Forumindex › Forums › Modellen › Astra › SPOED – Tik in motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2011 om 01:15 #17233573
Ik heb een irritante tik in de auto. Helaas kan Opel-garage geen duidelijke oorzaak geven. Iemand die mij kan helpen? Hier wat info:
======================================================================================
Gegevens auto:
– Opel Astra G cabriolet, 2002, Z16XE motor (1.6 16v, benzine, 150.000 km, handgeschakelde bak)Omschrijving probleem:
– Bij stationair lopen van koude motor is geratel te horen in/bij de motor. Naar mate de motor op temperatuur komt verdwijnt dit geratel vrijwel
– Bij rijden (ongeacht koude of warme motor) is binnenin de auto een vreemde tik te horen vanuit de motorruimte, niet hard maar wel hoorbaar
– Getik neemt NIET af als koppeling word ingetrapt
– Getik komt NIET van wiellager, homokineet of iets dergelijks
– Getik verdwijnt WEL wanneer motor wordt afgezet tijdens het rijden/rollen
– Getik verdwijnt WEL zodra snelheid onder 10-20 km/u komt
– Snelheid en/of toerental zijn niet van invloed op de frequentie van het getik, dus een constante frequentie (in alle versnellingen en in z’n vrij blijft tijdens rijden frequentie van getik gelijk)Onderhoud:
– Vorig jaar distributieriem + spanrollen vervangen (kan niet met zekerheid zeggen of getik sindsdien aanwezig is)
– Ieder half jaar een onderhoudsbeurt (incl. Shell Helix Ultra olie 5W-40)
======================================================================================2 maart 2011 om 09:30 #17827599oliepeil goed?
2 maart 2011 om 09:35 #17827600:hmmz Ontluchtingsklep van de benzinetank, deze zit aan de zelfde kant als het luchtfilter.
2 maart 2011 om 10:36 #17827601oliepeil is goed, deze houd ik goed bij. Het vreemde aan dit probleem is dat getik abrupt stopt onder de 10-20 km/u… :hmmz Net of er dan iets niet meer word aangedreven of rond draait
2 maart 2011 om 10:40 #17827602Draai je oliedop eens van je motorblok en geef wat meer gas luister of het getik luider word. Word het getik niet luider. Zit de tik waarschijnlijk in je versnellingsbak. En niet in je motor. Als het getik niet verander naar mate de snelheid of het toerental van de auto zou je bijna zeggen dat het geen bewegende delen zijn in de bak of motor.
En kan het alleenmaar iets electronisch zijn zoals een relais, of klep. Controleer je kachelventilator eens? Komt daar het getik niet vandaan?
2 maart 2011 om 10:45 #17827603Thnx, dat ga ik vanmiddag even uitproberen. Maar ik denk dat de versnellingsbak uitgesloten kan worden. Want als ik tijdens het getik de koppeling in trap, dan blijft het getik hetzelfde…
Kachelventilator had ik al gecontroleerd en daar is niets mis mee.
2 maart 2011 om 15:39 #17827604hallo,
wat is de frequentie van tikken?
1x per seconde , 6x per min enz enz
waterpomp ook al gecontroleerd?
hoewel deze meedraait met de motor en dus sneller moet draaien met verhoogd toerental:hmmz
ook je uitlaat spruitstuk nagekeken op lekkage ,scheuren of missende tapeinden…
mvrg Rob
2 maart 2011 om 15:45 #17827605frequentie is vrij snel, ik schat 2 of 3 tikken per seconde.
Zelf heb ik weinig verstand van een waterpomp. I.v.m. werk kan ik daar pas volgende week naar laten kijken. Maar die kan ik vrijwel zeker uitsluiten, net wat jij zegt.
Uitlaatspruitstuk is in goede staat, niets te vinden…
4 maart 2011 om 09:29 #17827606En de tank ontluchtingsklep hoe zit het daarmee.
Deze zit namelijk ook bevestigd aan het chassis en is een vaak voorkomend probleem wat het tikken betreft.4 maart 2011 om 10:17 #17827607Nou ik hebt het probleem ook alleen als het echt goed vorst hebt je dit na 5 ot 10 min rijden is het weg
met warm en normal temperatuur bij het starten hoor je het niet.
Ik rij zelf een astra g sedan 2003 njoy model met het zelfde motor.
sommige mensen zeggen dat je motor oil moet vervangen maar die van mij is ook pas vervangen het komt door het vorst alleen als het echt vries hebt ik dit probleem in de ochtend.
4 maart 2011 om 11:34 #17827608Tikkende motoren zijn wel vaker stil geworden na een motor flush beurtje. Bijvoorbeeld met Forté motor flush…
4 maart 2011 om 19:49 #17827609[rquote=1883060&tid=143743&author=Blue-Dragon]En de tank ontluchtingsklep hoe zit het daarmee.
