Forumindex › Forums › Modellen › Astra › koelvloeistofverlies + oplopende temperatuur
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 april 2012 om 16:10 #17233540
Ik heb sind 4 jaar een Astra H Cosmo Met Z18XE motor uit november 2004 (model 2005). Inmiddels staat er 112.500 km op de teller.
De laatste weken bespeur ik een licht koelvloeistofverlies vanuit mijn expansietankje. 100 a 150 ml per ruime 1000 km.
Koelvloeistof (rood) is helder en zit geen sludge in. Ook geen water in de olie, geen witte rook uit de uitlaat en geen merkbaar vermogenverlies of andere rijprestaties. Koppakking lijkt mij zelf onwaarschijnlijk maar natuurlijk niet onmogelijk.
Via de radiobediening kun je in het “Test menu / verborgen menu” van de auto komen waar je o.a. de temperatuur van de koelvloeistof kan aflezen. Er zit namelijk geen temperatuurmeter in de Astra H. Hier zag ik geen afwijkende waarden en zag ook dat bij 90 graden de thermostaat opent. Zowel onder de kap te zien / voelen aan slangen en aan de temperatuur die iets terug loopt.
Tijdens het rijden blijft hij iets schommelen tussen de 83 en 85 graden. Vandaag stond ik op de afrit van de snelweg te wachten en zag de temperatuur oplopen tot 99 graden (buitentemperatuur was 13 graden). Toen ik weer begon te rijden zakte hij vrij snel weer terug naar onder de 90 graden.
Ik verdenk zelf de waterpomp op lekkage / defect gaan echter wilde het hier nog even navragen hoe jullie kijk erop is. Is dit een kwaaltje van deze dingen
de distributieriem is met 77.000 km vervangen echter de waterpomp toen niet. Achteraf natuurlijk niet handig maar er is verder ook niet naar gevraagd bij het preventief onderhoud.Ik hoor het graag als iemand tips heeft of mijn vermoedden kan bevestigen of ontkrachten
11 april 2012 om 16:13 #17827027Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben. mischien een keer onder druk laten zetten?
11 april 2012 om 17:33 #17827028zie je ook geen druppels onder de auto als deze op temp is ??
11 april 2012 om 19:20 #17827029Ik zie bij warme motor geen druppels. Ik zal van de week als het nog licht is en niet regent nog een bekijken. Het is ook niet veel en ben dus bang dat het niet eens echt goed te zien is.
Nadeel is ook dat de waterpomp achter de distributiekap zit.
Aangezien het ook niet veel is ben ik ook benieuwd of het water sowieso wel druppelt. Ik vermoed dat het al verdampt op het warme motorblok voordat het de grond raakt
11 april 2012 om 19:24 #17827030Leg eens een wit papiertje op je vloermatten. Als ze rood/roze worden, heb je een lekkage bij je driewegklep of kachelradiateur.
11 april 2012 om 23:39 #17827031@Styroflex wrote:
Ik heb sind 4 jaar een Astra H Cosmo Met Z18XE motor uit november 2004 (model 2005). Inmiddels staat er 112.500 km op de teller.
De laatste weken bespeur ik een licht koelvloeistofverlies vanuit mijn expansietankje. 100 a 150 ml per ruime 1000 km.
Koelvloeistof (rood) is helder en zit geen sludge in. Ook geen water in de olie, geen witte rook uit de uitlaat en geen merkbaar vermogenverlies of andere rijprestaties. Koppakking lijkt mij zelf onwaarschijnlijk maar natuurlijk niet onmogelijk.
Via de radiobediening kun je in het “Test menu / verborgen menu” van de auto komen waar je o.a. de temperatuur van de koelvloeistof kan aflezen. Er zit namelijk geen temperatuurmeter in de Astra H. Hier zag ik geen afwijkende waarden en zag ook dat bij 90 graden de thermostaat opent. Zowel onder de kap te zien / voelen aan slangen en aan de temperatuur die iets terug loopt.
Tijdens het rijden blijft hij iets schommelen tussen de 83 en 85 graden. Vandaag stond ik op de afrit van de snelweg te wachten en zag de temperatuur oplopen tot 99 graden (buitentemperatuur was 13 graden). Toen ik weer begon te rijden zakte hij vrij snel weer terug naar onder de 90 graden.
Ik verdenk zelf de waterpomp op lekkage / defect gaan echter wilde het hier nog even navragen hoe jullie kijk erop is. Is dit een kwaaltje van deze dingen
de distributieriem is met 77.000 km vervangen echter de waterpomp toen niet. Achteraf natuurlijk niet handig maar er is verder ook niet naar gevraagd bij het preventief onderhoud.Ik hoor het graag als iemand tips heeft of mijn vermoedden kan bevestigen of ontkrachten
Ik heb een soortgelijke situatie gehad bij mijn oude golf 4, het was hierbij ook de waterpomp.
Vraagje, in de Astra H zit inderdaad geen temp.meter kun je nog 1 maal specifiek uitleggen hoe ik die kan zien via de radiobediening ?
Bedankt !
12 april 2012 om 07:44 #17827032Dit werkt alleen bij een orginele opel radio
Zorg dat de radio in normaal bedrijf staat
Houd de knop “setting” circa 10 sec. ingedrukt tot je een korte lage pieptoon hoort.
Door nu op de knop “BC” te drukken kom je in de boordcomputer. druk je nu nog vaker dan kom je in verborgen menu’s waar je diverse zaken uit kan lezen. Op een gegeven momen (volgens mij 8 menu’s verder) kom je weer bij het normale scherm met TRIP afstanden. (je kunt niets wijzigen)
Het uitzetten gaat weer op dezelfde manier dus vanuit normaal radio weer settings inhouden tot de piep. Je kunt hem ook aan laten want bij uitzetten contact is hij er ook weer uit.
12 april 2012 om 16:27 #17827033Werkt Btw niet als je alleen een TID scherm hebt zonder bc opties. :wors
12 april 2012 om 18:54 #17827034Ik heb dit ook gehad er komen 2 plastic tuutjes uit de waterpomp en die waren bij mij gaan scheuren met het gevolg van langzaam vloeistof verlies ik er mee naar de garage daar wiebelde ze iets aan de slangetjes en die tuutjes braken spontaan af dus nieuwe waterpomp erin gezet met aluminium tuutjes het schijnt een bekend probleem te zijn bij de astra H.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.