How to: Elektrische fan CIH

Forumindex Forums Techniek Cih How to: Elektrische fan CIH

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234818
    McLambo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 September 2004

      In dit topic graag foto’s, tip’s, how-to’s van jullie ombouw van de vaste/visco fan naar temperatuur gestuurde elektrische fans.

      Welke onderdelen heb je gebruikt, elektrische schema’s, bouwtekeningen, etc.

      Laat maar komen :wors:thumbup

      #17845284
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        waar is de tijd gebeleven dat mensen zelf iets maakten
        ipv copieren:hmmz

        maar t steld weinig voor
        een universeel relaitje kun je zelf wel aansluiten
        staat een schematje op de verpakking

        dan doe je ipv een handbediende schakelaar een thermocontact tussen de voedende kant van het relais

        thermocontact vind ik het mooist om die in de radiateur te plaatsen dus zolderen

        dan mooie maat fan zoeken die bij jou radiateur past
        (tip volvo 850)
        vaste fan eraf dan heb je ook ruimte
        de rest is een kwestie van beugeltjes maken om de fan te plaatsen
        daar mag je je eigen fantasie voor gebruiken;)

        #17845285
        McLambo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          Een begin is er.

          Bedankt; fantasie heb ik genoeg, maar niet zo heel veel ervaring in de auto-techniek, vandaar dat ik liever iets kopieer van iemand dat goed werkt en er mooi uitziet, als dat ik zelf ga liggen knooien ;-)

          Wellicht dat er meer CIH rijders zijn die hier tegenaan lopen te hikken.

          Ik zeg altijd maar: beter goed gejat dan slecht bedacht :angel

          #17845286
          Freestyler
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 January 2006

            [rquote=1901480&tid=145342&author=louwe 16 klepper]waar is de tijd gebeleven dat mensen zelf iets maakten
            ipv copieren:hmmz
            [/rquote]

            Beter goed gejat, dan slecht bedacht zeg ik altijd maar :angel

            relais zou ik overigens in de massa kabel van de fan hangen (ivm piekspanning door de motor), uiteraard voedingskabel wel afzekeren.

            #17845287
            babyblue
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 June 2009

              Er zijn ook setjes met spalfan en een thermoschakelaar die zelf in te stellen is kan je zo bij de radiator dop in doen. Ik ga zoiets gebruiken voor mijn manta en de admiraal

              #17845288
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Waarom niet een adapter tussen je waterslang met een schakelaar er in? is toch ook netjes?

                #17845289
                babyblue
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 June 2009

                  Er zijn meer mogelijkheden natuurlijk het is maar wat je voorkeur geniet:)

                  #17845290
                  H-400
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 November 2006


                    Fan van een Renault 21, met het originele frame. Enkele hoekijzertjes uit de Gamma
                    en paste dat het er voor gemaakt zou zijn.
                    Elek aangesloten met de voormistlampschakelaar en relais.

                    #17845291
                    McLambo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 September 2004

                      Kijk, mooi plaatje!

                      Bedoel je dat je zelf de fan aan en uit moet zetten?

                      #17845292
                      fredericki200
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 January 2007

                        [rquote=1901484&tid=145342&author=McLambo]Een begin is er.

                        Bedankt; fantasie heb ik genoeg, maar niet zo heel veel ervaring in de auto-techniek, vandaar dat ik liever iets kopieer van iemand dat goed werkt en er mooi uitziet, als dat ik zelf ga liggen knooien ;-)

                        Wellicht dat er meer CIH rijders zijn die hier tegenaan lopen te hikken.

                        Ik zeg altijd maar: beter goed gejat dan slecht bedacht :angel[/rquote]

                        http://www.oldschoolproducts.nl/subcat.php?subcat=76
                        deze zijn niet duur met vinnen en lekker dicht bij op te halen.
                        daar haal ik ze ook altijd.

                        #17845293
                        H-400
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 November 2006

                          Ik zet hem zelf aan wanneer ik wens. Ik geef toe dat ik wel (beroepsmatig) m’n
                          temperatuurmeter goed in de gaten hou, net als m’n oliedruk… Verder:
                          Als je een temp. sensor gebruikt kan je je viscofan uitbouwen en een elektrofan
                          inbouwen in de plastic tunnel net achter je radiator, met wat handigheid moet dat
                          ook lukken.

                          #17845294
                          McLambo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 September 2004

                            Ik heb even bij de Brezan rondgekeken, en er zijn een aantal verschillende temp sensors te verkrijgen.

                            Volgens mij stond in hun ‘computersysteem’ voor mijn B-Ascona zelfs een sensor standaard voorgeschreven. open bij 102 graden, en dicht bij 93 graden… zou dit een beetje een mooie temp range zijn? Ding kost maar een tientje, en moet in een gat geschroefd worden.


