Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Problemen met Monza A2 GSE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 april 2011 om 22:30 #17235569
Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Steef, 47 jaar, woon in de omgeving van Rotterdam en al 17 jaar eigenaar van een prachtige Monza A2 3.0 GSE uit 1984.Nadat ik de auto zo’n 13 jaar gestald heb bij een boer, heb ik hem begin dit jaar uit de stalling getrokken, benzine erin even aanslepen en na 100 meter liep hij!!!
Ik heb hem laten “voorkeuren” en het enige wat er aan was, is de aanjager van de kachel, uiteraard de nummerplaten en de ruitenwissers… bijna ongeloofelijk maar waar.
Na het demonteren van het hele dashboard, repareren van de aanjager en het weer monteren van het dashboard heb ik wat problemen gekregen, misschien weet iemand een oplossing.
Naar mijn weten heb ik, buiten de stekkers van de schakelaars, geen stekkers van de kabelboom losgehad (alleen die van het contactslot onder de stuurkolom)Wanneer ik de auto nu op contact zet, gebeurd het volgende:
1) de zelftest van de digi-tellerset slaat van “126” (km) gelijk op “0”, terwijl hij eerst nog op “288”zou moeten springen.
2) Tegelijkertijd klikt het relais van de krafstoffpumpe (links onder de motorkap tegen het schutbord) onafgebroken: aan, uit, aan, uit, enz.
3) de brandstofpomp pulst hierdoor in hetzelfde ritme benzine door de injectoren in de motor ( je hoort hem pulsen)
4) de ontsteking hoor je ook in hetzelfde ritme onafgebroken “klikken”
Gevolg van dit alles is, dat de auto niet meer wil starten, het lijkt of hij wil starten maar slaat niet aan en stinkt ontzettend naar benzine:swear.
Het lijkt me dat hij op de 1 of andere manier steeds een vals startsignaal of zo krijgt.
Ik hoop dat iemand een tip voor me heeft of een oplossing weet
13 april 2011 om 00:39 #17854658Ik ben geen technische man, maar wel nieuwsgierig naar de foto’s!!
Maar 13 jaar stilstaan en dan met weinig moeite weer lopen is iig al top :)
13 april 2011 om 06:03 #17854659Geweldig, hoor. Al 17 jaar dezelfde Monza in bezit !!:thumbup En ook nog bij mij “in de buurt”. En dan ook nog na 13 jaar ook weer zowat in ene keer aanslaan. Maar dat hoor ik meer van Opeltjes.
Tja, en toch is stilstand achteruitgang, ook qua electronica. Ik denk, dat je alles eens zou moeten doormeten. Misschien toch ergens een hoge overgangsweerstand of een massa.
Dat het naar benzine ruikt is logisch. Hij spuit in, en verbrandt niks.Wel als alles opgelost is, de auto weer opnieuw voorzichtig inrijden, hoor. Dat heb ik toen ook gemerkt met m’n Rekord, daar moest zich na lange stilstand ook weer alles “zetten”.
13 april 2011 om 07:20 #17854660AnoniemLid sinds:
1 January 197013 jaar gestald bij een boer, je zal hem maar vergeten :o :D
geweldig dat je er nog aan hebt gedacht :thumbup
Over welk blok hebben het hier, is het een 30E of een C30NE :hmmz
Ennuh…..een paar foto’s zijn zekers welkom, net als jij uiteraard ;)
welkom in het forum steef :thumbup
13 april 2011 om 09:26 #17854661By the way, hoe zijn de banden na 13 jaar? M’n Rekord stond nog op de originele Michelin banden uit 1979, en hij kwam er de eerste keer gewoon mee door de APK. Maar vorig jaar toch maar een nieuw setje ondergelegd. Ik durfde het niet aan, om met die oude sloffen naar Praag te gaan.
