Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › (slecht schakelen) Hoe versnellingsbakolie bij te vullen Vec
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 februari 2011 om 13:12 #17232426
Dag Allemaal,
mijn Vectra 1.8s van 1990 schakelt wat moeilijk soms bij warme motor. Bij koude motor gaat het wel goed, dacht laat ik eerst maar eens de bakolie bijvullen. De vul plug heb ik gevonden bovenop, alleen waar zit de niveau plug? waar de olie uit gutst als ie vol zit..
Ik dacht dat ie links van de bak zat alleen kan ik hem nergens vinden.. Het is een F16 bak
Ik heb nog een busje olie van het merk Brega staan, GL5 80W 90, kan ik die gebruiken of moet er perse GM olie in van de dealer?
Alvast bedankt:thumbup
8 februari 2011 om 13:16 #17813626Hoeft niet perse Gm olie in hoor.
Maar let wel goed op dat je dezelfde olie erin gooit als wat voorgeschreven staat. (alleen ander merk natuurlijk)8 februari 2011 om 13:24 #17813627[rquote=1863150&tid=142264&author=Edwin1104]Hoeft niet perse Gm olie in hoor.
Maar let wel goed op dat je dezelfde olie erin gooit als wat voorgeschreven staat. (alleen ander merk natuurlijk)[/rquote]het is inderdaad de voorgeschreven olie.. Had weleens gehoord dat opelbakken geen kroon olie aankonden vandaar..
8 februari 2011 om 14:21 #17813628Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Anders ff wachten tot je meerdere reacties krijgt.8 februari 2011 om 18:31 #17813629[rquote=1863193&tid=142264&author=Edwin1104]Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Anders ff wachten tot je meerdere reacties krijgt.
[/rquote]tnx voor je reactie iigeerst nog de niveau plug vinden :D iemand een idee?
8 februari 2011 om 18:55 #17813630ik zou er gewoon olie in gooien van de dealer
er gaat 1.6 liter in ofzo en het kost 7 euro per liter.Ook zou ik zowiezo de complete inhoud van de bak vervangen en niet bij vullen.
Bij een F13 en F17 bak zit er aan de bestuurderszijde een overloop plug voor het juiste olie niveau (mits de auto niet scheef of op een krik staat natuurlijk :angel)
Rechts naast de aandrijfas.Daar zou ik ook eens gaan zoeken bij de F16.
8 februari 2011 om 19:02 #17813631ja hoor, als je in de auto zit rechter kant, links boven de homokneed, zeg maar
10 voor 12.nu heb ik zelf ook eens de bak olie ververst, brega 80sae90 (brezan) er gaat
1.8liter in als ik het goed heb want ik kreeg de nivo-plug niet los, ik heb er dus gewoon
2 liter in gedaan, maar nu komt het smorgens niet in zijn 1 te krijgen wel krakend
in zijn 2, hier werdt ik niet blij van dus weer het deksel onder de bak van daan en
2liter gehaald bij de opel dealert, en hij schakelde weer super, maar dit is
mijn ervaring.8 februari 2011 om 19:21 #17813632beiden bedankt voor jullie antwoord, laat ik dan maar alle olie vervangen.. Als ik de deksel eronder uithaal moet daar zeker een nieuwe pakking op? Als ik dan toch bij de dealer ben laat ik die ook maar meteen kopen..
8 februari 2011 om 19:26 #17813633precies,
vers nieuw pakkinkje is altijd goed
en dat zijn de kosten nu ook weer niet.8 februari 2011 om 19:32 #17813634Okay dan vervang ik dat allemaal sowieso..
heb even rond gezocht, dat de auto zo slecht schakelt bij warme motor kan dat niet eerder te maken hebben met metaal dat zich uitzet? dat de afstelling verkeerd is of dat er een motorsteun gebroken is? de auto heeft net 145.000km gelopen
8 februari 2011 om 19:41 #17813635tja, ik weet niet hoelang je de auto al heb, misschien heb de vorige eigenaar
de bakolie eens ververst voor niet de goede8 februari 2011 om 19:46 #17813636de vorige eigenaar en ik hebben de olie niet ververst in elk geval in de laatste 8 jaar.. Daarvoor was de auto van oude mensen.. Kan het me niet indenke
Laten we dan eerst maar kijken wat ie doet met nieuwe olie, hou jullie op de hoogte
8 februari 2011 om 19:46 #17813637kroon olie is ook troep…
Willem
8 februari 2011 om 20:19 #17813638dus als ik jou was, haal het bij de dealer, dan weet je zeker dat het
niet aan de olie ligt.4 april 2011 om 12:30 #17813639hallo, even een update:
Ik heb er vorige week pas na gekeken, eerst even de niveauplug eraf gedraaid, en de olie liep er gewoon uit terwijl de auto recht stond. In een bakje opgevangen was ongeveer een handpalm vol dus viel mee. Het zag er erg mooi helder rood uit dus ik denk dat dat wel goed zit..
