Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Monza A1 opknappen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 februari 2011 om 18:58 #17233342
Recent heb ik een monza A1 uit 1980 gekocht. Dit is een wagen die in principe in best redelijke staat is, maar er mag nog heel wat aan gedaan worden voor ik helemaal tevreden ben.
De todo lijst toen ik hem kocht:
Dorpels roestvrij maken.
Motorkap beschadigingen en roest fixen.
Bumpers roest en beschadigingen fixen.
motorblokje een goede beurt geven (sapjes, kleppen, etc)
overige roestplekken aanpakken
Als ik wat geld en tijd over heb, helemaal opnieuw spuiten (binnen+buiten).
LCD dash inbouwen (wordt er een van een senator B/omega A).Wanneer ik een andere auto koop ga ik er altijd eerst een paar weken in rijden, dan merk je vanzelf nog andere dingen die gedaan moeten worden.
Dus extra dingetjes voor de todo:
Benzine meter werkt amper
klein rammeltje in linker portier (klinkt als een slotstangetje ofzo dat net iets raakt)
raar pieprammelachtig iets links achter.
dynamo/accu vervangen en/of reviseren. Hij laad en start nog wel maar het is niet meer als 30 jaar geleden (bij starten dip naar 9V en bij laden +/- 13-13.5V ;)
Achter ruitenwisser werkt niet.
Radio past niet mooi in het dashboard. Daar moet dus nog wat aangepast worden.
Geen 12V continu voor de radio.
Fatsoenlijkere voorspeakers plaatsen.
nieuwe hoedeplank maken. (achterste deel is na 30 jaar toch wat flexibel)Een berg kleine dingetjes dus, maarja wat wil je van een bak van die leeftijd voor dat geld.
Ik heb 2 banen, te veel hobbies en veel te weinig tijd, dus ik ga het niet in een weekje even allemaal oplossen. ;)
Zodra ik meer gedaan heb zet ik dat hier in het forum. Morgen of net na het weekend komt mijn nieuwe zandstraal setje binnen (eentje met terugwinning aangezien de motorkap en de dorpels niet in de kabine passen) en ga ik eerst eens de roestplekjes aanpakken.
Dit is voor de goede orde de auto in de huidige staat.
De monza in het geheel: De schade aan de motorkap. de staat van de chromen bumpers en rond de bumpers: De dorpels: Wat kleine lak dingetjes: maar het interieur is wel erg net!
25 februari 2011 om 19:45 #17824497ziet er goed uit, op een paar puntjes na dan.
maar hou ons op de hoogte.groeten.
25 februari 2011 om 19:50 #17824498Staat hij nou op BMW 6 serie velgen of wat ligt er onder :o
25 februari 2011 om 20:00 #17824499ja idd. BMW m6 velgen. Vind het mooie velgen… maar niet onder een monza.
Ik heb van de vorige eigenaar ook een setje ronals er bij gekregen dus die gaan er weer op. Ik moet daarvoor alleen de opel middenplaatjes zien te vinden. Die zitten er namelijk niet bij.
dit zit er nu dus op:
25 februari 2011 om 20:19 #17824500maak er wat moois van..!
kom maar op met die:kewlpics
25 februari 2011 om 20:30 #17824501Lekker laten zitten die BMW M6 velgen ze staan hem behoorlijk vet :D
25 februari 2011 om 20:38 #17824502zo ziet hij er uit op die velgen.
Ik ben meer een oldschool mens dis ik ga denk ik kijken voor een paar mooie deepdish borbets zoals deze:
25 februari 2011 om 20:49 #17824503Die Borbets gaan er zeker beter uit zien op de Monza!!
26 februari 2011 om 08:11 #17824504idd er onderuit die bmw-velgen, vindt het niet bij de auto passen… veel succes bij het opknappen van deze mooie auto
9 maart 2011 om 20:29 #17824505vandaag mijn nieuwe velgjes binnen gekregen.
op 2 velgen liggen al toyo proxes, de andere 2 volgen morgen. zodra het er op zit ga ik een paar fotos maken :D
30 maart 2011 om 20:43 #17824506Nog niet veel te laten zien, maar wel weer het een en ander gedaan.
Alle roestplekken die ik kon vinden even tijdelijk bewerk met anti-roest meuk. helaas ook 2 lelijke roestplekken gevonden. 1 in de wielkast van het linker achterwiel en 1 net achter de wielkast in dfe vloer van de kofferbak (waar de kofferbak bij de wielkast samenkomt).
Ook de motor is lekker aangepakt in de tussentijd. Alles voorzien van verse sapjes en nu is de oliedruk ook wanneer hij goed warm is bij stationair weer netjes (was iets laag). Waarschijnlijk net te dunne olie.
Ontsteking lekker nagelopen en nagemeten. De bougiekabels waren verrot dus die heb ik vervangen door een zelfgebouwd setje met NGK onderdelen en meteen maar ngk iridium bougies er in gezet (wat zijn die pleuris duur zeg ;) )
30 maart 2011 om 20:50 #17824507Dikke velgjes!!
30 maart 2011 om 21:20 #17824508Velgjes zijn inderdaad erg tof :D helaas lopen ze iets aan in de achterste wielkassen :( Daar moet dus nog het een en ander aangepast worden. Daarnaast zijn de wielbouten te kort aangezien ze van wat dikker materiaal zijn dan de standaard. Dus nu even de originele er op en straks 4 mooie verse velgen met toyo proxes 235/50-16 bandjes :o
30 maart 2011 om 21:23 #17824509[rquote=1903812&tid=143451&author=beheraceeend]Velgjes zijn inderdaad erg tof :D helaas lopen ze iets aan in de achterste wielkassen :( Daar moet dus nog het een en ander aangepast worden. Daarnaast zijn de wielbouten te kort aangezien ze van wat dikker materiaal zijn dan de standaard. Dus nu even de originele er op en straks 4 mooie verse velgen met toyo proxes 235/50-16 bandjes :o[/rquote]
:O
Wat voor maten zijn de velgen dan!!?8j meen ik te lezen?
Dan zou ik voor 195-40-16 gaan, staat mooi getrokken en je hebt geen last van de wielkasten ;)
30 maart 2011 om 21:38 #17824510Ik ben juist fan van wat rubber. een band die minder breed is dan de velg doet het voor mij totaal niet ;)
225 past opzich ook zonder aanlopen. Het is echt het buitenste beetje maar die 235 banden zien er wel erg gaaf uit.
Ik hoef dus ook niet veel aan te passen. Het is eigenlijk enkel een kwestie van de randjes van de wielkast omvouwen. Dus niet eens echt uitrollen.
30 maart 2011 om 21:57 #17824511[rquote=1903828&tid=143451&author=beheraceeend]Ik ben juist fan van wat rubber. een band die minder breed is dan de velg doet het voor mij totaal niet ;)
225 past opzich ook zonder aanlopen. Het is echt het buitenste beetje maar die 235 banden zien er wel erg gaaf uit.
Ik hoef dus ook niet veel aan te passen. Het is eigenlijk enkel een kwestie van de randjes van de wielkast omvouwen. Dus niet eens echt uitrollen. [/rquote]
Owww…
Ben in ieder geval benieuwd hoe ze straks staan! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.