Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B X12XE, motor geswapped, kabelcrisis!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 maart 2011 om 20:38 #17234601
Ok, zoals sommigen wel mee gekregen hebben heeft een vriend van mij een Corsa B, bouwjaar 2000, met een X12XE motorblok en LPG installatie.
Het motorblok is in de soep gelopen bij ongeveer 125dkm doordat er een stuk van één van de zuigers afgebroken is.Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad om bij die diagnose te komen.
De motor ratelde nogal, waarop er een koprevisie is gedaan maar dat heeft niet geholpen.Ivm de kosten (koprevisie was al 700 euro :o ) is de Corsa bij een school neer gezet (VMBO autotechniek) waar de hele motor uit elkaar getrokken is en toen is de boosdoener gevonden.
Enkele tienduizenden KM’s heeft er een stuk zuiger door de motor heen gevlogen, wat de ratel veroorzaakte.Inmiddels is er een volledig gereviseerde X12XE gekocht, effectief zo goed als nieuw dus.
Deze is naar de school toe gebracht en ze hebben daar het nieuwe blok er in gehesen.Helaas zijn ze daar vergeten om foto’s te maken van het uitbouw proces en hebben ze geen gedetailleerde informatie over hoe alles aangesloten moet worden.
De nieuwe motor is praktisch kaal afgeleverd, dus ook zonder kabelboom. De kabelboom van de oude motor is daarom weer gebruikt, maar ze komen er niet meer achter wat waar aangesloten zat en we vermoeden dat er ook wat slangen e.d. missen.
Daarom zijn wij op lokatie gaan kijken en hebben een Haynes werkplaatshandboek mee genomen.
Aan de hand daar van hebben we al een aantal stekkers kunnen plaatsen, maar er blijven nog een paar vraagtekens over.We hebben nu nog twee stekkers over die we niet zeker weten.
2 polig, Grijs-rood en Grijs-zwart.
3 polig, Rood-blauw, zwart en bruin.Ook zijn er wat slang aansluitingen die we niet thuis kunnen brengen.
Er zit een zwart dingetje met een metalen bracket welke volgens het boek een of andere lucht klep moet zijn. Op het volgende plaatje het linker item.
Wat is het, en waar zit dat normaal gemonteerd?Verder hebben we een pijp, gedeeltelijk metaal en gedeeltelijk rubber. Wij verwachten dat het een koelvloeistofpijp is, mogelijk voor interieurverwarming. Waar gaat deze normaal heen?
Ook zit er rechts in het motor-ruim een Koltec VG 392 LPG verdamper waar een dunne slang aansluiting niet van aangesloten is. Wij denken dat het een vacuum aansluiting is om de inspuit hoeveelheid te regelen. Klopt dat, en waar zou deze op aangesloten moeten zijn?
Aan de bijrijderskant zit ook een pomp achtig ding. Mogelijk een expansievaatje of een warmtewisselaar voor brandstoffen.
Als het goed is, eveneens van Koltec.
Hier op zit nog 1 grote slang aansluiting die niet aangesloten zit. Wat is het voor ding en waar moet die aansluiting aan zitten?
Op de distributiekant, tussen de nokkenas tandwielen, zit een nokkenas-sensor en alweer een slang aansluiting. Wat is het, en waar moet het heen?
Heeft iemand enig idee hoe dit allemaal aangesloten hoort te zijn?
De LPG installatie hoeft niet eens direct antwoord voor te zijn btw, als hij maar weer op benzine kan rondkachelen, is het al prima. Dan is de LPG van later zorg en kan dan op termijn door een specialist gedaan worden.En als laatste: heeft iemand gedetailleerde foto’s van een X12XE en hoe alles er aan hoort te hangen?
Met name rond de inlaatklep e.d.? Dat zou echt enorm helpen.Alvast heeeeeeeeeeel erg bedankt voor de mensen die de antwoorden geven.
Hij zit al sinds eind vorig jaar zonder z’n Corsa en mist z’n lieve autotje verschrikkelijk.Edit:
Owjah, vergeef me voor de slechte foto’s. Ik had alleen m’n mobiel bij de hand. De volgende keer neem ik m’n spiegelreflex mee. Verzoekjes voor bepaalde foto’s zijn uiteraard welkom. Ik zal dan m’n best doen om daar voor te zorgen.22 maart 2011 om 21:40 #17842789Ik vermoed dat je een end weg zit, had je zo kunnen helpen.
Ik ken deze X12XEtjes niet uit mijn hoofd maar kom er wel uit.
tip voor de volgende keer:
Koop een rol Schilders tape en label alles voor je het los haalt.
Willem
22 maart 2011 om 21:49 #17842790op mijn foto is te zien dat de Alu leiding vanaf de radiateur komt, deze kan van de airo zijn, maar ook van de motorkoeling.
de leiding loopt oonder de filterbak door zo naar het schutbord.
Willem
22 maart 2011 om 22:02 #17842791[rquote=1897865&tid=145059&author=wim-v6]Ik vermoed dat je een end weg zit, had je zo kunnen helpen.
Ik ken deze X12XEtjes niet uit mijn hoofd maar kom er wel uit.
tip voor de volgende keer:
Koop een rol Schilders tape en label alles voor je het los haalt.
