Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Wegligging Vectra C SW
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 augustus 2011 om 11:26 #17234157
Hoi,
Dus net terug van vakantie in Italie alwaar ik toch wel weer erg onder de indruk was van het onderstuur (zo heet dat toch als je in een bocht over de voorwielen weg glijdt?)in het bochtige Italie. Berg op had ik er bij een beetje doortrekken al flink last van. Vrouwtje natuurlijk tegen het plavond :???: Nu rijd ik met een Eibach/B4 combinatie, zijn er nog tips en tricks om dit weggedrag te verbeteren of blijft het zo als in het testritje van Clarckson in een OPC in Topgear?
Zou een Domstrebe (wiechers) verbetering geven en bijvoorbeeld een upgrade naar een B6 of B8 set? Of is dit gewoon niet anders door de (slechte) gewichts verdeling van de auto en de langere wielbasis?
Safe driving Jurgen.
18 augustus 2011 om 12:24 #17835224misschien eens proberen met andere banden of dat scheelt.
rijd eens een rondje op je winterbanden in de zomer, kijk eens of je dat een verbetering vind.
ik weet van horen zeggen dat de vectra c idd last van onderstuur heeft, maar in hoeverre je dat helemaal weg kan krijgen weet ik niet.
misschien door er een tussenbak-aandrijfas-cardan/achteras van een insignia onder te schroeven :wors18 augustus 2011 om 13:39 #17835225Ik heb het zelfde probleem. Hij wil een beetje rechtdoor als je in een bocht zit. Dit ondanks de eibach set.
Ik denk echt dat het aan mijn/jouw banden ligt. Het lijkt alsof er te weinig gewicht op de voorkant drukt, al is die meer dan zat !!
18 augustus 2011 om 13:44 #17835226Schijnt een beetje bij de Vec C te horen helaas. Met mijn vorige setje banden was het helemaal dramatisch, dat waren Vredestein banden, dramatisch weggedrag met die troep uit Enschede. Nooit weer..
18 augustus 2011 om 13:56 #17835227ik ben nu met de Vectra c2 sw in zwitserland en heb tot nu toe geen last gehad van onderstuur,ik heb er pas Pirelli cinturato`s opgezet.
Mischien liggen deze banden wat beter op de weg?
Wel vind ik het onderstel wat rumoerig, als ik op zoab rij is ie wel weer fluister stil.Mvg,
Martijn18 augustus 2011 om 15:19 #17835228:hmmz Ik rijd met Pirelli P Zero’s rond met een snelheidsindex van boven de 250 KM en ze zijn praktisch nieuw. Vraag me dan af de P Nero nog enig verschil gaat geven… En gewicht aan de voorkant heeft mijn VEC niet over te klagen: Diesel met volautomatische airco, 18 inch velgen en de grootste klauwen en schijven set die er op past. Zwikkie weegt in totaal z’n 4 en een halve kilo meer dan de gewone set. Maar ik dacht dus juist hoe meer gewicht voor de as hoe meer onderstuur. Iets met centraal krachten etc. Vandaar dat een midden motor etc gebruikt wordt voor het tegen gaan van de middel vlieende zwaarte kracht. M’n stabi rubbers zijn ook nieuw :vertag
Safe driving Jurgen.
18 augustus 2011 om 15:47 #17835229Slicks eronder op de voorkant en het probleem is over ;)
M’n ouders hebben een Vec-C, liggen Bridgestone Potenza’s onder en dat rijdt prima.
En inderdaad, hoe meer gewicht op de voortrein, hoe meer last je hebt van onderstuur. De zwaardere motoren in de Vec-C geven dan ook meer onderstuur (zoals de 3.2 V6, 3.0 V6 diesel, enz.).
Wat je ook kunt doen, is meer camber geven (dan slijten je banden wel harder) of achter smallere banden monteren. Dan hebben die wat minder grip waardoor de auto minder zal ondersturen en meer zal oversturen.
18 augustus 2011 om 19:23 #17835230Ik heb er Bridgestone Potenza’s onderuit laten halen ,PURE TROEP ,NOOIT MEER,zeker bij nat weer dan zocht ie compleet zijn eigen weg 1 en al aquaplanning ,vooral op de voorwielen.
Dus je ziet wel iedereen heeft verschillende ervaringen ,met diverse merken banden :hmmz :hmmz18 augustus 2011 om 19:33 #17835231Ik heb een CDTI en 205 banden (merk ff onbekend) en eerlijk gezegd heb ik nog geen last van onderstuur gehad.
