Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › schokken bij gas loslaten en gasgeven X18XE1 UPDATE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2011 om 22:22 #17236240
Goedenavond,
Ik heb even een vraag over een B2 X18XE1 bj2000,
Is het evt. mogelijk om de egr af te stoppen met een blinde pakking, de auto reageerd nogal zenuwachtig bij het gasloslaten en weer gasgeven bijvoorbeeld net voor een bocht of terugschaken naar z’n 2.
Carterontluchtingsgaatje is al opgeboord naar 2MM en het gasklephuis is tevens ook al schoongemaakt, was niet erg smerig.
Alle vacuum slangen gecontroleerd op lekken en scheurtjes, stationeer draait hij als een zonnetje.Update
Intussen is de bobinebrug vervangen, en een orginele mafsensor en een egr klep bij de opel dealer geprobeerd, maar het schokken blijft.
Geef ik volgas om bijv. stevig op te trekken verneem je het niet, maar trek je gewoon rustig op dan begint hij licht te schokken en dit is ook bij constant toerental tussen de 1800 en 3000 rpm.
zelf twijfel ik aan de nokkenassensor of bdp sensor.
Hebben jullie hier sugesties voor of andere ideeen.
Alvast bedankt,
Robert1 mei 2011 om 08:36 #17863795Het gasklephuis is ook niet echt een kwaaltje van de xe1.
De motoren die daar wel last van hebben zijn de X20XEV en de X18XE.
Al kan het geen kwaad dat je die opgeboord hebt hoor.
Dat heb ik ook preventief bij mijn z18xe gedaan.EGR kun je volgens mij wel afdoppen.
Op mijn z18xe zit er zelfs geen op :) en dat is voor 90% dezelfde motor.Bij vaccuum lekken krijg je ook andere symptomen.
Dan krijg je dat je toerental flink oploopt als de auto in zn vrij staat (bv voor het stoplicht)Een zwakke plek van deze motoren zijn de Bobinebruggen.
Ik zou daar eens een beetje mee gaan testen.1 mei 2011 om 10:04 #17863796Ik heb hetzelfde probleem met mijn Z18XE. Als ik optrek/doortrek om bijvoorbeeld vaart te maken om een snelweg op te rijden, krijg ik schokjes door de auto. De motor houdt niet in en trekt wel door, maar het ‘stottert’ zeg maar.
Hetzelfde heb ik net zoals de TS bij gas loslaten, dan stottert hij nog 3 keer. Is echt vreselijk irritant. In januari 2011 ben ik hiermee naar de VOD geweest en om mijn nota staat: ‘EGR klep afgesloten en pakking monteren met behulp van (de)monteren diverse onderdelen’. Sindsdien is het eigenlijk alleen maar ergen en heb ik dus ook het stotteren bij gas los.Wat zou ik kunnen (laten) doen?
1 mei 2011 om 10:11 #17863797bobine brug nakijken ;)
1 mei 2011 om 10:30 #17863798precies
ik heb er nog een liggen woon in amsterdam als je hem wilt proberen kan je langrijden.
het zou evt ook j e luchtmassa-meter kunnen zijn .1 mei 2011 om 10:41 #17863799en dan niet naar de VOD rijden en zeggen kijk mijn bobine eens na
want die knallen er dan zowiezo een nieuwe op, jij kan dokken voor de kosten en als het dan niet het probleem is, heb je het voor niks betaald.1 mei 2011 om 13:41 #17863800Je kan de ontsteking na kijken door de motor heel laag in toeren te laten draaien.
En dan vol gas geven. Pakt de motor goed op, zonder schokken dan is de ontsteking wel goed.
Schokt de auto of pakt de motor totaal niet, dan kan het aan de ontsteking liggen.1 mei 2011 om 16:20 #17863801Bedankt voor jullie snelle reactie’s, had op internet ook een TAC gevonden wat betreft de bobine gallerij waarbij een extra massadraad aangelegd moest worden.
Maar ook dit bied geen uitkomst, heb er zelfs nog de oude bougies (origineel) even in gehad om te proberen heb de auto +/- 7000km geleden een grote beurt gegeven, en de klacht is ongeveer een week begonnen, en rij elke dag zo’n 65km op en neer zonder files.
Heb het ook even geprobeerd zoals arjontje omschreef even laag in toeren en dan volgas, maar gaat er dan als een speer vandoor.
Wil morgen nog even proberen de egr schoon te spoelen met remmenreiniger het helaas niet meer thuis staan.
Maf sensor heb ik nog liggen dat was het ook niet, word waarschijnlijk toch een immitatie bobine gallerij van febi 200,-ex
nog suggesties ik hoor ze graag.1 mei 2011 om 17:22 #17863802die van mij overnemen scheelt je 130 euro
6 mei 2011 om 08:38 #17863803@sw_reijnders wrote:
en dan niet naar de VOD rijden en zeggen kijk mijn bobine eens na
want die knallen er dan zowiezo een nieuwe op, jij kan dokken voor de kosten en als het dan niet het probleem is, heb je het voor niks betaald.Ja oke, maar ik ben zelf dus absoluut niet technisch onderlegd. Enige wat ik weet is dat de bobinebrug niet in de kofferbak zal liggen… :angel
6 mei 2011 om 10:27 #17863804Heb hier (nabij Groningen) ook nog een splinternieuwe febi bobinebrug in de aanbieding…
Bij mij was het namelijk de computer die uiteindelijk het probleem bleek te zijn…
6 mei 2011 om 10:41 #17863805Maar zou je dan geen foutcode moeten krijgen? OP-COM laat niets zien…
Wat adviseren jullie aan mij als leek? Naar een allround dealer gaan en de bobinebrug laten nakijken? Of kan ik zoiets toch zelf vervangen?
