Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa A verbruikt koelvloeistof OPGELOST!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 maart 2011 om 19:17 #17233899
Hoi.
Ik heb van iemand hier onlangs een Corsa A 1.4i overgenomen.
Bij aankoop bleek al dat ie koelvloeistof verbruikt en in de olie is smurrie te zien.
Aangezien de motor er toch niet lang in blijft zitten gezien een c20ne plan en de auto goedkoop was, is dat niet zo’n probleem.
Als test even 200 km naar een vriend gereden en bij terugkomst moest ik ongeveer halve liter bijvullen.
Motor word niet te warm, loopt prima. wordt eigenlijk bijna niet warm.. Thermostaat is waarschijnlijk stuk of niet bestaand ;)
Nu vroeg ik me af wat dit voor problemen gaat geven als ik er langer mee wil rijden.
Wordt dit erger? wat gaat er gebeuren. Ik heb dit nog nooit gehad en vind het wel interessant eigenlijk! :)
Autootje heeft verder een knik in het stuur. onder dash is te zien dat er speling is op de koppeling waar ie bijna door het schutbord gaat. niet bij het rubber maar waar een pen in een as gaat die vastgeklemd zit met een bout. is dat makkelijk te maken of vervangen?
Ik kon er nog even niks mee omdat de positie om onder het dash te kijken heel naar is ;) en ik griep heb en me overal aan stoot enzo.. :PIk had ook nog nooit een plus kabel gezien voor de klok die in de plek vd zekering van de achteruit verwarming zat gedrukt :P hahaha.. dat is snel vervangen…
8 maart 2011 om 19:47 #17831813Over de koppakking kan ik alleen maar een ding zeggen, dat het niet lang goed zal blijven gaan, in feite schud je de koelvloeistof in de motor waardoor de olie dunner wordt en het olie peil blijft stijgen, als gevolgd druk je hem kapot en komt het je via caburateur alles na buiten, en dan bedoel ik koelvloeistof / olie/ en benzine, ik heb dat laats gezien bij een astra f, deze jongen bleef er ook mee door rijden na het afraden van mij
8 maart 2011 om 22:05 #17831814En hoe lang duurde dat bij hem?
En als ik de olie nou btje regelmatig vervang of aftap? 5 liter olie bij de lidl kost 10 euro :)
En als ik nou water ipv koelvloeistof gebruik? dan verdampt het toch gewoon in de motor?8 maart 2011 om 22:09 #17831815Dan kun je het net zo goed voor weinig oplossen. Distributieriem eraf, kopje eraf, koppakking verwisselen en kopje er weer op en distributieriem er weer op. Dan ben je net zoveel kwijt als dat gewissel met die olie en heb je het weer redelijk voor elkaar. Als er koelvloeistof in de olie komt raakt deze ook zijn smerende werking kwijt, is gewoon niet goed dus. Niet eigenwijs zijn, gewoon ff die koppakking vervangen.
8 maart 2011 om 22:33 #17831816Ik zit er inderdaad al sterk aan te denken ja.. Ik heb alleen geen momentsleutel en dat lijkt me noodzakelijk of niet?
En ik wil ook niet echt verder met dit blok ook hè.. Ik wil er alleen nog even mee op vakantie.
Daarom wil ik weten wat er gaat gebeuren en hoe lang dit kan duren. als ik er nog 4000 km mee rij is het veel.Maar nog even verder.. Als er koelvloeistof bij de olie zit is het dus zeker weten altijd lekke koppakking?
Er staat goed druk op het koelvaatje. En de olie ziet er behalve wat smurrie onderaan de stok goed uit.
Ruikt ook goed.
Er is ook geen witte rook..
auto start niet moeilijk.
geen condens in de oliedop.
geen stijgend oliepijl.Ik ga de olie morgen toch even aftappen. Kijken wat er uit komt.
Zie net dat er een vaag soort bouten de kop vast houden. daar heb ik geeneens een dop voor.
9 maart 2011 om 09:11 #17831817Die moment sleutel heb je ook nodig voor die C20ne ombouw :)
9 maart 2011 om 09:31 #17831818[rquote=1886826&tid=144170&author=kaneelschep]En hoe lang duurde dat bij hem?
En als ik de olie nou btje regelmatig vervang of aftap? 5 liter olie bij de lidl kost 10 euro :)
En als ik nou water ipv koelvloeistof gebruik? dan verdampt het toch gewoon in de motor?
