Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Olieverbruik Astra 1.6 2005 HELP
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 juni 2011 om 09:26 #17236354
Beste leden,
ik heb een Opel Astra 1.6 uit 2005 gekocht in oktober vorig jaar en deze verbruikt abnormaal veel olie (1l 1200km). Hier kwam ik achter omdat na +/- 1.5 maand het olielampje ging branden. Dus dit is al het geval geweest voor ik hem kocht. Zodoende naar de garage terug gegaan waar ik hem gekocht heb. En in eerste instantie was de krukaskeerring kapot dus dat verklaarde het olieverbruik, want heel de bodemplaat lag onder de olie volgens zeggen. Garage netjes gemaakt (gelukkig nog in de garantie). Vervolgens was het weer hetzelfde na 1.5 maand. Weer terug gegaan en de garage heeft echt alles nagekeken, maar alles was goed. Ze konden niks vinden (ook geflusht). Zodoende op verzoek van de opel garage heeft de mijn garage er een andere soort olie in gedaan, maar ook dit helpt nauwelijks. Verbruik is nu 1l op 1800 km. Dit is volgens mij nog niet wat het moet zijn. De garage geeft aan niks meer te kunnen doen en dat de astra (1.6) er om bekend staan. Want alles zag er goed uit, niks kapot. Ze hebben alles gedaan.
Mijn vraag: Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik dit pikken? Of kan ik me geld terug eisen of iets? of is er nog een optie om dit probleem met me astra te verhelpen?
Ik moet zeggen dat de eigenaar van de garage altijd alles netjes gratis heeft gedaan (ook buiten de garantie). Maar ja ik dacht dat ik een goeie jonge auto heb gekocht, maar ik zit er nu wel mee.17 juni 2011 om 10:27 #17865148Wat is je km stand? Hij kan ook flink afgetrapt zijn..
17 juni 2011 om 11:17 #17865149@koenelsenaar wrote:
Wat is je km stand? Hij kan ook flink afgetrapt zijn..
Kilometer stand is nu 130000km. Toen ik hem kocht 120000km. Hij is dealer onderhouden en heb alle documentatie.
17 juni 2011 om 16:43 #17865150Ik heb een astra h met een z1.6xep motor met 133000km op de teller.
Als ik het goed heb zit er bij mij 5w30 olie in.
Ik geef hem ieder jaar een ondrhoudsbeurt en dan heb ik zo’n 20dkm gereden.
Tegen de tijd dat hij naar de garage gaat staat het oliepeil op minimum van de peilstok.
Dus 1op1800 is echt veel te veel.
Ik geloof dat in het onderhouds boekje van je auto staat wat je motor max mag verbuiken ik dacht 1liter op 10.000km.
Dus verbruiken en niet lekken!
Als je zeker weet dat hij het verbruikt dan zou ik terug gaan en eisen dat ze het kosteloos maken.
Tip kijk ook eens bij de uitlaat of je daar olie en vet resten op de achterkant van je wagen ziet zitten want bij zoveel verbruik moet het haast wel bij de uitlaat te zien zijn.succes.
17 juni 2011 om 19:18 #17865151in het boekje staat zelfs 0,75liter op 500km. als deze boekjes nog steeds hetzelfde vertellen.
ik heb zelf een Opel Combo 1.6 16V van 1998, deze heeft een motor die zeker niet best meer is (niet zulke lieve ex eigenaren?? gehad denk ik. deze verbruikt ook veel olie (ongeveer 1 liter op 1200km, en dat zie je echt wel terug in de uitlaat (die is pikzwart met roetlaag vanbinnen), en uit de uitlaat, (rookt er lustig op los als je koud toeren maakt).
Controleer dat eens, met een koude motor (eerst 10seconden laten draaien om een goede smering te waarborgen), en houd m eens een seconde of 7 boven onbelast de 3500toeren, mocht ie dan een blauwe of zelfs tegen wit roken (niet zijne waterdamp), dan heb je hoogst waarschijnlijk een versleten onderblok
Willem
17 juni 2011 om 22:34 #17865152indien het olie lampje gaat branden ben je AL TE LAAT, op dat moment treed er al een gebrek aan smering op wat tot motorschade leidt,indien dit ook bij de vorige eigenaar al een keer of vaker gebeurd is dan kun je ervan uitgaan dat motorblok schade heeft opgelopen.
oorzaak zal in eerste instantie door de lekke keerring zijn,echter als er al een paar keer een gebrek aan smering is geweest door een te laag oliepeil is dat nu de genadeklap geweest voor de motor.
