Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Olie verversen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 februari 2011 om 10:34 #17232005
Als het weer iets aangenamer wordt wil ik mijn olie gaan verversen van mijn corsa B x12xe.
Dit is de eerste keer dat ik het zelf doe en heb een aantal vragen:
Welke olie moet in het blok: staat op de site van kroon oil dat er 0w40 of 5w40 in moet, maar moet dit vol of halfsynthetish zijn? Ook staat er dat er 3.5 liter in het blok gaat en 0.5 liter in het filter, moet er nu 3.5 of 4 liter in?
Heb een draaimomentsleutel en vroeg me af met hoeveel nm ik de carterplug aan moet draaien? Of is het gewoon vast is vast?
m.v.g
Harryastra
1 februari 2011 om 10:47 #17808839Carterplug: Vast is vast. Vergeet niet dat er liefst een nieuw ringetje op moet.
Olie soort is in de regel 10W40. Mocht je auto niet lekker willen starten in de winter, dan kan je 5W40 pakken omdat dat bij koud beter vloeibaar is.Vullen kan je gewoon doen door een 5L jerrycan er van te kopen en dan te vullen. Eerst 3 liter er in, half uurtje laten staan en dan checken met de pijlstok. Waarschijnlijk staat hij dan bij het onderste streepje, en dan vul je bij tot het nivo goed is.
1 februari 2011 om 10:55 #17808840Oke, bedankt voor de info mcKaamos!
Ga denk ik toch voor de 5w40, aangezien mijn motor niet lekker loopt in de winter. Maar moet dit vol of half synthetisch zijn of maakt dat niets uit?
Wist dat er een nieuwe pakking tussen moest, kan ik deze net zoals het oliefilter gewoon bestellen op kenteken?
m.v.g.
Harryastra
1 februari 2011 om 10:57 #17808841Zit de pakking niet bij het oliefilter meegeleverd? McKaamos bedoelt dat het ringetje van de aftap plug ook vervangen moet worden.
1 februari 2011 om 10:58 #17808842Ja, dat is gewoon te bestellen bij de dealer, automaterialenzaak, etc.
Als het goed is heb je er nu ook een pakking tussen zitten iig.Half of vol is niet zo interessant, zolang je maar geen oliesoorten mixt.
1 februari 2011 om 11:02 #17808843Voor de rest is dit filmpje wel nuttig: http://www.youtube.com/watch?v=n8B9erdk0go :P
1 februari 2011 om 11:03 #17808844[rquote=1857187&tid=141745&author=Aad Pilsch]Zit de pakking niet bij het oliefilter meegeleverd? McKaamos bedoelt dat het ringetje van de aftap plug ook vervangen moet worden.[/rquote]
Bedankt voor je bijdrage,
maar had het idd over het ringetje(pakking) van de carterplug. Mijn vraag was of ik deze net als het oliefilter kan bestellen op het kenteken.
1 februari 2011 om 11:05 #17808845Bedankt voor jullie hulp, nu gaat het vast en zeker goedkomen met het verversen:thumbup
1 februari 2011 om 11:06 #17808846de meeste automateriaalzaken hebben deze ringetjes wel op voorraad liggen
1 februari 2011 om 11:40 #17808847Okee, bedankt. Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten met het filter monteren? Heb een intern filter, dus niet een met een eigen schroefdraad.
1 februari 2011 om 11:51 #17808848dit is zon kettingmotortje?
Doe maar 10w40 ja, die andere is dunner en dan rammelt de ketting sneller bij koude start.
1 februari 2011 om 12:19 #17808849[rquote=1857224&tid=141745&author=Fearless]dit is zon kettingmotortje?
Doe maar 10w40 ja, die andere is dunner en dan rammelt de ketting sneller bij koude start.[/rquote]
is idd een motor met distriketting, kan dus volgens jou beter een dikkere olie nemen dan 0 en 5 w40 die op de kroon oil site staat aangegeven. Zal het neemenen in mijn besluit.
1 februari 2011 om 12:27 #17808850Ik doe het altijd als volgt bij onze B x12xe:
– Oliedop op het kleppendeksel eraf
– Oliefilterdop eraf en oliefilter eruit halen
– Bak onder de auto schuiven en aftapplug erui draaien
– Terwijl de olie eruit loopt verwissel je de rubberen ring op de oliefilterdop en de koperen ring om de carterplug
– Laat de olie gewoon ff 5 minuten uit lekken
– Daarna carterplug er weer op, vast is vast.
– Filter er weer in, even met een vingertje met olie langs de rubberen ring zodat deze soepel meedraait terwijl je de oliefilterdop erop draait.
– Olie bijvullen, net zoals McKaamos zei, net zolang tot ie op max staat. Daarna ff een minuutje laten draaien en 5 minuten laten staan. Daarna nog een keer checken en afvullen tot max.1 februari 2011 om 12:40 #17808851Bedankt voor de duidelijke beschrijving Jurgen:thumbup
Heb nog 2 vraagjes voor je:
– Welke olie gebruik je voor je Corsa en wat zijn je bevindingen?
– De rubberen ring van de oliefilterdop, zit die standaard bij je filter of moet je deze apart kopen? Zag namelijk dat de mijne nu iets lekt langs die ring!1 februari 2011 om 13:00 #17808852[rquote=1857249&tid=141745&author=harryastra]Bedankt voor de duidelijke beschrijving Jurgen:thumbup
Heb nog 2 vraagjes voor je:
– Welke olie gebruik je voor je Corsa en wat zijn je bevindingen?
– De rubberen ring van de oliefilterdop, zit die standaard bij je filter of moet je deze apart kopen? Zag namelijk dat de mijne nu iets lekt langs die ring![/rquote]
Ik heb altijd 10w40 gebruikt, volgens mij half synthetisch. En de rubberen ring zit er bij mij altijd bij ja.
1 februari 2011 om 14:45 #17808853Whoop whoop wel leerzaam :jerry
[rquote=1857191&tid=141745&author=TedMechanic]Voor de rest is dit filmpje wel nuttig: http://www.youtube.com/watch?v=n8B9erdk0go :P[/rquote] -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.