[/rquote]Niet lang, ik geloof 2 weken, en niet meer dan 200 km, ging erug vlug, begeven moment was het na een rit van 50 km een heel tankje na vullen, dan zit je echt op het laats. 2 dagen later stond hij aan de deur waarom de auto niet meer starten, toen wist ik meer dan genoeg:D
dus ik raad het je af om 4000 kilometer op vakantie te gaan, denk niet dat het goed gaat komen
9 maart 2011 om 16:37 #17831819Die moment sleutel heb je ook nodig voor die C20ne ombouw
Waarom dat dan??
Nou 200 km heb ik er dus al mee gereden.
ik heb nog even..9 maart 2011 om 16:49 #17831820trouwens helemaal niemand die bevestigd of het de koppakking is.. :P
Ik heb het woord nooit in mn mond gehad.. Andreas gaat er gewoon van uit.
Ik weet het nog niet zo zeker.
die 200 km ben ik allang overheen.. En de gozer waarvan ik hem kocht reedt er ook al een tijd zo mee.
En mijn hele rijtje van dingen die het ontkrachten gaat ook niemand op in :P
Ik ben nog niet zo sceptisch. :)9 maart 2011 om 17:19 #17831821Ik heb niet gezegd dat je de koppakking door hebt, ik vermoed het, dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is, ik zou het gewoon even aanzien hoe die blijft lopen;)
9 maart 2011 om 18:31 #17831822Of even een compressie test uit laten voeren, als je iemand met zo’n ding kent bijvoorbeeld.
9 maart 2011 om 19:37 #17831823hoe loopt ie s morgens? even op 3 pitten? Is een teken dat er water op de zuiger staat, en dus koppaking. Momentsleutel is niet perse nodig, alleen de eerste fase van het aanhalen gebeurd op moment (25nm), kan redelijk op gevoel. Daarna is het 3 x 60graden, oftewel 2 x 90 graden, en dat is gewoon haaks. Beetje beun misschien, maar kan wel…
9 maart 2011 om 20:30 #17831824op een geheel ander vlak. Mn koorts is wel weer onder de 40! :o ;)
10 maart 2011 om 10:16 #17831825[rquote=1887232&tid=144170&author=kaneelschep]
Die moment sleutel heb je ook nodig voor die C20ne ombouw
Waarom dat dan??
[/rquote]Hoe zet jij dan al je bouten vast? Wielmoeren alleen al behoor je op moment te zetten, net als de rest.
Maarre de makkelijkste manier is om even de bougies eruit te draien en te kijken op de zuiger, is er 1 supermooi schoon dan weet je genoeg.
Bij bijna alle smallblockjes gaat de koppakking stuk op de 4e cilinder.
Ander hoop ik dat je lid bent van de Wegenwacht als je op vakantie gaat.
14 maart 2011 om 20:47 #17831826ww heb ik inderdaad ja. :)
Met dat Stuk ijzer met een dop 17 of 19 eraan wat bij elke auto standaard geleverd wordt en mn voet voor het laatste stukje… In 15 jaar nog geen wiel, bout verloren of kapot gemaakt. en heb al heeeel veel wielen verwisseld. :DHij loopt nooit op 3 pitten. Ook niet even. hij start gewoon. zonder gas bij te geven of wat dan ook.
Ook na het starten kan je meteen gas geven zonder hik of inhouden.Morgen komen de nieuwe spoor en fusee kogels, handremkabels, thermostaat, oliefilter en jajaa… de pakkingen voor kop en kleppendeksel. oh nee voor de kop wordt nageleverd. was er nog niet. Maar we zullen het snel zien.
De rest is ook wel even genoeg voor morgen want alles gaat toch langzaam met griep.
kan het vast loshalenJa vermoeden van koppakking is leuk maar testjes en zeker weten is nou eenmaal leuker ;)
Maar is ook lastig zo.. snap ik ook.. ;) En ik waardeer alle gedachten hoor!! :D
Alleen soms gaat zo’n topic een eigen leven leiden met dingen die eigenlijk niet gezegd zijn ;)iig. dus eerst alle bouten lichtjes vast. 25 nm is nog best los naar mijn gevoel. (ik ben een vrij stevige jongen) ;)
En dan 3 keer 60 graden natrekken. Dat is wel goed te doen.
Zouden jullie het kruiselings doen of in een cirkel vorm zoals mister china van wheeler dealers altijd zegt? :P15 maart 2011 om 08:41 #17831827Altijd kruislings doen ;) En die 3x 60 graden gaat tegen vallen hoor ;) En je moet eigenlijk ook nieuwe kopbouten gebruiken.
15 maart 2011 om 18:50 #178318283×60 is zefde als 2×90, maar dat had ik al gezegd he… Dus 2xhaakse hoek. Doe altijd cirkel, vanuit het midden…
16 maart 2011 om 19:45 #17831829:D :D :D :D Ik kan waarschijnlijk een momentsleutel lenen.