Wellicht omdat ik achter in de wagen al die tijd wel wat gewicht heb vervoerd?18 augustus 2011 om 19:37 #17835232Ja, gewicht achterin verminderd het onderstuur. Maar het kan ook zijn dat je niet genoeg op het gas trapte in de bocht ;), want het onderstuur bij de Vec-C is best flink aanwezig.
Hier is trouwens dat filmpje over de Vec-C OPC met dat onderstuur. Nu is dit wel een beetje in scene gezet natuurlijk. Want niemand gaat zo boven op het gas staan als de wieluitslag maximaal is. En niemand gaat extra sturen als er al onderstuur optreedt.
[youtube:23q3grd6]http://www.youtube.com/watch?v=2FHLzWwghmU[/youtube:23q3grd6]
18 augustus 2011 om 19:48 #17835233@jraaf wrote:
Dus net terug van vakantie in Italie alwaar ik toch wel weer erg onder de indruk was van het onderstuur (zo heet dat toch als je in een bocht over de voorwielen weg glijdt?)in het bochtige Italie. Berg op had ik er bij een beetje doortrekken al flink last van. Vrouwtje natuurlijk tegen het plavond :???: Nu rijd ik met een Eibach/B4 combinatie, zijn er nog tips en tricks om dit weggedrag te verbeteren of blijft het zo als in het testritje van Clarckson in een OPC in Topgear?
Zou een Domstrebe (wiechers) verbetering geven en bijvoorbeeld een upgrade naar een B6 of B8 set? Of is dit gewoon niet anders door de (slechte) gewichts verdeling van de auto en de langere wielbasis?
Bergop is het vrij logisch dat je onderstuur hebt, het zwaartepunt schuift naar achter waardoor er minder gewicht op de aangedreven wielen ligt. Je wielen banden moeten 2 soorten krachten gelijktijdig verwerken terwijl ze minder druk hebben.
Wat kan je hier aan doen:
1. Je achterkant lichter maken, dus niet te veel bagage mee.
2. Je voorkant zwaarder maken (de oude zak cement truc)
3. Voor wielen uitlijnen met meer toespoor, hierdoor zullen de wielen meer de bocht in willen. (verhoogt slijtage)
4. Na aanpassing van punt 3 zou je meer camber kunnen geven om slijtage gelijkmatig te houden.
5. Uitlijning achter kan je aanpassen, door minder grip te geven krijg je minder onderstuur, maar glij je over alle wielen.6. Achterwiel aandrijving monteren, lost meteen al je problemen bergop op. (beter nog zou 4 wiel aandrijving zijn) :thumb
Kortom, hier is weinig aan te doen, bergop blijf je altijd dit probleem houden met een voorwiel aangedreven auto.
18 augustus 2011 om 19:55 #17835234Meer gewicht op de voorkant zorgt voor meer onderstuur!
Het is niet voor niets dat de vorige generatie Audi’s S’en RS’en enorm onderstuurden. Daar lag namelijk de zware motor (V6 of V8) voor de vooras. Dat hebben ze nu ondervangen door de motor achter de vooras te zetten (of eigenlijk de vooras naar voren te plaatsen), zodat minder gewicht op de vooras ligt.
Op m’n Astra Coupé heb ik de voorwielen meer toespoor en camber gegeven, zoals hierboven beschreven. Werkt prima, heb nu vaker overstuur (als ik bijv. plotseling van m’n gas af ga) dan onderstuur.
19 augustus 2011 om 05:56 #17835235Je moet wel even goed lezen wat Jraaf schrijf.
Het klopt wat je zegt dat meer gewicht voorin meer onderstuur geeft, maar daar is onder “normale” omstandigheden.
Hij geeft hier 2 belangrijke parameters: bergop en acceleratie.
Onder die omstandigheden wel je juist meer gewicht op je voorwielen.19 augustus 2011 om 06:58 #17835236Ik heb het goed gelezen.
Hoe vaak rijd je nou met volgepakte auto door bergen? Paar keer per jaar? Dan zou ik liever de auto afstellen voor normale omstandigheden.Overigens verschuift het zwaartepunt bergop niet naar achteren, maar verandert de richting van de kracht richting de achterwielen, maar dat is beetje mierenneuken van mijn kant ;). Tekstueel lastig uit te leggen, maar daardoor komt meer gewicht inderdaad op de achterwielen.
En tijdens rechtuit acceleren wil je inderdaad meer gewicht voorop, maar in de bochten wil je dat juist niet, omdat die massa rechtdoor wil vanwege de grotere massatraagheid die op de voorwielen rust.