18 juni 2011 om 09:21 #17865153volgens mij bedoelde Pincho het waarschuwings lampje voor het olie peil?
Want met anderhalve liter olie bijvullen zit er nog altijd zo’n 2,5 tot 3liter olie in het carter en dat is weinig maar niet te wienig om mee te kunnen rijden.
Ik vind het niet normaal van de opel-garage dat ze dit verbruik als aceptabel kwalificeren.
Mij lijkt het dat 0,75 liter op 5000km best redellijk is.
Aangezien mijn motor (een z1.6xep uit 2006) nog geen liter op 20.000km gebruikt en die heeft toch ook al 133.000km gelopen.18 juni 2011 om 09:26 #17865154@astra-gtc-freak Willem heeft het over 1:500.. nulletje minder dus.
Mijn diesel doet ongeveer 1:5000 wat op zich best netjes vind. Benzine blokken die ik gehad heb, gebruikte echter helemaal niets..
1:1200 is volgens mij nog binnen de norm wat een blok mag gebruiken (ik dacht 1:1000, maar tis dus nog minder). Alhoewel dat zeker niet prettig en toch wel kostbaar is, valt het wel binnen de marge.
18 juni 2011 om 10:46 #17865147ik denk dat wij als opel rijders nog weinig te klagen hebben. ik zeg niet dat het normaal is dat je auto om de 1800km een liter olie op slokt.
maar hoor van meerdere mensen die audi of vw rijden dat het gewoon normaal is dat ze om de 1000/1500km een liter olie bijvullen :shock:
18 juni 2011 om 16:30 #17865145@Astra_DLS wrote:
@astra-gtc-freak Willem heeft het over 1:500.. nulletje minder dus.
Mijn diesel doet ongeveer 1:5000 wat op zich best netjes vind. Benzine blokken die ik gehad heb, gebruikte echter helemaal niets..
1:1200 is volgens mij nog binnen de norm wat een blok mag gebruiken (ik dacht 1:1000, maar tis dus nog minder). Alhoewel dat zeker niet prettig en toch wel kostbaar is, valt het wel binnen de marge.
Ja klopt dat had ik begrepen van dat ene nulletje,
Maar ik bedoelde eigenlijk dat ik dat geen normaal verbruik vind ondanks dat opel het voor schrijft!
In mijn ogen is idd 1liter op 5000km en redelijk verbruik.
En ik denk dat ik met mijn astra ook gewoon wat geluk heb, dat deze amper 1liter op 25.000km.18 juni 2011 om 16:34 #17865155@OscaR-16v wrote:
ik denk dat wij als opel rijders nog weinig te klagen hebben. ik zeg niet dat het normaal is dat je auto om de 1800km een liter olie op slokt.
maar hoor van meerdere mensen die audi of vw rijden dat het gewoon normaal is dat ze om de 1000/1500km een liter olie bijvullen :shock:
Ik heb voor mijn astra gtc verschillende volkswagens gehad en die verbruikt geen van alle zoveel olie als het verhaal hierboven.
Zels mijn golfje 1.9tdi met meer dan 300.000km op de klok verbruikte nauwelijks olie.
max een 0.5liter tussen elke beurt in.18 juni 2011 om 16:59 #17865156er zullen ongetwijfeld blokjes tussen zitten die amper of zelfs niks geen olie verbruiken.
een collega van mij heeft een audi a4 cabrio bj2003(als ik het goed heb) met een v6. gebruikt 1 liter olie op de 1000km. terwijl de auto altijd netjes is behandeld.
19 juni 2011 om 12:28 #17865157Ik heb zelf een Astra H gehad met Z16XEP motor en die verbruikte tussen de 30.000km beurten door slechts een halve liter olie.
De Z16XEP is niet geheel onbekend met het fenomeen kantelende zuigers…
Dat kan olie verbruik verklaren… en daar hoeft hij geen 100.000 km of meer voor gelopen hebben… heb het een keer gezien voor de 50.000 km…
Nu heeft Pincho niet gezegd dat het om een Z16XEP gaat maar daar ga ik bij bouwjaar 2005 maar wel vanuit want dat moet wel een Astra H zijn…
Ik zeg niet dat dit het probleem is maar ik weet dat dit wel eens voorkomt!
