Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F – Lichtdiode & leeglopende batterij
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 april 2011 om 14:14 #17235960
Hallo iedereen!
Ik heb ongeveer twee weken m’n rijbewijs (maar heb een flink stuk met begeleider gereden), en mag nu rijden met de Astra F van m’n moeder, die zij op haar beurt had overgekocht van een oud dametje. Deze dame reed er enkel één keer per week mee om boodschappen :) met als gevolg dat het amper 30,000 kilometer heeft. Probleem is wel dat het hierdoor heel lang heeft stilgestaan, te lang om goed te zijn waarschijnlijk.
Goed, mijn pa heeft het in de garage van een vriend helemaal laten in orde zetten (nieuwe olie, oliefilter, basic dingen eens checken, enz.) Probleem is echter dat de batterij altijd leegloopt. Dit was vroeger ook al zo, maar dat was omdat de auto nooit reed. Nu hebben we na de winter een nieuwe batterij ingestopt, en hebben we opnieuw hetzelfde probleem.
Deze morgen nogmaals getest: aan de batterij scheelt niets, er wordt ook stroom opgewekt en er blijven nergens lampjes branden. Als het contact wordt afgelegd, blijkt echter wel dat de batterij nog steeds stroom verliest (wat dus niet normaal is).
Bijkomend probleem is het alarmsysteem wanneer je de auto “mechanisch beveiligt”. Normaal moet de lichtdiode dan eerst 10 seconden branden, en daarna knipperen. Bij mij knippert hij echter vlug de eerste 10 seconden, en dan gewoon. Volgens het boekje moet je dan een Opel werkplaats opzoeken.
Deze namiddag dus gedaan, maar daar waren ze niet echt behulpzaam; ze stelden eerst voor om een nieuwe batterij in te stoppen, ook al had ik gezegd dat deze pas nieuw was. Dan zeiden ze “dat ik hem maar eens een dag moest binnenbrengen”. Ik ben er niet echt gerust op, aangezien ik als student geen grote factuur wil krijgen voor dingen die niet nodig waren.
Dus bij deze mijn vraag hier, omdat er misschien mensen zijn die ervaring hebben hiermee?
Kan het zijn dat de storing in het alarmsysteem ervoor zorgt dat de batterij leegloopt?
P.S.Ik krijg ook altijd een “schok” van de carrosserie nadat ik ermee gereden heb. Met de auto van m’n pa gebeurt dit nooit, dus ik vermoed dat dit misschien komt omdat er elektriciteit verloren gaat?
Alvast bedankt voor jullie hulp! :)
21 april 2011 om 14:42 #17859683Ik zou even het ruststroom verbruik meten, dan weet je of het in de auto elektra zit, of dat het toch een slechte accu is.
21 april 2011 om 15:01 #17859684[rquote=1918454&tid=146809&author=2000]Ik zou even het ruststroom verbruik meten, dan weet je of het in de auto elektra zit, of dat het toch een slechte accu is.[/rquote]
Bedoel je dan meten hoeveel de batterij geeft als de auto volledig stilstaat/contact afligt? Omdat ik dat deze ochtend heb laten doen, en die persoon zei me “dat het niet aan de batterij ligt”, maar dat er wel stroom wordt “afgetapt” terwijl alles eigenlijk af zou moeten liggen… Een cijfer weet ik echter niet :(21 april 2011 om 15:14 #17859685Ik krijg ook vaak een schok van m’n auto als die een tijdje heeft gereden. Deze schok krijg ik altijd bij het dichtdoen van de deur (als ik uitstap). Dacht altijd dat dit aan mij lag maar dit is blijkbaar niet goed?
21 april 2011 om 15:34 #17859686[rquote=1918468&tid=146809&author=Step-han]Ik krijg ook vaak een schok van m’n auto als die een tijdje heeft gereden. Deze schok krijg ik altijd bij het dichtdoen van de deur (als ik uitstap). Dacht altijd dat dit aan mij lag maar dit is blijkbaar niet goed?[/rquote]
dit ligt meestal aan je schoenen, ik draag meestal nike’s en krijg nooit schokken
21 april 2011 om 16:01 #17859687Dat van die schokken ligt misschien aan het weer? Denk niet dat het veel met schoenen zal te maken hebben, want mijn zolen zijn uit hetzelfde materiaal als nike’s en ik krijg dus wel schokken. Soit, het gaat hem niet hoofdzakelijk om die schokken, maar wel om de batterij die leegloopt en de eventuele link met het alarmsysteem :)
21 april 2011 om 16:10 #17859688By the way, in de garage vroegen ze zich zelfs af “of de Astra F wel een alarm had” (zonder naar mijn wagen te kijken), wat ik nogal raar vond voor een officiële Opel-dealer. Ik vond hier dit topic over de diefstalbeveiligingsled, en ook deze foto waaraan je kan zien of je wel een alarm hebt: (niet mijn foto!)
