Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Lambdasensor c20xe doormeten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2011 om 21:47 #17233632
Hallo, zoals de titel al zegt ik wil de lambdasensor door meten of deze wel goed funcioneerd kan dat?
Ik vind het brandstofverbruik erg hoog voor een standaard blok ver beneden de 1:10 bij normaal gebruik2 maart 2011 om 21:53 #17828199Je doet het zelfde als bij elke andere lambdasensor.
Je meet, met een multimeter, op de plus draad van je lambda. Vaak is dat gewoon de zwarte draad.
Massa maak je op de carosserie, of accu -.Bij een koude lambda moet ie 0.45V aangeven.
Als ie op temperatuur is zal die schommelen van 0.1 naar 0.9 volt.Een kapotte sensor pendelt niet of nauwelijks.
7 maart 2011 om 19:19 #17828200Oke ik heb hem doorgemeten en hij blijft gewoon stilstaan op 0,7V met een stationair toerental.
Dus een nieuwe sensor?
Als ik rustig rij rond de 20002500 rpm in de 5 dan is het net of de auto dan weer iets harder wil en dan weer iets zachter,het schommeld iets zeg maar.7 maart 2011 om 19:37 #17828201Lambda meten als de motor 2000 toeren draait. Dan moet de waarde schommelen tussen de 0,1 en 0,9 mV
17 maart 2011 om 21:43 #17828202Waar zit de lambda sensor? Ik wil de mijne ook graag doormeten, ik heb het gevoel dat de motor te rijk loopt
17 maart 2011 om 21:50 #17828203[rquote=1893870&tid=143811&author=KiLLaHeRTz]Waar zit de lambda sensor? Ik wil de mijne ook graag doormeten, ik heb het gevoel dat de motor te rijk loopt[/rquote]
Zit op je uitlaatspruitstuk.
17 maart 2011 om 23:26 #17828204Ahh bedankt, een keer op de brug zetten dus! Of is hij op de grond ook te meten?
18 maart 2011 om 07:17 #17828205[rquote=1893977&tid=143811&author=KiLLaHeRTz]Ahh bedankt, een keer op de brug zetten dus! Of is hij op de grond ook te meten?[/rquote]
Die stekker zit gewoon boven hoor, daar moet je hem op meten.
19 maart 2011 om 18:11 #17828206Bedankt! Heb hem laten uitlezen bij de opel dealert, voor de zekerheid en daar kwam uit dat mijn lambda sensor rond de 300mV blijft schommelen, dus hij is kapot.
Heeft de c20xe maar 1 lambda sensor of meerdere?
Ps. Is deze goed? Klik hier
20 maart 2011 om 00:05 #17828207Jep, 1 sensor. Die ziet er goed uit ja….
21 maart 2011 om 07:32 #17828208Is deze ook geschikt voor de m2.8 versie of maakt dat niet uit?
27 maart 2011 om 12:48 #17828209Volgens mij maakt dat niks uit…
Heb trouwens mijn lambda ook eens gemeten, maar nou moet ik zeggen dat ik het op gewoon stationair gemeten heb. Ook omdat ik bij mij het verbruik vrij hoog vind liggen….
Hij schommelde tussen de 0,25 en 0,75 volt… Is hij dan ook stuk???
27 maart 2011 om 20:19 #17828210poeh, hij hoort bij 2000 toeren tussen de 0.1 en 0.9V te schommelen, dusja.. stationair weet ik niet.
De mijne schommelt tussen de 0.34 en 0.36V, ja dan weet je zeker dat hij kapot is! Maar bij jou, ik zou eerst ff meten op 2000 toeren. lees de ECU anders even uit bij de opel dealer ;) Mij kostte het niks! Wel op een zaterdag terwijl het rustig was gedaan overigens.
27 maart 2011 om 20:51 #17828211Ja, zal hem nog eens op 2000 toeren meten, zeker!
Uitlezen lijkt me niet nodig, heb er een zelf-diagnose schakelaar op gemaakt, dus als er iets niet klopt kan ik in elk geval knippercodes uitlezen.
Verder uitlezen zal denk ik niets opleveren, blok loopt als een zonnetje…
Denk dat ik ook wel wat winst kan boeken als ik dat goedkope open luchtfiltertje voor een originele filterbak vervang, want warme lucht bevat minder zuurstof, dus minder vermogen, dus hoger verbruik….
28 maart 2011 om 10:12 #17828212Heb hem op 2000 toeren gemeten en uiteindelijk regelt hij wel grofweg tussen 0,1 en 0,9V… De meter is natuurlijk ook wel enigzins traag…
Vooral als ik van stationair naar 200 toeren ga, en terug dan zie je dat de lambda tot tegen die spanning aan gaat regelen. Lijkt me wel in orde….
Wel gek dan dat ik toch behoorlijk verbruik heb. Bij een lange rit over de snelweg van 350 kilometer had ik een verbruik van 1:12,5 en met meerdere kortere ritten kom ik amper aan de 1:10…
Nou ga ik nog wel verder experimenteren, want ik heb nog twee LMM’s en nog een andere lambda sonde liggen… eens kijken of dat uitmaakt…
28 maart 2011 om 11:12 #178282131 op 12,5 en 1 op 10 is geloof ik normaal voor de c20xe
28 maart 2011 om 11:41 #17828214Staandaard XE zou bij gemiddeld gebruik volgens de boeken 1 op 13,5 moeten kunnen halen, en op de snelweg dan dus in principe nog wel beter….