21 juni 2011 om 12:19 #17865158Hallo allemaal,
sorry voor de verlate reactie. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval. Het gaat hier idd om een Astra-H uit 2005. Ik bedoelde hierboven met het lampje, het waarschuwingslampje idd, dus dan zit er nog redelijk olie in en is deze dus niet leeg! De garage waar ik hem heb gekocht heeft volgens zeggen alles nagekeken en alles is gewoon goed. Zuigers, Carter, de kop is er ook nog afgeweest etc etc. Ik moet dit maar aannemen van de garage omdat ik er zelf 0,0 verstand van heb, maar ik heb wel vertrouwen daarin dat ie dat gedaan heeft. Volgens zeggen is 1L op 1800 km binnen de normen van de Opelfabriek. Maar ik heb zelf ook nog gebeld naar de Opelgarage en die zeggen ook dat het met 1.6 motors een bekend probleem is en dat het idd binnen de normen licht van Opel (die zeggen 1l op 1000km) dat er dan pas iets mis is. De man van Opel zegt ook dat hij 1l op 1800km ook veel vind. Adviseerde om te flushen (geen garantie dat het probleem oplost), maar ik heb dit nagevraagd bij mijn garage ,waar ik hem gekocht heb, en die zegt dat ie dat ook al gedaan heeft. Ik denk dat ik hem toch maar ga inruilen bij hem weer. Of is er toch nog iemand die zegt wat ik nog als laatse kan doen of laten doen?
Pincho
21 juni 2011 om 17:30 #17865159ALs de auto zo’n olieverbruik heeft is er iets ernstig versleten, en een olieverbruik van 1 liter op 1800 km is niet normaal, zeker niet als ie weinig kilometers heeft.
We hebben een Astra 1.6 twinport op de zaak van 2006 (prive auto welke zakelijk gebruikt word), deze doet 1 liter op 12.000km, dat lijkt me een mooiere waarde voor deze motor, deze heeft overiges nu 205.000km weg.
Willem
21 juni 2011 om 18:04 #17865160Ik ben wel benieuwd naar wat de garage nog terug wil geven voor je astra.
Ben bang dat je hier niet vrolijk van gaat worden!
Misschien is het een betere optie om een ruil motor in je astra te laten leggen door de garage waar je hem heb gekocht, maar dan moet de garage wel flink tegenmoet komen in mijn ogen uiteindelijk hebben zij die olie slurper verkocht aan jou!
En heb je de auto met bovag garantie gekocht? zo ja ga dan ook eens bij de bovag infomeren wat die nog voor je kunnen doen.Succes.
21 juni 2011 om 18:55 #17865161als ik het goed lees heeft de verkoper al de kop eraf gehad, de zaak geflushed enz, er begint bij mij een vervelend gevoel te bekruipen(zeg maar gerust alle alarmbellen) dat de verkoper wist van het hoge olieverbruik en dit verzwegen heeft, zeg maar gerust een verborgen gehouden gebrek.
22 juni 2011 om 09:48 #17865162De garage staat wel aangeschreven bij BOVAG, maar ik weet niet of ik dan automatisch BOVAG garantie heb?
Ik heb tegen hem gezegd dat ik er aan zit te denken dat ik de auto dan weer wil inruilen. Hij gaf aan dat hij dit snapt en dat dit kan bij hem. Moet je de site maar in de gaten houden zei hij (of er iets leuks tussen zit) en dat we er dan samen wel aan uitkomen, want hij vind het ook super vervelend!!??? Nou ben ik ook benieuwd wat ie precies wilt regelen dan, maar dat zal me uiteindelijk wel geld kosten ben ik bang.
Ik heb nog wel even naar de uitlaat gekeken en inderdaad is deze aan de binnenkant pikzwart van het roet!!!!
Dus ik denk dat de olie dan toch echt verbrand of zie ik dit verkeerd?????22 juni 2011 om 16:42 #17865163Ik geloof dat je bij een bovag bedrijf altijd bovag-garantie heb als de auto duurder is als 4300,-euro en jonger is als 7jaar.
Mits er duidelijk op de koop overeenkomst staat dat je geen bovag garantie heb.
Over het inruilen: als hij een leuke wagen heeft staan naar je zin ga dan eens om de tafel zitten om te horen wat hij je kan bieden ben erg benieuwd.