Ook langs de binnenkant kun je het zien aan de interieursverlichting. Ook het feit dat ik wel degelijk het lampje heb dat knippert. Nu, ik heb even onder de kap gekeken en heb denk ik die “motorkopschakelaar” gevonden, en die is inderdaad verbonden met de batterij. Er is echter niet veel aan te zien, maar aangezien hij wel verbonden is met de batterij, deze stilletjes leegloopt én het alarmsysteem niet langer werkt, is dat misschien een aanwijzing?
21 april 2011 om 16:29 #17859689Wat ik ff zou doen in dit geval, de lekstroom meten (kijken of er clandestiene dit zijn ongewilde verbruikers aanwezig zijn) dit door je door te meten door de massklem van je accu eraf te halen, dan je een meetpen van de multimeter op de massapool en de andere op een masspunt (motorblok oid) nu meet je de (eventuele) lekstroom dit mag max 0.05ma zijn..
Is dit goed, dan zou ik een voor een de zekering eruit trekken en kijken of de waarde dan zakt bij een bepaalde zekering…
21 april 2011 om 17:07 #17859690[rquote=1918554&tid=146809&author=mantarobin]Wat ik ff zou doen in dit geval, de lekstroom meten (kijken of er clandestiene dit zijn ongewilde verbruikers aanwezig zijn) dit door je door te meten door de massklem van je accu eraf te halen, dan je een meetpen van de multimeter op de massapool en de andere op een masspunt (motorblok oid) nu meet je de (eventuele) lekstroom dit mag max 0.05ma zijn..
Is dit goed, dan zou ik een voor een de zekering eruit trekken en kijken of de waarde dan zakt bij een bepaalde zekering…[/rquote] Goed idee. Heb echter wel geen multimeter, maar die kennis van m’n pa wel (volgens mij is dat hetgeen wat hij deze ochtend heeft gedaan: twee fijne pinnetjes tegen de batterij gehouden, en toen zei hij me “dat er stroom weglekte” (ik weet wel niet hoeveel ma)) – Overigens heb ik er daarnet aan gedacht om de zekering van de diefstalbeveiliging uit te trekken, maar volgens het boekje zit deze “achteraan de zekeringdoos” (waarschijnlijk voor de, sic, veiligheid) en daar raak ik niet aan, zelfs niet als ik wat losvijs.
Daarnaast stond de auto weer gewoon stil hier op de koer, en kreeg ik de ene schok na de andere – en niet gewoon een licht schokje, maar serieuze knetterschokken. Dat kan toch niet normaal zijn?!
21 april 2011 om 17:11 #17859691Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de foto’s :)
21 april 2011 om 17:24 #17859692[rquote=1918554&tid=146809&author=mantarobin]Wat ik ff zou doen in dit geval, de lekstroom meten (kijken of er clandestiene dit zijn ongewilde verbruikers aanwezig zijn) dit door je door te meten door de massklem van je accu eraf te halen, dan je een meetpen van de multimeter op de massapool en de andere op een masspunt (motorblok oid) nu meet je de (eventuele) lekstroom dit mag max 0.05ma zijn..
Is dit goed, dan zou ik een voor een de zekering eruit trekken en kijken of de waarde dan zakt bij een bepaalde zekering…[/rquote]
Aha, blijkbaar hebben we tóch een multimetertje :) Maar ik ben echter geen krak in electronica en weet niet goed hoe het te gebruiken, en bovendien is de handleiding in slecht vertaald Engels…Als ik het goed begrijp dien ik de stroom te meten, dus op één van de “DCA”-standen te zetten? (i.t.t.DCV of ACV); maar hoeveel? 200µ, 2000µ, 20m, 200m? En dan verbinden met wat? Ik las ergens dat je toch goed moet oppassen om geen kortsluiting te veroorzaken…
Misschien toch maar beter overlaten aan iemand anders? :)
[rquote=1918596&tid=146809&author=Mr.F]Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de foto’s :)[/rquote]
Welke foto’s? :)21 april 2011 om 17:26 #17859693Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Van de Astra natuurlijk! :)
21 april 2011 om 17:43 #17859694voor het meten:
voor Volt: over de Plus en de min
voor Ampére : door de kabel zelf dus plus los.