                            @Frederick
                            : Hoeveel Inch ventilator moet je voor een typische ‘brede’ manta radiateur hebben? En hang jij de fan op aan de lamellen van de radiateur? Persoonlijk lijkt het mij verstandiger om hier een paar beugeltjes voor te maken zodat hij aan het chassis van de auto zelf hangt, zeker met de wat oudere radiateurs, zoals uit een manta/ascona…

                            #17845295
                            fredericki200
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 January 2007

                              ik heb hem met die bevestigings stripjes aan de lamellen vast zitten.
                              meen dat ik nu een 12 inch heb, maar kan nog een iets grotere op.
                              ga deze vervangen voor een 16 inch als dat past (moet volgens mij net gaan)
                              dit omdat mijn motor gekieteld is en daardoor warmer word.
                              hij hangt aan de voorkant van mij radiateur ( tussen front en radiateur)

                              #17845296
                              mr-turbo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 July 2004

                                [rquote=1902661&tid=145342&author=fredericki200]ik heb hem met die bevestigings stripjes aan de lamellen vast zitten.
                                meen dat ik nu een 12 inch heb, maar kan nog een iets grotere op.
                                ga deze vervangen voor een 16 inch als dat past (moet volgens mij net gaan)
                                dit omdat mijn motor gekieteld is en daardoor warmer word.
                                hij hangt aan de voorkant van mij radiateur ( tussen front en radiateur)
                                [/rquote]

                                Dat je motor “gekieteld” is doet niets af aan een electrische fan , die is alleen voor stationair en deellast,
                                Vollast moet de radiateur zelf oplossen.
                                Daarom zou het dan ook handiger zijn om de fan ACHTER de radiator te zetten ipv ervoor Ivm de betere werking van je radiator…

                                #17845297
                                fredericki200
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  31 January 2007

                                  heb alleen met file rijden last dat hij redelijk warm word,
                                  maar ik heb de visco vin dr ook nog op.
                                  maar de 12 inch vin die ik erop heb verplaatst 1250 kb en de 16 inch 2750kb
                                  denk dat dan mijn warmte probleem opgelost is

                                  #17845298
                                  McLambo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 September 2004

                                    Waar wordt doorgaans de extra zekering voor de fan geplaatst?

                                    In de motorruimte, of bij de andere zekeringen?

                                    #17845299
                                    mr-turbo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 July 2004

                                      [rquote=1903044&tid=145342&author=McLambo]Waar wordt doorgaans de extra zekering voor de fan geplaatst?

                                      In de motorruimte, of bij de andere zekeringen?[/rquote]
                                      Zo dicht mogelijk bij de accupool / aftap van je dynamo

                                      #17845300
                                      McLambo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 September 2004

                                        Dus dat loopt dan eigenlijk helemaal buiten de zekeringskast om?

                                        Mijn carburateur Ascona heeft namelijk helemaal geen zekeringen onder de motorkap, ik weet niet of dit bij een injectie wel het geval is?

                                        Ben ook wel benieuwd welke ventilatoren er zowel nog meer ingebouwd worden.

                                        – volvo 850
                                        – Renault 21
                                        – Deawoe (of hoe je dat ook schrijft)
                                        – ‘speciale’ strap-on fan (via Frederick)

                                        nog meer?

                                        Wat voor een relais wordt er typisch toegepast? Of is dat verschillend per soort ventilator?

                                        #17845301
                                        cuupi
                                          Lid sinds:
                                          18 February 2008

                                          citroen bx heb ik ingebouwd. maar loop nou gewoon eens een rondje op een sloperij en zoekt en gij zult vinden

                                          #17845302
                                          McLambo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 September 2004

                                            Ja, dat was ik zeker van plan, maar daar staan zoveel merken en typen auto’s; dan is het handig om te weten waar je naar zoekt (iets dat past)

                                            #17845303
                                            Astraman
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              14 July 2004

                                              Denk dat de manier van werken op een OHV C Kadett niet veel anders is? Buiten een kleinere fan dan.

                                              #17845304
                                              wfvdijk
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                13 January 2011

                                                wat is er mis met de visco fan? Zijn deze onbetrouwbaar?

                                                #17845305
                                                Anoniem
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 1970

                                                  [rquote=1905144&tid=145342&author=McLambo]Ja, dat was ik zeker van plan, maar daar staan zoveel merken en typen auto’s; dan is het handig om te weten waar je naar zoekt (iets dat past)[/rquote]

                                                  neem een rolmaat mee;)

                                                  dan zoek je de grootste op die achter je radiateur past;)
                                                  soms is iets makelijker dan je denkt

                                                  dan meteen ff kijken of je nog een radiateur tegen komt
                                                  waar een thermocontact in zit
                                                  (moet wel 1 zijn die niet van kunstof is;))

                                                  dan haal je uit die radiateur de moer van dat thermo contact
                                                  (die soldeer je dan in je eigen radiateur;))
                                                  je haalt bij de onderdelen boer een
                                                  nieuwe thermo contact
                                                  een universeel relaitje
                                                  en een zwevende zekering
                                                  + wat kebelschoentjes en wat draad(niet te dun)

                                                  dan heb je op de beugeltjes na
                                                  alles om een elektro fan in te bouwen;);)

                                                  meer is het echt niet;)

                                                  #17845306
                                                  McLambo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 September 2004

                                                    Helemaal duidelijk Louwe!

                                                    Toevallig vanmiddag de vaste fan eraf gehaald, en die komt er ook niet meer terug op!

                                                    #17845307
                                                    JohnSmith
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 August 2007

                                                      nog ff een idee van mijn, nouja toyota z’n kant, als je het betroubaar wilt maken.

                                                      bij m’n celica word het systeem omgedraait met het relais.

                                                      ze gebruiken namelijk een relais dat contact maakt als hij NIET bekrachtigd word.
                                                      dus een voeler waar de weerstand in oploopt, voor de techneuten een PTC, die de stuurstroom naar het relais onderbreekt op de gewenste temperatuur, en dus de vin inschakeld.

                                                      in dit geval zou de vin dus ook inschakelen in geval van een kapotte sensor, of kabelbreuk ernaartoe.

                                                      voor degenen die hier neer opzoek willen, het zit in ieder geval in de celica’s vanaf ’92
                                                      maar neem aan dat het in meer toyota’s te vinden is

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.