Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › ecu defect??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2011 om 14:05 #17236395
hallo mannen
ben al een tijdje aan het stoeien met een x20xev motor in calibra.
hij gaf dus aan p0340 okee kan.
nieuwe nokkenassensor er in foutcode gewist komt gelijk terug..
okeee kan ook de krukassensor zijn deze ook vervangen foutcode weer..
distributieriem gecontroleerd en opnieuw er op gezet juiste spanning maar nog steeds foutcode..
alle metingen van tis gedaan klopte allemaal en draden ook gecontroleerd op draadbreuken alles netjes eindloos op de multimeter..
nieuw type sensor zit er op van siemens.
denk gewoon me ecu defect is iemand nog ideeen
gr michel3 mei 2011 om 15:11 #17865535Controleer je nokkenassensor? Zat er orgineel een oud type op en is dit vervangen voor een nieuw? Zorg dan dat je het nog een keer probeerd met een oud type sensor.
3 mei 2011 om 15:13 #17865534Luchtmassa meter wil ook nog wel eens als de foutcode voor de nokkenas/krukassensor wordt aangegeven.
3 mei 2011 om 16:58 #17865536@Haasje17 wrote:
Controleer je nokkenassensor? Zat er orgineel een oud type op en is dit vervangen voor een nieuw? Zorg dan dat je het nog een keer probeerd met een oud type sensor.
nee er zat al een nieuw model op dus heb geen oud model er op zitten deze heeft ook al het ander nokkenaswiel voor de inlaat dus met meerdere rondjes er in ..
en hij komt niet boven de 4500 toeren uit
en dat lees ik overal dat dat met die 2 sensoren te maken heeft
gr michel3 mei 2011 om 17:40 #17865537zit het niet in 1 van de stekkers ? heb het zelfde type motor als jou
zou graag op de hoogte blijven.. als ik het ooit is heb.3 mei 2011 om 17:49 #17865538ik heb tis en daar moet je de weerstanden meten als alle stekkers er op zitten
het is echt een vaag probleem alles nieuw en orgineel en nog klote.
draadmeting precies zoals ie moet zijn en toch peng lampje aan zucht….
ik hou je op de hoogte..
in engeland kost een ecu niet echt veel dus ga mischien de gok wel wagen
gr michel3 mei 2011 om 20:28 #17865539dit is wat ze over de krukassensor zeggen bij tis van opel:
Tussen de synchroniseermerktekens op de krukaspoelie worden door het stuurapparaat geen 58 tand impulsen herkend
Tijd, gedurende welke een tand-tussenruimte wordt herkend, is niet aanvaardbaar.
Indien defectcode P0335 en een motortoerental groter dan 8000 omw/min zijn herkend, wordt bovendien defectcode P0340 (nokkenas-sensorfout) opgeslagen.
(kortsluiting naar massa of onderbroken stroomkring)
(kortsluiting van de signaalkabel naar oscillatorkabel)
(periodieke problemen van de signaalkabels)
Aan bovenstaande voorwaarden moet gedurende minstens 3,5 s zijn voldaan
Vervangingswaarde:Nokkenasnoodbedrijf
De krukaspositie, het motortoerental en het ontstekingstijdstip worden uit het nokkenassignaal berekend. Het toerental wordt tot 4512 omw/min begrensd.
Effect:Wordt naast defectcode P0340 ook defectcode P0335 opgeslagen, dan worden inspuiting en ontsteking geblokkeerd.
Aanwijzing:“Nood-programma” blijft actief tot de volgende contact UIT.
Betreffende klemmen:
16, 24, 293 mei 2011 om 20:29 #17865540en dit over de nokkenassensor:
De signaalwissel van de nokkenassensor vond tijdens de motorstart niet tussen de 1e en 6e signaalwissel van de krukassensor plaats
Indien defectcode P0340 en een motortoerental groter dan 8000 omw/min zijn herkend, wordt bovendien defectcode P0335 (krukas-sensorfout) opgeslagen.
(kortsluiting van de signaalkabel naar oscillatorkabel)
(kortsluiting naar massa of onderbroken stroomkring)
(Combinatie van krukas- en nokkenasstand is niet correct)
Aan bovenstaande voorwaarde moet gedurende minstens 3,5 s zijn voldaan
Vervangingswaarde:Tijdens het warmdraaien van de motor (toerental onder 736 omw/min) wordt het toerental tot 4512 omw/min begrensd, de ontsteking met 12 °KA verlaat en de klopregeling geblokkeerd. In bedrijf draait de motor zonder beperkingen verder.
Aanwijzing:Een abrupte uitval van het nokkenassignaal tijdens het bedrijf (geen los contact) kan pas bij de volgende motorstart worden herkend.
“Nood-programma” blijft actief tot de volgende contact UIT.
Betreffende klemmen:
13, 31, 32, 2914 mei 2011 om 06:44 #17865541hallo jongens
het is eindelijk opgelost er zat een kabelbreuk/sluiting in de draad naar de nokkenassensor en die heeft de ecu verziekt
andere ecu en kabelboom gerepareerd en eindelijk is het beroemde lampje uit geweldig….
voor de gene die geen tis hebben van opel kan je altijd aan me vragen voor bv weerstand gegevens als je een foutcode heb waar je niet uit kom..
gr michel8 juni 2011 om 17:13 #17865542hallo.. ik heb onlangs de zelfde fout code gehad en een nieuwe sensor geplaatst en hetzelfde probleem.. het lampje blijft branden en de auto is niet vooruit te trappen..
toeren maken kentie niet echt.
hoe/waar heb je de nieuwe kabel/stekker vandaan voor naar de sensor?
ik hoop dat me ecu niet over de zeik is..
als ik hem benader lees ik wel gewoon code p0340.
deze wis ik. lees hem 10 min later uit is de code nog steeds weg.
na 4,5 x starten heb ik de code er weer in.
ik ga er dus vanuit dat me ecu nog goed is.
ik hoop gauw wat te horen want ik wordt helemaal gek van me auto op deze manier.
mvg bas -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.