Tigra Twintop. Motor houd in

Forumindex Forums Modellen Tigra Tigra Twintop. Motor houd in

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235063
    slash
      Lid sinds:
      6 November 2010

      Sinds 3 weken ben ik eigenaar van een Tigra Twintop 1.8. uit 2006.
      Hiervoor had ik een GTC 1.8 uit 2005.
      De reden dat ik voor de TT ben gegaan is dat ik het een geweldig model vindt, natuurlijk de mogelijkheid om open te rijden, 1 jaartje jonger en de helft aan KM. Ik had 120.000 op de teller met de GTC en 67.000 op de TT.
      Voor aankoop door een Opel monteur laten nakijken en hieruit kwam naar voren dat de auto in perfekte staat verkeerd.
      Het enige wat me opviel tijdens het rijden is dat de snelheid in accelereren nogal traag was in vergelijking met mijn GTC (ondanks dezelfde motor Z1.8XE).
      Mogelijk heeft de eerste eigenaar de auto “lui” ingereden.
      Na twee weken gaat een lampje branden van de uitlaatgas controle. Naar de garage om uit te lezen. Hier wordt aangegeven dat er een korte onderbreking is geweest in cylinder 2 en 3. Dit betekent dat de motor bij het accelereren boven de 4rpm is overgeslagen. De foutmelding is gereset en dit kon mogelijk aan de bobine liggen. Er was nog geen reden om iets te gaan vervangen. 2 dagen geleden op weg naar mijn werk wil ik wederom even vlot accelereren en komt mijn toerental weer boven de 4 rpm. De motor houd in en het uitlaatgas controlelampje gaat weer branden. Tevens merk ik dat ik het vermogen boven de 4000 rpm kwijt ben. Onder dit toerental is er niets aan de hand.

      a.s. dinsdag gaat de TT naar de garage. Heeft iemand hier ervaring mee?

      #17848104
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Laten uitlezen.

        en laat je niet naaeien door een dealer.

        Ik heb hier al een paar Z18Xe’s gehad, door de dealer uitgelezen.

        Werd gemeld aan de klant, probleem met gasklep vermoeden we, deze willen we vervangen (rond de 600 a 700 euro).

        deze auto’s heb ik hier uitgelezen (Op-Com), per direct uitgelezen dat het probleem in de bobine zit (+/- 160 a 200 euro).

        Dat houd in dat ik deze mensen heb behoed voor een reparatie van 700 euro waar het probleem niet mee opgelost zou zijn.

        In geval van een kapotte bobine loopt de motor op veilige modus, en heeft minder vermogen, en is begrensd op 4500 toeren.

        Willem

        #17848105
        slash
          Lid sinds:
          6 November 2010

          Hoi Wim,

          Bedankt voor je snelle reactie! Hier heb ik wat aan. :thumbup
          Je bevestigd in ieder geval hetgeen mijn monteur heeft gezegd.
          Gelukkig hoeft de TT niet naar de Opel dealer. Ik heb 2 vrienden die inmiddels 3 jaar samen een eigen garagebedrijf hebben.
          Beiden hebben zo’n 25 jaar ervaring (Opel en Alfa).
          Ik hoef dus niet te vrezen om genaaid te worden.
          Vooral je uitleg over de veilige modus van de bobine (4 – 4,5 rpm) komt bij mij dan ook herkenbaar over.

          Kun je me adviseren waar ik nog meer op moet letten, specifiek voor de TT?
          Aangezien ik met mijn GTC nooit een probleem heb gehad (ondanks dezelfde motor).

          Gr. Ralph.

          #17848106
          slash
            Lid sinds:
            6 November 2010

            Sorry, ik bedoelde toch echt Willem :D

            #17848107
            slash
              Lid sinds:
              6 November 2010

              Net terug van de garage.
              Ze kunnen het probleem “nog” niet vinden.
              Auto is 2 keer uitgelezen en de melding geeft aan dat er telkens een andere cylinder overslaat. Volgens de monteur kan het niet aan de bobine liggen, aangezien ze dan alle 4 kapot zouden zijn. Het vermogen boven de 4 rpm is hij volledig kwijt.
              Monteur geeft aan dat hij zijn lucht niet kwijt kan. Morgen zal de katalysator worden nagekeken. Het kan zijn dat deze vol zit.
              Bobine is dus niet vervangen en er wordt serieus naar het probleem gekeken.
              Gelukkig zijn het vrienden, dus ik hoef niet uit te kijken dat ze me neppen.
              Bij de Opel zouden ze meteen de bobine vervangen en dan op hetzelfde probleem stuiten. Waar zouden ze dan weer mee komen.

              Wordt vervolgd :D

              #17848108
              slash
                Lid sinds:
                6 November 2010

                Katalysator is gedemonteerd. Deze blijkt te zijn gesmolten!
                Dit verklaard het compressie verlies. Hij kan zijn lucht niet kwijt.
                Opel Gebeld voor de prijs van een originele katalysator.
                Prijs ruim €900,- :o !!!!! De garage is nu op zoek naar een universele katalysator.
                Op internet aangeboden voor de prijs van ongeveer €450,-
                Dat scheelt de helft. Alleen deze zijn niet op kort termijn te leveren door de plaatselijke automaterialen zaak. Ik moet dus nog steed wachten terwijl het dit weekend weer echt cabrio weer wordt.

