H0e rij je je koppeling kapot..?

Forumindex Forums Modellen Calibra H0e rij je je koppeling kapot..?

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237294
    calibra tuning
      Lid sinds:
      23 August 2010

      wat is allemaal slecht voor je koppeling ?
      me koppeling is alweer kapot 2de in 1 jaar wat doe ik fout ?

      #17874833
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        -Burn-outs
        -Te langzaam op laten komen
        -Te veel of te weinig vrije slag van je koppelingspedaal
        -Lekkende krukaskeeringen
        -Dikke schoonmoeders transporteren :D

        #17874834
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          burnout,s????????
          kost je je banden ;)

          koppeling tjah
          slippende koppeling,
          voet op het pedaal houden terwijl je gewoon rijd
          ongemerkt druk je de druk van de drukgroep dan iets eraf ;)

          veel met zware aanhanger rijden
          maar mischien wel gewoon de verkeerde plaat of drukgroep gemonteerd :hmmz
          diameters moet wel gelijk zijn
          anders gebruik je niet de hele plaat
          en dus meer slijtage ;)

          #17874835
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            geen goedkope Ebay rotzooi gemonteerd.

            hoe krijg je je koppeling kapot:

            – constant stoplicht spirntjes (je bent dan geneigd wat meer toeren te pakken met wegrijden = slip = slijtage of verbranden)
            – voet op de koppeling houden met rijden (kan slip optreden + altijd druk op de diafragma)
            – wegrijden met veel toeren (= veel slip = slijtage of verbranden)
            – koppeling laten slippen na overschakelen (rijvaardigheid / hoor dat nog regelmatig)
            – Burnout (hoeft niet per definitie de slip het probleem te zijn, maar de klap van het in een keer de koppeling op laten komen)

            even in een apart kader

            > zware aanhager trekken:
            – Veel mensen vinden het nodig veel toeren te maken met wegrijden met zware aanhanger, voor hun gevoel hebben ze dan meer kracht tot hun beschikking, echter zijn ze enkel verlies aan het maken op slip van de koppeling.

            – ik rijdt ook regelmatig met zwaar spul in de rondte, zowel met de vectra, als met de truck + aanhanger (veel te lichte truck ervoor), echter laat ik bij de vectra de koppeling opkomen nog onder de 1000 toeren (v6 draait 550tpm stationair), kracht genoeg om met gering koppelings slip (bijna niks meer als met gewoon weg rijden) goed weg te komen, pas daarna gaan we accelereren.
            Op deze manier heeft de koppeling weinig MEER te leiden dan in zijn normale leven.

            zelfs met 2600kg erachter gereden, ging echter verrassend soepel, als ik toegeven moet (max trekgewicht auto is 1500kg).

            Dus eigenlijk gewoon een kwestie van getrokken materiaal KUNNEN rijden…

            bij de truck (Mercedes-Benz Atego 1217L 170pk bij 1900tpm / 1150Nm bij 1050 toeren) kan ik zelfs de koppeling enkel laten opkomen in 1e versnelling (6bak zonder splitter), en pas daarna gaan we trekken.

            Willem

            #17874836
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              @louwe 16 klepper wrote:

              burnout,s????????
              kost je je banden ;)

              [knip]

              Dat ook ja, maar netzogoed je koppeling ;)
              Eerst het gas inrammen tot de redline en dan je koppeling oppeens op laten komen… Dat slipt en slijt als een malle ;)

              #17874837
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                @McKaamos wrote:

                @louwe 16 klepper wrote:

                burnout,s????????
                kost je je banden ;)

                [knip]

                Dat ook ja, maar netzogoed je koppeling ;)
                Eerst het gas inrammen tot de redline en dan je koppeling oppeens op laten komen… Dat slipt en slijt als een malle ;)

                Slip is in dit geval Kortstondig, (tenzij een zwakke koppeling uiteraard),
                de voering zal hier niet heel hard van slijten,
                maar het hart van de koppeling krijgt een opdonder,
                evenals de nagels die de voering op hun plek houden,
                en de veertjes welke bedoeld zijn het trillen weg te houden met weg rijden, en breken van het hart van de koppeling voorkomen.

                ook kan je happen in voering krijgen door het happen van de koppeling.

                Willem

                #17874840
                max
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Met je voet op de koppeling rijden is fout nummer 1 en kost je snel een plaat.

                  Na iedere keer schakelen je voet weer van het pedaal halen! Ook niet aan laten leunen, je duwt hem namelijk toch ietsjes in. Gewoon je voet ernaast zetten.

                  Kijken of er een olie lekkage is waardoor er olie op je plaat komt.

