Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa lang stil gestaan, nu APK afgekeurd roest remschijf
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2012 om 07:28 #17236273
Wij hebben de auto van mijn overleden vader kunnen overnemen.
Deze Corsa heeft lange tijd stil gestaan (rond de 2 jaar)
Nu als eerste maar een APK keuring laten uitvoeren en daar kwamen de kosten al op me af rennen omtrent roestvorming op de remschijf.
Nu is 50 procent roest vorming toegestaan en deze heeft 100 procent roestvorming op zijn remschijven. (volgens keuringsbedrijf)
Dus wilde ze de remschijven gaan vervangen.(en wie weet ook de remblokken)Nu even een vraag aan jullie.
Als ik de auto in gebruik neem zal door het remmen die roestvorming toch verdwijnen.
Ik neem aan dat het niet zo is dat de gaten erin zitten.
Ben ik nu zo blond geweest door de auto te laten keuren zoals hij is, of had ik de remschijven moeten schuren zodat deze mooi glimmend waren.Op het formulier van de RDW staan bij de opmerkingen omtrent de afkeuring een aantal code’s zoals l12 ONDERDEEL REMINRICHTING 5.2.31
kan ik deze code ook ergens terug vinden zodat ik kan zien om wel onderdeel het exact gaat en daarbij de APK voorschriften.4 april 2012 om 07:47 #17864419je had ze kunnen schuren of even een paar straten door rijden en “warm” remmen
en schijven vervangen = gelijk rermblokken doen
4 april 2012 om 10:18 #17864420is nogal n zeik regel ja…als jij gewoon n paar km maakt met je voet op de rem of voor achter, beetje op de handrem dan is t meeste wel weg. als er dan echt roestputten overblijven gaan ze trouwens alsnog weer t zelfde zeggen by de keuring. dan moet je ze of afdraaien of vervangen.
4 april 2012 om 10:26 #17864421soms zit de roest er zo diep in dat het er af remmen geen zin heeft.
schijven en blokken kosten niets meer tegenwoordig.Kijk maar eens op misterauto.nl…en anders heb ik nog wel een bedrijf in ermelo die ze goekoop leveren kan. (merkspul)
En thuisgestuurd. Daar kan je niet meer voor naar de Brezan oid.4 april 2012 om 12:27 #17864422Gewoon eerst proberen effe ‘t eraf te remmen en anders andere remschijven erop :)
Je kan ze ook gewoon met een schuurpapiertje schoon maken…
4 april 2012 om 12:57 #17864423gewoon ff door de straat rijden met de rem licht in gedrukt.
gaat roest dan niet weg dan nieuw schijven en blokken nemen ben je max 200 euro kwijt voor een corsa4 april 2012 om 13:07 #17864424Nieuwe blokken en schijven via Ebay.co.uk bestellen, ben je voor een paar tientjes klaar.
4 april 2012 om 14:50 #17864425Gaat niet alleen om je schijven. Er zal ook gekeken moeten worden naar de blokken en de algehele toestand van de remklauw. Normaliter hebben de onderdelen ten opzichte van elkaar ietsje speling, zodat je remmen soepel functioneren en de remblokken na het intrappen van het rempedaal niet op de schijf gedrukt blijven. Ik zou ook eens de blokken uitnemen en de binnenkant van de remklauw schoonmaken en behandelen met bijv. kopervet. Dan is alles weer mooi gangbaar en heb je ook geen gepiep, aanlopen van je blokken of andere problemen, zoals verschillende remwerking links en rechts.
Volledigheidshalve zou ik na 2 jaar zeker ook de overige onderdelen van het remsysteem controleren. Trommelremmen en ook, zeker als de auto 2 jaar buiten mocht hebben gestaan, de remvloeistof. Deze neemt met de tijd luchtvochtigheid op en wordt daardoor onbruikbaar.
4 april 2012 om 17:38 #17864426Mijn Corsa GSI heeft meer dan 10 jaar stil gestaan.. (dan wel altijd binnen) maar is afgelopen maandag APK-gekeurd met toch wel wat roest op de schijven..
Het gaat er dan wel om, of het rem-verschil tussen beide kanten niet te groot is.. en dat was ruim binnen de norm..
Probeer eerst de schijven schoon te remmen, of anders schoon te schuren / borstelen en vergeet de remblokjes niet.. daar zat bij mijne ook wel wat roest op vast :???:
4 april 2012 om 18:25 #17864427FF de flex eroverheen was het advies wat ik kreeg van de keurmeester. Beetje vreemd, maar toch weer 1 jaar apk te pakken…
4 april 2012 om 18:34 #17864428Heb ik ook gedaan. Had al een tijdje astra gsi schijven liggen die weinig gebruikt waren inc klauwen. schijven waren wat gaan roesten, gewoon de staalborstel op de flex en alles is zo verdwenen. Hier en daar nog een klein beetje pitting maar dat remt wel weg.
4 april 2012 om 18:35 #17864429Eerder gegeven tip van kopervet zeker niet doen!
vanwege de hitte heb je kans dat je de boel vastlast als het ware
alles goed schoonborstelen en hoogstens een heel dun laagje vaseline op de remcilinder4 april 2012 om 18:48 #17864430Vaseline is in een spuitbus te krijgen dus dat is nog niet eens een gek idee :)
5 april 2012 om 15:44 #17864431@trashmetal wrote:
Eerder gegeven tip van kopervet zeker niet doen!
vanwege de hitte heb je kans dat je de boel vastlast als het wareWie heeft je dat wijsgemaakt? Kopervet voorkomt juist dat het vast komt te zitten.
