Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › vervangen oliepomp c20xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 juni 2011 om 20:08 #17236967
Weet er iemand hier of de oliepomp te vervangen is zonder het blok uit een corsa b te halen is?
iemand ervaring?
ik wil deze binnenkort gaan vervangen.mvg Dennis
16 juni 2011 om 20:41 #17871250Zo strak zit het blok nou toch ook weer niet op het chassis? En anders is het maar een paar bouten los en kun je hem een stukje laten zakken toch?
16 juni 2011 om 20:51 #17871251maar de krukas hoef ik niet los te maken?
16 juni 2011 om 21:38 #17871252Nee, de krukas hoef niet los
Koelvin, uitlaatspruitstuk, carterpan, distributie compleet
Die koelvin is dan FF over mijn Kadett gesproken omdat anders me spruitstuk er niet af gaat, of dit bij een Corsa B ook zo zit weet ik niet.
Als advies wil ik je meegeven dat als je de pomp heb gedaan, gelijk een nieuw oliefilter te nemen en deze vast te vullen met olie. Uiteraard vul je de motor ook met verse olie.
Start de motor dan zonder dat deze aanslaat door bv de bobinekabel eraf te halen of brandstofrelais of …….. , dit om de olie alvast rond te pompen zodat je motor de 1e secondes niet droog draait als je deze gelijk zou laten aanslaan. Als je dit 2x een seconde of 20 doet komt het goed. Als binnen die tijd je oliedruklampje uitgaat tijdens het rond starten, is het helemaal perfect.succes
16 juni 2011 om 21:45 #17871253Oke ,bedankt voor de tip!
Ik heb namelijk mijn oliepomp kapot en daardoor wat schade in mijn blok.
nu valt het tot nu toe mee met de schade, alleen de glijlager, maar ik heb ook de kop eraf gehaald om evt schade daar te zien.
Maar alles ziet er tot nu toe goed uit !
Pomp bestellen filter (is pas 1500km oud )bestellen en lagers en pakkingen en ik kan weer rijden :)17 juni 2011 om 05:21 #17871254Die tip van hierboven geldt helemaal als je kop eraf is geweest, omdat de olie dan ECHT door het hele blok moet.
Al is je oliefilter 100 km oud, als je kop eraf gaat, moet er gewoon een nieuwe op.
Die 5 euro voor zo’n oliefilter zijn de kosten niet, alleen wel zonde van de olie zelf.
Zeker met lagerschade moet je geen risico nemen ivm eventuele slijpselresten en alles dus zeer goed reinigen en controleren.Gelijk ARP drijfstangbouten en een C20LET koppakking?
17 juni 2011 om 07:23 #17871255Ik heb net zitten kijken voor de onderdelen en ik denk wel dat ik arp’s neem en ook acl glijlagers .
Maar zit er dan echt zoveel verschil tussen de koppakingen van xe en let?
Ook heb ik nog een afgeperste coscastkop liggen , heeft deze een echt groot voordeel op de ks700 kop die er nu op zit?
Deze heeft ook helemaal geen roetvorming iod, wat de coscast wel veel had(wil waarschijnlijk wat over de km’s zeggen)
De olie was gewoon goed ook toen ik hem 1500km verving, en er is al een geruime tijd toen met een 82 graden thermostaat gereden.
Maar ik vervang inderdaad gewoon de filter .
Nog een tip over het inwendig schoonmaken van het blok?Bedankt voor de info!
Mvg Dennis
17 juni 2011 om 08:13 #17871256In een pakking van een LET zit een verstevigingsbrug.
Qua reinigen, zou ik een toevoeging bij je olie gooien als de motor warm is en deze dan 10 min. stationair laten draaien en vervolgens aftappen en met de klus beginnen. Ook zou ik de carterpan als allerlaatst monteren, eerst de kop omdat dan alle vieze olie en koelvloeistof naar beneden loopt en niet in je pan en vervolgens in je verse olie terecht komt & hij kan lekker uitlekken zodat je echt bijna alle olie uit je blok aftapt.
Als je alleen een koppakking moet doen, haal je je pan er natuurlijk niet af maar omdat je die mogelijkheid nu wel hebt omdat je de oliepomp moet doen, zou ik het op deze manier doen.Over die kop: als je die ks700 kop monteer ( die ook gewoon goed is ) zou ik wel gelijk een bypass laten maken. Stel je voor dat je hem dicht bouwt en overdreven gezegt scheurt je kop een week later. Krijg je weer een nieuwe koppakking, bouten, koelvloeistof, spanrolbout, klepdekselpakking, olie en een filter etc etc & een plens werk.
Dus doe het gelijk goed, kost wel iets meer maar dan zou ik desnoods iets langer sparen ( bij wijze van) en de motor een maand later dicht maken.17 juni 2011 om 08:50 #17871257Neem ook een origineel GM oliefilter, want er zit ook wel eens rommel tussen!
18 juni 2011 om 19:23 #17871258@Mr. Bone wrote:
In een pakking van een LET zit een verstevigingsbrug.
Over die kop: als je die ks700 kop monteer ( die ook gewoon goed is ) zou ik wel gelijk een bypass laten maken. Stel je voor dat je hem dicht bouwt en overdreven gezegt scheurt je kop een week later. Krijg je weer een nieuwe koppakking, bouten, koelvloeistof, spanrolbout, klepdekselpakking, olie en een filter etc etc & een plens werk.
Dus doe het gelijk goed, kost wel iets meer maar dan zou ik desnoods iets langer sparen ( bij wijze van) en de motor een maand later dicht maken.Hoezo een bypass, een buisje persen is net zo duur als je de juiste mensen kent.
Vind ik persoonlijk netter.
Aangezien de kop toch al los ligt18 juni 2011 om 19:47 #17871259Oke maar komt dat dan zo vaak voor dat zon kop kapot gaat?
En wat is het verschil tussen bypass en persbuis?
En is het dan niet beter om dan die coscast kop die ik heb liggen erop te zetten?Bedankt !
Gr dennis18 juni 2011 om 20:20 #17871260ks koppen willen nog wel eens scheuren.
Daarom laat ik preventief een buisje persen.
Ben ik van dat gezeur iig af :D19 juni 2011 om 07:35 #17871261@ Corsaboy: :D , dit bedoelde ik eerlijk gezegd ook met bypass. Maar door de letterlijke vetaling lijkt het alsof ik die slang buiten het blok langs bedoelde, ;) .
Maar bedoelde aanpassing ipv bypass.Idd een pijpje persen, die slang langs je blok ziet er niet uit.
19 juni 2011 om 11:06 #17871262En als je hem op oliedruk start zou ik ook ff de bougie’s eruit draaien, dan hoeft
hij hem ook niet door de compressie te draaien.22 juni 2011 om 12:46 #17871263Zou gelijk een z20let oliepomp plaatsen, dan weet je zeker dat het goed is.
Voor een komplete ombouwset hiervoor: http://www.duparts.nl -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.