Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › etwaarde combo
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 juni 2011 om 20:55 #17236584
ik wil de standaard velgen van mijn combo vervangen door een andere set. :agent
maar nu heeft men mij gezegt dat ik mij aan de etwaarde van de standaard velgen moet houden. :swear
heb een paar sets op het oog maar deze zijn helaas et38 terwijl die van mij orgineel et 49 zijn. :hmmz
zou dit passen of zou dit problemen gaan geven?? :hmmz
is er nog iets waar ik misschien op zou moeten letten???26 juni 2011 om 21:06 #17867603Passen is het punt niet zo.
ET waarde is er om te zorgen dat je wiellagers niet te hard slijten.De ET waarde is de afstand van de hartlijn van het wiel tot de montageplaat. Daardoor komt de hartlijn exact rond je wiellager te zitten zodat de belasting er haaks op staat.
Wijk je er van af, dan ontstaat er een korte hefboom die de binnenring van de lager ten opzichte van de buitenring wil gaan twisten over de lengte-as van je auto.
Daardoor slijt het lager harder.Maargoed, de wiellager is redelijk breed, dus een beetje afwijken is niet verschrikkelijk. Het beste is om niet af te wijken, geadviseerd is om niet meer als 10 af te wijken.
26 juni 2011 om 21:25 #17867604dus tusen de et39 en et49 blijven??
26 juni 2011 om 21:28 #17867605Dat is het advies, ja.
Als je niet op ET49 kan blijven, dan tussen 39 en 49. (of 49 en 59).
Het hele idee daar van is dat je in ieder geval de hartlijn van je wiel binnen de kogelringen van de lager houd. Daar kan het lager de meeste druk aan.
De meeste wiellagers zijn opgebouwd uit 2 (of meer) lagers in 1 huis.
Je maximale afwijking kan daarom vanaf het midden tot de binnenste/buitenste kogelring zijn.De lagers zijn vaak wel een centimeter of 5 breed. Vanaf het midden tot een kogelring is daarom al snel meer dan 10mm.
Dat maakt 10mm afwijking op de ET waarde een redelijk veilige waarde om aan te houden.Houd er wel rekening mee dat een afwijking dus versnelde slijtage tot gevolg kan hebben.
De lagers kunnen lawaai gaan maken en er kan speling ontstaan op het lager. Beide een APK afkeurpunt. Houd het dus in de gaten.26 juni 2011 om 21:40 #17867606okee.
dus het allerbeste is dus je aan de orginele etwaarde van 49 te houden
om zo eventuele problemen voor te blijven.26 juni 2011 om 21:42 #17867607@VECTRA-B DRIVER wrote:
okee.
dus het allerbeste is dus je aan de orginele etwaarde van 49 te houden
om zo eventuele problemen voor te blijven.Correct :)
En als het niet anders kan, binnen 10mm afwijking blijven.26 juni 2011 om 21:50 #17867608en de j-waarde?
als daar verschil in zit?
heeft dat nog nadelige gevolgen?26 juni 2011 om 21:53 #17867609Dat is gewoon de breedte van het velgbed. Die rekt evenwijdig naar links en rechts.
Als je een velg van 1J breder neemt, issie dus 0,5J breder naar beide kanten. Daardoor verschuift de hartlijn niet, dus dat is niet nadelig.
Enige probleem zou ruimtegebrek kunnen zijn. Dan loopt je wiel b.v. aan bij het sturen.27 juni 2011 om 18:36 #17867610okee.
heb dus nu 5,5 j.
zou dus een velg met de zelfde et-waarde en j moeten zoeken.
geen makkelijke klus lijkt mij.27 juni 2011 om 20:40 #17867611ET 59 ga je niet redden op een Combo / Corsa-B, dan zit ie Stijf in de veerpoot..
Bij mij loopt 195breed rubber al aan voor bij uiterste stuurstand aan de binnenzijde wielkuip / chassis op ET49 velgen (Combo-B)
Achter heb je speling zat, en verzwaarde wiellagers, die kunnen wel wat hebben, daar kan je zelfs ET 30 op kwijt denk ik zo.
voor kan je met ET38 al aanlopen in de wielranden voor
27 juni 2011 om 22:32 #17867612ET59 kan prima, het ligt maar net aan het formaat velg wat je erbij hebt.
