Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › A Manta c20xe ombouw (Update 22/8)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 juni 2011 om 22:55 #17236828
Een aantal weken geleden ben ik begonnen met inbouw van een c20xe blok met 5 bak van een Manta 18s in mijn A Manta. Ik ben redelijk op weg, het blok met bak hangt erin en ben nu met de uitlaat bezig. Koelsysteem is aangesloten met sensor voor de fan en de bedrading is ook bijna af. De onsteking heb ik naar voren gebracht door het c20xe binnenwerk in een 18s stroomverdeler in te bouwen en dit in een eigen gebouwde steun te hangen. Hierdoor kan ik mijn kachel behouden wat wel lekker is in de winter. :D Ik zal komende dagen wat :kewlpics posten, moet ze nog van mijn telefoon af trekken.
Voor nu heb ik een vraagje over de uitlaat. Ik maak zelf het spaghetti gedeelte en vanaf daar wil ik groep A tot achter aanleggen. Nou vraag ik mij af of de uitlaat onder de stabilisator stang past of toch beter erover heen? Erover heen is er weinig ruimte, het kan wel maar onderdoor is makkelijker. Weet iemand hier of dat eerder gedaan is en of je dan nog een beetje over drempels heen kan komen? :hmmz
21 juni 2011 om 07:23 #17870121Hoi Arv
Ik zou eerder kiezen voor eroverheen..
Als je de spaghetti pakt van een b zal je m aan moeten passen, maar dan kan t wel.
Als je er onderdoor gaat ga je te laag ben ik bang…
en je moet toch ergens weer terug omhoog om bij de hoogte van je dempers uit te komen.21 juni 2011 om 11:59 #17870122Mijn idee was om onder de stabi langs te gaan en dan direkt de uitlaat weer omhoog te laten komen dmv een bocht. Dus het laagste punt vd uitlaat is dan dus de bocht onder de stabi, de rest is dan weer op hoogte van de dempers. Omdat de stabi dicht bij het voorwiel ligt, verwacht ik op het eerste gezicht geen problemen met drempels. Ik hoop dus dat iemand hier dit ook al geprobeerd heeft en met welk resultaat.
27 juni 2011 om 19:44 #17870124Hier dan wat pics van het project:
Oude blok (2.0E):
Blok eruit:
c20XE aan getrag 240 van een Manta 18s:
Ophangen:
En erin lepelen:
Distributie eruit:
Nieuwe distributie en waterpomp:
Motorsteunen aangepast:
En eigenbouw
Onsteking naar voren gebracht:
Koelslangen:
Luchtfilter:
Uitlaatspruitstuk gemaakt:
Hoofdremcilinder van een Omega B 3.0 MV6:
Tot hier ben ik nu, volgende stap is de bedrading.
28 juni 2011 om 21:11 #17870119hou ons op de hoogte :thumb
30 juni 2011 om 12:21 #17870120Nou, de bedrading is nooit mijn favo onderdeel. Hij vonkt en de injectors werken, ik kan ze horen tikken af en toe. De motor slaat wel aan, maar gaat direkt kort veel toeren draaien en valt dan stil. Met gas geven kan ik voorkomen dat hij uitvalt, maar lager dan ca 2000 rpm komt ie niet, want stopt er dan mee. Is er iemand dit hier een verklaring voor heeft?
PS Ik heb de computer uitgelezen met een lampje en geeft alleen code 31, wat komt doordat hij niet liep tijdens het testen. Verder geen foutcodes dus.
30 juni 2011 om 12:45 #17870123werken alle injectoren goed? en is de brandstofdruk ook goed? geen valse lucht ?
wat voor diameter heb je bij het uitlaatspruitstuk voor de 4 pijpjes? origineel of dikker?
moet er voor mijn blok ook nog 1 maken binnenkort.
