Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Problemen corsa 1.4i Swing uit 1991
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 maart 2011 om 15:23 #17234948
Hallo allemaal!
Ik heb sinds oktober 2010 een opel corsa 1.4i Swing 5-deurs sedan. Ik rij er sindsdien heel tevreden mee rond, toen ik hem kocht stonden er 109.000 km op de teller en nu 124.661 km. Al behoorlijk wat km’s mee gereden dus!
Een foto van de auto:
Sinds de aanschaf heb ik alleen twee nieuwe voorbanden en een nieuwe accu moeten kopen, maar sinds vandaag is er een nieuw probleem ontstaan.
Vandaag sloeg de motor plotseling af bij het rijden op de snelweg. Ik reed al rond de 100 km/u toen ik happeren bij het gas geven op merkte en daarna sloeg de motor plotseling af. Na enige tijd op de vluchtstrook te hebben gestaan en ik de auto weer probeerde te starten, startte deze gewoon en ben ik weer doorgereden. Nadat ik weer een hoge snelheid kreeg en naar de 5e versnelling schakelde, sloeg de auto weer af. Hierna ben ik in de 4e versnelling naar huis gereden bij een lagere snelheid en waren er geen problemen meer.Heeft iemand een idee wat er kapot kan zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
30 maart 2011 om 15:26 #17846668En als je zacht rijdt in zijn 5?
30 maart 2011 om 15:30 #17846669Ik zal vanavond nog even een stukje rijden in de auto om jullie meer te kunnen vertellen.
30 maart 2011 om 16:12 #17846670Heb zelf ook zo een gehad :) En dat is geen Hatchback maar een Sedan ;)
Hatchbacks hebben geen kontje met klep er op, die lopen rechtsteeks naar beneden en de hele achterkant klapt open.Anyway, ik gok dat dit een C14NZ blokje is?
En dat het tijdens het rijden begon te regenen? Want ik heb hetzelfde gehad. Dikke kans dat je bougiekabels gaar zijn en dat ze nat worden via de grille. Dan kan de vonk uit de kabel slaan waardoor de bougies dus geen stroom krijgen. Geen ontsteking -> afslaan.Probeer ze zelf eens nat te spuiten met een plantensproeier terwijl de motor loopt. Als hij dan gaat hikken of zelfs afslaat, weet je wat het probleem is ;)
Edit:
Controleer ook even de distributiekap (oranje ding waar de bougiekabels vandaan komen) op versleten contacten en versleten rotor.
En uiteraard de kabel aansluitingen, of er groene aanslag in zit.30 maart 2011 om 16:23 #17846671ook de onstekingsunit zelf wil nog wel eens problemen geven.
Compleet vervangen, van een sloper af bijvoorbeeld.
Verdelerhuis+kastje onder de bobine.30 maart 2011 om 17:57 #17846672Ik heb er net nog even mee gereden en nu waren er helemaal geen problemen :hmmz Heb iets van 10 km op de snelweg met zeker 120 gereden in de 5e versnelling en nu gebeurde er niets.
@McKaamos: wat is een C14NZ blokje? Ik heb geen idee namelijk… Verder regende het vanmiddag niet, dus daar kan het ook niet aan hebben gelegen.
Bedankt voor de tips! Fearless ook! Ik zal samen met een vriend die er wat meer verstand van heeft even naar kijken. Ik hou jullie op de hoogte!30 maart 2011 om 18:00 #17846673c14nz is het motortype van je motorblok, staat ook op het kenteken. En ik denk ook dat het aan de bougiekabels of verdelerkap ligt, zoals eerder aangegeven.
30 maart 2011 om 20:27 #17846674Wat Jurgen al zegt idd. C14NZ is een type motorblok wat voornamelijk geleverd is in de Corsa A3 en de Corsa B1.
Jij hebt een A3, volgens de foto en het bouwjaar. Dat is de derde uitvoering, ofwel de tweede facelift uitvoering. De meest moderne van de 3 “A” modellen. (en de mooiste, als je het mij vraagt :) zeker in sedan uitvoering)Je kan het inderdaad terugvinden op je kentekenbewijs. Daar staat dan iets van “Opel Corsa 1.4i C1.4NZ U9” oid.
De U9 (of K6, E2, etc) kan je wegdenken, dat wijst alleen op de aanwezigheid van een katalysator.Anyway, je had later geen problemen. Is het weersbeeld veranderd? Meer zon? Warmer?
Was er tijdens de probleemrit toevallig een bank donkere wolken, of was het vroeg smorgens? (ivm mist en opstijgende vochtige lucht)
Afhankelijk van hoe gaar de bougiekabels zijn, kan een vlaag vochtige lucht al genoeg zijn om de vonken uit de kabels te laten slaan.
Sproei ze gewoon even nat bij een draaiende motor. Dan weet je precies hoe het er mee staat.31 maart 2011 om 17:51 #17846675Ik heb even gekeken en ja het is een C1.4NZ u9 type motorblok.
Volgens mij was het weer gisteravond juist vochtiger dan toen ik de problemen had ‘s middags.
Ik heb voor de zekerheid de bougiekabels net natgesproeid bij een draaiende motor en er gebeurde niets, dus daar kan het niet aan liggen?31 maart 2011 om 17:58 #17846676vind het raar dat ie het alleen bij de 5e versnelling deed, ik zou eerder aan de benzine tevoer denken of zo
ma wel mooie auto trouwens, tot mijn spijt is mijne weg :P
31 maart 2011 om 18:01 #17846677Ik ga er straks weer even een stukje mee rijden, ik hou jullie op de hoogte!
31 maart 2011 om 21:06 #17846678Motor slaat meestal geheel af als ie goed warm is??
Zo ja, ontsteking vervangen, toerental gever zit daarin, en is dan kapot..
Willem
31 maart 2011 om 21:11 #17846679Vanavond weer ongeveer 50 kilometer op de snelweg gereden, nu nergens last van :hmmz
Heel vreemd, maar ik hou het in de gaten!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.