Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Motor naar achteren verplaatsen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juni 2011 om 21:44 #17236741
Hallo allemaal,
Zoals jullie in mijn voorsteltopic hebben kunnen lezen, ben ik sinds eind vorig jaar de bezitter van een B-Ascona waarin door de vorige eigenaar redelijk recht-toe-recht-aan een 2.8 CIH is gelepeld. Om de radiateur kwijt te kunnen heeft hij er toen voor gekozen om deze voor de grille / voorbalk te plaatsen:
Het ding gaat hiermee redelijk tot goed van z’n plek (standaard 4-bak en diff zitten nog onder de auto).
Aangezien de constructie me steeds meer begint te irriteren, zou ik graag de koeling weer “binnenboord” hebben. Na wat grondig lees- en onderzoekswerk heb ik begrepen dat het mogelijk is de motor een stuk naar achteren te plaatsen, waardoor er net voldoende ruimte zal zijn om de radiateur op de daarvoor bestemde plek terug te monteren. Graag zou ik in contact komen met mensen die zo’n operatie eerder hebben uitgevoerd, om de do’s en dont’s te kennen voordat aan deze operatie begonnen wordt. Ik heb de beschikking over een goed uitgeruste werkplaats, inclusief brug (2-kolommer) en apparatuur, echter ik heb helemaal geen ervaring met het verwijderen en aanpassen van plaatwerk (tunnel / schutbord etc. moeten aangepast worden).Wie kan me van tips voorzien, zodat het i.p.v. een do or die actie een wat meer weloverwogen project wordt?
25 juni 2011 om 22:19 #17869109creatief is het wel
uit nieuwsgierigheid,hoeveel ruimte heb je nog naar achter voordattie tegen schutbord zit, en is er geen kleinere rad in te zetten met 2 extra electrische ventilatoren?
is iig minder werk dan de hele motor verplaatsen
25 juni 2011 om 22:29 #17869110@mallemalle wrote:
creatief is het wel
uit nieuwsgierigheid,hoeveel ruimte heb je nog naar achter voordattie tegen schutbord zit, en is er geen kleinere rad in te zetten met 2 extra electrische ventilatoren?
is iig minder werk dan de hele motor verplaatsen
Ruimte naar het schutbord is zo ongeveer 2 cm. Wij hebben er begin dit jaar een andere bak achter gehangen en om het bellhouse vrij te krijgen moest de motor dus los van de steunen. Tussen de krukaspoelie en de voorbalk past net één vinger! Ook al zou je het blok nog wat (1,5 cm) achteren plaatsen, dan nog is er echt niet genoeg ruimte om iets van ventilatoren en een radiateur te monteren.
25 juni 2011 om 23:05 #17869111dus motor naar achteren gaanie werken, maar wie zegt dat de rad op de standaard plaats moet zitten ;)
2 kleine kan je ook kwijt, zit dat blok zover int voorfront?
25 juni 2011 om 23:15 #17869112@mallemalle wrote:
dus motor naar achteren gaanie werken, maar wie zegt dat de rad op de standaard plaats moet zitten ;)
2 kleine kan je ook kwijt, zit dat blok zover int voorfront?
Helaas wel!
26 juni 2011 om 08:28 #17869113Gewoon zo laten “MADMAX”.
En wil je bling-bling, dan verchroom je de bumper, en de radiateur effe koper-poetsen….26 juni 2011 om 09:32 #17869114@Jo1 wrote:
Gewoon zo laten “MADMAX”.
En wil je bling-bling, dan verchroom je de bumper, en de radiateur effe koper-poetsen….ROFL
Maar niet helemaal de bedoeling wat mij betreft.
26 juni 2011 om 09:42 #17869115AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Urny wrote:
@Jo1 wrote:
Gewoon zo laten “MADMAX”.
En wil je bling-bling, dan verchroom je de bumper, en de radiateur effe koper-poetsen….ROFL
Maar niet helemaal de bedoeling wat mij betreft.
motor kan wel naar achteren
maar dan is er wel aan aanpssing aan je tunnelhuis nodig
ook zou je dan aan de voorkant winst kunnen halen
daar een dunnere bredere radiateur
mechanische fan eraf
en elektrische fan terug
de krukas poelie kan mischien nog wel wat afslankenneem anders eens conatc op met “koekie”
die heeft al jaren een 3.0 24v achter een ascona neus liggen ;)zo laten is in mijn ogen geen optie
laat anderen maar mad max spelen als ze dat zo mooi vinden ;) ;)26 juni 2011 om 11:31 #17869116Hoi Urny, ik ken die Ascona van jou wel, van de slalom op Lelystad bij Team Wimedo.
Bij een Manta met een zespitter kan natuurlijk de radiateur nog nét in de neus gemonteerd worden.
Maar de gewichtsverdeling is zwaar hopeloos in feite met zo’n dikke gietijzeren motor voorin.
Maar het is radicaal op te lossen, dat heb ik samen met m’n vader eens gedaan met de “Black General” een Manta met Ascona-neus.
Daar hebben we de motor (ook zespitter) en bak een halve meter naar achteren gelegd, we hebben wel de bodem een stuk uit moeten zagen en een nieuwe tunnel gezet van 2 mm plaat en die er in gelast.
De gewichtsverdeling is dan opeens heel goed om er echt mee te kunnen smijten op de baan.
De tussenas moet ook ingekort worden natuurlijk.
Verder komt ook de pook een halve meter naar achteren toe, dus de handrem moet ook verzet worden, schakelen is wel even wennen op deze manier maar goed te doen, om het helemaal wat beter te maken kan je de stoel nog wat verder naar achteren plaatsen en het stuur en de pedalen wat verlengen.