13 april 2011 om 09:33 #17854662Hoi Steef,
met welk interval klikt de boel (relais enzo) dus hoeveel tijd zit er tussen de pulsen? Of is dit zeer snel achter elkaar?
Wat is het voltage op de accu met open contact aan (dus niet met starten) en daarna wat is het voltage wanneer je probeert te starten.
Wat is het voltage over het relais?
In het uiterste geval zit ik ook in omgeving rdam (hoogvliet).
13 april 2011 om 18:26 #17854663Ik zou nog eens naar die stekker van je contact slot kijken, lijkt een inschakelprobleempje. En contact spray!
13 april 2011 om 20:44 #17854664klinkt idd als ergens een slecht contact. gare stekkers, doorgerotte kabels (ondanks dat de schuur droog was, rotten kabelks waar al vocht in is gekomen rustig door) of een vastgerot relais.
13 april 2011 om 21:52 #17854665@ allemaal: bedankt voor alle leuke reacties.. het blijkt dus dat er meer van die idioten zoals ik zijn:P (dat vinden de meesten in mijn omgeving van me… …..jij met die “ouwe” Monza…….. :mad:
Ik wil best foto’s van het uit de schuur trekken posten, maar weet nog ff niet hoe ik dat hier kan doen, wordt vervolgd dus !!@ MonzaRon: VERGETEN….?????:hmmz….
Hij startte inderdaad heel vlot, maar er was bijna niet mee te rijden hij rookte, kraakte, piepte en remde bijna niet,, maar Rinus: de banden zijn nog prima.. lopen wel zachtjes leeg, dus moet er nog wel ff nieuw bandenvet tussen doen en ze er opnieuw omleggen,
Na met groene platen (want hij is nog steeds geschorst) een flink eind naar huis gereden te hebben en de dag erna naar de “voorkeuring” ging hij steeds beter rijden… tot de (fatale) dashboard de- en montage.
@Beheraceeend: het relais klikt ongeveer 1- a 2x per seconde, niet zo heel snel dus.
het voltage heb ik (nog) niet gemeten, niet van de accu en niet van het relais.
Alle kabels zien er trouwens nog redelijk uit, okee hier en daar wel wat verkleuring van de contacten.
Waarschijnlijk roep ik je “on the job” hulp wel in, je zit iig gelukkig dichtbij@ DevilraY: inderdaad… daar had ik nog niet aan gedacht, die stekker heb ik natuurlijk wel losgehad.
Ik heb gisteravond (voor mijn post) alles nog wel weer eens extra aangedrukt, maar er niet op gelet of de contacten geoxideerd waren
Ik ga morgenavond eerst es ff met de WD40 aan de gang.
Ik laat het jullie uiteraard weten13 april 2011 om 22:26 #17854666[rquote=1912895&tid=146303&author=MonzaRon]13 jaar gestald bij een boer, je zal hem maar vergeten :o :D
geweldig dat je er nog aan hebt gedacht :thumbup
Over welk blok hebben het hier, is het een 30E of een C30NE :hmmz
Ennuh…..een paar foto’s zijn zekers welkom, net als jij uiteraard ;)
welkom in het forum steef :thumbup[/rquote]
Het blok is trouwens een 3.0 E, tenminste dat is erin geslagen.
14 april 2011 om 05:43 #17854667Een GSE heeft ook origineel een 3.0 E. Een C30NE komt uit een Omega (en B-Senator?. Dat weet ik effe niet meer).
WD40 kan wonderen doen, maar het beste is electronische contacten te reinigen met contactspray. WD40 is daar eigenlijk niet geschikt voor, is te aggressief.
Je zei ” Hij startte inderdaad heel vlot, maar er was bijna niet mee te rijden hij rookte, kraakte, piepte en remde bijna niet”. Dat betekent dus een goede beurt geven, vloeistofjes en filtertjes vervangen, misschien een remmenrevisie en daara, zoals ik al zei, de auto weer langzaam inrijden. Motor altijd netjes warm rijden vioordat je vernmogen vraagt. Pas na een duizend km of zo werkt alles weer echt naar behoren.
