Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › onregelmatig lopen en hoge co
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 maart 2011 om 20:07 #17234810
Na 2 weken terug de auto gekeurd te hebben werd hij afgekeurd omdat hij een te hoge co waarde had( rond de 8)
Nu ben ik vorige week wezen herkeuren maar nog steeds te hoog zit nu tussen de 0.65 en 0.85. Ook de HC waarde is veel te hoog.
Sinds de eerste keuring is er het volgende vervangen,veranderd:
-katalisator vernieuwd
-voorpijp vernieuwd
-nieuwe temp. sensor vloeistof
-nieuwe luchtinlaatsensor
-nieuwe bougie’s
-gasklephuis gereinigd
-erg afgedopt
-inlaatspruitstuk gereinigd
-kleppen gereinigd direct via inlaatspruitstuk
-3 fles injectiereiniger bijgetankt
-lambda sonde vervangen
-nieuwe km teller kabel
Alleen de nieuwe bougie kabels komen als het goed is morgen met de postbode.
Ik zou het niet weten wat we nu nog moeten doen om aan de 0.3 te komen.
De motor verbuikt vrij veel benzine niet zo veel als voorheen maafr nog steeds vrij veel.
Ook loopt hij een beetje onregelmatig lijkt alsof hij soms een beetje overslaat.
Ook hebben we hem al uitgelezen.
Daar kwamen de volgende storingen uit:
12= aanvang diagnose
24=snelheid sensor( nieuwe kabel) opgelost
33=mapsensor laag
34=mapsensor hoog
43= egr (is afgedopt met gat voor plunjer)
45=lambda te rijk mensel geeft bij apk 1.068
93=quad driver module/nokkenas sensor??Waarde van lambda sensor is bij laatste keer meten apk na vervanging, snelheidssensor is inmiddels opgelost door nieuwe kabel, de mapsensor heb ik er tijdens het lopen van de motor uitgetrokken om de kijken of het onregelmatige lopen zou veranderen werd toen wel slechter dus ging er eigenlijk vanuit dat die dus goed is.
Wie weet hoe of wat nu te doen
ps het gaat om een 1.6 16v uit 199527 maart 2011 om 21:42 #17845206kat vervangen?
luchtfilter vervangen?
slangen nagekeken op lekkage?
luchtbuis nagekeken op scheuren (valse lucht)?
:D
28 maart 2011 om 07:39 #17845207Alles wat je noemt is reeds al gedaan.
28 maart 2011 om 07:48 #17845208auto goed warm gereden voor de meting?
wil ook nog wel eens zijn dat als de kat te koud is dat ie een te
hoge CO wil geven.28 maart 2011 om 07:55 #17845209auto is een paar keer erg warm gereden heb tijdens 1 keuring wel 5 keer alles gemeten iedere keer warmrijden en echt warm daarna meten. De laagste waarde is 0.65. Lager krijg ik hem niet.
28 maart 2011 om 09:16 #17845210had je ook deze ‘afkeurwaarden’ voordat je de EGR dicht hebt gezet?
Doordat je hem dicht hebt heeft die ook een ‘iets’ hogere uitstoot. Voor zo ver mij bekend is dat een fractie op een ‘gezonde’ motor, en zou het geen afkeur mogen/kunnen creeeren.
Wat heb je verder voor (uitlaat) dempers onder de auto? Ik had ooit begrepen dat een open uitlaat ook een ‘lichte’ invloed kon hebben op de uitstoot.
En misschien nog een punt wat van mijn kant een aanname is: Slechte verbranding geeft ook een hogere uitstoot. Slechte verbranding kan door een te arm brandstof mengsel komen en daarom is het misschien goed een benzine filter onder de auto te vervangen! (Zit ter hoogte van de achteras, bijrijders kant onder de auto)
28 maart 2011 om 09:58 #17845211kan je lambda-sensor zijn maar oook slechte onsteking, ik rij zelf corsa en had precies het zelfde probleem.
28 maart 2011 om 16:48 #17845212De uitlaatdelen zijn allemaal standaard wel imitatie.
Het is niet echt een te arm mensel.
Aangezien de lambda sonde het mensel aan het verarmen is omdat hij juist te rijk is en daardoor zijn ook de hc waardes te hoog.
Dwz te veelonverbrande benzine deeltjes in de uitlaatgassen.
@bjron lambda sonde is vervangen.
Bougie kabels ben ik nog steeds op aan het wachten duurt me te lang zullen morgen wel hier zijn.
Ik zat zelf ook al aan de ontsteking te denken.
Dacht al aan de timing maar is vlgs mij niet te veranderen tenminste heb het nog niet gevonden.
Anders moeten we die ook maar eens gaan vervangen28 maart 2011 om 17:23 #17845213is idd electrische ontsteking, maar is volgens mij wel te timen. Ik had 1 preutse bougiekabel waardoor de vonk oversloeg en onregelmatig liep. Toen ik deze vervangen had was het probleem opgelost. Echter kan het ook met jou EGR klep te maken hebben
29 maart 2011 om 09:05 #17845214hmm dan kan de co uitstoot hoger worden doordat de klep afgedopt is.
Zal van de week plaatje er weer af halen voor we weer gaan keuren.
Wel rot werk zeg.29 maart 2011 om 09:16 #17845215[rquote=1902373&tid=145332&author=jeroentdi]hmm dan kan de co uitstoot hoger worden doordat de klep afgedopt is.
Zal van de week plaatje er weer af halen voor we weer gaan keuren.