28 maart 2011 om 12:33 #17828215Ik kan daar momenteel alleen maar van dromen.. Lambda kapoet, gevolg –> verbruik van 1 op ~7
28 maart 2011 om 13:40 #17828216Ok, maar is wel betaalbare reparatie toch, als je toch al weet dat hij stuk is….
Tientje of zeven heb je een nieuwe Bosch…
28 maart 2011 om 14:24 #17828217Allang besteld maar nog niet binnen :(
24 augustus 2011 om 06:23 #17828218@KiLLaHeRTz wrote:
Bedankt! Heb hem laten uitlezen bij de opel dealert, voor de zekerheid en daar kwam uit dat mijn lambda sensor rond de 300mV blijft schommelen, dus hij is kapot.
Heeft de c20xe maar 1 lambda sensor of meerdere?
Ps. Is deze goed? Klik hier
wat gaat het je kosten je lambdasonde te vervangen ??????????????????????????????? mijn motorelektronica lampje brand al heel lang en hij stottert ?????????
24 augustus 2011 om 07:07 #17828219Is het wrl je lambda sensor? Zou hem eerst even uit laten lezen!
28 augustus 2011 om 13:22 #17828220@Vinci wrote:
Staandaard XE zou bij gemiddeld gebruik volgens de boeken 1 op 13,5 moeten kunnen halen, en op de snelweg dan dus in principe nog wel beter….
Welke auto komt er aan zijn opgegeven verbruik???
Lees elke test van oude en nieuwe auto’s de ece meting klopt nooit met het echte verbruik. Leuk voorbeeld is die klote prius, opgave ece is rond de 1 op 25 en werkelijk kom je geeneens aan de 1 op 20 -offtopic
28 augustus 2011 om 14:01 #17828221Om een lamda sensor goed door te meten heb je een oscilloscope nodig, die op een langzame tijdbasis is gezet. Het signaal spring inderdaad ongeveer tussen 0.1 en 0.9V, maar doet dat met relatieve hoge snelheid. De meeste multimeters geven alleen het gemiddelde aan, en zijn niet in staat de pieken te volgen. Mooie oscilloscopes om mee te meten zijn de Fluke 123 en de Fluke 190. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik er een van elk heb, omdat deze producten in Nederland worden gemaakt, voor Fluke in Seattle, bij het bedrijf waarvoor ik werk.
Ook kun je het springen waarnemen met een OBD uitlezer (/mijn uitlezer). Die kijkt af en toe heel snel, en geeft dan de gemeten waarde een seconde lang weer. Soms neemt hij een sample uit het hoge deel van het signaal, soms laag, soms in het midden. Hij springt dus alle kanten op.
De eerste sensor gaat trouwens vaak wat wilder tekeer als de tweede sensor. De eerste sensor zit vooraan in de regelketen. De tweede krijgt een gas voor zijn kiezen dat dichter bij het gemiddelde ligt (als de regeling zijn werk goed doet).
Bij een koude motor werkt een lambda sensor in het geheel niet. Er wordt gewoon een spanning “opgedrongen” door de stuurelectronica (een waarde die meestal ergens tussen 0.4 en 0.45 ligt), tot dat de controler de tijd rijp vindt om de sensor “los te laten” zodat deze “zijn gang kan gaan”. Op dat moment gaat de spanning springen.
Aan gedemonteerde koude sensors, zonder aangesloten stuurapparaat, is er ook wel wat te meten, maar een volledige diagnose is niet mogelijk. Wel is er een goede kans dat je een fout al kunt constateren nog voordat een sensor ingebouwd wordt. Het is dus zeker nuttig. Zo kan men bij een vrierdraads sensor meten of de verwarmingsdraad gebroken, of kortgesloten is (2 witte draden). Ook kan men meten of het meet-kristal kortgesloten is, en dus niet kan werken.
Het is altijd handig een goede sensor bij de hand te hebben (bv uit een auto van een maat), dan kun je mooi met elkaar vergelijken. Ook kun je aan je goede sensor meten voordat deze defect raakt, en alles goed opschrijven, zodat je weet hoe alles zich hoort te gedragen.
Groeten Rinus
28 augustus 2011 om 16:27 #17828222@cd-design wrote:
@Vinci wrote:
Staandaard XE zou bij gemiddeld gebruik volgens de boeken 1 op 13,5 moeten kunnen halen, en op de snelweg dan dus in principe nog wel beter….
Welke auto komt er aan zijn opgegeven verbruik???
Lees elke test van oude en nieuwe auto’s de ece meting klopt nooit met het echte verbruik. Leuk voorbeeld is die klote prius, opgave ece is rond de 1 op 25 en werkelijk kom je geeneens aan de 1 op 20 -offtopic
De mijne, die voldoet er zeer nauwkeurig aan mag ik wel zeggen. Als je kijkt naar die verbruik testen dateren de methodes er van uit de jaren tachtig, mijn auto komt ook uit die tijd. Nieuwe auto’s hoeven dus een hele berg accessoires die toen niet standaard waren met een test auto niet er op te hebben. Dat zijn dus geprepareerde auto’s, met minder impact balken (botsproef) en geen airco, airbags etc. etc. dus die auto is veel lichter…. Tegenwoordig wijkt de praktijk dus nog veel meer af van de test resultaten….
P.S.
C20XE:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.