Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Hoe verwijderen van teerachtige substantie op lak?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 mei 2011 om 09:06 #17236394
Hallo,
Ik heb een vraag waarvan ik niet precies weet of deze hier in deze rubriek thuis hoort.
Zo niet, de moderator is vrij het bericht te verplaatsen :DMijn vraag is de volgende.
Ik woon in een nieuwbouwwijk en vorig jaar heeft de wegenbouwer de enige toegangsweg voorzien van een slijtlaag.
Het is een stuk asfalt waarop men steentjes heeft ‘geplakt’ met behulp van een teer-achtige substantie.Leuk en aardig, maar in de beginperiode, toen het spul er net op lag, lagen er dus veel losse steentjes op de weg die met het rijden omhoog spatte. Uiteraard zat er nog wat teer-achtige troep aan en nu heb ik dus vele zwarte puntjes op de lak van mijn Corsa zitten, allemaal van die teer-achtige substantie.
Met de hogedruk spuit wil het er niet af en ook niet met gewoon borstelen of met het gebruik van een spons.
Met m’n nagel heb ik geprobeerd er wat af te krijgen en dat lukt wel. Ik zie mezelf alleen niet de complete auto schoonmaken met mijn nagels :DMijn vraag is dan ook, hoe krijg ik die rotzooi van mijn auto af?
Moet ik hem gewoon poetsen met iets en zo ja, met wat?
Moet ik toch eerst de complete auto voorzichtig schoonmaken met m’n nagel?
Of is er een ander middeltje wat ik kan gebruiken?Ik hoop dat iemand me advies kan geven wat ik het beste kan gebruiken, ik heb geen idee.
Roland.
11 mei 2011 om 09:21 #17865513Ik verwijder het met “hars verwijderaar” kan je verkrijgen bij iedere betere automateriaalzaak. Wel niet te dik op je lak smeren want denk niet dat het echt goed is voor je vernis. Maar met een vochtige doek komt het er zo mee af.
11 mei 2011 om 09:25 #17865514Dat teer achtige spul is waarschijnlijk een olierafinaat. Ik denk dat je dat er wel af krijgt met een ander olierafinaat, zoals wasbenzine.
11 mei 2011 om 10:28 #17865515Als ik je een hele goeie tip mag geven die veilig is voor je lak: KLEIEN!
Klei verwijderd teer/hars/plekken/zooi die op je lak zit.
Na het kleien zal je auto weer als een spiegeltje aanvoelen.
Klei verwijderd tevens ook de wax laag. Dus na het kleien ben je ‘verplicht’ om de auto te waxen.waar kopen? Kijk bijv. is op http://www.carclean.nl of ga bij een sponsor van opel-forum eens langs: http://www.rncarcleaning.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Die kunnen alles leveren wat je nodig hebt :)11 mei 2011 om 13:09 #17865516Ik zou ook zeggen kleien. Is veilig en het resultaat zal je zeker niet tegenvallen.
PS: En als je het helemaal goed wilt doen, doe je na het kleien, paint cleanen, glaze dit alles in de wax zetten voor het beschermen van deze stappen.
11 mei 2011 om 15:38 #17865517op de huidige lakken kan je de teer smurie gewoon weg halen met lapje therpentine en wat zeer goed gaat in spuiten in de Dasty Geel van de Wibra is een zeep product 1,69€ per spuit flacon .
goed naspoelen met warm water en of wassen .
Bert
11 mei 2011 om 16:50 #17865518Kijk aan, tips genoeg dus.
Ik heb geen idee wat voor zooi het precies is.
Volgens mij is het geen pure teer, maar een soort van lijm (zwart spul) om de steentjes aan te brengen (op te plakken) voor de slijtlaag. Omdat de helft van de steentjes is losgevroren afgelopen winter, ben ik bang dat ze binnenkort weer een laag aanbrengen of de boel gaan repareren en dan zitten we dus weer met het euvel. Voordat ik straks een zwarte in plaats van een blauwe Opel heb, wil ik toch proberen de boel een beetje bij te houden.Ik ga zometeen eens met wasbenzine aan de slag, dat heb ik staan en kan ik op een redelijk onopvallende plaats testen. Kreeg van iemand anders ook een tip om het eens met WD40 te proberen, ben alleen bang dat dat helemaal een plakbende geeft, hi.
Mijn bevindingen zet ik hier of vanavond of morgen neer.
Nogmaals dank voor de vele reacties!Roland.
11 mei 2011 om 16:54 #17865519AnoniemLid sinds:
1 January 1970WD-40 geeft geen plakbende hoor, zal ook wel werken.
Ik had ook van die vage zwarte vlekjes op de auto, kreeg ik weg met teer verwijderaar van valma.
11 mei 2011 om 16:58 #17865520Inderdaad, ik dacht zelf ook meteen aan WD40 of wasbenzine, dat gebruik ik zelf ook regelmatig om lijmresten en hars e.d. van auto’s af te halen.
11 mei 2011 om 18:47 #17865521Zo, hèhè, klaar!