Hoeveel NM moet het dan en in hoe vaak??????? :D
Als het lenen niet lukt doe ik het zoals orangarrow zegt.Nieuwe kopbouten? komt ie nu mee! ;)
Neeneeneenee.. We doen het er maar mee.. blijf dingen bestellen. ;) Ik vond ook alleen van die lelijke torx bouten. :D
pakking komt als het goed is morgen en vrijdag moet het gebeuren.Ja kruiselings was mij ook altijd geleerd.. en deed ik altijd al met alles.
Vanuit het midden cirkelvormig! Dat doet die van wheeler dealers ook altijd!
Was de eerste keer dat ik dat ergens zag.. zit wel logica in. om de stress meer te verdelen.
:hmmz16 maart 2011 om 20:15 #17831830pas maar op dan als je geen nieuwe kopbouten gebruikt, met wat pech breekt ie je af en heb je een bout vast in je blok zitten, als je nog meer pech heb ken je er geen moer oplassen en moet je hem uitboren. ik had nieuwen gehaald als ik jou was ;) maja ik ben jou niet haha :P
17 maart 2011 om 16:13 #17831831Als jij mij was had je hetzelfde gedaan als ik,. :P
Ik heb alle vertrouwen in deze bouten! ;)
Nu nog weten hoe strak ze moeten anders heb ik nog niks aan de momentsleutel. :)
Die ik dus gelukkig echt dit weekend mag lenen.18 maart 2011 om 18:10 #17831832bouten moeten vervangen worden omdat het rekbouten zijn, zorgen voor extra spanning. Ik vervang ze normaal ook altijd, maar de oude gebruiken zal geen probleem zijn denk ik…
19 maart 2011 om 18:57 #17831833Ze zitten er alweer in! Ging allemaal prima en ook wel zo makkelijk met de momentsleutel.
Ik had de vraagbaak trouwens nog van de kadett. En die is ook met de c14nz geleverd. :)
Daar staat dus ook alles in over aanhaal momenten en welke volgorde vd bouten.
Officieel volgens Olving moet het dus precies zoals orrangearrow al zei.
Cirkel gewijs vanuit het midden rechtsom.
Alleen delen ze de 3e keer 60 graden nog eens doormidden naar 2×30 en die laatste 30 moet je met warme motor doen.
Vond het alleen met warme motor zoveel kracht vergen om ze nog eens 30 graden te doen dat ik het maar niet gedaan heb. Het is toch zo weinig.Bouten ook mooi schoon gemaakt en ze terug in hetzelfde gat gestopt als waar ze uit kwamen.
Was echt een makkelijke klus. Als je maar relaxed kan werken.
En met het zonnetje was dat geen probleem.
Van half 1 tot uur of 6 lekker geknutseld.
het rotste was eigenlijk nog die kap eraf te krijgen rond de distributie riem. Die zit er ook nog niet op. Zat ook al met tie rips vast :P Dus denk dat ie niet zomaar terug past.
Mooi alles netjes met een beiteltje van oude pakking ontdaan. boutjes vd uitlaat mooi met kopervet enzo.
Een keer echt goed netjes gewerkt.
Meteen nieuwe kleppendekselpakking, themostaat, olie en oliefilter. V-riem en waterpomp zagen er nog als nieuw uit. Zat ook stikker voor riem op van iets van 10000km geleden.
Motortje Loopt weer prima en er lekt niks.
Wordt nu ook tenminste warm weer. Meter kwam eerst niet uit de hoek.Goed gelukt dus denk ik!
Morgen lekker naar scheveningen. effe uitwaaien op het strand met mijn vriendin en de honden van mn zus.
Bedankt nog voor alle ideeën!19 maart 2011 om 19:20 #17831834heb je goed gedaan… klinkt alsof je fijn geknutseld hebt. je hoeft niet meteen alles nieuw te vervangen als iedereen het roept.
19 maart 2011 om 21:38 #17831835:) Ja ging echt lekker. Ik ben wel eigenwijs genoeg om inderdaad niet zomaar alles te vernieuwen ;)
Je moet af en toe ook gewoon een beetje op jezelf en het materiaal vertrouwen hoor. Als het er gewoon goed uit ziet dan is het dat meestal ook gewoon. :DMaar met die nieuwe koppakking ben ik stiekem wel blij. :)
Als ik zelf stil kom te staan, is het niet zo’n probleem, maar voor mijn vriendin is het wel lekker als de auto gewoon altijd betrouwbaar is. ;)19 maart 2011 om 23:15 #17831836Heb je de distributie riem ook hergebruikt?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.