Wel rot werk zeg.[/rquote]Er zijn hier op het forum meerdere mensen die ook met een afgedopte EGRklep rijden en die komen wel door de APK keuring heen. Het is een feit dat de uitstoot veranderd als de EGR is afgedopt, maar als andere er wel mee door de APK komen dan moet jij dit ook kunnen lijkt me!
Ik weet niet wat voor effect het kan hebben, maar ik begrijp dat je maar 1 bougie kabel hebt vervangen? Vervang ze altijd per set (4) want anders kan je moeilijk terug te vinden storingen krijgen.
Verder bedacht ik me net: Heeft je tigra ook olie verbruik? Als die olie in de cilinder kamers verbrand kan ik mij indenken dat daar ook een negatief effect op de uitstoot van komt. (het is maar iets om te checken ;) )
29 maart 2011 om 10:06 #17845216Heb niet het idee dat hij olieverbruikt.
Hij lekt ook niet en heb hem sinds october nog niet hoeven bijvullen oliepijl staat nog steeds bijna bovenaan de pijlstok.
Heb niet maar 1 bougiekabel vervangen heb een set van 4 besteld maar die zijn helaas nog steeds niet binnen dus dat heb ik nog niet kunnen proberen.29 maart 2011 om 10:13 #17845217Buiten de punten om wat ik heb aangegeven, en de punten die je zelf al hebt gedaan heb ik zelf niet iets waar je aan zou kunnen denken.
Ik ben daar als hobby-ist niet ‘monteur’ genoeg voor :angel
Hoop dat er hier op het forum iemand is die je verder kan helpen :)
29 maart 2011 om 20:29 #17845218dat hoop ik ook vandaar dat het verhaal ook hier opstaat jaja
vandaag zijn we bij de dealer geweest en hebben we hem weer uit laten lezen.
Eerst de oude codes eruit halen en dan rijden en weer uitlezen.
De code die terug komt is 43=egr.
Komt waarschijnlijk doordat de egr afgedopt is.
Nu zei de opel dealer dat dit niet goed is dat het bij sommige opels ook software matog uitgezet kan worden en dat daardoor de foutcode niet meer terug komt en het lampje ook niet meer gaat branden.
verder wisten hun het ook niet, ze snapten er niets van.
Ze zeggen alleen over alles wat er vervangen is of hjet originele opel onderdelen zijn.
Dat is dus niet het geval maar ook geen rommel.
Hun zeggen nu breng maar langs en dan maken wij het wel.29 maart 2011 om 20:31 #17845219Vervolg:
Maar dat is niet de bedoeling want hi jzegt dan gaan wenet zo lang onderdelen vervangen to het opgelost is, zo kan ik het ook wel maken.
Vanochtend voor dit alles zijn wel de bougie kabels binnen gekomen en gelijk vervangen maar het mocht niet baten.
Ook zijn we na bij de dealer geweest te zijn nog eens de co wezen meten maar zit nog steeds op 0.65/0.80.29 maart 2011 om 20:33 #17845220Je zegt dat ie onregelmatig loopt.
Heb je al gecontroleerd op valse lucht?
Ga is het complete inlaat traject langs met remmen reiniger. Ook goed op de inlaatpakking op de cilinderkop, ze willen daar wel eens doorscheuren naar onderen toe.
29 maart 2011 om 21:24 #17845221ik mis 1 ding in het hele verhaal,REINIGEN GASKLEPHUIS, hij loopt nm onregelmatig wat duid op een defecte en/of vervuilde LFR.
valse lucht kan niet daar loopt hij niet onregelmatig door, maar juist te hoog in toeren.
ik zou eerst eens het gasklephuis demonteren en goed vschoonmaken wat ook inhoud de LFR demonteren en reinigen en het vervolgens opnieuw proberen
30 maart 2011 om 07:47 #17845222Het gasklephuis is al helemaal schoon gemaakt en zit ook een nieuwe pakking tussen, staat ook al in de eerste post.
Alleen volg ik even niet wat LFR is?
30 maart 2011 om 08:04 #17845223[rquote=1903180&tid=145332&author=jeroentdi]Het gasklephuis is al helemaal schoon gemaakt en zit ook een nieuwe pakking tussen, staat ook al in de eerste post.
Alleen volg ik even niet wat LFR is?[/rquote]
Na zoeken op het forum kwam ik er achter dat het een stationairklepje is.
Het onderstaande heb ik geleend uit een ander topic hier op het forum van RemcoV. Maar heb je de vacuüm slangen ook zo aangesloten? Als het vacuüm systeem niet goed is aangesloten kan de motor ook onregelmatig gaan draaien :)
31 maart 2011 om 17:28 #17845224Inmiddels is de auto gekeurd dus dat is een zorg minder.
Uitlaat zaten wat kleine gaatjes bij de koppelingen die zijn afgedicht.
De co was nog iets te hoog maar na paar keer meten, rijden meten was hij goed :)
Alleen blijft nu het probleem nog over van het onregelmatig lopen ofja dat is eigenlijk ook te ruw gezegt het is meer dat hij niet lekker zuiver stationair loopt net of hij klein beetje schommeld. Het is bijna niet te zien in het toerental verschil met wel te horen.
Als we de mapsensor eraf halen dan wordt het erger (gaat hij heel onregelematig lopen).
Zou het kunnen zijn dat de mapsensor aan het kapot aan het gaan is of mischien niet helemaal goed is,of is hij goed of fout?
Zitten geen foutcodes meer in nu.
Als de lfr het zwarte ding is wat op de gasklep geschroeft zit heb ik die wel al gereinigd.31 maart 2011 om 22:30 #17845225gelukkig ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.