                We wachten maar weer geduldig af :hmmz

                #17848109
                spottekop
                  Lid sinds:
                  23 October 2007

                  oeh dat is minder, Sterkte met je TT hopelijk komt de kat snel binnen en kun je weer lekker rijden

                  #17848110
                  1985
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 January 2006

                    Misschien is het de moeite waard eens op een sloperij te zoeken naar een katalysator?

                    Ik ben zelf niet zo’n fan van imitatie spulletjes omdat het soms toch net iets anders is. Je laat het door de garage monteren, maar toch imitatie zal nooit gelijk zijn aan dealer materiaal.

                    #17848111
                    1985
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 January 2006

                      http://www.schadeautos.nl/demontageautos.php?merk_demontage=opel&type_demontage=tigra

                      Misschien is er 1 van de bovenstaande sloperijen dicht bij je in de buurt om eens een belletje te wagen. Vragen naar een prijs kost meestal een paar bel minuten en kan een grote besparing zijn :D

                      #17848112
                      1985
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 January 2006

                        http://www.schadeautos.nl/auto.php?id=340073# Hier een demontage Astra. ongeveer 40 kilometer bij je vandaag en volgens mij een soort gelijke kat. Je zou kunnen uitzoeken of dit het zelfde is en of er een interessante prijs aan hangt ;)

                        #17848113
                        slash
                          Lid sinds:
                          6 November 2010

                          Bedankt voor je tip. Het viel me trouwens wel op dat het een Vauxhall is (stuur zit aan de rechter zijde). Deze auto had ik voor de TT. Geweldige auto en nooit problemen mee gehad.

                          Bij de garage hebben ze ook voorgesteld om een gebruikte te nemen, alleen dan kunnen ze geen zekerheid geven over hoe lang deze Kat mee zal gaan.
                          Er wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van IMI onderdelen. Ik heb in een ver verleden eens stage gelopen bij Volvo.
                          Zij haalden regelmatig IMI spullen bij een automaterialen leverancier en hadden in de werkplaats een persapparaat met een volvo logo.

                          Ik heb tot op dit moment nog niets vernomen, dus ik ga ervan uit dat ik nog moet wachten tot volgende week.
                          Als het te lang gaat duren zal ik toch voor het originele onderdeel gaan.

                          #17848114
                          1985
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 January 2006

                            [rquote=1910085&tid=145654&author=slash]Bedankt voor je tip. Het viel me trouwens wel op dat het een Vauxhall is (stuur zit aan de rechter zijde). Deze auto had ik voor de TT. Geweldige auto en nooit problemen mee gehad.

                            Bij de garage hebben ze ook voorgesteld om een gebruikte te nemen, alleen dan kunnen ze geen zekerheid geven over hoe lang deze Kat mee zal gaan.
                            Er wordt tegenwoordig veel gebruik gemaakt van IMI onderdelen. Ik heb in een ver verleden eens stage gelopen bij Volvo.
                            Zij haalden regelmatig IMI spullen bij een automaterialen leverancier en hadden in de werkplaats een persapparaat met een volvo logo.

                            Ik heb tot op dit moment nog niets vernomen, dus ik ga ervan uit dat ik nog moet wachten tot volgende week.
                            Als het te lang gaat duren zal ik toch voor het originele onderdeel gaan.[/rquote]

                            En garage die blij is met zijn/haar klanten vinden het nooit erg als een klant even belt of ze al iets meer weten ;)

                            #17848115
                            slash
                              Lid sinds:
                              6 November 2010

                              Gelukkig is deze garage qua klantvriendelijkheid van de ” oude stempel”.
                              Altijd gebeld worden wanneer er iets gevonden wordt en je kunt ze altijd bellen hoe ver ze zijn. Natuurlijk moet je de druk niet te hoog maken als je al weet waar ze mee bezig zijn (sinds de auto daar staat heb ik dagelijks 2 keer contact gehad:cool: Ik laat ze nu maar even hun gang gaan.

                              #17848116
                              slash
                                Lid sinds:
                                6 November 2010

                                Yes :D, mijn TT is klaar!

                                De kat is vervangen door een “betaalbare” nieuw exemplaar.
                                Tevens een beurtje laten doen. Prijs: € 639 ex btw.

                                Resultaat? De TT is nu nog sneller dan mijn vorige Opel GTC 2005.
                                Hij accelereert vlotjes in zijn 5 van 120 naar 150 ( harder heb ik nog maar niet gedaan).

                                Conclusie: ik ben goed geholpen. De garage heeft niets vervangen wat de Opel wel meteen zou doen (bobine om te beginnen), heeft alles goed nagekeken en nagemeten en een goede diagnose gesteld. Dat zijn dus vakmensen die Pro klant zijn en niet alleen hun zakken willen vullen.

                                Nu hopen op héél veel mooie kilometers!

                                De (weer) blije TT bezitter.

                                #17848117
                                1985
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 January 2006

                                  Ik ga je niet helpen hopen, maar ik ga je heel veel fijne kilometers toe wensen!!! :D

                                  #17848118
                                  spottekop
                                    Lid sinds:
                                    23 October 2007

                                    Ja idd veel veilige km’s maar weer. Enhopelijk blijft het nu allemaal in orde;)

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.