Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B GSI project #14-X20XEV
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 oktober 2011 om 21:00 #17236455
Hallo,
Ed achter de knopjes hier . Woon in Friesland, en sinds kort weer eens in het bezit van een opeltje . In het verleden een corsa a gehad, een ascona b en een kadett c. Als tweede karretje een tijdlang een ’97 er corsa b gereden met 17d blokkie. Reed altijd geweldig op een mix van diesel-zonnebloemolie. Na 3 ton vielen er zoveel gaten in dat hij naar de handel is gegaan .
Sinds kort (en geheel per ongeluk) staat er naast de golf tdi 96kw en suzuki swift weer een opeltje op de oprit. Deze keer een ’94 Corsa gsi 16i-16v. Gezien zijn leeftijd een plaatje van een auto (echt lekker semi-klassiek, rood van kleur met de standaard zwarte bumpers), gekocht met lekke koppakking (voor errug weinig) dus een projectbakkie (#14). Inmiddels blok open en de kop op de werkbank. Klepseals worden vervangen (fijn klussie) en als de kop vlak is gaat hij weer terug, samen met de rest van de nieuwe pakkingen en keerringen. Als we het gasklephuis weer terug hebben kunnen plaatsen (wat een constructie…) komt er een nieuwe distributieset en waterpompie op (en zijn we aan onderdelen meer geld kwijt als aan de hele auto ). Als ie dan een beetje prettig loopt heb ik een mooi stiftbakkie (tegen de stress) en dochterlief een leuk karretje..
Ed
9 oktober 2011 om 21:14 #17866368Fotootje na de eerste poetsbeurt met MacGuire
10 oktober 2011 om 10:45 #17866370Dacht al, de naam kan geen toeval zijn! :)
Welkom ‘Heit’! Was je al voorgegaan in het aanmelden op dit forum.
10 oktober 2011 om 12:40 #17866371Welkom!! poetsbeurtje doet em goed :D
10 oktober 2011 om 15:05 #17866369Ook al op het forum zie ik. Welkom Ed! Wordt een nette GSi zo. Keep up the good work :thumb
10 oktober 2011 om 15:37 #17866372Boel bekenden hiero, Nice :thumb
Klepsealtjes vervangen, de vetste uitlaatkleppen hadden de seal los om de klepsteel zitten. Niet zo gek dat’ie dan wel een slokje olie lust. Old-skool de cilinderwanden even opgeruwd met een hoonsteen. Niet dat ze spiegel waren, maar zo blijft de olie beter hangen op de cilinderwand. Nu verder de oude pakkingen verwijderen en de pasvlakken ff spick&span maken. Kunnen we langzaamaan weer met montage beginnen.
Ed
12 oktober 2011 om 20:22 #17866373Gasklep C16XE monteren….wat een drama :swear :swear , ze zijn bij Opel zeker helemaal van de pot gerukt toen ze dit uitgedacht hebben :fy1 . 4 bouten, omgekeerd gemonteerd….3 lukt nog, maar nummer 4 (ja die linksonder zit) kan ik niet met mijn kloertjes bijkomen. Wie heeft dit eerder bij de poot gehad en kan mij op weg helpen?
Ed
12 oktober 2011 om 20:57 #17866374haha mooi klusje is dat is maar 1 remedie voor en dat is piele tot je er bij neer valt
12 oktober 2011 om 21:04 #17866375Zomaar een ingeving hoor, niet getest, maar zou het niet handiger zijn om het hele bovenste inlaatdeel er af te halen zodat je gasklep mee komt en omgedraaid kan worden?
De inlaat van een C16XE is van plastic met rubber afdichtingsringen. Die zou je zo weer terug moeten kunnen plaatsen, in tegenstelling tot het bovenste inlaatdeel van een X16XE die van metaal is en met een papieren pakking gemonteerd zit.12 oktober 2011 om 21:23 #17866376Mooi zo! Bedankt voor de reacties..Mijn idee wat ik ga proberen: Gasklep loshalen, de onderste bouten vastzetten met een beetje vloeibare pakking (in de gasklep) en zo proberen het spul terug te zetten in de houder….Die maatje 13 moertjes kun je met een beetje fantasie ook van de bovenkant wel aandraaien.
15 oktober 2011 om 20:37 #17866377Gasklep gemonteerd, complete distributie vervangen en de rommel weer teruggebouwd. Check check, en dubbelcheck. 1 tikje en lopen! Lekt nog wat olie bij de halve-maantjes van het kleppendeksel. Morgen maar ff wat vloeibare pakking tussenkitten, dan zal het wel weer dichtzitten.