Heb wasbenzine gebruikt om de ergste plekken eraf te halen. :???:
Dat ging prima. Een spons goed doordrenkt met wasbezine en boenen maar! :thumbup
Daarna de auto nog even voorzichtig met WD40 behandeld en wow, dat blinkt weer! :thumbup :thumbupMijn vriendin verklaarde me voor gek toen ze me bezig zag met WD40: :wtf
“WTF, wat doe JIJ nou????? Kruipolie????????? Ben je bang dat je klem komt te zitten in een steegje en denk je dat je er nu makkelijker uit gaat komen? En hé, is je auto nu ook brandgevaarlijker?”“Ja, ik ga straks met ADR-borden op m’n Corsa rijden” antwoordde ik. :fy1
Toen ze eenmaal het resultaat zag, mocht ik haar auto ook doen :D
Nou, ze weet waar de WD40 staat, dat mag ze zelf doen ;)Nogmaals dank voor de tips, ik rij nu weer blinkend door de stad heen :wors :wors :wors
Roland
11 mei 2011 om 20:38 #17865522WD40 is gewoon topspul, werkt overal voor king:
11 mei 2011 om 21:48 #17865512Behalve langdurig smeren… :thumbdown
13 mei 2011 om 22:22 #17865523niks geen wd-40 of huis-tuin-keuken middeltjes.
van het bekende poets merk SONAX is er : teeroplosmiddel.
gewoon er op spuiten door middel van een planten spuitje en binnen enkele tellen zie je dat het al begint op te lossen.
daarna gewoon met autoshamppo wassen en in de was zetten.
kan je er eventueel wat van opsturen of zo.
heb hier nog wel wat van staan.
zal morgen anders even kijken.14 mei 2011 om 08:13 #17865524begrijp ik het nou goed??? heb je de hele auto met wd40 gedaan????
ik gebruik wd40 altijd als cockpit spray, dat werkt ook super goed
14 mei 2011 om 08:19 #17865525nog een leuke tip voor bvb die plakrommel waarmee je zijlijsten of logo’s omhoog worden gehouden, een oude binneband van een fiets :D
de rommel blijft namelijk aan de band hange wanneer men erover wrijft..wasbenzine en wd40, zijn deze niet schadelijk voor de lak wanneer het te lang op lak hangt?
14 mei 2011 om 08:56 #17865526met diesel kan je ook teer verwijderen, gebruiken ze vaak bij de truck wasstraat
14 mei 2011 om 09:14 #17865527erg profesioneel om met diesel te doen. :puke
maar dat lukt niet altijd. :cry14 mei 2011 om 14:04 #17865528Vectra-B Driver… ik vraag me af wat er mis mee is om dat met WD40 te doen, of diesel… Als het werkt dan werkt het toch?
Er zijn inderdaad genoeg middeltjes op de markt om het mee te doen, maar die hebben ook een olieachtige basis, dus dan maakt het geen ruk uit wat je gebruikt ;)
Het gaat om het resultaat, niet om de middelen.
14 mei 2011 om 14:41 #17865529alles leuk en aardig maar dan heb je je teer spatten weg
maar zit je wel met een lekkere vettige laag op je auto te kijken.
van probleem naar probleem.14 mei 2011 om 14:53 #17865530ik ben dus niet de enige die vond dat vectra b driver een beetje raar reageert :P
diesel of wd40 is misschien vettig maar heeft ook zo zijn voordelen natuurlijk, vuil glijd er haast van zelf af :P
dan der bij, diesel of wd40 is na een normale wasbeurt er weer af ;)14 mei 2011 om 16:33 #17865531Ben het er niet mee eens.
WD40 gebruik ik ook inderdaad overal voor maar niet voor mijn lak!
Je haalt alle bescherming die er eventueel op zou zitten echt helemaal weg wat je over houd is een rare olieachtige gloed, hetzelfde met diesel trouwens.
De enige juiste methode is in mijn opzicht (en ik ben al meer dan 25 jaar een semi proffesionel detailler) eerst kleien daar haal je echt het allerergste mee weg.
Dan het liefst polijsten een beetje glaze er over heen en het allerbelangrijkste een goede beschermende wax of sealant.
Als je eenmaal je auto goed beschermd hebt staan is de kans dat je teerresten en vogelpoep aanslag er zonder problemen vanaf wast.
Ik geef toe het is even werk om je auto zo te beschermen maar als je het eenmaal gedaan hebt heb je er ook erg veel plezier van.
Het hoeft ook niet extreem duur te zijn als je eens bij de producten van poor boys gaat kijken (is het vind ik best betaalbaar) geeft een uitstekend resultaat is makkelijk te verwerken mag zelfs in de zon.
En voor de bescherming raad ik Collinite aan is redelijk goedkoop zeer zuinig in gebruik geeft echt een lange standtijd, is ook zeer makkelijk te verwerken.
Dan nog wat laatste tips gebruik altijd microvezeldoeken en gebruik de twee emmermethode met wassen (google maar ff) en als je dan vervolgens ieder half jaar collinite er op smeert (en dat is echt zo klaar ik doe het in een half uur) is je auto altijd goed beschermd.15 mei 2011 om 09:13 #17865532dat bedoel ik dus.
ben ook ruim 6 jaar werkzaam geweest in de auto poets sector.
en vaak genoeg dingen moeten herstellen voor verzekeringen.
wd-40 en diesel is leuk maar echt goed is het niet voor je lak.
met een beetje geduld en goede producten blijft je lak laag beter en langer in goede conditie.29 mei 2011 om 09:31 #17865533pas op met gebruik van al die middeltjes! Is het door de wegwerkzaamheden met nieuw asfalt dan gewoon met petroleum op een zachte doek en het is gewoon eraf!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.