19 augustus 2011 om 22:13 #17835237Vind de C toch erg tegenvallen, zeker vergeleken met een Vectra-B.
hij geeft (leeg / 1 persoon) redelijk gevoel alles aan te kunnen, maar stuur je net lekker in glijd ie rechtdoor, heeft mij wel eens een aardig hartbonzen opgeleverd.
Willem
20 augustus 2011 om 04:30 #17835238Ik moet zeggen dat sinds ik de schroefset er onder heb zitten, de wegligging toch wel goed vind.
Hiervoor vond ik het ook een dweil op de weg, maar nu ligt ie als een blok op de weg.Nu moet ik er wel bij vermelden dat de set voor op zn laagst staat en achter op zn hoogst, auto ligt nu mooi in 1 lijn
20 augustus 2011 om 12:38 #17835239Hey Willem,
Je vindt de C tegen vallen in vergelijking met de Vectra C???
Bedoel je de Vectra B dan?20 augustus 2011 om 20:31 #17835240@RISL wrote:
Hey Willem,
Je vindt de C tegen vallen in vergelijking met de Vectra C???
Bedoel je de Vectra B dan?Was laat gister, en was afgepeigerd van werken en Audi’s afsnijden.
20 augustus 2011 om 21:56 #17835241Heb er ook iets last van gehad. Heb wel een ids sport onderstel. Hebben ze de uitlijzing bijgesteld en daarna is het een stuk beter geworden. Heb het wel bij een specialist laten doen iemand uit de racerij.
20 augustus 2011 om 22:35 #17835242Het is inderdaad niet slim om de auto te gaan afstellen op een specifieke situatie die maar een enkele keer voor doet komen.
Een allround afstelling is veel beter.De vraag is echter wel, hoever wil je zelf gaan m.b.t functionality en comfort?
Je kan het namelijk zo gek mogelijk maken als het om ‘grip’ gaat.Bij de Vectra C is een cruciaal punt dat het te veel last van bodyroll heeft, de auto kan te veel flexen waardoor er onverwachts onderstuur op treed.
Hierbij krijg je van de auto de input dat de bocht genomen kan worden op de huidige snelheid, echter in een fractie van een seconden glij je zonder een teken over de voorwielen door.
Let er wel op dat een understeer met voorwielen makkelijker op te pakken is dat met de achterwielen!Het makkelijkste zou zijn is je bodyroll zoveel mogelijk tegen te laten gaan door de carrosserie aan te pakken.
Dan heb ik het over ‘simpele’ mods zoals een veerpootbrug, dikkere en sterkere swaybars achter, hardere ophanging rubbers (PU materiaal) en natuurlijk goede banden… Als je geen goede sloffen hebt dan kan de carrosserie nog zo stijf zijn grip zal je niet krijgen.Je kan natuurlijk extremer gaan in de mods, denk aan de F:R ratio in verhouding brengen, aangezien je op de voortrein een zware V6 hebt zitten van het F ratio al snel op 68% zou brengen, moet je de F:R ratio in verhouding brengen door bijvoorbeeld de zware accu van voor naar achter te verhuizen.
Maar het professioneel doorlassen van carrosserie delen geeft ook heel veel verschil.Denk natuurlijk wel dat dit soort mods de functionaliteit en comfort van de auto wegnemen.
Helemaal PU rubbers zullen een stuiter effect geven door de hardheid.Misschien is een bocht minder hard aansnijden toch de beste oplossing en de Vectra nemen voor hoe ze is, ten zij je echt die hard wilt rijden natuurlijk ;).
21 augustus 2011 om 05:47 #17835243Hey Dennis,
Je verhaal klinkt logisch, maar ik denk dat je de een paar termen verkeerd gebruikt (en waarom engelse termen?).
Body roll is het draaien van de auto rond een as. In een bocht rolt de auto rond de lengte as. Ik denk dat jij hier de torsiestijfheid van de auto bedoelt. Hierbij wordt gemeten hoeveel de carrosserie van een auto tordeert bij bepaalde omstandigheden en dit wordt uitgedrukt in Nm/graden. Met de modificaties die je noemt, kun je de auto inderdaad stijver maken (een rolkooi en je deuren dichtlassen helpt ook ;), de vraag is echter hoeveel comfort er overblijft.
