of die van de opc de x20xer (160pk) dit zijn ook best goede motoren alleen die laatste is ook vrij lastig te vinden en vaak ook niet in al te beste staat.
1 oktober 2011 om 15:58 #17876835Nouja nu wat ik hier allemaal heb gehoord denk ik dat de 2.2 het beste bij me past, lekker laagtoerig kunnen rijden en een lekker vermogen van 150 pk.
En ik vind het zelf ook een plus punt dat er een ketting op zit ipv een riem.
Ik ga gewoon rustig kijken en afwachten totdat ik een perfecte 2.2 vind die naar mijn wensen is. :)
Bedankt voor de info allemaal :afro
1 oktober 2011 om 19:36 #17876836als je nog een keuse kan maken, zou ik kiezen voor een 2.0 16v. de niet opc versie.
deze heeft 136pk, motor is beren sterk, zit ook in calibra’s en astra f gsi, maar ook in de omega en vectra gelevert.volgens een echte kenner van dit blok, is het onderblok helemaal gelijk aan de 160pk opc type 1 blok.
deze verbruiken ongeveer 1.13dit blok kan je opvoeren naar een een hoog vermogen, daar is het sterk genoeg voor.
mocht je echt willen weten wat dit blok kan, moet je mij even een pb sturen.de meeste kotsen dit blok uit hier op het forum, maar ik ken genoeg mensen die al heel wat kmters gemaakt hebben met deze blokken zonder mankementen. en met hogere km standen (2.5ton en 4 a 5 jaar in bezit)
3 oktober 2011 om 07:14 #17876837Ben anders genoeg Z20LET’s tegengekomen die volkomen afgetrapt zijn.
Als je echt luxe en een sterke motor wilt, gewoon voor 2.2 gaan.3 oktober 2011 om 09:42 #17876838 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.