Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Vraagjes Z16SE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 juni 2011 om 15:24 #17236758
Beste mensen op dit forum.
Ben nu 3 maanden trotse eigenaar van een Astra G uit 2002, Z16SE. Ben er helemaal blij mee op een klein dingetje na.
Mijn auto heb namelijk hetzelfde probleem als vele Astra’s, namelijk het rare optrekken als de auto eenmaal warm is. Het lijkt net of de motor inhoud bij laag toerental.
Het begon eigenlijk op de snelweg. Dacht ff lekker volgas rijden gezien de auto al warm was dus hop. Volgas. Bij de 160 ging het motormanagement branden. Eerst deed t lampje meer knipperen. Ben een tankstation ingereden en de auto uitgezet. Na een paar min gestart en het lampje knipperde nie meer maar bleef branden. Hop naar de garage ermee. Daar uitgelezen had ik 3 fouten. De codes weet ik niet meer maar de fouten wel.
1 algemene misfire(daar komt t op neer zeg maar)
2 cilinder misfire 2
3 krukaspositiesensorNaar mijn idee gaat fout 1 gepaard met fout 2, of andersom.
Heb een kleine beurt uitgevoerd en opnieuw gaan rijden. Daarna ging het lampje weer branden. Dit keer was het alleen de krukaspositiesensor.
Die heb ik maar vervangen. Storing gereset en sindsdien geen storingen meer. Maar wel nog steeds het inhouden met warme motor in lage toeren. Van de week dus een pakking gehaald voor de egr en deze heb ik net gedemonteerd. Blijkt er al een blindplaatje in te zitten. Een plaatje met 1 gat, wat me ook opviel was de vocht in de inlaat, het vocht zit in het achterste gat, het gat wat openblijft zeg maar.
Is dat een probleem of betekend dat iets? Dat blindplaatje bij dit blok, is dat genoeg of zal deze waarschijnlijk ook uitgeprogrammeerd zijn? Ieder verhaal die hierover gaat zegt namelijk iets anders. De ene keer is dit genoeg terwijl de andere keer word verteld dat de motor dan in storing zOu moeten gaan. Wat is nou waar? En als deze uitgeprogrammeerd is dan kan heel dat ding er tog af? Of krijg ik een storing als ik de stekker los haal en de auto start?Verder heb ik ook gekeken naar de luchtklep, die is ook vochtig, een laagje vocht op de wand. Verder heb ik er maar niet meer naar gekeken want t weer is er ook niet egt naar. Maar wie kan mij vertellen wat nou waar is van de vragen die hierboven staan??
Alvast bedankt
22 juni 2011 om 19:31 #17869284ik rijd bijna 2 jaar met mijn z1.6se uit 2002, maar doet het prima. bovenstaande problemen heb ik niet.
bij lage toeren trekken die 8v toch niet. weet niet waar iedereen die wijsheid vandaan haalt. dat 8v onderin heel sterk zijn, waardoor je niet hoog in de toeren moet. bij mij is het precies andersom. ik moet juist vanaf 3000 toeren gas geven, dan trekt hij pas een beetje.daarbij, moet ik zeggen dat ik zelden doortrek, bij 3500 toeren schakkel ik
22 juni 2011 om 20:36 #17869285Misfire is meestal een kapotte bobine.
en ja, een 8V zal eerder gaan trekken dan een 16V
Bij de 16V loopt het trekken ook door tot aan de toerenbegrenzer, bij een 8V is de koek dan allang op.
Willem
23 juni 2011 om 06:29 #17869286Mij hoor je ook nie zegge dat ie hard op moet trekken. T gaat erom dat de auto inhoud bij warme motor. Iets wat nie zou moeten gebeuren.
Willem. Is r nog een manier om de bobine te testen of gwn een nieuwe erop en proberen maar. Ik heb nog wel een budget van paar honderd euro iom dit probleem op te losse maar ik ga over een week op vakantie dus tijd heb ik helaas niet.
En hoe zit dat met de vocht in de inlaat onder de egr. Weet je wat dat betekend toevallig.
Alvast bedankt.
23 juni 2011 om 10:43 #17869287dat een beetje inhouden bij acceleren komt me bekend voor van mijn oude Astra.
Was ook een z16se.
Was toen een soort terugroepactie van Opel.
Ze hebben bij mij de EGR klep softwarematig uitgeschakeld,was een hele verbetering.23 juni 2011 om 15:55 #17869288@asconahobbyist wrote:
dat een beetje inhouden bij acceleren komt me bekend voor van mijn oude Astra.
Was ook een z16se.
Was toen een soort terugroepactie van Opel.
Ze hebben bij mij de EGR klep softwarematig uitgeschakeld,was een hele verbetering.Ik heb dus de egr gedemonteerd en er bleek dus een afdekplaatje op te zitten. Nu weet ik niet of deze is uitgeprogrammeerd of niet. Als deze is uitegeprogrammeerd kan ik dan de stekker loshalen zonder dat de motor in storing gaat of gaat de motor ook dan gwn in storing? Dat is denk ik dan de enige manier om te weten of deze al is uitgeprogrammeerd of niet.
Gr
23 juni 2011 om 16:39 #17869289als ie echt sputtert (overslaat) zal het de bobine zijn, of de bougiekabels..
als ie alleen inhoud zal je het inderdaad ergens anders moeten zoeken.
> Bobine testen:
– kom je zo niet achter, vervangen de enige optie
ik lees wel dat je storing zegt, misfire cilinder 2, die werkt dus onvoldoende.
de storing algemene misfire komt samen met de storing die cilinder 2 als oorzaak aangeeft.
– de storing op de krukassensor komt waarschijnlijk van het uitlezen met de motor uit.Willem
24 juni 2011 om 17:55 #17869290Die storing van de krukassensor kan mogelijk gwn echt een storing zijn gezien de oude letterlijk voor de helft zwart was. ik heb deze geprobeerd schoon te maken met remreiniger en dat soort spul maar ik kreeg het er niet af.
Verder heb ik nog contact gehad met de dealer (Eef en Huub) maar wat hij allemaal zij klonk als wartaal voor mij, ik werk bij de TD van een scheepswerf dus heb wel een beetje verstand van zaken.
bedankt voor het antwoorden en ik denk dat ik ga beginnen met alles schoonmaken wat met lucht te maken heeft. Zat er ook aan te denken om de inlaat eraf te halen in verband met het vocht wat er in zit. maar ik heb het idee dat dat niet zomaar te doen is, heb even vlug gekeken. Of heb ik het mis.
Zodra het gelukt is laat ik het jullie weten.
PS, Ik heb niet echt het gevoel dat de auto overslaat. Het is meer als ik gas geef dan houd de auto in maar na een seconden ofzo met de gas in dezelfde stand trekt ie ineens veel sneller op, met een ruk lijkt t net. Zo ook in de 2, alleen dan kan het een paar seconden langer duren voordat de auto weer goed optrekt. Ik maak ook geen hoge toeren maar rij eigenlijk milieuzuinig (eigenlijk meer voor de beurs maar goed).
GR Gizmo
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.