30 juni 2011 om 13:33 #17870125Alle injectoren werken goed in de zin dat ze een klikkend geluidje maken als ik er 12 volt op zet. Er zaten er wel 3 vast en die heb ik met rustig tikken los gekregen. Ik heb niet getest of ze goed opengaan en of er een mooie nevel uitkomt.
Valse lucht heb ik denk ik niet, maar zou idd wel goede reden kunnen zijn, ik zal vanavond nog ff checken.
Ik heb dikkere pijpje gebruikt dan orig voor spruitstuk. 45 mm heb ik gebruikt, daarna 48 mm en verder 63 tot einde pijp. Ik weet niet of je ook voor een A Manta/Ascona 1 moet maken, maar ik vond het vrij krap door stuurstang, carterpan en de stabi stang. Succes iig!
30 juni 2011 om 17:43 #17870126heb je ook die van de inlaat naar de rembekrachtiger want die zie ik niet op de foto
30 juni 2011 om 17:44 #17870127Hallo,
Interessant project.
Ik heb bij mijn manta een 2.4 uitlaatspruitstuk erop zitten.
Hierdoor heb ik de uitlaat ook onder de voorste stabilistator stang laten doorlopenALs ik er alleen inzit is het geen probleem
Maar als er 2 man voor inzit (200 kilo) dan wil hij nog wel eens hier en daar iets raken
En dat vind ik persoonlijk geen rijden!mvg
30 juni 2011 om 23:22 #17870128@16v kadett c: Je hebt gelijk! :D Ik was deze vergeten mede doordat de aansluiting bij de inlaat een beetje verstopt achterin zit. En ook omdat ik het remgedeelte later wou doen als het blok al liep. Ik heb de slang net al aangesloten, maar kon niet meer starten doordat ik eerder vandaag de accu zga leeg gestart had. ff aan de lader en morgen als ik tijd heb ff proberen. Ik hoop dat dat alles was. Nu eerst ff :sleeping
@Hulkie: Heb jij de uitlaat direkt na de stabi ook weer omhoog gebracht of heb je hem recht doorgetrokken naar achter? Ik heb nu meteen een bochtje omhoog gemaakt waardoor de pijp alleen direkt onder de stabi laag zit en verder dus niet.1 juli 2011 om 10:29 #17870129en anders je stappenmotor ook controleren, heb er zelf een tijdje geleden ook een gehad die van de een op de andere dag niks meer deed, wilde toen ook alleen starten en blijven lopen met gas erop.
wat mij betreft de grootste bron van narigheid en ellende die dingen.
1 juli 2011 om 12:24 #17870130Evt nog een tip controleer of de LFR en klopsensor niet met elkaar uitgewisseld zijn (zelfde type stekker) :thumb
1 juli 2011 om 19:21 #17870131Ben net ff wezen proberen en toppert :thumbup loop prima nu!
Hij loopt alleen een beetje hoog stationair 1200-1500 toeren.
Weet iemand of en hoe je dit kan afstellen? Ik kan het niet echt makkelijk in de haynes vinden.LFR en klopsensor zaten goed en de stappenmotor weet ik niet hoe die is.
Nu die loopt kan ik alle bedrading intapen en netjes afwerken. Daarna remsysteem afronden en vullen.
Ook moet ik de linker chassis-balk bij de bekende plek onder handen nemen, heb al zitten hakken en stukkie weggeslepen en vanbinnen is het zoals altijd botte ellende.2 juli 2011 om 04:45 #17870132stappenmotor is dat ding wat aan je inlaatspruitstuk zit (hangt er onder is die slang wat op je fsi vervanger zit die even volgen)
je moet even kijken naar je gasklep daar kan je die afstelen mocht hij nu nog steets zo hoog stationair loopen dan maak de stappenmotor maar schoon hoe doe je dat leg hem in een bakje vol benzine en laat je hem weeken 24uur meestal werk dit goed
2 juli 2011 om 10:58 #17870133Ben nu bezig geweest me het aansluiten van de verwarming. Wat een krappe bende met die koelslangen! Het gaat wel lukken maar echt ruim zit het niet. Dit komt doordat er erg weinig ruimte tussen de achterkant vh blok en het verwarmingshuis is.
