Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › klopsensor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 maart 2011 om 20:04 #17234640
hallo, mijn calibra geeft heel de tijd een motorstoring, nu heb ik hem laten uitlezen en het is de klopsensor.
is deze sensor hetzelfde als een krukas sensor?maar nu heb ik even zitten kijken op internet maar kan deze nergens vinden om te bestellen.
weet iemand misshien iets waar ik er een kan bestellen via internet, of misschien heeft iemand er een in omgeving noord brabant. zou heel fijn zijn.
alvast bedankt
23 maart 2011 om 20:40 #17843477Nee, een klopsensor is totaal iets anders als een krukas sensor.
Krukas sensor zit vziw ergens bij het vliegwiel en meet de draaisnelheid.
Een klopsensor is een soort microfoon die aan de kop van het blok luistert of de motor niet pingelt/klopt/pre-detoneert.Kloppen = brandstof die vroegtijdig, door compressie, ontbrand. Dus al voor dat de bougie gevonkt heeft.
Daardoor ramt de explosie terug tegen de draairichting van de kruk-as in.
Gebeurt dat te heftig, dan loop je het risico dat er een zuiger door de zijkant van het blok naar buiten komt.
De klopsensor probeert dus in de gaten te houden of er klop plaatsvind (heeft een specifiek geluidsprofiel, je kan het ook zelf horen) en als het plaatsvind kan de computer via timingsaanpassingen het kloppen tegengaan (tot op zekere hoogte)De betreffende sensor zit aan de achterkant van de kop vast met 1 bout, tegen de kop aan geschroefd.
Je inlaatspruitstuk zit er voor, dus je kan er het beste bij van onderen.
Als je hem er af kan halen en een foto kan nemen + onderdeelnummers kan opschrijven, weet ik misschien nog zo’n sensor te vinden.23 maart 2011 om 21:13 #17843478Volgens mij zit de krukas sensor toch in het onderblok, achter/onder de rechtermotorsteun (distributiezijde) ??
En de klopsensor zit op het onderblok aan de achterzijde, ongeveer in het midden, zie foto.
Overigens, welke foutcode geeft ie aan? Of heb je niet via de knippercode uitgelezen?
Bij mijn donor Calibra was de bekabeling slecht naar de klopsensor.Jeroen
23 maart 2011 om 22:07 #17843479[rquote=1898604&tid=145114&author=lemmuh]Volgens mij zit de krukas sensor toch in het onderblok, achter/onder de rechtermotorsteun (distributiezijde) ??
En de klopsensor zit op het onderblok aan de achterzijde, ongeveer in het midden, zie foto.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RGTKMNCT-D.jpgOverigens, welke foutcode geeft ie aan? Of heb je niet via de knippercode uitgelezen?
Bij mijn donor Calibra was de bekabeling slecht naar de klopsensor.Jeroen[/rquote]
Krukas sensor zit op jouw plaatje links, onder de dikke pijl, volgens mij. Niet helemaal zeker van, maar goed.
De Nokkenas sensor zit rechts boven op jouw foto, op de kop bij het nokkenas tandwiel.Nu je het zegt, de klopsensor zit inderdaad op het onderblok, maar wel bovenaan. Beetje in vergist.
Je komt er in ieder geval van boven heel lastig bij. Auto even op de brug en dan van onder is makkelijker.23 maart 2011 om 22:10 #17843480Ik weet niet over wat voor motor het precies gaat, maar op alle blokken voor de Ecotec (C20NE, C20XE en de C20LET) zit de krukassensor aan de andere kant als op de foto te zien is, dit is een foto van de inlaatkant, krukassensor zit aan de uitlaatkant.
Jeroen
23 maart 2011 om 22:14 #17843481wanneer heeft de motor voor het laatst onderhoud gehad?
als dat ff geleden is,kan dat ook de klopsensor storing veroorzaken ivm slechte bougie’s
24 maart 2011 om 05:46 #17843482Goeiemorge.
Onderhoud heeft hij een halve maand geleden nog gehad, nieuwe distributie en grote beurt etc. Het is een 2.5 v6 en als ik hem eraf haal dan loopt hij zekr nie meer? En waar staat het nummer dan ergens?
Bedankt. Groete bart24 maart 2011 om 17:47 #17843483[rquote=1898767&tid=145114&author=Calibra Boerke]Goeiemorge.
Onderhoud heeft hij een halve maand geleden nog gehad, nieuwe distributie en grote beurt etc. Het is een 2.5 v6 en als ik hem eraf haal dan loopt hij zekr nie meer? En waar staat het nummer dan ergens?
Bedankt. Groete bart[/rquote]Calibra V6 Heeft 2 klopsensoren !!!!!!
Elke cilinderbank heeft er 1, dus dat betekend welke is er stuk, tevens kan je hem loshalen hij zou moeten lopen zonder sensor, uiteraard gaat hij wel in noodloop.
24 maart 2011 om 19:10 #17843484heb even nog even gezocht op internet.
is dit dezelfde sensor als die ik nodig heb ?Auto-onderdeel gegevens
(VECTRA B 95-)
Bouwjaar 1998
Onderdeel- of artikelnr. 0261231079
Classificatiecode C2
Motortype Benzine Multipoint Injectie
Intercooler –
Cilinderinhoud (cc) 2.500
Motorcode X25XE
Bijzonderheid 2-PLG BOSCH INRUILals dat zo is heb ik gelijk het onderdeel nummer.
alvast bedankt24 maart 2011 om 20:59 #17843485hmm, wist niet dat een c25xe en een x25xe dezelfde gebruiken
dit is het van een c25xe:
Artikelnummer 0 261 231 079
Artikelgroep 268
Subgroep SENSOREN/LUCHTM./EGR
Systeem
Merk Bosch
Popcode 00kost 70 euro ex btw
dit is een H-base nummer ( universeel,maar wel orrigineel bosch )
25 maart 2011 om 13:59 #17843486heb net even de sensor er los gemaakt en vervolgens weer vast gemaakt en nu gaat het lampje gewoon uit:P
nou nog hopen dat het uit blijft.
iedereen iig harstikke bedankt:D25 maart 2011 om 18:24 #17843487sensor moet op 25!!!! NM vast
niet vaster of losser, dan klopt t allemaal niet meer en kan de motor gaan pingelen25 maart 2011 om 18:43 #17843488De V6 motor heeft 2 klop sensors.
25 maart 2011 om 18:45 #17843489dat hoef je mij niet te vertellen
heb inmiddels genoeg v6’en in corsa’s enzo gebouwd…
1 aan de voorste bank en 1 aan de achterste…
alsnog kan die gaan pingelen als 1 de waardes niet goed aanvoelt
25 maart 2011 om 19:23 #17843490Heb alleen de stekker los getrokken haha.
Heb er tot nu toe geen last meer van gehad. Ff afkloppen25 maart 2011 om 19:31 #17843491Als goed is trekt je cali nu tog niet lekker door? Ik heb hem ook kapot gehad of een mini kabelbreuk en zodra de storing komt houdt die beetje in
25 maart 2011 om 22:28 #17843492Ja met die storing gaat ie op noodloop. En dan zijn inneens alle paardjes weg:-( maar ken nu teminste weer lekkr door rijden. Komt goed uit als ik zondag even van tilburg af op en neer naaar den helder moet;-)
13 april 2011 om 17:34 #17843493heey een bekend probleem, heb t ook gehad met m’n v6, de achterste was bij mij kapot… hels karwij om m te vervangen!!! en voor zo’n klein sensortje vond ik m nog aardig prijzig, 84 euro…
maar hij loopt wel weer lekker :) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.