Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G "hikt"
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 februari 2011 om 15:08 #17232130
Ik heb een astra G uit 1998, 1.6_16V en hij “hikt” af en toe.
Het gebeurt totaal willekeurig, maar meestal bij het optrekken. ik kan 2 weken gewoon rijden zonder dat hij “hikt” en een dag later doet hij het de hele tijd..
“hikt” –> het voelt net alsof de auto motorisch 1 sec helemaal uitvalt, maar omdat je gas geeft krijg je een beste klap.
Dit is best irritant omdat het totaal willekeurig gebeurt. En het lijkt me ook niet dat dit zo hoort.
heeft iemand enig idee waar dit aan liggen??? een weet die ook een oplossing??
alvast bedankt.
3 februari 2011 om 16:34 #17810233hallo,
je kunt je brandstof filter eens vervangen, een verstopte of een heel erg vuile geeft vaak deze klachten en voor die paar euro hoef je het niet te laten.
je gasklephuis eens reinigen wil ook wel eens helpen.
ook kan je egr klep vies zijn , hoewel ik niet zeker weet of deze op jou blok zit.
mvrg Rob
3 februari 2011 om 17:14 #178102341859181&tid=141891&author=red-bull wrote:hallo,je kunt je brandstof filter eens vervangen, een verstopte of een heel erg vuile geeft vaak deze klachten en voor die paar euro hoef je het niet te laten.
je gasklephuis eens reinigen wil ook wel eens helpen.
ook kan je egr klep vies zijn , hoewel ik niet zeker weet of deze op jou blok zit.
mvrg Rob
Waar kan ik voor zo’n brandstof filter weghalen, en welke moet ik hebben??
Er zit hier wel een opel garage in de buurt, maar als ik daar wat haal zie ik het voor de helft ergens anders…..
En hoe reinig ik het gasklephuis??? (Ben wel handig, maar heb geen zin om een blok uit elkaar te gaan halen…)
3 februari 2011 om 17:37 #17810235gasklep is doodsimpel.
Tools:
torx 8 dop, female
stevige tang
schroevendraaier of inbus-dop
bus remreiniger of andere stevige schoomaakzooi
poetsdoekHowto:
Volg de luchtinlaat naar de motor. Waar deze samenkomt met het blok zit de gasklep (of smoorklep). Haal de luchtpijp eraf (slangenklem of 2, stekkertje, niet te moeilijk. alleen de pijp achter de airbox). Nu kijk je op een messingkleurige klep (vaak gitzwart door de troep), deze moet je hebben. Maak alle slangen los die aan dit onderdeel zitten los. Zitten een paar vast met een klem waar je een stevige tang voor nodig hebt. Inknijpen, naar achter schuiven en met beleid de slang eraf. Koelwater komt er ook langs, knoei dus niet teveel en leg de slangen omhoog.Met de torxdop de 4 bouten losschroeven waar het onderdeel mee vast zit. Onderdeel eruit, denk aan pakking. Dek nu het gat even af met een doek of een kartonnetje, als hier wat in valt heb je een uitdaging. Maak nu de klep grondig schoon met remreiniger, ook de buisjes en doorgangen in de wanden van de klep, kan behoorlijk hardnekkige troep zijn die erop zit. De klep kan je gewoon draaien door er tegenaan te duwen, er zit een veer in. Een oude tandenborstel kan ook uitkomst bieden.
Als je klaar bent: pakking terug, onderdeel terug en vast, slangen terug en vast, luchtpijp terug en vast en klari. :thumbup
3 februari 2011 om 17:40 #17810236Carburateur cleaner er door spuiten, loopt ie na het starten wel ff niet zo fris maar dat is zo over.
Als je hem uitgelezen wilt hebben weet je me te vinden he :D
3 februari 2011 om 17:52 #17810237kdenk idd je gasklep.. of anders gwn ff de tech2 erop hangen :)
3 februari 2011 om 17:54 #17810238egr kan ook de boosdoener zijn, of een misfire van de ontsteking
3 februari 2011 om 18:08 #17810239[rquote=1859277&tid=141891&author=Nick-GSI]egr kan ook de boosdoener zijn, of een misfire van de ontsteking[/rquote]
Dat is moeilijk uit te sluiten. Als dit het geval was geweest, was het MM-lampje zeker gaan branden.
in aanvulling hierop: Wat een kwaaltje is, is dat de DIS-ontsteking wel eens kapot kan gaan. Had ik na een lange rit. Wilde optrekken nadat een vrachtwagen had ingehaald op de snelweg, auto trekt iets op en schokt een keer en verliest onmeunig veel vermogen. Toch nog wel huis weten te halen.
Bleek dat de motor op 3 cilinders liep, de ontsteking op 1 cilinder was kaputt.
3 februari 2011 om 19:23 #17810240Z16XE geeft Misfire aan via motorlampje
3 februari 2011 om 19:52 #17810241[rquote=1859396&tid=141891&author=wim-v6]Z16XE geeft Misfire aan via motorlampje[/rquote]
ik heb X16XEL, doet die het zelfde???? (dan zal ik in vervolg eens beter opletten.
3 februari 2011 om 19:55 #17810242X16Xel geeft niet altijd een lampje
3 februari 2011 om 19:56 #17810243[rquote=1859439&tid=141891&author=wim-v6]X16Xel geeft niet altijd een lampje
[/rquote]owke
maar heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn???
en is het “schadelijk” voor de motor als ik zo langer doorrijd??
3 februari 2011 om 19:58 #17810244wel voor de katalysator.
willem
3 februari 2011 om 20:00 #17810245wat schadelijk is als de motor daadwerkelijk af en toe een cilinder overslaat , is dat de katalysator dan een enorme opdonder krijgt. Het mengsel is dan namelijk vol van onverbrande benzine. En de andere drie moeten harder werken, dus mis je enorm veel kracht. Ik moest toen mijn dis kapot was nog ongeveer 60 klik rijden, was echt geen pretje. Toch maar tussen de vrachtwagens 80 gaan rijden.
14 februari 2011 om 16:33 #17810246Zojuist bij mij aan de tester geweest.
geen foutcodes.
Enige probleem is dat de temperatuursensor al 100 graden aangeeft terwijl die op het dash nog maar op 90 stond.
Tempsensor moet dus vervangen worden.
De overige waarden zagen er normaal uit, en de lambda deed ook goed mee.
15 februari 2011 om 08:24 #17810247[rquote=1868520&tid=141891&author=Fearless]Zojuist bij mij aan de tester geweest.
geen foutcodes.
Enige probleem is dat de temperatuursensor al 100 graden aangeeft terwijl die op het dash nog maar op 90 stond.
Tempsensor moet dus vervangen worden.
De overige waarden zagen er normaal uit, en de lambda deed ook goed mee.[/rquote]
bedankt voor het uitlezen nogmaals :D
zal binnenkort eens kijken waar ik zo’n sensor weg kan halen.
moet ik nog ergen voor opletten tijdens het vervangen?
15 februari 2011 om 11:34 #17810248Mooi dat er mensen bereid zijn om andere te helpen. Heel handig om een Op-com te hebben.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.