                  #17874841
                  Harjan
                    Lid sinds:
                    17 October 2005

                    @wim-v6 wrote:

                    bij de truck (Mercedes-Benz Atego 1217L 170pk bij 1900tpm / 1150Nm bij 1050 toeren) kan ik zelfs de koppeling enkel laten opkomen in 1e versnelling (6bak zonder splitter), en pas daarna gaan we trekken.

                    Willem

                    Klopt, maar de 1 is eigenlijk ook voor het wegrollen. Ik gebruik de 1 eigenlijk nooit, tenzij er iemand achter me zit die haast heeft, dan pak ik gewoon al de versnellingen.

                    #17874838
                    kaneelschep
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 November 2004

                      Grappig dat er toch zoveel verschil is tussen hoe lang de een met zn koppeling doet tegenover de ander. Ook hoe je hem gebruikt.
                      Net als in het benzine verbruik ook zoveel verschil is hier.
                      Stom ook dat daar niet echt op gelet wordt bij autorijles. als je enigzins wegkomt is het al prima.

                      Een goede vriend van me had zijn Honda Civic net zo lang als ik mijn E-Kadett gsi. Bijna 10 jaar. In dit tijd heeft hij wel 3 keer de koppeling moeten vervangen en ik nooit. Mijn koppeling zit niet meer in die kadett maar doet het nog zonder slippen of wat.
                      En hij kocht wel steeds merken als sachs hè! Geen troep.

                      We zijn allebei geen stoplichtjankers maar kilometervreters. Rijden over het algemeen hetzelfde. Ik noem het relaxed te hard rijden :P
                      Hij reed altijd van Westerbork naar Handel toen de basis daar bovenin het land dicht ging. En ik reed veel heen en weer naar Hongarije.
                      Dus ik heb een keer opgelet wat hij nou eigenlijk deed wat ik niet deed.

                      Hij blijkt altijd bij het stoplicht op de koppeling te hangen. Dus altijd dat ie net steeds een beetje naar voren hangt. Vooral heuvelop hoor je het gewoon bijna slijten
                      Had ie niet eens door.. Was gewoon een gewoonte geworden.
                      Ook rijdt hij altijd dichter op zn voorganger dan ik. Wat tot veel meer optrekken en afremmen leidt.
                      Bij drempels trap ik altijd even de koppeling in en laat hem dan drempel af weer opkomen zonder slippen.
                      Hij rijdt er altijd in zn drie over heen zonder koppelen. En doet sowieso erg veel in zn drie wat ik in zn twee had gedaan.

                      Ik denk persoonlijk dat als je met een normale auto in zn twee optrekt dat de koppeling dan meer slijt.
                      Je voelt hem er meer aan hangen. En je hebt die 1 toch? Waarom die niet even gebruiken om wat snelheid te maken dan..
                      Je moet de versnellingen gebruiken waarvoor ze zijn hè ;) :D :thumb

                      #17874839
                      frank de jonge
                        Lid sinds:
                        23 May 2011

                        Ik kocht destijds een BMW 328i waarvan je met invoegen al kon vernemen dat hij er af en toe doorslipte. Toch nog 1,5 ton aan kms mee gereden voordat ie op was. Ligt heel veel aan je rijstijl hoe snel de koppeling weg is.

                        #17874842
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          jup, ik heb ook dik 100.000km met een ”bijna versleten” koppeling gedaan, en daarna heeft nog een gezin er een jaar of 4 mee door de stad getuft, en slip was niet erger geworden, alleen druklager was kapot (maakte veel herrie, maar door slechte staat van de auto is deze toen gesloopt (310.000km op de klok).

                          Klopt, maar de 1 is eigenlijk ook voor het wegrollen. Ik gebruik de 1 eigenlijk nooit, tenzij er iemand achter me zit die haast heeft, dan pak ik gewoon al de versnellingen.

                          op de plakker van zowel DAF als Mercedes op de voorruit staat, rijdt altijd in 1 weg haha, (bijna) niemand doet dat.

                          met de grotere jongens met zwaardere motor kan je makkelijk op enkel de koppeling weg rijden in 2, maar dat gaat niet met de underpowered MB Atego 1217, en ik ben toch zuinig op het autootje, gewoon omdat het een oerbetrouwbare rammelbak blijkt te zijn, ze heeft haar nukken, maar doet het altijd, hoe hard ze ook moet werken!!!!!

                          dat kan ik van ons nieuwe materiaal (ook de DAF’s en Scania’s) niet zeggen!!!! lijkt allemaal echt kwalitatief achteruit te gaan!!!.

                          Willem

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.