Wielbouten afgebroken

Forumindex Forums Modellen Astra Wielbouten afgebroken

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232146
    infineonz
      Lid sinds:
      21 November 2007

      Tijdens het wisselen van de wielen (voor naar achter, achter naar voren) knapten er 2 bouten af. net onder de kop.

      Gebruikte een nieuwe Norbar momentsleutel op 115NM.

      Linksachter is er 1 geknalt, en rechtsvoor.

      Heb nog niet geprobeert om los te krijgen, werd al donker.

      Is dit goed te doen?!

      En belangrijkste; moet ik alle bouten vervangen? (gezien er 2 zijn geknapt)

      #17810432
      GTS Power
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 May 2008

        Persoonlijk zou ik ze allemaal vervangen.al is het maar voor Je eigen gevoel dat alles goed zit!

        #17810433
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          bij mij kwam ie er met een linkse boor mee uit eigenlijk.

          was aan het boren, en toen liep ie vast en draaide de bout er al borend uit.

          zit niet heel vast dus.

          willem

          #17810434
          The Undertaker
            Lid sinds:
            29 January 2005

            Is het eigenlijk aan te raden om je wielbouten om de zoveel tijd te vernieuwen?

            Ik heb een zomer en winterset, 2x per jaar gaan de bouten los en weer vast op 110Nm met een momentsleutel. Banden vervang ik voordat ze er weer op gaan, wissel ze van achter naar voor en omgekeerd en dan 1x in de 2 jaar een nieuwe complete set.

            #17810435
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              tja, als er bij mij meer gaan breken vervang ik alles.

              Ik heb zelf zowiezo nog voor 2x rond te gaan keurige gaven ongeroeste bouten liggen, dus daaraan geen tekort gelukkig.

              Willem

              #17810436
              infineonz
                Lid sinds:
                21 November 2007

                Heb de rest niet nagetrokken omdat die mogelijk ook knappen. Wel klote, misschien zit het hem wel in de momentsleutel dat hij te vast word gedraait.

                Ik koop gewoon 20 nieuwe bouten en leen momentsleutel van een maat. Dan weet ik zeker dat het goed gaat en niet onder het rijden losgaan.

                Eruithalen moet dus wel lukken kennelijk, anders lassen we er wel een moer op o.i.d.

                #17810437
                infineonz
                  Lid sinds:
                  21 November 2007

                  [rquote=1859379&tid=141914&author=The Undertaker]Is het eigenlijk aan te raden om je wielbouten om de zoveel tijd te vernieuwen?

                  Ik heb een zomer en winterset, 2x per jaar gaan de bouten los en weer vast op 110Nm met een momentsleutel. Banden vervang ik voordat ze er weer op gaan, wissel ze van achter naar voor en omgekeerd en dan 1x in de 2 jaar een nieuwe complete set.

                  [/rquote]

                  Opzich zou ik zeggen; JA.

                  Die van mij knalden zo kapot bij aantrekken, dat wil je niet hebben bij rijdende auto. denk wel dat ze moe worden op geven moment en aangetast worden door zout etc.

                  Maar bij anderen gaat het 20 jaar lang goed…

                  #17810438
                  Jerremy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 October 2004

                    Ik denk dat het ook aan te raden is om als het buiten koud is of (goed) vriest ook voorzichtiger te zijn met wielbouten, en bouten sowieso.
                    De rekgrens van staal is een stuk minder bij koude, en kan dus minder hebben.

                    #17810439
                    Fonzy
                      Lid sinds:
                      7 May 2010

                      [rquote=1859536&tid=141914&author=Jerremy]Ik denk dat het ook aan te raden is om als het buiten koud is of (goed) vriest ook voorzichtiger te zijn met wielbouten, en bouten sowieso.
                      De rekgrens van staal is een stuk minder bij koude, en kan dus minder hebben.[/rquote]

                      Als de bouten van een beetje kwaliteit zijn (geen gamma spul zeg maar) Zou de kou niet zo heel veel uit moeten maken. Over het algemeen is de sterkte van metaal zo tot -15 / -20 nog gelijk als +50. Het probleem waar het hem waarschijnlijk in zit is het elke keer los en vast draaien – Metaal moeheid. Als ze te vaak te strak worden aangedraaid of door corrosie vast zitten draai je ze op een gegeven moment door de rekgrens heen.