Maar als hij het echt zo vervelend vind dan snap ik eigenlijk niet zo goed waarom hij geen ruil motor als alternatief aanbied.
Want hiermee is voor jou en de garage het probleem wel opgelost, lijkt mij dat anders de volgende koper alsnog terug komt met het probleem.
En roet in de uitlaat is altijd wel aanwezig zeker met veel korte stukjes rijden maar het moet niet zo zijn dat het ook nog eens vetig is want dan is het zeker niet goed.Succes.
22 juni 2011 om 20:48 #17865146Ik heb een olieverbruik van 1 liter op 1200km met mijn 1600 16V in de combo, en ik heb een goede droge koollaag in de uitlaat, vettig is het zeker niet.
en korte ritjes hoeft de uitlaat niet per definietie zwart van de worden.
heb zelf een Z16XEP in onderhoud, en deze heeft ondanks de korte stukken geen roet in de pijp, hooguit een beetje donker, maar geen deeltjes op de pijpwand.
Willem
23 juni 2011 om 16:11 #17865164Hoi wim dat bedoelde ik eigenlijk ook.
Mijn eigen uitlaat (z1.6xep) is ook schoon als je daar met je vinger door heen gaat dan lijkt het net of je wat stof aan je vingers heb.
Afgelopen zomer ben ik naar zuid_frankrijk geweest dik 3000km alles bij elkaar gereden en toen was de uitlaat bij thuiskomst dus echt brandschoon je zou zo je witte zakdoek er doorheen kunnen halen zonder dat hij vies zou worden.
Maar als je uitlaat net zo zwart is als van een diesel dan is het niet goed bedoelde ik.
Een vriend van mij had laats zijn motorblok stuk en die verbruikte ongeveer 1liter op 1000km en daar was de uitlaat en zelfs de achterklep gewoon vettig van, en dan is het dus goed mis!23 juni 2011 om 16:35 #17865165Ik heb de achterdeuren van de combo vrij schoon gevonden tov het olieverbruik.
Ik heb ook met de combo lange ritten gemaakt, en zelfs dan was de kofferklep nog gewoon schoon, en dat met een olieverbruik van 1 liter op 1000 a 1500km, de uitlaat zat vrij dicht op de achterbumper, en zelfs die werd niet zwart.
Willem
23 juni 2011 om 18:35 #17865166Mijn zafira, Z18XE is ook zo’n oliezuiper, met 10w40 olie erin moest ik er elke tankbeurt een halve liter olie bijgooien, dat is dus 1 liter op nog geen 1200km. Mijn uitlaat was van binnen ook pikzwart.
Nou heb ik een goede band met mijn onafhankelijke garage en die had een ideetje, dikkere olie, 15w40 er in en dan een potje met nosmoke, dik gel achtig goedje, en volgens mij doet dit echt wonderen. Ik rij nu al weer zo’n 2000km zonder olie te hebben bij hoeven te vullen en heb het idee dat de motor rustiger loopt en ook nog zuiniger is.
Dus, haal voor die 7 euro nog wat een flesje nosmoke en kijk eens of dit helpt.23 juni 2011 om 19:41 #17865167Ik weet niet of 15w40 wel zo verstandig is om in een z1.6xep motor te gebruiken?
Heb net nog ff gekeken en in mijn astra zit shell helix synthetisch 5w40 in dit is wat ze me bij de opel hebben voorgeschreven.
Is 15w40 niet veel ste dik bij een koude start dan?
lijkt mij het beste om de voorgeschreven olie te gebruiken en het olie gebruik dan maar op de koop toe te nemen.
Uit eindelijk zal een motor door olie gebruik zelf niet kapot lopen maar door het probleem wat het olie verbruik heeft veroorzaak maar met een beetje mazzel kan dit nog heel lang duren.
Het kost je alleen wat extra olie tussen de beurten in.24 juni 2011 om 07:49 #17865168ja ik heb al gekeken, maar nog niet iets naar me zin gezien. Ik ben zelf ook heel benieuwd wat ie dan te bieden heeft. Het zal me uiteindelijk toch wel geld kosten. Ik zal nog is contact opnemen met hem omtrent eventueel een ruilmotor. Kan iemand mij vertellen wat dit precies inhoud een ruilmotor? En om welk bedrag het dan ongeveer gaat? En zijn de problemen daarmee zeker weg?
En over het flesje nosmoke? Kan dit gewoon bij de olie worden gegooid?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.