Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Accu verwisselen met lopende motor?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 maart 2011 om 10:43 #17234567
Kan je veilig en zonder beschadigingen een accu verwisselen met lopende motor?
Ik heb een klus auto, Omega MV6 (3 liter automaat) uit 1999.
Eerst was de accu bijna leeg maar kon ik hem nog met een (goedkope Action) lader opladen.
Nu na een paar weken lukt dat niet meer.
Waarschijnlijk omdat de accu te leeg is.Ik krijg de auto niet gestart met gewone startkabels vanaf mijn Volvo S80 2.4 benzine.
Ook heb ik al via Marktplaats een lichte noodstart gekocht, maar die blijkt dus te licht voor mijn Omega en Volvo.Aangezien de accu volgens mij nog wel goed is maar te leeg wil ik hem tijdelijk in mijn Volvo plaatsen zodat hij via de dynamo oplaad tijdens een langere rit.
Overal wordt gewaarschuwd met stickers dat je de motor moet stoppen dus wil graag eerst advies of ik hiermee niet mijn Volvo sloop.
Hele dure dikke startkabels of een nieuwe accu kan altijd nog.
Waarbij een nieuwe accu binnen de kortste keren dus ook weer leeg zal zijn.Of is er nog een ander (goedkoop) alternatief die ik over het hoofd zie?
22 maart 2011 om 10:47 #17842422koop gewoon een nieuwe acccu voor nog geen 50 euro ongeveer heb je een nieuwe ;)
22 maart 2011 om 10:55 #17842423Sommige ecu’s hebben worden daar niet vrolijk van. (van horen zeggen) En een paar knappe startkabels liggen nooit in de weg. ;)
Maar als je de accu met een oplader niet meer fris krijgt, hoe zal de staat van de accu dan zijn? ik zou voor een andere accu gaan.
22 maart 2011 om 10:56 #17842424Je moet gewoon even meten hoeveel de dynamo bijlaadt.
Als dat niet enigzins richting de 13 gaat als je ook nog de verbruikers aan hebt die je normaal aan hebt tijdens het rijden dan is die stuk. En moet je geen boosters of laders of accukabels kopen.. maar gewoon een andere dynamo.Maar om de vraag te beantwoorden. Neen. Als je de accu afkoppelt gaat de motor uit.
Die stroom voor de vonk van de bobine maakt ie niet uit lucht ;)22 maart 2011 om 11:23 #17842425[rquote=1897310&tid=145021&author=kaneelschep]Je moet gewoon even meten hoeveel de dynamo bijlaadt.
Als dat niet enigzins richting de 13 gaat als je ook nog de verbruikers aan hebt die je normaal aan hebt tijdens het rijden dan is die stuk. En moet je geen boosters of laders of accukabels kopen.. maar gewoon een andere dynamo.Maar om de vraag te beantwoorden. Neen. Als je de accu afkoppelt gaat de motor uit.
Die stroom voor de vonk van de bobine maakt ie niet uit lucht ;)
[/rquote]Ik heb diverse keren de accu tijdens lopen los gehaald, maar hij blijft wel lopen. De spanning komt dan rechtstreeks van de dynamo.
22 maart 2011 om 11:24 #17842426Ik heb ook wel eens een accu los gehaald en die ging vrijwel meteen uit.. ;) zal ook wel bijna dooie dynamo zijn geweest :)
22 maart 2011 om 15:23 #17842427ik zeg: NIET DOEN ( al helemaal niet met een injectie motor )
je ecu kan een piekspanning van 30 volt krijgen, net zoals de rest van de electronica, en tja daar kan het niet tegen
23 maart 2011 om 16:33 #17842428Ik heb nog wel een accu voor de handel :)
12v 66Ah
23 maart 2011 om 17:09 #17842429[rquote=1897450&tid=145021&author=TRPower]ik zeg: NIET DOEN ( al helemaal niet met een injectie motor )
je ecu kan een piekspanning van 30 volt krijgen, net zoals de rest van de electronica, en tja daar kan het niet tegen[/rquote]
das knap aangezien een dynamo niet meer levert dan 14,4 volt
24 maart 2011 om 19:30 #17842430volgens mij valt een injektieauto gelijk uit hoor als je de accu loshaald
24 maart 2011 om 21:38 #17842431[rquote=1898292&tid=145021&author=black champion][rquote=1897450&tid=145021&author=TRPower]ik zeg: NIET DOEN ( al helemaal niet met een injectie motor )
je ecu kan een piekspanning van 30 volt krijgen, net zoals de rest van de electronica, en tja daar kan het niet tegen[/rquote]
das knap aangezien een dynamo niet meer levert dan 14,4 volt[/rquote]
Een accu werkt als een grote condensator in je stroomcircuit en houdt je spanning mooi stabiel op 14 Volt.