Met die banden bedoel ik, dat er droogte scheurtjes in gekomen kunnen zijn. Dan is het profiel nog wel goed, maar het rubber is door de tijd heen verhard. (de weekmakers zijn langzaam opgelost). Daar moet je wel even goed na (laten) kijken.
En die anderen bij jou in de buurt zullen maar wat jaloers zijn op die “jij met die ouwe Monza” . Want jij hebt tenminste nog een van de laatste echte auto’s onder je kont, en geen electronische trukendoos op wielen. En dat, terwijl je niks “minder” rij dat hun.
14 april 2011 om 07:16 #17854668AnoniemLid sinds:
1 January 1970is het een automaat [3 of 4 traps] of schakelbak ?
edit: las het nogmaals, ast goed is, heb je een schakelbak,
want je had je wagen aangesleept :DEen 30E, dan hebben we het over een originele GSE :thumbup
je had hem al 17 jaar, dat was ongeveer 94,
toen was de Monza al 10 jaar oud/jong, kon zijn dat ie al
een update had gehad, vandaar ook de vraag ;)je zal maar vergeten dat je je wagen ooit hebt weggezet,
die A2 van mij is net driekwart jaar ‘onderdak’, en ik mis hem nu al :Dde autobanden zal ik zekers gaan vervangen, die zijn te hard,
het comfort is minder, en je ophangrubbers hier en daar
zullen het niet fijn vinden.:(een nieuwe accu zou ook een winstpakker kunnen zijn,
die zou her en der betere impulsen leveren.
[want ik lees niet of die al vernieuwd is.]zoals Rinus al aangaf, de sapjes hier en daar verversen,
en nieuwe remblokkies etc etc.
en dan deze ‘ oude dame’ weer rustig inrijden, die oude benzine is ook nie meer wat het geweest is, na een nieuwe
tankbeurt ga je al merken dat ie beter gaat rijdenennuh, zie al dat je behendig bent met computers/forums
……bij klikkie doen op >>> http://tinypic.com/ kun je foto’s uploaden,[img]de%20directe%20link%20kun%20je%20hiertussen%20plaatsen[/img]
grtz Ron
14 april 2011 om 07:26 #17854669Oh ja, en nog een punt. Check je brandstofleidingen na. Die kunnen na al die tijd wel eens poreus zijn geworden.
14 april 2011 om 22:06 #17854670Inderdaad Rinus, is het een handgeschakelde geheel originele GSE, met het digitale dashboard, het originele recaro interieur (in perfecte staat, trouwens), de originele 15″velgen, ABS en electrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels… en dat was het dan ook.
@ Ron: De Monza heb ik gekocht in okt. 1994, de vorige eigenaar – een militair die in duitsland had gelegen- had hem daar vandaan meegenomen en reed eerst een tijd met NATO platen. Hij heeft hem in sept. ’94 op NL kenteken gezet en een maandje later heb ik hem gekocht.
Nadat ik er zo’n 4 jaar mee gereden heb, en inmiddels 2 kids gekregen had, heb ik hem eind 1998 weggezet, toen was hij idd. 12 jaar oud en ben ik met een Passat station gaan rijden… makkelijker voor mijn kleine kids in die tijd.De banden zijn echt nog in prima staat, zoals ik al zei… geen droogtescheurtjes en uiteraard zit er een nieuwe accu in, ook de branstofleidingen zijn prima.
Ik moet jullie nog wel even vertellen, dat voordat ik hem wegzette ik hem kort daarvoor APK had laten keuren (omdat ik hem eerst wilde verkopen), alle leidingen onder de auto en onder de motorkap in de tectyl gespoten heb en de remmen met dat blauwe remmenvet ingevet heb. Daar heb ik nu dus een hoop profijt van.Zoals ik al zei liep hij zo door de APK voorkeuring bij de garage heen: remverschil binnen de marge, nergens speling (op lagers en kogels) en ook het CO-gehalte ver beneden de limiet.
