Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra perikel?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 april 2011 om 10:38 #17235384
Hallo mede-opel rijders,
ff een vraagje. Ik ben deze vraag nergens op het forum tegengekomen, vandaar dat ik het via deze weg probeer.
Ik heb een klein ”probleempje” met mijn astra G 1.6 16V X16XEL. Soms komt het weleens voor dat mijn astra zodra ik hem start, hij direct op stationair 1500 tpm blijft. Dit gaat na enkele minuten wel weer terug naar regulier 850-900.
Weten jullie misschien wat dit inhoudt?
Soms komt het ook weleens voor dat mijn auto echt super fel reageert. Dus sneller optrekken, toeren maken etc. Het lijkt of hij van een 1.6 naar een 2.0 veranderd dan.
Hebben jullie hier een verklaring voor?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
9 april 2011 om 11:31 #178528861500 toeren miss iets met shoke te maken?
en dat die ineens feller is kan ik haast niet geloven lijkt er eerder op dat die de rest van de tijd erg inhoud
en dit kan van alles zijngr jarno
9 april 2011 om 12:26 #17852887Hallo,
Dat doet onze 1.6 XEL alleen als de motor koud is. zodra de motor wat warmer is daalt het toerental naar 900/1000 Volgens mij is het de auto-Choke :)
Groeten Eric
9 april 2011 om 12:38 #17852888Ik heb precies hetzelfde, heb dat al eens gevraagd hier, toen wist niemand het en ook de dealer wist het niet omdat hij het bij hun natuurlijk niet deed, problemcar wees naar een temp sensor maar die was het ook niet, rij er inmiddels al acht jaar mee en heb er mee leren leven maar nu heb ik een lotgenoot.
Wat mij tot nu toe is opgevallen:
-Als je een stuk rijdt, zet de wagen een paar uur weg, en je start hem daarna dan doet ie het.
-Hij lijkt idd wat sneller in toeren te klimmen dan ook. Als je je rem inhoudt dan is het pedaal ook harder totdat het toerental terug zakt dan word het pedaal ook minder hard, ondervond ik laatst.
-Start je hem koud als het buiten warmer als 15 graden is dan doet ie het.
-Als het vriest doet hij het niet, dan loopt hij gewoon rustig. (Vandaar dat problemcar wss een temp sensor opleverde.)
-Als je gas geeft reageert hij feller, meer vermogen ervaar ik niet zo.
-Hij lijkt ook minder af te remmen op de motor.
-Geef je een beetje gas waardoor het toerental boven de 2500 toeren uitkomt dan zakt hij gelijk terug naar het normale toerental.
Kan je wel gerust stellen, rij er al ruim 160.000 km mee en mijn blok is nog piekfijn verder.
9 april 2011 om 17:14 #17852889Jup mijn X16xel doet precies zoals jij het beschrijft.
Heb me er ook bij neer gelegd en niet eens gaan zoeken naar de oorzaak.9 april 2011 om 18:25 #17852890ik heb ook precies het zelfde met mijn astra F station.
maar bij mij begon het nadat een garage een co2 meting heefd gedaan (wat te hoog was bij mij) en heefd deze bijgesteld.
sinds dien heb ik ook al die problemen.
rij al jaar ermee niks aan de hand9 april 2011 om 19:05 #17852891Mannen,
goed om te horen dat er lotgenoten zijn. Alleen vind ik het wel interessant om te weten wat er aan de hand is. Sommige denken dat het de auto choke is.
Iemand nog enig idee?
Trouwens, bedankt voor de reacties!
9 april 2011 om 20:19 #17852892heeft iemand al eens geprobeerd om een andere (laatste) softwareversie in het motorstuurapparaat te laten zetten.
het is waarschijnlijk de sotware of een gasklephuis.
de 1.6xel heeft een toerentalregeling d.m.v.de stand van de gasklep dus veel kan het niet zijn.
ik rij zelf ook een astra g met 1.6xel motor.en ik heb het probleem niet.9 april 2011 om 22:06 #17852893Hey O.Z.,
nee dat heb ik niet geprobeerd. Ik zou niet eens weten hoe dat moet?
Kun je hier meer uitleg over geven? Kan ik dit evt bij de dealer laten doen? Is het niet verstandig om het hele systeem te updaten?
10 april 2011 om 06:19 #17852894Enige wat ik me kan indenken is een niet volledig afsluitende gasklep (harder rempedaal) of valse lucht ergens, of een verkeerde waarde van de temperatuursensor.
Software aanpassing zou de gasklep afstelling kunnen verbeteren
bovenstaand geld alleen voor de Astra-G.
De astra-F stelt zijn toerental af met een stappenmotor, welke nog wel eens ernstig vervuild.
Willem
10 april 2011 om 16:23 #17852895Jah dat klinkt wel logisch idd, maar waarom treedt dat alleen op specifieke momenten op??
10 april 2011 om 21:25 #17852896ik heb het zelfde probleem maar ik heb een motor ombouw gehad en volgens mij doet ie van mij het nu sinds die ombouw….
maar ik stoor me er niet erg aan rijd gewoon normaal verder…11 april 2011 om 18:21 #17852897auto shoke
is al weer ouderwets. mijn astra g doet precies het zelfde.mijn bedrijfsbus (diesel) draait niet hoger in de toeren als ik hem s’ochtends start.
die is een paar jaar oud.
onze andere 2 busjes draaien ook niet hoger in de toeren bij een koude start.voorderest lopen alle auto’s hier in de straat hoger in de toeren als hun s’ochtends starten.
11 april 2011 om 20:09 #17852898De busjes zullen diesels zijn, deze draaien niet of nauwelijks hoger toeren koud.
en waarom het niet altijd optreed blijft altijd een raadsel, kan een fout in het leerprogramma wezen, kan ook aan slijtage of vervuiling van onderdelen liggen.
Willem
11 april 2011 om 20:25 #17852899Hier nog 1 met exact dezelfde klacht, ook een X1.6xel
11 april 2011 om 21:12 #17852900mijne loopt zelfs op tot 2000 toeren met starten daarna valt ie terug naar 1500 ong. en de ene keer is het maar een paar minuten en de andere keer duurt het langer voordat hij onder de 1000 zakt. ik zie er trouwens ook niet echt logica in.
11 april 2011 om 22:35 #17852901Software aanpassing gaat niet lukken op een x16xel neem in aan?
Deze heeft nog gewoon een gasklep.
Heb de temp sensor door gemeten en uitgelezen middels diagnose, lijkt in orde..12 april 2011 om 06:58 #17852902Ik heb het dus ook… Heb ook het idee dat de koppeling “stroever” gaat als hij zo hoog in toeren loopt (tegen de 2000) aan.
Gas reageert ook super fel dan, idd een keer flink trappen of 2 min. wachten en het is weer normaal.Ben er al een beetje aan gewend geraakt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.