meter er tussen en meten maar.schrik niet het kan een heel klein beetje knetteren bij het los halen en vast zetten
michel
21 april 2011 om 19:15 #17859695Multimeter bleek al op voorhand kapot te zijn :D Maar morgen ga ik ff langs in een andere garage, misschien weten ze daar meer raad dan in die officiële dealer van deze namiddag :)
[rquote=1918609&tid=146809&author=Mr.F]Van de Astra natuurlijk! :)[/rquote]
Ah, veel speciaal is er nochtans niet aan hoor :D Hij ziet eruit als alle andere! Heb er dan ook geen foto’s van. Als hij eindelijk helemaal in orde is geef ik hem wel eens een goede wasbeurt, en dan neem ik misschien wel es een foto :)22 april 2011 om 14:12 #17859696Oké, ik kon niet bij de garage terecht vandaag maar heb ondertussen mezelf wel leren werken met die multimeter (althans, dat hoop ik toch). Hier even mijn bevindingen:
1.Accu in stilstand gemeten: 12,5V
2.Accu bij draaiende motor: 14,4VOok als ik de grootlichten, radio, verwarming en zo aanzet blijft de spanning rond de 14,4V – en daaruit leid ik af dat zowel de dynamo als de accu nog goed werkt?
Dan heb ik zoals hier voorgesteld de massaklem afgenomen (negatieve pool), meter op 20mA-stand gezet, zwarte pen op massapool en andere (rode) pen op motorblok gezet.
Raar resultaat echter: de cijfers sprongen rond, variërend van 0.35 naar beneden en dan plots gewoon “1” langs de linkerkant van het scherm (zonder een . decimaal dus). Dan bleef het cijfer op deze “1 ” staan. Betekent dit 1 ma?
Het rare is: als ik het nu nog probeer, op exact dezelfde manier, dan is het altijd -0.00; hoe ik de pennen ook hou. Ik heb zelfs al even terug de motor aangelegd, opnieuw spanning gemeten, is nog altijd hetzelfde, daarna opnieuw proberen stroom te meten op dezelfde manier als voordien, maar nu is het altijd “-0.00″…
22 april 2011 om 17:12 #17859697probeer het eens over de plus.
als je in de buurt van zwolle of apeldoorn woont wil ik je wel helpen.
groetjes jurrian
22 april 2011 om 17:13 #17859698ow en die 1 betekend dat het meer is dan waar je mee meet.
probeer het dan eens met 100mA of 1000mA23 april 2011 om 22:35 #17859699[rquote=1919211&tid=146809&author=JHR]probeer het eens over de plus.
als je in de buurt van zwolle of apeldoorn woont wil ik je wel helpen.
groetjes jurrian[/rquote]
Heb het geprobeerd, zelfde resultaat: 0.00 :hmmz
Het rare is echter dat het die eerste keer wél werkte, en verschillende cijfers aangaf en dan uiteindelijk “1 “. Zou er misschien wat stukgegaan zijn aan de multimeter? Voltage meten werkt wel nog steeds…
Bedankt voor het aanbieden van hulp overigens, maar ik woon niet bepaald in de buurt :)
P.S.Heb vandaag ook gemerkt dat mijn buitentemperatuurmeter niet werkt; er staat gewoon “–.- °C” aangegeven :(
23 april 2011 om 22:48 #17859700[rquote=1918596&tid=146809&author=Mr.F]Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de foto’s :)[/rquote]
Ben op je vraag ingegaan en heb in dit topic enkele foto’s geplaatst! :)
Voorproefje:
24 april 2011 om 07:12 #17859701[rquote=1919920&tid=146809&author=Sebbe73][rquote=1919211&tid=146809&author=JHR]probeer het eens over de plus.
als je in de buurt van zwolle of apeldoorn woont wil ik je wel helpen.
groetjes jurrian[/rquote]
Heb het geprobeerd, zelfde resultaat: 0.00 :hmmz
Het rare is echter dat het die eerste keer wél werkte, en verschillende cijfers aangaf en dan uiteindelijk “1 “. Zou er misschien wat stukgegaan zijn aan de multimeter? Voltage meten werkt wel nog steeds…
Bedankt voor het aanbieden van hulp overigens, maar ik woon niet bepaald in de buurt :)
P.S.Heb vandaag ook gemerkt dat mijn buitentemperatuurmeter niet werkt; er staat gewoon “–.- °C” aangegeven :([/rquote]
Je zekering van het amperegebied van de multimeter ligt er waarschijnlijk uit..
