Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Astra › [HOW-TO] – Astra G – Veerpoot voor verwijderen
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 juli 2018om 13:08 door Crazy Ivan.
-
AuteurBerichten
-
28 maart 2012 om 20:35 #17232996
Vertaald uit het Engels. Bron: RISL
How to…..Veerpoot voor verwijderen
Stap 1
Zet de auto op de handrem, op een vlakke ondergrond en krik hem omhoog. Verwijder het wiel. Maak de klemmen van de remleiding en andere elektrische dingen los, deze zitten vast aan de voorzijde van de veerpoot.
Verwijder de bout die de stabilisator verbindt met de veerpoot. Het beste is om een steeksleutel te gebruiken om het kogelgewricht vast te houden, zodat deze niet mee draait en je gewoon de bout los kunt draaien.
Verwijder nu de twee bouten die de veerpoot verbinden met de naaf en let hierbij goed op welke kant de bouten uitgaan.
Ondersteun de naaf door middel van een as steun, stenen of iets anders.
Stap 2
Zorg er nu voor dat er iemand bij je is om de veerpoot van onderen vast te houden terwijl je zelf het zwarte kapje van de veerpootlager aftrekt. Deze zit onder de motorkap, zie afbeelding hieronder. Hierna verwijder je de bout die zichtbaar is geworden.
Het kan zijn dat je een kleine moersleutel nodig hebt op de centrale staaf om te stoppen dat deze meedraait.
Als deze bout verwijdert is kun je de veerpoot simpel uit de wielkast tillen.
Het vervangen van de veer
WAARSCHUWING: Als je niet weet waar je precies mee bezig bent, STOP dan. Veren hebben veel potentiële energie, zelfs in een gedeeltelijk ingeveerde staat en kunnen hierdoor letsel veroorzaken bij de onoplettenden! WAARSCHUWING!
Hou de veerpoot in een bankschroef of iets dergelijks, het gaat er alleen maar om dat deze vast zit dus draai hem niet te hard aan. Dit kan tot schade aan de schokbreker leiden.
Bevestig de veerklemmen aan beide kanten van de veer, probeer hierbij de klemmen zo dicht mogelijk bij het uiteindes van de veer te plaatsen.
Draai nu langzaam de klemmen aan, probeer dit stukje bij beetje te doen en de klemmen zoveel mogelijk gelijk te houden. Doe dit totdat de veer los in de veerpoot komt te zitten, dit merk je als je er een beetje heen en weer mee kunt bewegen.
Gebruik een lange 18 mm dopsleutel (of moersleutel) om de bovenste bout te verwijderen die de lager vasthoudt, deze kan goed vast zitten dus een beetje overtuiging hiermee is niet weg. Ook voor dit geld weer, je kunt een sleutel gebruiken om de centrale staaf vast te houden als deze meedraait.
Verwijder nu de lager en alle rubbers van de veerpoot. Schrijf wel op welk onderdeel van welke plek af komt om het jezelf straks gemakkelijker te maken. Til daarna !VOORZICHTIG! de veer op.
Haal nu de oude veerpoot uit de bankschroef.
Zet nu de nieuwe veerpoot in de bankschroef en plaats hier de veer (die nog steeds in de klemmen zit) op de nieuwe veerpoot. Doe dit ook met de rubbers. Als je een nieuwe veer plaatst, zorg er dan voor dat deze ingeklemd is en dat deze op de juiste manier is geplaatst.
Plaats hierna de lager terug en draai de bout op het goede moment aan (zie hieronder voor aanhaalmomenten).
Controleer hierna of de veer in de goede positie zit, dit kun je zien als de basis van de veer past tegen de markering op de veerpoot en als de lager er goed op zit.
Draai nu de klemmen los, doe dit ook weer stapje voor stapje en probeer ze allebei gelijk te houden.
Het terugzetten van de veerpoot is het omgekeerde van wat hier beschreven is.
Aanhaalmomenten
Stabilisator naar veerpoot – 65 Nm
Bout veerpoot lager – 55 Nm
Veerpoot naar naaf –
Stage 1 – 50 Nm
Stage 2 – 90 Nm
Stage 3 – Vastdraaien in een hoek – 45 graden
Stage 4 – Vastdraaien in een hoek – 15 graden
Wielen – 110 NmMet dank aan SmellyTofu van de Astra Owners Club (http://www.astra-sport.co.uk” onclick=”window.open(this.href);return false;)
15 juli 2018 om 13:08 #18358424Hoi, Ik ben René uit Groningen, 60 jaar oud (jong) en sleutel zoveel mogelijk zelf aan mijn Opels; nu een Astra G station uit 2002.
Sinds 1984 ben ik met mijn derde Opel bezig en deze heb ik al 15 jaar.Ik heb al eerder de voorste veren van deze auto vervangen en was er nu weer aan toe (gebroken) en heb ze vervangen.
Nu kraakt het geheel als ik over een drempel rijd.
De vorige keer had ik dat ook en heb de boel toen weer losgemaakt en de positie van het veerpootlager veranderd en toen was het goed.
Het had dus niets te maken met stabilisatorstangen of rubbers.Onder in de “veerschotel” staat de veer keurig tegen het nokje. Maar hoe bepaal ik de positie van het veerpootlager?
Uit de handige filmpjes op het WWW lijkt het alsof het allemaal niet zo veel uit maakt, maar de vorige keer kraakte de boel niet
meer nadat ik het veerpootlager gedraaid had.Ik vraag me af:
– Zijn de onder- en bovenkant van een veer gelijk en maakt het niet uit met welke kant boven je deze monteert?
– Volgens mij is de positie van het veerpootlager op de veer erg belangrijk.Is dat rood omcircelde “uitsteeksel” een markering? Het zal er toch niet voor niets zitten. Wat moet ik ermee.
Zet je daar het eind van de veer?Alsvast bedankt voor de reakties
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.