Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Auto trilt nog steeds na balanceren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 maart 2011 om 16:56 #17234540
Ik heb dit weekeinde de zomer velgen en banden er weer op laten zetten. Voor het monteren zijn de velgen nog gebalanceerd, toch trilt de auto tussen de 120 km/h en 140 km/h alsof je over een onverharde weg aan het crossen bent.
Het ligt niet aan de auto, want ik had voorheen de originele GTS velgen met winter banden er op die volledig trilling vrij waren.
Iemand enig idee waar het nog aan kan liggen?
21 maart 2011 om 16:57 #17842026alle naven goed schoongemaakt voor het monteren?
21 maart 2011 om 17:48 #17842027had je erop gezet welke voor en welke achter zaten, misschien het verhaal van cuppende banden.
dan moet je voor en achter wisselen.
er wordt ook wel eens gezegt dat als het cuppende banden zijn dat het over moet gaan, maar bij mij duurde dat zo lang dat ik ze gewoon weer terug heb gewisseld.maar of dat dit het is weet ik niet maar je kan het eens proberen
21 maart 2011 om 18:01 #17842028op de auto laten balanceren
21 maart 2011 om 18:11 #17842029[rquote=1896677&tid=144986&author=Erwin]Ik heb dit weekeinde de zomer velgen en banden er weer op laten zetten. Voor het monteren zijn de velgen nog gebalanceerd, toch trilt de auto tussen de 120 km/h en 140 km/h alsof je over een onverharde weg aan het crossen bent.
Het ligt niet aan de auto, want ik had voorheen de originele GTS velgen met winter banden er op die volledig trilling vrij waren.
Iemand enig idee waar het nog aan kan liggen?[/rquote]
Dit had ik dus ook. Na 3x balanceren was het pas goed! De laatste keer hadden ze het met een geavanceerder apparaat gedaan die met een laser aanwees waar de gewichtjes moesten komen. Nu is het perfect. Balanceren schijnt een kunst te zijn.
21 maart 2011 om 18:23 #17842030miss ovalen banden?
of gekamt, voor al me achter gewisselt? kan ook in de velg zitten stoeprandje gehad?
21 maart 2011 om 19:12 #17842031zijn het totaal andere velgen?
want dan kan het ook nog dat je een centreerring mist.
heb ik ook gehad was er 1 die niet paste en zo doende ook veel trillingen21 maart 2011 om 20:20 #17842032ik heb een keer een set velgen verkocht aan een , waarvan ik zeker wist dat ze 100% goed waren.
ik heb nog tegen hem gezegt dat hij een paar goede centreer ringen erbij moest kopen.
na een paar dagen komt die gast klagen dat de velgen krom waren omdat ze nog al erg trillen.
dus ik zeg kom maar terug. dan balanceer ik ze opnieuw. dus ik haal de velg van de auto en zie dat er te grote cetreer ringen erop zitten met schuifbouten. geen wonder dat de auto als een gek trilt. :P22 maart 2011 om 16:11 #17842033Bedankt voor de reacties en tips.
De set velgen en banden zijn net nieuw. Ik heb ze vorig jaar 1 week er op gehad nadat ik ze nieuw gekocht had, ik heb erin die periode geen stoeprand er mee geraakt. Aan cuppende banden of kromme velgen kan het niet liggen.
Ik heb inderdaad een set velgen met een steek van 5 x 112, er zijn dus schuif bouten gebruikt. Het zou dus te maken kunnen hebben met de centreer ringen niet helemaal goed zijn.
Wat ik ook nog vreemd vond is dat de slot bouten die ze gebruikt hebben geen schuif slot bouten waren, maar normale slot bouten. Kan dit geen kwaad? Die dingen trekken toch scheef?
22 maart 2011 om 16:17 #17842034[rquote=1896728&tid=144986&author=rooiepeet]had je erop gezet welke voor en welke achter zaten, misschien het verhaal van cuppende banden.
dan moet je voor en achter wisselen.
er wordt ook wel eens gezegt dat als het cuppende banden zijn dat het over moet gaan, maar bij mij duurde dat zo lang dat ik ze gewoon weer terug heb gewisseld.maar of dat dit het is weet ik niet maar je kan het eens proberen[/rquote]
eenmaal gecupt niet meer wisselen. dan ben je gewoon te laat erbij……
22 maart 2011 om 18:06 #17842035[rquote=1897486&tid=144986&author=Erwin]Bedankt voor de reacties en tips.
De set velgen en banden zijn net nieuw. Ik heb ze vorig jaar 1 week er op gehad nadat ik ze nieuw gekocht had, ik heb erin die periode geen stoeprand er mee geraakt. Aan cuppende banden of kromme velgen kan het niet liggen.