Willem
[/rquote]
Wij hebben alles niet losgehaald, helaas. Anders was dat zeker gebeurd. We hadden dan alles gelabeled en uitgebreid foto’s gemaakt.Al het werk is gebeurd op de betreffende school, door de studenten. Er is ook nogal wat tijd overheen gegaan voordat het nieuwe blok er was en die er in gehesen was.
Daardoor weet ook niemand daar meer hoe het allemaal zat en de leeraren daar hebben het druk genoeg om de studenten in het gareel te houden.
Laat staan dat die nog even de auto af gaan bouwen in hun vrije tijd.Helaas zitten we hier inderdaad nogal een eind bij je uit de buurt. Zwolle is zo’n 150km bij je uit de buurt ;)
Ik ken verder wel iemand die eventueel de kennis in huis heeft, maar die werkt doordeweeks en in het weekend is de school niet open.
Daarbij wil ik hem ook niet al teveel belasten. Hij heeft het al druk genoeg.[rquote=1897883&tid=145059&author=wim-v6]op mijn foto is te zien dat de Alu leiding vanaf de radiateur komt, deze kan van de airo zijn, maar ook van de motorkoeling.
de leiding loopt oonder de filterbak door zo naar het schutbord.
Willem[/rquote]
Ahhh, kijk, dat is al nuttige info :) Dat is in ieder geval weer 1 dingetje waar we verder mee kunnen :)
Airco zit er niet op deze wagen, dus ik denk dat we er dan wel voor 100% vanuit mogen gaan dat dit voor koelwater is.edit:
Owjah, je zegt “Deze X12XEtjes”. Bedoel je daar mee dat er meer varianten bestaan?
Deze is namelijk kaal afgeleverd en de aanbouwdelen van de oude motor zijn gebruikt. Is het mogelijk dat de huidige kabelboom b.v. niet precies toereikend is voor dit blok ivm aansluitlocaties?22 maart 2011 om 22:07 #17842792Ik zou ook eens op de sloop loeren, als daar nog niet alles gesloopt is kan je mooi even checken hoe de slangen lopen…
Denk dat k zelf morgen even naar de sloop hier ga, zal eens loeren of er een staat met zon naaimachientje er in:afro
Heb op mn werk niet meer zon dingetje staan, anders was het nog makkelijker geweest.
22 maart 2011 om 22:09 #17842793[rquote=1897915&tid=145059&author=Fearless]Ik zou ook eens op de sloop loeren, als daar nog niet alles gesloopt is kan je mooi even checken hoe de slangen lopen…
Denk dat k zelf morgen even naar de sloop hier ga, zal eens loeren of er een staat met zon naaimachientje er in:afro
Heb op mn werk niet meer zon dingetje staan, anders was het nog makkelijker geweest. [/rquote]
Fearless, kerel, top idee!
Dat ik daar niet aan gedacht heb…Btw, hoe is het inmiddels met je klushok?
25 maart 2011 om 17:01 #17842794Nou, we zijn vandaag alle slopen hier in de stad langs geweest, geen enkele die nog een Corsa B met een 1.2 16v had staan… Alleen maar 8kleppers, 1.4/1.6 16v (compleet ander blok enzo), Tigra’s en Combo diesels.
Wel drie Calibra’s gezien op één sloop :'( Twee rooie en een zwarte. Ben maar gauw doorgelopen, want er naar kijken deed pijn aan de ogen…
Denk dat ik aankomende week nog maar even terug ga, beter kijken naar die Calibra’s (en eventueel kanibaliseren voor reserve onderdelen).Uiteindelijk, na een hoop omzwervingen, bij een occasionhandelaar een goudgele B met X12XE gezien en lief gevraagd of we daar even onder de motorkap mochten kijken. Dat mocht gelukkig, dus we hebben een hoop foto en videomateriaal.
Werkplaats was al wel dicht, maar dat komt komende week wel.25 maart 2011 om 22:10 #17842795zo kan het ook…
Bij the way, je kan ook onder de kap kijken van een 1.0 12V 3cilinder X10XE, deze motor is technishc gelijk aan de X12XE, behalve dan dat ie een cilinder en een bakkie vermogen mist.
25 maart 2011 om 22:25 #17842796[rquote=1900046&tid=145059&author=wim-v6]zo kan het ook…
Bij the way, je kan ook onder de kap kijken van een 1.0 12V 3cilinder X10XE, deze motor is technishc gelijk aan de X12XE, behalve dan dat ie een cilinder en een bakkie vermogen mist.[/rquote]
Ohh, dat is interessant! M’n tante heeft er zo een namelijk :)
Dan kunnen we desnoods daar nog onder de kap kijken als het moet :)25 maart 2011 om 22:28 #17842797Ik zou als de foto’s niet helpen een vraagbaak kopen
26 maart 2011 om 07:12 #17842798[rquote=1900069&tid=145059&author=2000]Ik zou als de foto’s niet helpen een vraagbaak kopen[/rquote]
Die hebben we al. Eentje van Haynes.
Ondanks dat er verschrikkelijk veel in staat, staat toch niet alles er in.Of weet je misschien een betere? Met exploded views van de motorruime?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.