Corsa C 1.7DTI 2001 P0380 start pas na 10 seconden

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa C 1.7DTI 2001 P0380 start pas na 10 seconden

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237334
    The_Dutchman
      Lid sinds:
      13 June 2009

      Beste forumleden,

      Ik heb het volgende probleem aan de hand:
      Lampje van de batterij bleef branden bij deze wagen, ik neem de multimeter en meet dat de batterij niet meer oplaad => Alternator stuk,
      Ik heb de alternator gedemonteerd en open gedraaid. 1 van de diodes was een kortsluiting geworden…
      IK heb hiervoor dan ook maar een andere alternator besteld. Deze is inmiddels gemonteerd, en laden doet hij weer prima.

      Echter wou de wagen niet direct starten, het autootje met de sleutel kwam erop en OP-COM zei dat het een P0380 was.
      Echter als ik de sleutel 10s in de start stand houd, dan start hij wel.
      Alles opgezocht in autodata en die vertelde mij dat de P0380 waarschijnlijk de gloeiboegies waren.Ik heb 3 van de 4 kapjes van de boegies afgedaan, en gemeten met de Ohm meter naar massa. Alle 3 geven ze netjes 0Ohm. (die 4de zal ook nog wel intact zijn)…

      Ik heb ook geprobeerd om in de koelvloeistoftemperatuursensor een weerstand te plaatsen van 3000Ohm en dan de gloeitijd te controleren, dit blijkt 10 seconden te zijn. Wat ook normaal is. Nu wanneer de auto startte kreeg ik naar mijn mening soms nog 12V door op de gloeiboegies en daarmee ging de auto ook in foutcode denk ik.
      Mijn redenering hierbij is om de “glow time control unit” te vervangen. Ik denk er ook stilletjes aan dat hij soms is blijven gloeien terwijl de motor al draaide,en dit de alternator ook wel omzeep kan hebben geholpen. Wat is jullie mening?

      Alvast bedankt,

      #17875325
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        0 ohm op een gloeistift? Dat lijkt me juist behoorlijk foute boel. Horen die niet juist een pittige weerstand te geven ivm warmte opwekken door weerstand?

        Blijven gloeien mag geen probleem zijn, je zou dan alleen wel meer kans hebben op detonatie (ontsteken voordat dat de bedoeling is), maar dat zou je dan ook wel heel erg moeten merken in de prestaties.
        Nadeel van blijven gloeien is misschien ook wel dat ze stuk gegloeid zijn icm motor warmte en daardoor 0 ohm weestand geven.

        Ik zou eens kijken wat een nieuwe gloeistift eigenlijk voor weestandswaarde moet hebben. Ik denk dat het wel iets meer als 0 ohm moet zijn. (not an expert, maargoed… waard om te controleren)

        #17875326
        Corsa A GSI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 December 2008

          0 Ohm is net niet goed nee moet wel iets meer zijn haha.

          anders draai je ze er even uit en probeer je ze even dan weet je of ze goed werken

          #17875322
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Denk eerder dat ze allen kapot zijn.

            Willem

            #17875324
            The_Dutchman
              Lid sinds:
              13 June 2009

              Alvast bedankt voor de reacties,

              Ik heb ze vanmorgen nogmaals nagemeten en besef dat ik gisteren gemeten heb met men Ohm meter tussen de + klem en de bougie :hmmz

              Nu kwam ik uit op 0,7 a 0,8 Ohm, dit lijkt mij een meer normale waarde te zijn.
              Nog suggesties?

              #17875321
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Lijkt me nogsteeds knap laag eigenlijk.
                0,7 ohm, das net zoveel als een stukje 2,5mm^2 koperdraad.
                Nogsteeds geen expert, maar om warmte op te wekken zonder dat je de kabels door smelt heb je wel een paar honderd ohm nodig op z’n minst.

                #17875320
                The_Dutchman
                  Lid sinds:
                  13 June 2009

                  Ik heb op internet nog wat verder gelezen, en daar zegt men dat de waarden kunnen liggen van goede gloeibougies tussen de 0.6 en 6Ohm. Ik ga ze ook niet vervangen als ze nog goed zijn. Verder is het toch ook bizar dat de 10seconden dat hij niet wil starten ook wel iets te maken heeft met de tijd dat de wagen gloeit normaal?

                  Normaal ook al is je wagen aan het gloeien moet je de sleutel nog een beetje verder kunnen draaien en starten, nu duurt het 10seconde vooraleer hij start. Terwijl dezer dagen de koelvloeistof toch wel warm genoeg is (en er niet gegloeid hoeft te worden). Het zal de garagetechniek toepassen worden vrees ik, vervangen en kijken of het iets oplost… ik zou het anders niet meer weten.

                  #17875323
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    0,7 ohm, dat is pure kortsluiting.

                    heb je de dunne draadjes op die gloeiers wel eens gezien.

                    heb helaas net een setje (werkende versleten) gloeiers weg geflikkerd

                    #17875319
                    The_Dutchman
                      Lid sinds:
                      13 June 2009

                      Ik heb er vandaag een gloeibougie uitgehad die de waarde van 0.7 Ohm had, deze gloeide na ongeveer 6 seconden al fel rood, daar ligt het dus niet aan.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.