Ik heb inderdaad een set velgen met een steek van 5 x 112, er zijn dus schuif bouten gebruikt. Het zou dus te maken kunnen hebben met de centreer ringen niet helemaal goed zijn.
Wat ik ook nog vreemd vond is dat de slot bouten die ze gebruikt hebben geen schuif slot bouten waren, maar normale slot bouten. Kan dit geen kwaad? Die dingen trekken toch scheef?[/rquote]
Volgens mij zit je wiel dan niet goed gecentreerd. Kon voor mijn zomervelgen geen centreerringen krijgen (zouden dan 0,2mm dik moeten zijn, en die zijn nergens te krijgen). Heb het opgelost, met dank aan Supervelg Drunen, met 2 laagjes isolatietape om de naven! En het trillen is vrijwel weg. Tja, de velgen zijn namelijk niet meer 100% zuiver, zo bleek.
22 maart 2011 om 22:18 #17842036Ik denk dat ik weet wat er scheelt.
Een vriend heeft net hetzelfde voorgehad, en het waren de kruisen van de kardans tegen de boite waar speling op zat.
Ben er 90% zeker van dat het dat is!
Laat me raden, je hebt rond de 140 000 km’s?22 maart 2011 om 22:34 #17842037[rquote=1897928&tid=144986&author=Jerre_D]Ik denk dat ik weet wat er scheelt.
Een vriend heeft net hetzelfde voorgehad, en het waren de kruisen van de kardans tegen de boite waar speling op zat.
Ben er 90% zeker van dat het dat is!
Laat me raden, je hebt rond de 140 000 km’s?[/rquote]het is met de ene set wielen niet en met de andere set wielen wel
lijkt me stug dat er dan speling op de bak zit.
want dan zou die het met alle 2 de sets wielen moeten trillen.23 maart 2011 om 19:35 #17842038[rquote=1897950&tid=144986&author=sw_reijnders][rquote=1897928&tid=144986&author=Jerre_D]Ik denk dat ik weet wat er scheelt.
Een vriend heeft net hetzelfde voorgehad, en het waren de kruisen van de kardans tegen de boite waar speling op zat.
Ben er 90% zeker van dat het dat is!
Laat me raden, je hebt rond de 140 000 km’s?[/rquote]het is met de ene set wielen niet en met de andere set wielen wel
lijkt me stug dat er dan speling op de bak zit.
want dan zou die het met alle 2 de sets wielen moeten trillen.[/rquote]Lijkt me ook stug. Als hij het bij beide sets deed kon ik me er wel iets bij voorstellen.
Vandaag nog even bij de garage langs geweest en een afspraak voor zaterdag gemaakt. Ze gaan eerst proberen nog eens opnieuw uit te balanceren. Als dat niet helpt wordt er een nieuwe custom centreer ring op de draaibank gemaakt. Ik ben benieuwd…
23 maart 2011 om 19:42 #17842039nieuwe custom centreer ring wat een onzin!!?? http://www.gomaxx.com/vmchk/Exterieur-Onderstel/Onderstel/Centreerringen.html
23 maart 2011 om 19:56 #17842040Ik heb nog steeds de beurs niet hoeven trekken voor het opnieuw balanceren, ik verwacht ook dat de custom centreer ringen nog bij het correct monteren van de velg en banden set hoort. Er zitten nu passende centreer ringen op maar waarschijnlijk hebben deze nog te veel speling. Dit los je dus niet op door andere standaard kunststof ringen te kopen. Omdat de velg door de schuif bouten niet centreert bij het aantrekken dient de centrering volledig plaats te vinden door de kunststof ring. Kunststof vervormt ook weer gemakkelijker dan aluminium.
24 maart 2011 om 23:32 #17842041Ahn oei, sry, had niet gezien dat het maar met de ene set velgen was.
Nja, dan zouden het idd de centreerringen kunnen zijn, moeten echt perfect passen.Btw, Erwin, je hebt een U2U
25 maart 2011 om 14:21 #17842042[rquote=1898531&tid=144986&author=Erwin]Ik heb nog steeds de beurs niet hoeven trekken voor het opnieuw balanceren, ik verwacht ook dat de custom centreer ringen nog bij het correct monteren van de velg en banden set hoort. Er zitten nu passende centreer ringen op maar waarschijnlijk hebben deze nog te veel speling. Dit los je dus niet op door andere standaard kunststof ringen te kopen. Omdat de velg door de schuif bouten niet centreert bij het aantrekken dient de centrering volledig plaats te vinden door de kunststof ring. Kunststof vervormt ook weer gemakkelijker dan aluminium.
[/rquote]
En laten ze dan ook die slot bout vervangen.