En wat betreft de motor, maak een zo groot mogelijk oliecarter met een degelijk slingerschot er in om te zorgen dat de motor niet sterft aan kapotte lagers.
Een verzwaarde oliepomp is ook een goed idee………….(vraag niet hoe ik het weet……..)
Wat onderstel betreft, een dubbele stabilisator vooraan met een stel veren van een MB 300 D (W124) op de goede lengte ingekort wordt ie goed stug en stabiel van, achteraan normale of bv. -40 veren.
Niet te laag maken, dat is alleen maar lastig als je ‘m op de trailer wilt zetten.
En ook niet voor lager maken als achter.
Succes.26 juni 2011 om 11:47 #17869117He Keesjr,
Dat zijn de reacties waar ik wat mee kan! Deze auto heeft inderdaad bij Wimedo heel wat rondjes gedraaid, alleen daar heb ik ‘m niet voor gekocht. Allereerst voor de fun, daarnaast als drift / circuitauto. Uit veiligheids- en esthetische overwegingen wil ik de neus voor het oog gewoon weer zo goed als origineel hebben. Een halve meter met de motor naar achteren lijkt me wat te veel van het goede, ik denk dat een centimeter of 15-20 al voldoende is… Tips m.b.t. bodem / schutbord / tunnel verbouwen zijn altijd welkom!
26 juni 2011 om 11:54 #17869118Hoi Urny, een halve meter is idd wel radicaal, maar het stuurt super!
En als je toch moet gaan zagen, slijpen en lassen……….
De vooras met de aangepaste motorsteunen (met een uitsparing voor de stuuras, is wat krap en kunstig ) en de korte tussenas hebben we nog liggen (as voor een 5 bak)
De tunnel/bodem/schutbord verbouwen is altijd een klus waar ik toch tegenop kijk, maar er is maar één mogelijkheid, uitslijpen, motor en bak er in leggen op de gewenste maat en dan de boel weer dichtlassen.
We hebben de tunnel indertijd zelf gemaakt, maar ik dénk dat een tunnel van een Opel GT goed geschikt is omdat daar de motor ook heel ver naar binnen ligt.
Zelf maken is het snelste, anders moet je het halve land weer doorcrossen om alle spullen bijmekaar te scharrelen.
En wat betreft veren en stabi’s, wat op de Black General goed werkte zal voor jou Ascona ook wel werken, scheelt weer een stukje opnieuw het wiel uitvinden
Een direct stuurhuis, is voor een circuitauto, en zeker een drifter erg makkelijk, met een normaal stuurhuis kun je soms gewoon niet snel genoeg tegensturen als de kont echt om komt.26 juni 2011 om 16:25 #17869119Motor+pook halve meter naar achteren, stuur+pedalen verlengen, bouw je om het blok ook nog plaat om heen, of rij je met gehoorbescherming??
Nou zeg, wat een optie.Nee, ik zou het blok maximaal naar achteren plaatsen, en de felsrand aan het schutboard eventueel weghalen/omkloppen.
Wel even vantevoren het carter aanpassen
Dan heb je voren genoeg ruimte over voor koeler en electr.vin.26 juni 2011 om 17:09 #17869120Die was ook alleen voor op het circuit Jo, wel met een dichte middentunnel, en een helm op.
Voor een straatauto is dat veels te gek.
Met “normaal” naar achteren plaatsen moet je toch ook het kachelhuis aanpassen of verplaatsen.26 juni 2011 om 22:25 #17869121@Keesjr wrote:
Met “normaal” naar achteren plaatsen moet je toch ook het kachelhuis aanpassen of verplaatsen.
Kachelhuis / kachel zit al lang niet meer in de auto.
Alleen een verbouwing van meer dan 25 cm naar achteren vind ik wel erg rigoreus. Zoals ik al schreef, met plaatwerk heb ik niet veel ervaring, dus dit wordt al een mooie uitdaging!29 juni 2011 om 19:03 #1786912229 juni 2011 om 19:06 #17869123Koekie u2u-en, die heeft zijn manta b (deels zelfde) voorzien van een 3.0 24v. En ik denk dat als je de zoekfunctie gebruikt op drift manta ofzo hij ergens ook wel een topic heeft staan met foto’s.
29 juni 2011 om 20:09 #17869124Als het bij een A-tje kan moet het met een B zeker lukken.
29 juni 2011 om 22:21 #17869125@Duurt wrote:
Als het bij een A-tje kan moet het met een B zeker lukken.
Hulp / tips / tricks —> alles is welkom.
Zoals gezegd, motorisch / mechanisch redden we ons wel, v.w.b. plaatwerk / verbouwingen aan de carrosserie zijn we wat voorzichtiger…. Uitgangspunt is en blijft om tegen een beheersbaar budget e.e.a. te doen.
Als iemand (die zo’n ingreep eerder gedaan heeft) zich geroepen voelt de helpende hand te bieden….30 juni 2011 om 11:03 #17869126misschien een optie om flink in het schutbord te gaan slijpen en het verwarmingsgedeelte dan te verplaatsen (naar links of rechts)
Hoe je met je pook uitkomt is dan een kwestie van meten
Motorsteunen aanpassen kan je zelf ook wel lijkt me
Accu achterin maken en op die plaats iets van verwarming inbouwenHeb er geen ervaring mee maar dit is op gevoel een van de makkelijkste opties
30 juni 2011 om 11:21 #17869127dit topic even doorkijken:
viewtopic.php?f=27&t=8363630 juni 2011 om 21:54 #17869128 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.