16 oktober 2011 om 23:25 #17866378Gasklep er maar weer eens afgehaald, en direct maar ff gemodificeerd zodat hij in de toekomst beter te verwijderen/monteren is. De gasklephouder maar teruggezet met imbus bouten. Gasklep zelf heeft een ingefreesde ruimte (v.l.n.r. bout #3, dat kloteding…dus) past perfect een klein moertje op (had ik nog in de rommelbak liggen!). Met (mini)moertje de bout vastzetten (en ervoor zorgen dat hij niet boven de gasklep uitsteekt). Als je de gasklephouder nu lost op de bovenste 2 bouten, kun je hem kantelen en de gasklep plaatsen. Hele circus was nodig om de kleppendeksel te kunnen lossen, om de halve maantjes te voorzien van vloeibare pakking. Nog een stukje hulpgereedschap gemaakt om de onderkant van de gasklepbouten tegen te kunnen houden, waardoor ze aan de bovenkant zijn aan te draaien…..Vertel ik nog wel eens (right time, right price…..)
21 oktober 2011 om 06:51 #17866379Je hebt het er maar druk mee, Pa!
22 oktober 2011 om 21:29 #17866380Het lust wel een slokkie olie, overweeg het flushen van het blok…Met dat spul van Forte? (iemand daar ervaringen mee?). Blok is verder netjes en droog afgemonteerd, maar walmt lekker als je hem een beetje in toeren jaagt. Loopt verder wel ok…
22 oktober 2011 om 23:20 #17866381tja de 1.6jes hebben wel eens last van olie verbruiken, gezien de cilinders ovaal worden en de klepseals t begeven
heb je die vervangen toen de kop eraf was?
over die forte, wij gebruiken dat op mijn werk altijd met flushen, 1 flesje is genoeg voor een 5 a 6 liter motorolie
motor goed op temperatuur rijden
olie erbij
10min op 2000rpm houden,maar niet belasten dus gewoon in zijn vrijolie aftappen, en dan n nieuw filtertje ertegen en verse olie erin
23 oktober 2011 om 11:07 #17866382Ja, klepseals ook meegenomen. Walmt niet bij gas loslaten, dus die doen hun werk wel. Auto heeft 6 maanden gestaan met lekke kop en ik heb zo het idee dat er wel eens een olieschraapveer vast kan zitten.
23 oktober 2011 om 20:29 #17866383is ook mogelijk
daar heeft forte ook wel wat voor, namelijk olefin resideu cleaner
dit spuit je rechtstreeks op de zuigers, laat t ff n kwartiertje weken en daarna ff starten zonder de bougies erin
dan ff n motorflush uitvoeren
en daarna bij de verse olie top-end threatment erbij doen
23 oktober 2011 om 20:56 #17866384Ga mij idd maar eens verdiepen in de Forte producten. Maar probleem is zichtbaar op de zuiger waar de koppakking door was. Andere zuigers mooi mat, deze glimt…
Paardenmiddel: Remvloeistof op de zuiger en en tijdje laten inwerken, maakt de zuigerveren ook los…
25 oktober 2011 om 15:15 #17866385De carterontluchting tussen inlaat en kleppendeksel (s-vormige slang) zat verstopt (wat een iele-piele gaatje in dat deksel, weer bezopen geweest bij Opel zeker…) Gevolg hiervan is dat het dichtbijzijnde inlaatkanaal voorzien was van een dikke laag olie. Ben het nog niet helemaal kwijt, zal wel ff duren voordat dat verstookt is. Morgen ff Forte engine flush halen en dat gaan toepassen. Kijken hoe het dan verder gaat…..
26 oktober 2011 om 15:14 #17866386In het mooie Drachten vandaag een fles Forte engine flush gekocht (voor weinig) en de motor conform de gebruiksaanwijzing geflushed. Nieuwe halfsyntheet 10w40 erop en een nieuw oliefiltertje. Loopt lekker, en nadat het materiaal op temperatuur was de olieresten opgefikt uit het inlaatsysteem. Zie hem dik in de toeren nog wel wat walmen, maar zeker geen rookgordijn meer…..Km-stand maar weer op een brieffie gezet en in de gaten houden hoe het nu verder gaat qua verbruik…. Levert dit nog schokkend nieuws op dan ga ik dat zeker hier melden…
26 oktober 2011 om 17:21 #17866387Hmmmm,
Olie is nog niet weg uit het inlaatspruitstuk. Levert ook wat een apart beeld van de bougie op, van de ene kant zwart, draai ik’m 180 graden is’ie grijs/bruin. Zou wel overeen kunnen komen met de theorie(de zwarte kant staat richting inlaat,de bruin/grijze richting uitlaat), er is hoop dus!…..We gaan fikken met dat ding!
28 oktober 2011 om 22:21 #17866388Onder het motto meten is weten…235km afgelegd en zegge en schrijve 1 liter olie verstookt. We gaan maar eens op zoek naar een compressiemeter (heb nog ergens zo’n opdrukding liggen, maar die past natuurlijk nooit op die diepliggende bougiegaten).
4 maart 2012 om 14:12 #17866389is hier nog nieuws :D
4 maart 2012 om 17:11 #17866390Jahoor, M-tech inlaatje inmiddels binnen :D . Maar dat wil je vast niet weten :hmmz
Ed
4 maart 2012 om 18:55 #17866391hahahhahahaha rustig aan hoor ed :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.