ET waarde + de helft van je velgbreedte = hoeveel komt hij naar binnen. 145/60/16 is b.v. zo smal dat je wel wegkomt met ET59.Zelfde geld de andere kant op. ET waarde opzich zegt veel te weinig. Het gaat om hoe breed de velg is, in combinatie met de ET waarde. Dat bepaald op het aanloopt of niet.
28 juni 2011 om 19:29 #17867613????
et59?
ik heb standaard et49 op mijn combo.
28 juni 2011 om 21:29 #17867614@VECTRA-B DRIVER wrote:
????
et59?
ik heb standaard et49 op mijn combo.
Ja, maar stel dat je andere velgen koopt en je kan ze niet krijgen in ET49. Dan is ET59 ook nog te doen, mits de velg niet te breed is.
29 juni 2011 om 18:06 #17867615die ben ik nog nooit tegen gekomen.
eerder andersom.
dus et38 zeg maar.
maar die zouden volgens jou zeggen de wiellagers onnodig harder doen slijten.29 juni 2011 om 22:33 #17867616et49 is et49 ook bij een velg met een grotere j maat. De velg word alleen gelijk breder aan allebei de zijdes, dus als je et49 aanhoud is het goed. Alleen zijn er weinig velegn met die et.
Minimale waarde is idd et 39 zoals hierboven gezegd is.
mvgr stefanovitch
30 juni 2011 om 09:21 #17867617dat met die et-waarde snap ik niethelemaal.
et49 heb ik standaard op mijn combo.
er word geadviseerd om maar tot et39 te gaan.
zou et38 dan zo veel uit maken???30 juni 2011 om 10:19 #17867618Corsa B zijn soms toch ook met et38 geleverd? Een gsi heeft dan weer et49 is daar de complete ophanging dan anders?
30 juni 2011 om 10:40 #17867619het betrefd hier een combo-c.
deze is op basis van een corsa-c.8 juli 2011 om 17:08 #17867620zou het echt problemen gaan geven als er velgen met et38 worden gemonteerd??? :hmmz
8 juli 2011 om 17:38 #17867621@joop1970 wrote:
Corsa B zijn soms toch ook met et38 geleverd? Een gsi heeft dan weer et49 is daar de complete ophanging dan anders?
Nee, zowel de originele stalen velgen als de lichtmetalen velgen die op sommige modellen zaten, zijn allemaal ET49.
ET38 is standaard voor Audi/VW.@VECTRA-B DRIVER wrote:
zou het echt problemen gaan geven als er velgen met et38 worden gemonteerd??? :hmmz
Het zal allicht een tijdje goed gaan, maar de lagers kunnen er gewoon sneller door slijten.
Als je een beetje normaal doet met je auto vervang je ze nooit of hooguit één keer in het leven van de auto.
Met een verkeerde ET waarde kan het wel meermaals in het leven van de auto worden. Als je echt lomp afwijkt kan het zelfs elke paar jaar worden.@VECTRA-B DRIVER wrote:
dat met die et-waarde snap ik niethelemaal.
et49 heb ik standaard op mijn combo.
er word geadviseerd om maar tot et39 te gaan.
zou et38 dan zo veel uit maken???Ik heb het hele verhaal uitgelegd ;)
Zou opzich best goed kunnen gaan, ligt nogal aan de lagers zelf. Gezien dat een onbekend gegeven is, is het aanhouden van een maximum van 10 de nog veilig te noemen optie.8 juli 2011 om 21:34 #17867622De lagers zal het grootste probleem niet zijn, die kunnen bij een Combo wel wat hebben, zeker achter!!
aanlopen in de wielkuipen zal eerder het probleem zijn.
Willem
9 juli 2011 om 07:52 #17867623@ McKaamos:
Even gezocht: Wel ET39, deze velgen:
9 juli 2011 om 15:47 #17867624whahahaha.
sorry hoor maar ik zoek en set mooie velgen. :agent
en daar vallen deze dus echt niet onder. :ass
dit zijn trouwens velgen van onder een corsa-b.
deze hebben et49 en geen et39.
en ik heb hier een corsa-combo-c.
Bah,Bah,Bah :puke :puke9 juli 2011 om 17:46 #17867625Wel even controleren, de latere Corsa-C’s en combo’C’s hebben ET41 van zichzelf.
Willem
9 juli 2011 om 20:22 #17867626die van mij is van 2003 en heeft (helaas) et49.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.