Deze zit namelijk ook bevestigd aan het chassis en is een vaak voorkomend probleem wat het tikken betreft.[/rquote]
Die zit achter het luchtfilterhuis toch? Volgende week eens even goed zoeken en anders een motorrevisie, want begin het onderhand aardig beu te worden.
En die tankontluchtingsklep,, die is niet toeren- en snelheidsafhankelijk? Want dat probleem heb ik dus, het is constant…
4 maart 2011 om 23:24 #17827610De tankontluchtingsklep zul je alleen maar horen wanneer je je gas intrapt, zodra je je gas los laat houdt het tikken ook op.
Ook is de klep niet toeren gerelateerd.6 maart 2011 om 10:40 #17827611[rquote=1881465&tid=143743&author=agc87]Ik heb een irritante tik in de auto. Helaas kan Opel-garage geen duidelijke oorzaak geven. Iemand die mij kan helpen? Hier wat info:
======================================================================================
Gegevens auto:
– Opel Astra G cabriolet, 2002, Z16XE motor (1.6 16v, benzine, 150.000 km, handgeschakelde bak)Omschrijving probleem:
– Bij stationair lopen van koude motor is geratel te horen in/bij de motor. Naar mate de motor op temperatuur komt verdwijnt dit geratel vrijwel
– Bij rijden (ongeacht koude of warme motor) is binnenin de auto een vreemde tik te horen vanuit de motorruimte, niet hard maar wel hoorbaar
– Getik neemt NIET af als koppeling word ingetrapt
– Getik komt NIET van wiellager, homokineet of iets dergelijks
– Getik verdwijnt WEL wanneer motor wordt afgezet tijdens het rijden/rollen
– Getik verdwijnt WEL zodra snelheid onder 10-20 km/u komt
– Snelheid en/of toerental zijn niet van invloed op de frequentie van het getik, dus een constante frequentie (in alle versnellingen en in z’n vrij blijft tijdens rijden frequentie van getik gelijk)Onderhoud:
– Vorig jaar distributieriem + spanrollen vervangen (kan niet met zekerheid zeggen of getik sindsdien aanwezig is)
– Ieder half jaar een onderhoudsbeurt (incl. Shell Helix Ultra olie 5W-40)
======================================================================================[/rquote]Precies dat heb ik ook met mijn z16xep, 1.6 16v. Hoe hoger de toerental hoe meer het geluid naar voren komt. Ik hoor het wel andere niet. Dit heb ik zo vaak aangekaart,maar geen oplossing. Vooral met koud weer.
8 maart 2011 om 21:00 #17827612@agc87 en Alper: Is zeer waarschijnlijk (zoals Blue-Dragon ook zegt) je tankontluchtingsklap. Schijnt geen kwaad te kunnen, maar is knap irritant. Ik had het nl. ook. Meestal was het getik er als de buitentemp. onder de 10graden was en ik boven de 25km/u reed. Oorzaak weet ik niet maar de oplossing wel. Even de stekker loshalen van je filterhuis en inwikkelen in bijv. een doek, doek vastklemmen achter je filterhuis en het is over. Het is een wat goedkope oplossing, maar het werkt wel.
Als iemand de oorzaak weet en/of een wat professionelere oplossing heeft hou ik me aanbevolen.Laat ons je bevindingen maar weten.
Gr. Theo
8 maart 2011 om 21:07 #17827613Opel heeft er toen een modificatie voor gehad om die klep in te wikkelen met soort isolatie spul
Dan is het tikken weg9 maart 2011 om 09:12 #17827614Anders moet je de stekker van de tankontluchtingsklep even los halen en even een stukje gaan rijden. Wanneer dan het getik weg is heb je je probleem gevonden. Wel zal het MM lampje gaan branden wanneer de stekker losgehaald is!
13 maart 2011 om 10:34 #17827615t-yo kan je misschien ff een voorbeeld geven, met een plaatje? Stekker eruit en dan? Wat moet ik wikkelen? (Als het kan graag ff met paint:$). bij voorbaat dank
14 maart 2011 om 21:32 #17827616Bij deze:
Het ‘elementje’ waar het pijltje naar toe staat loshalen van het luchtfilterhuis (= omhoogtrekken), dat inwikkelen in een doek en weer klem zetten.
Succes!
Gr. Theo
15 maart 2011 om 19:04 #17827617Thnx mannen,, volgende week ga ik eerst mijn motor inwendig laten reinigen en de tankontluchtingsklep na laten kijken. Mocht het dan nog niet verholpen zijn, dan meld ik het hier. Jullie horen van me.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.