5 april 2012 om 15:51 #17864432over kopervet is hier al meerdere keren een flinke discussie geweest. Uiteindelijk rot het ook vast.
5 april 2012 om 16:41 #17864433@BlackDevil wrote:
@trashmetal wrote:
Eerder gegeven tip van kopervet zeker niet doen!
vanwege de hitte heb je kans dat je de boel vastlast als het wareWie heeft je dat wijsgemaakt? Kopervet voorkomt juist dat het vast komt te zitten.
Meerdere ouwe rotten in het vak, en een aantal gewaardeerde mede forummers
Dus ik weet niet wie jou het heeft wijsgemaakt :D5 april 2012 om 17:07 #17864434Kopervet gaat prima als dat voorradig is. Ik ga er geen keramisch vet voor kopen in ieder geval. Haal het toch eens in het jaar los om schoon te maken. Alleen je hebt knuppels die smeren heel de naaf ermee in, dat gaat dus op den duur wel goed vastzitten. Als geleiding voor de remblokjes is het prima spul.
5 april 2012 om 18:19 #17864435@trashmetal wrote:
@BlackDevil wrote:
@trashmetal wrote:
Eerder gegeven tip van kopervet zeker niet doen!
vanwege de hitte heb je kans dat je de boel vastlast als het wareWie heeft je dat wijsgemaakt? Kopervet voorkomt juist dat het vast komt te zitten.
Meerdere ouwe rotten in het vak, en een aantal gewaardeerde mede forummers
Dus ik weet niet wie jou het heeft wijsgemaakt :DAls je afgaat op wat anderen zeggen, dan OK. In mijn geval was het geen wijsmaken, maar eigen ervaring.
@joop1970 wrote:
Kopervet gaat prima als dat voorradig is. Ik ga er geen keramisch vet voor kopen in ieder geval. Haal het toch eens in het jaar los om schoon te maken. Alleen je hebt knuppels die smeren heel de naaf ermee in, dat gaat dus op den duur wel goed vastzitten. Als geleiding voor de remblokjes is het prima spul.
Precies, Joop, dat bedoel ik. Een beetje kopervet als geleiding werkt prima. Ga je alles volproppen, dan is het ook niet verwonderlijk dat op den duur alles vastzit.
5 april 2012 om 19:04 #17864436Te veel is nooit goed, inderdaad een filmpje is genoeg. Voorkomt ook het verroesten.
5 april 2012 om 20:51 #17864437@BlackDevil wrote:
@trashmetal wrote:
@BlackDevil wrote:
@trashmetal wrote:
Eerder gegeven tip van kopervet zeker niet doen!
vanwege de hitte heb je kans dat je de boel vastlast als het wareWie heeft je dat wijsgemaakt? Kopervet voorkomt juist dat het vast komt te zitten.
Meerdere ouwe rotten in het vak, en een aantal gewaardeerde mede forummers
Dus ik weet niet wie jou het heeft wijsgemaakt :DAls je afgaat op wat anderen zeggen, dan OK. In mijn geval was het geen wijsmaken, maar eigen ervaring.
@joop1970 wrote:
Kopervet gaat prima als dat voorradig is. Ik ga er geen keramisch vet voor kopen in ieder geval. Haal het toch eens in het jaar los om schoon te maken. Alleen je hebt knuppels die smeren heel de naaf ermee in, dat gaat dus op den duur wel goed vastzitten. Als geleiding voor de remblokjes is het prima spul.
Precies, Joop, dat bedoel ik. Een beetje kopervet als geleiding werkt prima. Ga je alles volproppen, dan is het ook niet verwonderlijk dat op den duur alles vastzit.
Indd in sommige gevallen ga ik af op wat anderen zeggen, het wiel opnieuw uitvinden is onzin
Iedereen is het er over eens dat als je voor een trein springt dat je dan dood bent, wil je daar ook uit eigen ervaring achterkomen? :jerry
Je hebt gewoon geluk ga meer eens flink over een circuit knallen kijken wat je remcilinders gaan doen5 april 2012 om 20:59 #17864438Trashmetal, nou moet je eerlijk toegeven, hoeveel mensen doen dat? ;)
Elk soort vet trekt vuil aan, daarom niet teveel gebruiken en dat zie ik nog wel eens fout gaan (niet alleen bij rem delen).Bij een circuit zal het ook allemaal wat warmer worden dan alledaags gebruik maar daar is kopervet als het goed is toch ook tegen bestand.
5 april 2012 om 21:08 #17864439In mijn omgeving 2 binnenkort 3 king:
Maar goed wil je kopervet blijven gebruiken mijn best :thumbup
Ik zal het altijd blijven afraden6 april 2012 om 05:52 #17864440Heb zelf ook geen negatieve ervaringen met kopervet hoor ;) Maargoed ik blaf ook niet over het circuit heen, dus daar kan ik ook niks over vertellen.
6 april 2012 om 07:40 #17864443Wij (ik + oom) gebruiken ‘t altijd, effe een wielmoer schoonmaken klein likje erop (en dan niet overmatig veel zoals jullie beschrijven over de naaf). Boutjes her/der die moeilijk los kwamen doen we meestal ook beetje kopervet tussen. Tussen de piepplaatjes van de remmen ook.
Sorry maar kopervet is niet slecht, alleen de manier waarop je ‘t toepast kan slecht zijn.
6 april 2012 om 08:27 #17864444Ik ken ook een aantal bedrijven die het gebruiken voor grote bouten/moeren (> m16). Komt na een aantal jaar allemaal nog los. Misschien dat er in de gevallen die jij gezien hebt trashmetal te veel wat gebruikt?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.