Mark
24 april 2011 om 10:52 #17859702[rquote=1919961&tid=146809&author=opel-mark]Je zekering van het amperegebied van de multimeter ligt er waarschijnlijk uit..
Mark
[/rquote]
Ik dacht ook zoiets, maar wist niet of dat aparte zekeringen waren (zoals gezegd, ik ken er weinig van). En misschien omdat die waarde eerst “1 ” was, en dus te hoog, is de zekering misschien gesprongen. Straks eens proberen open te vijzen en checken!24 april 2011 om 16:03 #17859703EDIT: deze post is niet langer nodig, kijk even naar de volgende aub! :)
Oké, ik heb even de multimeter opengemaakt en de zekering was idd door; heb er een nieuwtje ingeplaatst en opnieuw de stroom gemeten, en kreeg opnieuw het resultaat “1 “. De multimeter die ik gebruik is quasi dezelfde als deze:
Zoals ik eerder zei is het boekje in slecht vertaald Engels, en ken ik er zelf ook niet alles van, vandaar m’n vraag:
Voordien plaatste ik de zwarte draad in de onderste “COM”-poort, en de rode erboven in V-Ohm-mA. Zelfs als ik dan de schakelaar op 200mA plaats, is het resultaat “1 “.
Wil dit misschien zeggen dat ik de rode draad beter in de bovenste “10A m”-poort plaats? En dan ook de schakelaar op de rode “10A m”-setting?
Ik vraag het liever even voordat ik het probeer, omdat ik toch niets wil kortsluiten :) Alvast bedankt!
edit: ik heb ondertussen ook het volgende gevonden:
Wanneer ik dus het stroomverbruik meet bij stilliggende motor, krijg ik die 1, wat dus wil zeggen dat het buiten het bereik van de meter valt.
[rquote=1918554&tid=146809&author=mantarobin]nu meet je de (eventuele) lekstroom dit mag max 0.05ma zijn..[/rquote]
Ik kan er dus al zeker van zijn dat het sowieso meer is dan 0.05ma, en dus niet normaal? Wil de “1 ” zelfs zeggen dat het méér is dan 200mA?? :wtf
Nu blijft m’n vraag dezelfde van hierboven: mag ik de rode draad versteken en de schakelaar op 10A m plaatsen om het correcte getal te vinden?
24 april 2011 om 17:03 #17859704Oké, mijn nieuwsgierigheid heeft het van m’n geduld gehaald en ik heb het gewoon geprobeerd met de stekker in een andere poort, en de schakelaar op 10A.
Nu heb ik als resultaat dat de batterij een lekstroom zou hebben van 0,31A? Ik lees echter wel tegenstrijdige berichten omtrent wat normaal is. Hier vermeldde mantarobin dat dit maximaal 0,05ma mag zijn; bedoelde hij misschien 0,05A? Want ergens anders op het web vond ik dat het normaal rond de 0,20A schommelt (maar dat was wel voor een andere auto)…
edit: ondertussen gemerkt dat een ‘normale’ lekstroom waarschijnlijk sterk afhangt van het type wagen (aangezien de aanwezigheid van alarm, technologische snufjes, enz. er veel kan toe doen). Iemand een idee wat een normale lekstroom is voor een Opel Astra F? (met een niet langer functionerend alarm, wat volgens mij al sinds het begin de schuldige zou kunnen zijn).
Huidige lekstroom is 0,31A of (als ik het goed heb) 310mA, wat dus wel veel is.
24 april 2011 om 21:32 #17859705Oh, en meteen nog een vraagje: volgende stap is dus één voor één de zekeringen uithalen en proberen te achterhalen waar de ‘clandestiene verbruiker’ zit; in het boekje van de auto staat echter dat de zekering van de diefstalbeveiliging ‘aan de achterkant’ zit. Moet ik dan langs binnen het hele boeltje gaan losvijzen en er trachten uit te halen? Kan ik daarbij geen kabels lostrekken??
25 april 2011 om 01:40 #17859706Voor ruststroom meten trek je volgens mij alleen de + pool van je accu los en hang je de multimeter (OP AMPERE STAND) tussen de losgetrokken + kabel en de + pool van de accu. Dan zie wat ie aan ruststroom trekt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.