Als de verwarming aangesloten is ga ik weer kijken naar het stationair toerental.
2 juli 2011 om 18:55 #178701342 juli 2011 om 20:08 #17870135Thanx :thumbup Bovenste plaatje had ik al zelf opgesnord, onderste komt wel van pas denk ik.
Ik vraag me nog steeds af of en waarom die bypass erin moet? Als je kachel warm moet worden stroomt het meest via de bypass weg ipv via kachel radiator te gaan. In onderstaande schema’s is er geen bypass, dus niet nodig???
Of is het alleen nodig bij gebruik kachel afsluiter?
2 juli 2011 om 23:45 #17870136Ik ben nog een probleempje tegengekomen. Ik weet niet meer door welk gat de kabel van de motorkapafsluiting moet. Ik heb hem een paar maanden geleden eruit getrokken en ik zie geen gat zo snel. Het enige wat ik kan bedenken is dat deze kabel door hetzelfde gat als de km tellerkabel gaat?
4 juli 2011 om 19:23 #17870137Iemand die weet door welk gat de motorkapsluitings kabel gaat?
En of de bypass in het koelsysteem echt nodig is?
5 juli 2011 om 20:43 #17870138bypass is eigenlijk nodig als je een kachelkraantje van een c kadett gebruikt (dus een afsluiter.
Als je het originele kachelhuis gebruikt niet want dan heb je continu doorstroom met een klep die regelt of de lucht door de kachel-radiator gaat of erlangs
Ik denk als je de bypass wat smaller maakt als de buis van de radiator dat het dan wel de goede weg kiest?
Persoonlijk heb ik lang zonder bypass gereden, dat kan dus wel, maar dan is de koeling van het achterste gedeelte van je blok minder omdat daar bij dichte kachel geen doorstroming is lijkt mij.
Als je nu bezig bent zou ik de bypass voor de zekerheid maken. Liever dat je kachel niet warm blijkt te worden en dat je hem dan weer ertussenuit haalt als dat je kans loopt op slechte motorkoeling toch?
9 juli 2011 om 17:22 #17870139Ik heb de motorkap kabel zitten nu, dat een pielwerk om achter de pedalen langs te gaan!
@Maartuh: Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vraag mij af of een c20xe in een kadett ook geen kachelkraantje heeft? Of heeft deze standaard een luchtklep?21 augustus 2011 om 22:23 #17870140Eindelijk na de vakantie weer een update. Alles zit nu goed gemonteerd en hij loopt. Stationair ietsje hoog (1100 toeren), maar daar kijk ik later nog wel naar. Het enige probleem nu is dat hij stottert bij het rijden, zeker als ik veel gas geef. Als ik hem doortrek tot bijv 80 en dan die snelheid aanhou, stottert hij niet meer. Dus alleen bij het optrekken. Kan dat komen doordat mijn injectoren vast zaten en nu niet genoeg benzine meer kunnen geven? Of is dit een typisch ontstekings probleem? Ik heb de onsteking van de c20xe in een behuizing van een manta 18s ingebouwd en naar voren gebracht om de verwarming te behouden. Nu kan ik de onsteking draaien om hem af te stellen, maar als ik dit doe terwijl de motor draait, merk ik geen verschil. Komt dit omdat de computer het onstekingstijdstip aanpast? Iemand tips?
Blok hangt er nu zo in:
23 augustus 2011 om 13:42 #17870141Heb gisteravond nog ff snel de injectors getest en 1 injector geeft geen sproeinevel, maar een gebonden straal. Zou dit voor het stotteren kunnen zorgen?
31 augustus 2011 om 22:27 #17870142Injector is reeds vervangen en loopt stukken beter! Alleen liep helaas mijn brandstofpomp vast na ca 1 km, dus echt goed getest is ie nog niet. Van het weekend de pomp maar ff vervangen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.