Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Koelproblemen Z20LET
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 april 2011 om 12:22 #17235637
Hallo,
Ik heb sinds kort een Astra G cabrio 2.0 Turbo uit 2002.
Nou stapte ik vandaag in reed ik een stukje, ging het lampje branden van mn elektronische motorkoeling ofzo, en evenlater ging ook het autootje met het sleuteltje branden. De temperatuur bleef in orde maar toen ik weer thuis was en even wachte tot de turbo was afgekoeld liep mn temperatuur op tot 95 graden. Er zit nog genoeg koelvloeistof in en bij 130.000 is de distributieriem vervangen. Weet alleen niet of toen ook de waterpomp vervangen is. Hij staat nu op bijna 138.000km.
Weet niet of dit een kwaaltje is bij de astra G dat simpel te verhelpen is of dat het sowieso iets is dat vaker voorkomt.hoor graag van jullie.
Ingmar
14 april 2011 om 15:26 #17855287hey ingmar,welkom op het forum ;)
slaat je ventilator aan als hij warmer wordt?
als je motormanagement lampje aan is (geweest) kun je hem
uit laten lezen. :hmmz15 april 2011 om 10:08 #17855288Hey,
ja mn ven slaat als het goed is gewoon aan, tijdens het rijden blijft ie ook gewoon netjes op temperatuur.
Het was niet mn motormanagementlampje alleen mn dat lampje van elektronisch gestuurde motorkoeling, en startonderbrekingslampje ofzo. Volgende week maar eens langs de garage. Ben zelf monteur alleen heb geen opel uitleesapparatuur dus daarom dacht ik misschien of jullie een kwaaltje wisten.mvg
16 april 2011 om 13:40 #17855289heb OBDII uitlezer besteld (en binnen) van smeets solutions.advertentiebanner stond hier op forum.kostte 129 euries,maar nu hoef ik NOOIT meer naar de garage (behalve dan voor de apk :P )
is dat niks voor je??kun je zelf uitlezen ;)16 april 2011 om 14:17 #17855290ja dat zou inderdaad goud zijn haha, ik zat net in mn auto liet hem ff afkoelen (zoals altijd ivm turbo jeweetzelluf:agent) maar kreeg toch de indruk dat mn ven niet aanslaat terwijl die dat wel deed toen ik hem net had. Hopelijk is het gewoon een relais dan kan ik weer knallen. Gelukkig rijd ik geen lange stukken.
Ik zal van de week wel laten weten wat er aan de hand was.
toedels
14 mei 2011 om 13:04 #17855291Nou ben ik laatst naar de garage geweest, mn zekering 40 klapte er namelijk elke keer uit (zekering elektronische motorkoeling), elke keer als die zekering klapte dan kapte mn ven ermee. Die vent van de garage voelde met een pen aan mn ven en zei, 80% zeker dat je ventilator te zwaar draait waardoor je zekering er steeds uit klapt. Dus ik probeerde eerst een iets zwaardere zekering (ipv 5, nu 7,5) daarmee kon ik net wat langer rijden namelijk. Toen dacht ik, ik waag de gok en ik bestel bij Hofland een nieuwe ven. Nieuwe ven erin gezet, nu klapt die 7,5 zekering er ook meteen uit ipv na een paar dagen.
Het gekke is, je zou zeggen die zekering klapt eruit als mn motor warm is en die ventilator wilt draaien. Maar ook met koude motor, met de airco uitgeschakeld, is het een kwestie van motor starten paar seconden wachten en hij klapt eruit.
Ik ben er nu een beetje klaar mee, is er iemand van jullie die precies weet waarvoor die zekering is, iemand met een schema ofzo en een idee waar het aan kan liggen?mvg
14 mei 2011 om 13:16 #17855286Ik denk dat je elektrische koelwaterpomp geblokkeerd is….
Heb vaker gelezen als deze geblokkeerd is dat dan vrijwel meteen er zekeringen gaan klappen.
14 mei 2011 om 13:19 #17855292Ik denk dat je elektrische koelwaterpomp geblokkeerd is….
Heb vaker gelezen als deze geblokkeerd is dat dan vrijwel meteen er zekeringen gaan klappen.
Probeer anders deze stekker los te halen en kijk dan of er nog steeds zekeringen klappen.
27 augustus 2011 om 07:17 #17855293hey heb je het probleem al verholpen want sinds deze week heb ik er nu ook last van, volgens de garage is het het pompje wat je op de foto ziet ik hoor graag van jullie :wors
29 augustus 2011 om 09:37 #17855294Als het echt dat pompje betreft, die zijn toch niet zo schreeuwend duur??
Heeft elke Z20LET dat pompje??
29 augustus 2011 om 16:53 #17855295Jupzz..
Er zijn wel meer opels die zo’n pompje hebben.
eigenlijk iedere opel met motornakoeling.
De omega heeft er zelfs 2, een voor de motor nakoeling, en 1 voor de kachel (zorgt ervoor dat de motorwarmte rond gepompt word met de motor uit en kachel aan, zodat het bij bijvoorbeeld wachten in de auto lekker warm blijft.
Mijn Vectra-B heeft m ook, deze moet ook vervangen worden, lek iets koelvloeistof.
Willem
30 augustus 2011 om 07:32 #17855296Dat is handig zo’n 2e pompje, daar is goed over nagedacht.
2 september 2011 om 22:38 #17855297zou je zelf ook kunnen bouwen zit ik me te bedenken..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.