Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Distributie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 maart 2011 om 13:47 #17234375
Hoi Allen
Excuus dat ik me nog niet heb voorgesteld, ga ik z.s.m. doen.Ik zit met een onverklaarbaar probleem.
Uiteraard heb ik eerst de zoekfunctie gebruikt en kom er niet uit.Het gaat om een Tigra 1.6 16V 1994
Het onverklaarbare.
De meiden (is hun auto) reden rond de 50km/u plots de voorremmen geblokkeerd en distributie klapt er af.Nu verteld de ANWB en Opel dat de kleppen krom zijn.
Op een ander forum lees ik weer.
@bengel; Opel heeft toch een ontspanner op de 16v ers?
Als de riem breekt vallen de kleppen dicht, en gebeurd er niks behalve dat de motor afslaat.
De Astra/Kadett GSi hebben dat ook, Toyota werkt ook zo.vraag 1: het meest verbazende dat eerst de wielen blokkeerden ?
vraag 2 : klopt dat verhaal over ontspanners ?Dan zou het een kwestie zijn van de snaar/spanrol/waterpomp vervangen
Hier vond ik alleen enge verhalen over koprevisie.Wie O Wie ?
18 maart 2011 om 14:30 #17840128Zover ik weet heb je grote kans dat als je kleppen krom zijn en ik heb daar nog nooit van gehoord dat er zn soort beveiliging opzit
18 maart 2011 om 17:14 #17840129ik weet niet beter dan dat alle, of bijna alle kleppen krom zullen zijn bij een kapotte distributieriem.
Dan zal een kop revisie inderdaad het gevolg zijn.
Je zal hier pas achter komen zodra je de kop van het blok haalt.
18 maart 2011 om 17:16 #17840130Het zijn geen vrijloop motoren…….
Die kop moet er af, en dan kan alles demonteren gaan, ook de kleppen die er goed uit zien kunnen krom zijn.
Ook de klepgeleiders controleren.
Weet niet waar je weg komt? In zwolle zit een goed adresje, doet mijn spul altijd voor weinig geld.
18 maart 2011 om 18:10 #17840131vraag 1: het meest verbazende dat eerst de wielen blokkeerden ?
dat zie je verkeerd:
1 de riem knapt,
2 de nokkenassen vallen naar het dodepunt
3 de kleppen worden door de nokkenassen naar beneden geduwt
4 de zuigers komen tegen de kleppen
5 omdat de zuigers door de kleppen niet meer kunnen bewegen worden de voorwielen geblokkeerdalle kleppen zijn gegarandeert krom en het is afwachten hoe je zuigers het ervan afgebracht hebbendeze kunnen ook veel schade hebben opgelopen
vraag 2 : klopt dat verhaal over ontspanners ?
zoveer ik weet heeft alleen de kadett-e 1600 een vrijloop motor gehad of dit voor de hele nz motor familie goldt weet ik niet
19 maart 2011 om 11:00 #17840132Aller eerst super jullie snelle antwoorden waarvoor mijn dank.
Misschien heb ik mijn vraag verkeerd gesteld.
Eerst blokkeerden de remmen en daarna gewoon gestart en gereden, lijkt mij onmogelijk als de distributie er uit ligt.
19 maart 2011 om 19:30 #17840133Bengel als je nog een ander motorblok zoekt om erin te plaatsen stuur mij even een berichtje ;)
20 maart 2011 om 22:00 #17840134[rquote=1894530&tid=144782&author=miraltje]
Quote:zoveer ik weet heeft alleen de kadett-e 1600 een vrijloop motor gehad of dit voor de hele nz motor familie goldt weet ik niet[/rquote]
Vrijloop motor
zeker WEL voor de NZ serie, enkelt de C14NZ is geen vrijloper, evenals zijn broertjes en zusjes (X14SZ X14NZ – C14SE 14NV).
De C12NZ C13N E16NZ C16NZ C16SE C18NZ C20NE lopen allemaal niet kapot bij breken van de riem.
het hele verhaal van een ontspanner klopt ook niet, bij zowel toyota als andere merken niet, er staat namelijk ALTIJD wel 1 of 2 nokken naar beneden gedrukt bij het breken van de riem.
een nokkenas kan niet ineens zijn nok terug trekken namelijk.
een motor die vrijloopt heeft bij volledige klepopening voldoende ruimte voor de zuiger om de klep niet te raken.
Willem
21 maart 2011 om 08:40 #17840135Dat zou mooi zijn Willem
Mag ik hieruit begrijpen dat de kop er niet af hoeft voor een revisie ?
Nico
21 maart 2011 om 18:12 #17840136Tigra heeft een x1.4xe of x1.6xe blok, dus bijna zeker dat alle kleppen krom zijn.
21 maart 2011 om 18:38 #17840137[rquote=1894970&tid=144782&author=Bengel]Aller eerst super jullie snelle antwoorden waarvoor mijn dank.
Misschien heb ik mijn vraag verkeerd gesteld.
Eerst blokkeerden de remmen en daarna gewoon gestart en gereden, lijkt mij onmogelijk als de distributie er uit ligt.
[/rquote]dat lijkt me sterk dan inderdaad .
mischien is je rem schijf vast gelopen of remtrommel .
anders haal even de db kap van de motor dan is het allemaal zo te zien . -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.