Het enige rotte wat eraan zit is een flink gat in het linker voorscherm, daar wil ik uiteraard een andere voor en de 2 eindstukken die onder de achterbumper uitkomen…ook daar ga ik nieuwe stukken inlaten lassen.
Waarschijnlijk kom ik ook nog wat gaten tegen, wanneer ik de voorschermen eraf trek, maar ook dat is geen probleem… daar lassen we ook wel stukken in.
Ik kan me dat nog van vroeger herinneren (bij mijn 1e Monza – een A1 – 2.8H uit 1978) dat die verstevigingsflappen van de binnenschermen gescheurd waren, bij de A2 is dat uiteraard wel gemodificeerd met die extra veerstevigingen bij de veerpoten.
Uiteraard ga ik de sapjes vernieuwen en nieuwe benzine, koelvloeistof en thermostaat zit er ook al in.. dat laatste kon niet wachten… was echt nodig, want hij werd gevaarlijk warm als ik voor een stoplicht stond:oInmiddels heb ik alle verbindingen onder stuurkolom weer uit elkaar getrokken en ingevet… het helpt jammer genoeg nix.
1x deed hij het goed.. het digi dash maakte de zelftest netjes af… ik hoorde geen geklik in de motorruimte en nadat ik de sluetel doordraaide en hem startte sloeg hij METEEN aan.. na 10 sec. ook gelijk ook weer af, trouwens… en het geklik begon weer!!
Dat geeft me dus weer te denken: zou het niet kunnen zijn, dat het aan het contactblokje ligt wat onder het contactslot geschroefd zit.. hij krijgt volgens mij echt een electronisch vals startsignaal.Okee.. jullie zijn weer wat wijzer geworden over mijn oude liefde (die weer sterker wordt:D )
Ik hoor graag weer van jullie en heeft 1 van jullie miss. zo’n kunststof contactblokje compleet liggen???Ik ga de foto’s proberen te uploaden… wel uiteraard de mooiste:P
14 april 2011 om 22:15 #17854671AnoniemLid sinds:
1 January 1970Welkom op het forum steef, En complimenten voor je keurige en nette posts.
Zelf ben ik ook monza en senator liefhebber, en bezit ook een Monza GSE uit 84.
Ik ben reuze benieuwd naar de foto’s en hoop dat de auto goed geconserveerd is gebleven in de jaren bij de boer.Succes met het weer tot leven wekken van de monza.
14 april 2011 om 22:30 #17854672Dank voor je welkom, Senator.. ennuh…ik doe mijn best;)
Okee.. heb wat foto’s geprobeerd te uploaden
Is het gelukt.. kon er jammer genoeg maar 3 posten
14 april 2011 om 22:37 #17854673Zo dan…??
14 april 2011 om 22:46 #17854674En voorlopig de laatste
14 april 2011 om 22:54 #17854675Mooi ding!
14 april 2011 om 23:41 #17854676Zeker! En helemaal mooi dat er weer eentje van de 200 geregistreerden uit zn winterslaap is gehaald :cool:
15 april 2011 om 04:55 #17854677Ziet er netjes uit blijft toch ‘n mooie auto zo’n opel monza,vooral in de kleur wit [ maar ja ik heb er zelf ook een in de zelfde kleur.]
Jan
15 april 2011 om 06:08 #17854678Yep, weer eentje van de minder dan 200 geregistreerde Monza’s uit zijn hibernatie gehaald.
Het straatbeeld wordt er alleen maar mooier op !! :D:D :DWit staat een Monza zeer zeker mooi. Komen alle zwarte accenten goed uit, zeker bij een GSE.
Door een witte GSE werd toendertijd mijn aandacht op het model gevestigd. Praat ik begin jaren 80.