Kan de druklager misschien het probleem zijn? Ik heb ook dat als hij start of optrekt in de 1, R en 2 een beetje, hij een piepend geluid maakt, dacht eerst de v-snaar maar heb die al vernieuwd.. Als je stationair gas geeft hoor je het niet, alleen tijdens het optrekken.. Ook als je schakeld van 1 naar 2 of van 3 naar 4 dan voel je de pook soms echt uit de versnelling schieten… Dus de afstelling van de pook kan misschien ook het probleem zijn? En het is nog steeds zo dat naarmate de auto warmer wordt, hij moeilijker uit en in de versnelling wil. De koppeling maakt verder geen versleten indrukt, gaat ook heel makkelijk in de 1 terwijl ie nog uitrolt en maakt geen boemeltrein geluiden. Staat nu 147.000 km op de klok
Wat denken jullie? Alvast bedankt
4 april 2011 om 17:12 #17813640vanavond misschien iemand die er wat vanaf weet? :thumbup
4 april 2011 om 17:32 #17813641druklager hoor je voornamelijk als je stil staat en de koppeling intrapt.
4 april 2011 om 18:15 #17813642hm wordt het allemaal toch wat moeilijker.. Het moeilijke schakelen lijkt me dan door de schakelstangen komen, die maar eens afstellen als ik erachter ben hoe dat moet..
Zal wel met de warmte te maken hebben, dat het metaal zich uitzet en moeilijker schakelt..Maarja waar komt die piep vandaan dan :hmmz
5 april 2011 om 19:03 #17813643[rquote=1863488&tid=142264&author=sw_reijnders]ik zou er gewoon olie in gooien van de dealer
er gaat 1.6 liter in ofzo en het kost 7 euro per liter.Ook zou ik zowiezo de complete inhoud van de bak vervangen en niet bij vullen.
Bij een F13 en F17 bak zit er aan de bestuurderszijde een overloop plug voor het juiste olie niveau (mits de auto niet scheef of op een krik staat natuurlijk :angel)
Rechts naast de aandrijfas.Daar zou ik ook eens gaan zoeken bij de F16.[/rquote]
En hoe zit dat bij mijn vectra 1.8 16v Bas.
Waar kan ik de olie aftappen en weer bij vullen want die van mij schakelt ook slecht.Dirkjan
5 april 2011 om 20:42 #17813644aftappen is gewoon de bak open draaien op het laagste punt, er zit geen aftapplug op
Vullen staat er al, de X18XE1 en Z18XE hebben een F17 bak
makkelijkst is het schakelmechanisme van de schakelstang te demonteren en via die doorgang te vullen.5 april 2011 om 20:56 #17813645Stel je schakelmechanisme ook eens opnieuw. En check de speling op het schakelmechanisme, die pin bij de bak wil nog wel eens lam worden. Die is zo vervangen. Stellen van het complete mechanisme stelt niet veel voor.
Ik vul mn eigen versnellingsbakken altijd met ATF olie….gaat perfect. geen bijgeluiden of rare fratsen.6 april 2011 om 16:36 #17813646[rquote=1907963&tid=142264&author=sw_reijnders]aftappen is gewoon de bak open draaien op het laagste punt, er zit geen aftapplug op
Vullen staat er al, de X18XE1 en Z18XE hebben een F17 bak
makkelijkst is het schakelmechanisme van de schakelstang te demonteren en via die doorgang te vullen.
[/rquote]Bedankt Bas, maar laat maar lekker zitten,komt nog wel een keertje:D
21 april 2011 om 13:11 #17813647Nou het slechte schakelen is bij mij opgelost, het lag uiteindelijk aan de afstelling.. Heel af en toe bij lange afstanden kleeft ie nog iets.. zal proberen of ik het nog een keer wat strakker kan krijgen maar het voelt verder eindelijk weer normaal.
Het piepen is er nog wel, maar hij rijdt verder goed dus als het niet erger wordt laat ik het zo. :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.