Die F:R-ratio waar je het over hebt, waarom noem je dat niet gewoon de gewichtsverdeling? De ideale gewichtsverhouding ligt rond de 50% voor, 50% achter, maar dit is moeilijk te bereiken met een auto die de motor voorin heeft met voorwielaandrijving. En hoe kom je bij de 68%? Is dat het geval bij de Vectra V6? Een accu naar achteren zal wel iets schelen, maar om dan echt richting de 50:50 te gaan, zul je meer moeten verplaatsen, meer dan mogelijk is. Dus kun je beter een zak cement achterin leggen, maar zo maak je de auto alleen maar onnodig zwaar.
Ow, en understeer met de voorwielen….onderstuur is altijd over de voorwielen, wanneer de achterwielen wegglijden noem je het overstuur.
21 augustus 2011 om 08:03 #17835244in hoe verre is een signum anders? (3.0v6 diesel automaat )
Woon in de buurt van het voetbalveld te noordwijk vlak bij de oprit naar de N206.
Da’s een lekker lang scherp bochtje… heb daar totaal geen last van onderstuur als ik het gas ff flink in trap( wat ik overigens lang niet altijd doe) , sterker nog achterkant wil wat gaan glijden.Er zit wel zo’n automatisch geregeld onderstel onder. Zou dat het verschil maken?
Groetjes
Marcel.PS als ik dat doe en mijn vrouw zit in de auto, dan kan ik een tik verwachten
21 augustus 2011 om 13:17 #17835245@ allen, dank voor de reacties en tips.
Ik denk dat ik eerste maar eens ga beginnen met achter een dikkere stabilisator stang en de B4 vervangen voor de B6 set.
Voorts voor een strutbar er op. Eens kijken wat dat brengt.Nog ff ter verduidelijking: Op de snelweg en in lange bochten ligt de vec prima op de weg. Niet dat ie zich echt vast zuigt maar heb niks te klagen. Echter is hard rechtdoor rijden geen reet aan. Ik houd er juist van om lekker strak door te draaien op op en afritten. Neem b.v. de aflag Ring A10 richting de A4, dan kan je er op een gegeven moment weer terug naar de A9 Die kon ik vroeger met mijn BMW tje (ok achterwiel aandrijving en een super strak sport onderstel :wub ) doordraaien met gemak 120. Met de Vec moet ik dat echt niet proberen want ik lig met rond de 80 al bijna met de neus in de vangrail op de helft van de bocht. En dat mis ik wel een beetje. Zo heb je ook de afslag van tuincentrum overvecht naar de A27, moet ik echt terug naar de 60 Brrrrr……
Safe driving Jurgen
21 augustus 2011 om 17:31 #17835246ligt de c vectra dan zo slecht op de weg?? :???:
ik heb alleen koni geel (op de slapste instelling) met koni verlagings veren.
iets meer negatieve camber voor, en mijn vec is niet uit het spoor te krijgen.Hij gaat zelfs over 4 wielen glijden als ik echt te ver gaat. :jerry
21 augustus 2011 om 19:02 #17835247@jraaf wrote:
@ allen, dank voor de reacties en tips.
Ik denk dat ik eerste maar eens ga beginnen met achter een dikkere stabilisator stang en de B4 vervangen voor de B6 set.
Voorts voor een strutbar er op. Eens kijken wat dat brengt.Nog ff ter verduidelijking: Op de snelweg en in lange bochten ligt de vec prima op de weg. Niet dat ie zich echt vast zuigt maar heb niks te klagen. Echter is hard rechtdoor rijden geen reet aan. Ik houd er juist van om lekker strak door te draaien op op en afritten. Neem b.v. de aflag Ring A10 richting de A4, dan kan je er op een gegeven moment weer terug naar de A9 Die kon ik vroeger met mijn BMW tje (ok achterwiel aandrijving en een super strak sport onderstel :wub ) doordraaien met gemak 120. Met de Vec moet ik dat echt niet proberen want ik lig met rond de 80 al bijna met de neus in de vangrail op de helft van de bocht. En dat mis ik wel een beetje. Zo heb je ook de afslag van tuincentrum overvecht naar de A27, moet ik echt terug naar de 60 Brrrrr……
Safe driving Jurgen
Die veerpootbrug zal je niet veel van merken. De veerpoten zitten zo dicht op het brandshot dat ze al redelijk stijf zijn.
De B6 en dikkere stabilisator zal je idd wel merken.Voordat je veel geld gaat investeren zou ik hem eerst gewoon voor een paar tientjes eens ander laten uitlijen. En dan bij een echte specialist, en niet bij een kwikfit of dealer, maar bij mensen die er echt verstand van hebben.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.