In theorie heeft je motor geen accu meer nodig na het starten. Maar grote kans dat je elektronische spanningsregelaar het niet overleefd omdat die de overvloed aan extra opgewekte stroom niet kwijt kan. Dit kan resulteren in 30 Volt op je boordnet en dan brandt alles in je auto door!
24 maart 2011 om 22:26 #17842432Inderdaad, zonder accu is er geen buffer meer en kan je FLINKE piekspanningen krijgen.
een autodynamo levert zeker wel meer dan 14 Volt, deze kan zomaar dik 25 volt laden als ie wil.
alleen word de laadspanning afgeregeld door een spanningsregelaar.
de spanningsregelaar is te traag om spanningswisselingen te voorkomen, maar doordat de accu als buffer word gebruikt worden deze pieken opgevangen.
willem
18 april 2011 om 06:40 #17842433Allen bedankt voor de info!
Excuses voor erg late reactie maar ik dacht eigenlijk dat er geen antwoorden waren omdat ik er geen mailtjes van kreeg (zoals o.a. XDA forum).
Ik ga straks even neuzen in instellingen zodat ik wél mailtjes krijg.Ondertussen ben ik verhuisd, daardoor weinig gesleuteld.
Zonder bovenstaande te weten heb ik de accu met draaiende motor vervangen.
De motor zo een kwartiertje laten draaien.
Toen ik boven gereedschap ging halen en terug kwam was de motor echter uit.
Er zat nog een klein beetje stroom in de accu maar te weinig om te starten.
Nu weet ik dus niet of de accu echt stuk is, of gewoon nog veel te leeg doordat stationair niet veel stroom zal opleveren.
Binnenkort maar een “merkloze” accu bij Praxis ophalen.Ik weet overigens dat er ook wel accu’s van 50 euro zijn maar met al die groot verbruikers in de Omega zal een 45 Ampère dat niet trekken denk ik.
Voor 55 Ampère of nog meer (75 in Volvo) betaal je meestal toch wel (veel) meer dan die 50.Ik heb mijn Opel met de accu van mijn Volvo naar het nieuwe huis gereden.
Dat is binnendoor en maar iets van 5 kilometer.Daarbij weet ik nu dat ik een aantal problemen heb:
1. Snelheidsmeter doet het niet meer. Mogelijk elektrische onderdelen gefrituurd maar kon ook al zo zijn bij aankoop in februari2. Motor houdt erg in, weinig hoge toeren. Waarschijnlijk verstopte/kapotte katalysatoren aangezien dat is wat de verkoper destijds zei. Uitlaat was los gemaakt door hun, los had hij wel veel power. In het weekend maar de uitlaat weer eens los. Kunnen ook weer gefrituurde onderdelen zijn.
3. Halogeenlampen kapot. Niet eerder opgevallen aangezien ik overdag gesleuteld heb. Hopelijk alleen lampjes (ca. 60 euro/stuk origineel Omega systeem). Zo niet dan vervangen door standaard gloeilampen (ca 150 euro?).
Voor de rest schakelt en rijdt de auto erg goed.
Als ik de 3 punten oplos zal ik eens langs APK voor “inspectie” langs rijden.
Heb nu namelijk wel verzekering en betaal wegenbelasting, maar geen APK.
Boete van 106 euro is al binnen maar schijnen ze maar paar keer per jaar te geven.
Schorsen en dan binnen een paar maanden weer uit schorsing halen is (voor mij) veel onhandiger.Vele van mijn opmerkingen en vragen kan ik wel terugvinden op het forum denk ik.
Ik ben net “lid” maar heb al een paar jaar reacties en oplossingen gevonden hier overigens voor mijn vorige Opel Vectra e.d. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.