Toen stond er altijd eentje vlak bij mijn werk geparkeerd.Als je tzt een ander voorscherm wil, kun je die ook van een Commodore C of Senator gebruiken, zijn krek hetzelfde.
De mijne zijn beide van een Commo. Een van m’n voorschermen was op precies dezelfde plek niet in orde.Het enige verschil bij een GSE voorscherm, is dat tie nog zo’n metalen puntje onderaan heeft voor de zijskirt bevestiging.
Nieuwe ” Bermuda” driehoekjes zijn gewoon te verkrijgen, evenals binnenschermplaatwerk rondom de veerpoten,
in verschillende plaatdiktes zelfs (extra stevig).
Mocht je een ander voorscherm zoeken, dan weet ik nog wel een paar adressen voor je,
waarvan eentje relatief in de buurt.Daarnaast heeft Opel4ever tegenwoordig een macht aan NOS onderdelen,
speciaal voor onze Monza’s en aanverwanten, ook (reparatie) plaatwerk.Die modificatie waar je het over hebt, de versterking bij de veerpoten (die twee extra plaatjes tusseen veerpoot en binnenscherm) komt alleen voor
op de Monza’s met ABS.
Maar het is ook een extra punt van aandacht en van roest, want er kan vuil en water in blijven zitten.Trouwens, meld je ook eens aan op het Big Opels forum. Daar zitten ook veel mensen van hier (MonzaRon en ik ook), want er zitten
daar nog veel meer mensen met kennis specifiek gerelateerd aan de 6 pitters.By the way, mis je een zijskirt?
15 april 2011 om 06:58 #17854679AnoniemLid sinds:
1 January 1970na zoveel jaren in het donker ‘de boerderij’ te hebben opgesierd,
zie ie dan eindelijks het LICHT :thumbup :Dje ziet al op de foto dat ie er moeite mee heeft, met het daglicht,
ze hebben um naar buiten moeten trekken :oJe hebt een leuke basis voor een klein projectje, Steef,
zie al dat ie hier en daar z’n plekkies heeft,
zijn dat al oudere plekkies, of heeft ie dat meegekregen na al die jaren in de boerderij :hmmzIk zou hem grondig onderzoeken verders, en dan de balans
opmaken, blijft het bij een klein project, of maken we er iets groots van.Maar nogmaals, de basis staat er, tis een prachtige Monza,
de kleur WIT is helemaal IN, hier ga je nog veel plezier mee herbeleven :wors15 april 2011 om 12:21 #17854680Weer dank voor jullie leuke reacties….
ik antwoord Ron en Rinus vanavond of morgen even, wanneer ik wat meer tijd heb……Ik ben vandaag trouwens weer wat verder gekomen.. volgens mij is mijn storing een aardeprobleem, want ook het grootlicht doet raar wanneer ik een “seinsignaal” met de richtingaanwijzer geef (met contact eraf). Het grootlicht gaat half aan, blijven even branden en doven na zo’n 3 tot 5 seconden heel langzaam. Ook het “piepertje” van de verlichting maakt in hetzelfde tempo een geluid of hij dreigt te overlijden:D
Weet iemand misschien of er ergens onder het dashboard of achter de pedalen of zo, zo’n ring op het chassis geschroefd zit, met van die “pikkies” waar een verzameling aardedraadjes op gemonteerd zitten.
Ik kan me uit een grijs verleden herinneren dat sommige auto’s dat hadden15 april 2011 om 13:23 #17854681[rquote=1914511&tid=146303&author=steef63]Weet iemand misschien of er ergens onder het dashboard of achter de pedalen of zo, zo’n ring op het chassis geschroefd zit, met van die “pikkies” waar een verzameling aardedraadjes op gemonteerd zitten.
Ik kan me uit een grijs verleden herinneren dat sommige auto’s dat hadden[/rquote]Ik dacht het niet, in ieder geval nooit gezien. Maar schiet me er niet op lek……:P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.