Wat arjontje beschrijft heb ik, als ik dus een bocht maak om de snelweg op te rijden en ik rij dan flink door, begint hij te schokken. Ik heb het idee dat het minder wordt als de motor wat warmer is… Deze week was het heel heftig en begon even kort het lampje voor koelvloeistof te branden. Dit was beneden pijl en heb ik bijgevuld. Klachten zijn er nog.
16 juni 2011 om 17:56 #17863806Ik heb de bobine vervangen en het helpt al aanzienlijk. Toch stottert hij nog steeds wat, vooral wanneer ik het gas loslaat krijg ik drie kleine schokjes/stotters. Waar zou dit nog aan kunnen liggen? EGR klep?
18 juni 2011 om 08:11 #17863807Niemand…?
18 juni 2011 om 08:57 #17863808bougie’s
egr.
gasklep was schoon zei je .19 juni 2011 om 11:04 #17863809Maar zou ik dan geen foutmelding moeten krijgen?
Ik heb volgens mij niet over de gasklep gesproken.
Zou de zin op de factuur: ‘EGR klep afgesloten en pakking monteren met behulp van (de)monteren diverse onderdelen’ betekenen dat hij is afgedopt? Gisteren was ik bij de VOD en zeiden ze dat het niet kon voor mn motor omdat ik dan alleen maar een foutcode zou krijgen en dat dit niet meer te wissen was, omdat je vroeger Turkse software kon inlezen die de foutcode niet gaf en dat dit nu niet meer kon.19 juni 2011 om 11:08 #17863810Bij de X16XEL-II en X18XE1 moet je de EGR gewoon kunnen afdoppen, zonder melding
Willem
19 juni 2011 om 11:09 #17863811@CAlberts wrote:
Maar zou ik dan geen foutmelding moeten krijgen?
Ik heb volgens mij niet over de gasklep gesproken.Zou de zin op de factuur: ‘EGR klep afgesloten en pakking monteren met behulp van (de)monteren diverse onderdelen’ betekenen dat hij is afgedopt? Gisteren was ik bij de VOD en zeiden ze dat het niet kon voor mn motor omdat ik dan alleen maar een foutcode zou krijgen en dat dit niet meer te wissen was, omdat je vroeger Turkse software kon inlezen die de foutcode niet gaf en dat dit nu niet meer kon.
klopt was ts die over de gasklephuis sprak en had opgeboord ,
grote kans dat het bij jou ook de oplossing is.mijn x18xe1 is ook afgedopt zonder problemen of lampjes/code’s
zoals jij aangeeft is die indd afgedopt
19 juni 2011 om 11:57 #17863812@wim-v6 wrote:
Bij de X16XEL-II en X18XE1 moet je de EGR gewoon kunnen afdoppen, zonder melding
Willem
Is dat er 1 met een gat of zonder gat in die plaat?
Dan ga ik die van mij ook maar eens afdoppen.19 juni 2011 om 12:15 #17863813normale paking heeft 2 gaten erin ,
de gene die je gebruikt om af te dopen heeft 1 gat erin21 juni 2011 om 17:59 #17863814om af te doppen bij de X16XEL generatie-II / X18XE1 is een met 1 gat erin.
en bij de oudere motoren kun je een geheel dichte pakking gebruiken.
Willem
21 juni 2011 om 18:24 #17863815Ik realiseer me dat ik het topic inpik, maar ik heb een Z18XE… dus best wel een andere motor… Maar het stotteren kwam bij mij ook voor en ook met een 1800 motor, dus ik heb even mee gehopt op het topic….
Kan ik de EGR makkelijk loshalen zonder dat ik iets kapot maak? Dan kan ik even controleren wat er nu mee gebeurd is en of hij daadwerkelijk afgedopt is… Het zou mij eigenlijk vreemd lijken, want dan zou de VOD bij mijn eerste melding meteen de EGR hebben afgedopt…. :hmmzStel dat 1 van de bougies het niet doet.. Of niet goed genoeg.. Dan had ik dat toch echt (extreem) gemerkt en foutcodes gehad?
Ik vind het erg opvallend dat de klachten minder leken te zijn na het vervangen van de bobinebrug, maar nu weer terug lijken te zijn.
En ten slotte heb ik echt het gevoel dat ik minder trekkracht heb dan toen ik de auto net had (ruim half jaar geleden). Heb er sindsdien wel bijna 25.000 km bij op gezet…. :angel
21 juni 2011 om 18:31 #17863816De Z18XE geeft foutcodes op de bobine (geen vonk) inderdaad, dat doet de X18XE1 niet.
EGR kan je gewoon proberen af te doppen bij de Z18XE, geen probleem.
willem
21 juni 2011 om 19:14 #17863817Hmm ik heb het idee dat ie is afgedopt, maar ik heb er geen verstand van:
Ik moet wel zeggen dat de klacht van het stotteren bij gas los, is gekomen na dat hij bij de VOD is geweest….dus na het afdoppen…?
22 juni 2011 om 21:12 #17863818probeer het eens met de/een normale pakking…
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.