                      Denk dat het ook helpt om ze met dat koper spul in te smeren het losmaken makkelijkr gaat dan wanneer je dat niet dot. Corroderen ze niet zo vast.

                      #17810440
                      The Undertaker
                        Lid sinds:
                        29 January 2005

                        Maar lopen ze dan niet los?

                        #17810441
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          Waren dit std wielbouten of van die imitatie dingen die je bij lichtmetalen wieltjes krijgt?

                          Ik heb nog nooit gehad dat een std bout me afbrak.

                          #17810442
                          Fonzy
                            Lid sinds:
                            7 May 2010

                            [rquote=1859888&tid=141914&author=The Undertaker]Maar lopen ze dan niet los?[/rquote]

                            Tis geen kruip olie. Bij mij zijn ze er nog nooit afgelopen.

                            #17810443
                            Famempeters
                              Lid sinds:
                              8 March 2008

                              ik werk nu al 40 jaar met auto,s en onderhoud en heb nog geen een afgebroken wiel bout (orginele bouten of moeren)gehad wel van die meuk bij een goedkope sloten set .

                              wel van die bouten die langer zijn bij een set licht metaal dan breekje ze niet maar je trekt de draad van de bout af .

                              en al is div naafjes vervangen met scheef in gedraaide bouten en rot gedraaid .

                              mazzel denk ik dan maar

                              bert

                              #17810444
                              The Undertaker
                                Lid sinds:
                                29 January 2005

                                [rquote=1859897&tid=141914&author=Fonzy][rquote=1859888&tid=141914&author=The Undertaker]Maar lopen ze dan niet los?[/rquote]

                                Tis geen kruip olie. Bij mij zijn ze er nog nooit afgelopen.[/rquote]Meer het idee dat ze “losser” zitten

                                #17810445
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  [rquote=1859881&tid=141914&author=Fonzy][rquote=1859536&tid=141914&author=Jerremy]Ik denk dat het ook aan te raden is om als het buiten koud is of (goed) vriest ook voorzichtiger te zijn met wielbouten, en bouten sowieso.
                                  De rekgrens van staal is een stuk minder bij koude, en kan dus minder hebben.[/rquote]

                                  Als de bouten van een beetje kwaliteit zijn (geen gamma spul zeg maar) Zou de kou niet zo heel veel uit moeten maken. Over het algemeen is de sterkte van metaal zo tot -15 / -20 nog gelijk als +50. Het probleem waar het hem waarschijnlijk in zit is het elke keer los en vast draaien – Metaal moeheid. Als ze te vaak te strak worden aangedraaid of door corrosie vast zitten draai je ze op een gegeven moment door de rekgrens heen.

                                  Denk dat het ook helpt om ze met dat koper spul in te smeren het losmaken makkelijkr gaat dan wanneer je dat niet dot. Corroderen ze niet zo vast.[/rquote]

                                  Wil je zeker dat ze Vast komen te zitten!!!

                                  Gebruik koper vet.

                                  heb hier laatst nog een jap gehad, die Wielen los moeten draaien met een end Pijp, 3x raden, kopervet er tussen!!

                                  Bandenboer die op ons werk komt zei het ook al, nooit vet te gebruiken bij vast zetten van wielen.

                                  heb het 1x op de naafringen gedaan, kon een half jaar later me wielen er af schoppen met flink geweld, terwijl ik ze normaal zo eraf pak bij de Vectra.

                                  Kopervet, ik ben er niet geheel kapot van.

                                  Ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit bij remmen vervangen kopervet of wat dan ook gebruikt, ik heb zowel voor als acher als handrem nog nooit vast gehad, op 1x handremkabels na.

                                  Willem

                                  #17810446
                                  joop1970
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 September 2010

                                    Toch gebruiken ze bij RVS vaak kopervet om vastzitten te voorkomen :hmmz

                                    #17810447
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      naafje en pasvlakken lekker staalborstelen voor je het wiel terug monteerd.

                                      nooit problemen mee eigenlijk.

                                      bij LM velgen is het wel goed om pasvlak tegen de schijf in het vet te zetten.

                                      Op mijn Vectra hebben nog nooit stalen wielen gezeten.

                                      Willem

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.