Door een slot schuifbout.Dat slot kan los gaan trillen dan!!!
23 april 2011 om 10:10 #17842043Volgens de garage lag het aan de banden, banden zijn nu opgestuurd voor onderzoek.
Bestaan er schuif slot bouten? Iemand een linkje?
30 april 2011 om 17:15 #17842044Ik was laatst met 2 wielen (stalen velgen) gewoon 15 inch met 2 door mij zelf gemonteerde banden bij de Kwikfit (werkt een buurvrouw )die zouden ff balanceren en kost dan ……
2 knapen namen elk een wiel en ieder op z,n ballanceer machine ik stond er bij en hij gaat daar schrik niet 100 gram lood op een wiel rammen????? het andere wiel met A.Merk band een kant 15 gram en binnen 10 gram netjes dus.
ik muiten van dat kan met dat wiel niet he zoveel lood ???dus gecontroleerd door de chef of de mach goed stond ingesteld ja dus . ik zeg gooi hem nou is over de andere mach met dit lood moet die dan ook nul zijn ..
nou dus niet lood er af weer balanderen nog geen 20 gram op het hele wiel dus welke machine is /was nou goed ???ik heb gekozen voor het minste lood en de auto (voorwielen)is muis stil
dus ballanceren is dus tegen woordig ook al een kunst .
30 april 2011 om 18:37 #17842046@Erwin wrote:
Volgens de garage lag het aan de banden, banden zijn nu opgestuurd voor onderzoek.
Bestaan er schuif slot bouten? Iemand een linkje?
Ja zeker bestaan er schuif slot bouten.
@Famempeters wrote:
Ik was laatst met 2 wielen (stalen velgen) gewoon 15 inch met 2 door mij zelf gemonteerde banden bij de Kwikfit (werkt een buurvrouw )die zouden ff balanceren en kost dan ……
2 knapen namen elk een wiel en ieder op z,n ballanceer machine ik stond er bij en hij gaat daar schrik niet 100 gram lood op een wiel rammen????? het andere wiel met A.Merk band een kant 15 gram en binnen 10 gram netjes dus.
ik muiten van dat kan met dat wiel niet he zoveel lood ???dus gecontroleerd door de chef of de mach goed stond ingesteld ja dus . ik zeg gooi hem nou is over de andere mach met dit lood moet die dan ook nul zijn ..
nou dus niet lood er af weer balanderen nog geen 20 gram op het hele wiel dus welke machine is /was nou goed ???ik heb gekozen voor het minste lood en de auto (voorwielen)is muis stil
dus ballanceren is dus tegen woordig ook al een kunst .
Dan had de chef hem ook een klap voor zijn hoofd moeten geven.
Ieder die een beetje kennis van banden heeft, zou dat wiel met 100 gram van het apparaat pakken.
En dan de band tegen over de velg draaien.1 mei 2011 om 14:37 #17842047Ik heb, nog steeds :oops: , een complete set banden achter liggen die van mijn tweedehands velgen afkomen. Toen ik die aanschafte was rijden ineens geen lolletje meer: de hele Vectra trilde als een idioot.
Laten balanceren: op een velg moest ruim 200 gram lood!! :shock:
Bleken dus gecoverde banden te zijn. Bijna nieuw, maar verder onbruikbaar. Heb toen nieuwe banden aangeschaft, en dat scheelde enorm. Ook de velgen bleken niet zuiver, maar met een juiste centrering en correct balanceren is het trillen te verwaarlozen.2 mei 2011 om 10:54 #17842048Met goed balanceren kun je nagenoeg alle trillingen verwijderen, mits alles natuurlijk in goede staat is.
Maar 100 of 200 gram lood? Wat dacht je als dat eraf komt zetten met 120 km/u :twisted:
Ik denk dat je dan plat gaat, das moord met voorbedachte reden :shock:2 mei 2011 om 15:26 #17842049@Navy wrote:
Ik heb, nog steeds :oops: , een complete set banden achter liggen die van mijn tweedehands velgen afkomen. Toen ik die aanschafte was rijden ineens geen lolletje meer: de hele Vectra trilde als een idioot.
Laten balanceren: op een velg moest ruim 200 gram lood!! :shock:
Bleken dus gecoverde banden te zijn. Bijna nieuw, maar verder onbruikbaar. Heb toen nieuwe banden aangeschaft, en dat scheelde enorm. Ook de velgen bleken niet zuiver, maar met een juiste centrering en correct balanceren is het trillen te verwaarlozen.Coveren mag toch helemaal niet bij autobanden?
2 mei 2011 om 15:52 #17842050Dat dacht ik inderdaad ook!
Erwin
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.