Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › VRAAG: Eibach – > Uiteindelijk; Caravan veren! Nu met dik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2011 om 08:30 #17231953
Zit al een tijdje te mijmeren over welke Eibach Pro-veren ik onder mijn GTS moet zetten (1.8 Elegance, handgeschakeld)
Typeplaatje: vooras: 955kg / achteras: 980 kg
allereerst zijn er de 2 setjes (965/1060 MAX kg vooras druk) die Eibach zelf aanbied, maar nu heb ik het volgende bedacht:
Alle Eibach veren sets voor de GTS hebben een achteras druk van max 1060kg.
Echter heb ik achter de achteras nog een ringtank van 70l, mijn reservewiel en een trekhaak geinstalleerd.
Bij elkaar opgeteld kom ik ruim over die 1060kg heen (+/- 1100 kg)., en dat is nog zonder baggage (kinderwagens etc)
Is het een heel gek idee om dan veren van de station/caravan te installeren? Op dit moment heb ik namelijk al heavy duty progressieve hulpveren gemonteerd omdat anders de GTS helemaal op zijn kont hangt… :wtf (en dat helpt zelfs niet afdoende)
Zo staat ie er nu bij:
Je kan het op deze schuin genomen foto’s niet goed zien, maar hij hangt achterover: (dit is met lege LPG, en 1/4 benz tank)
Het gaat mij erom dat de Vectra RECHT afgeveerd is, en dus niet zijn neus of kont de hoogte in steekt, of juist naar beneden, ook als er een beetje lading in ligt.
Graag jullie onbesproten mening!
31 januari 2011 om 08:54 #17808248Lijkt me wel een logische keuze. Maar er moeten toch meer mensen wezen die op G3 rijden met dit probleem ?
Of mss hulpveren er tussen !!
31 januari 2011 om 08:58 #17808249Ik heb er al progressieve hulpveren onder zitten, en die helpen aardig wat, maar hij blijft iets op zijn kont hangen, en dat vind ik persoonlijk niet echt mooi staan.
De hamvraag is; Wat is het gevolg van zwaardere eibach veren monteren: Gaat de wagen hiervan omhoog, of wordt hij slechts erg stug?
31 januari 2011 om 17:11 #17808250Ik weet niet of hij er van omhoog gaat, hij gaat in ieder geval niet de gebruikelijke 1,5 cm omlaag.
31 januari 2011 om 18:40 #17808251schroef setje????:hmmz
31 januari 2011 om 18:55 #17808252met stuggere veren gaat hij zeker omhoog.
Het verlagen met alleen veren kennen we omdat niet de veren korter zijn(wat overigens ook niet mag bij de keuring, want dan komen de veren los in de veerschotels te liggen) maar omdat de veerlengte hetzelfde is als de originele veren, zijn deze minder stug dan de originele.
Daardoor zakt de auto verder door.
Maar omdat je de veer voorspanning niet kunt regelen, wat bij een schroefset wel kan, zal dit met een gastank resulteren in een grotere diepgang dan zonder tank.
Maar dat lijkt me logisch!!
Wat je wel kunt doen om dit op te lossen, is of veren voor achter pakken met 2cm verlaging, ipv de 4cm . of wat je nu precies hebt gekocht..
Het blijft een probleem met dit soort verlagingen.
Daarom heb ik altijd voor een schroefset gekozen met rebound verstelling.
Hiervan zijn de spindles dikker en korter dan de originele schokbreker, en je kunt de in en uitgaande demping regelen.
Kortom, of de helft stuggere veren nemen achter, of de originele veren zonder hulpveren would do the trick.31 januari 2011 om 19:32 #17808253[rquote=1856645&tid=141668&author=afterburner27]
Het verlagen met alleen veren kennen we omdat niet de veren korter zijn(wat overigens ook niet mag bij de keuring, want dan komen de veren los in de veerschotels te liggen) maar omdat de veerlengte hetzelfde is als de originele veren, zijn deze minder stug dan de originele.
[/rquote]
:hmmz:o HuH??? Ik kan nu niet een vergelijksfoto maken maar mijn originele veren zijn wel degelijk langer dan mijn Eibach veren. Dit was ook zo bij mijn vorige auto, een BMW station. Ook die originele veren die er onder uit kwamen waren langer dan de set die er onder ging. Mijn huidige veren zijn ook stugger dan de originele. Ik blijf een leek maar dit vind ik nu wel een opmerkelijk verhaal worden…. En waarom zouden ze los komen te liggen in de veerschotel? Het enige wat gebeurt mits je de schokbrekers niet vervangt is dat deze minder diep ingaan. Je gebruikt dus niet meer de volle lengte van de zuiger. Vandaar dat ze aanraden om bij 30 mm of meer ook verkorte schokbrekers te nemen omdat dan de hele zuig weg gebruikt wordt.Safe driving Jurgen.
31 januari 2011 om 19:39 #17808254[rquote=1856239&tid=141668&author=McLambo]Zit al een tijdje te mijmeren over welke Eibach Pro-veren ik onder mijn GTS moet zetten (1.8 Elegance, handgeschakeld)
Typeplaatje: vooras: 955kg / achteras: 980 kg
allereerst zijn er de 2 setjes (965/1060 MAX kg vooras druk) die Eibach zelf aanbied, maar nu heb ik het volgende bedacht:
Alle Eibach veren sets voor de GTS hebben een achteras druk van max 1060kg.
Echter heb ik achter de achteras nog een ringtank van 70l, mijn reservewiel en een trekhaak geinstalleerd.
Bij elkaar opgeteld kom ik ruim over die 1060kg heen (+/- 1100 kg)., en dat is nog zonder baggage (kinderwagens etc)
Is het een heel gek idee om dan veren van de station/caravan te installeren? Op dit moment heb ik namelijk al heavy duty progressieve hulpveren gemonteerd omdat anders de GTS helemaal op zijn kont hangt… :wtf (en dat helpt zelfs niet afdoende)
Zo staat ie er nu bij:
Je kan het op deze schuin genomen foto’s niet goed zien, maar hij hangt achterover: (dit is met lege LPG, en 1/4 benz tank)
Het gaat mij erom dat de Vectra RECHT afgeveerd is, en dus niet zijn neus of kont de hoogte in steekt, of juist naar beneden, ook als er een beetje lading in ligt.
Graag jullie onbesproten mening![/rquote]
Is het niet de schokbreker die bepaald hoe diep ie gaat inzakken bij belading? De veer zet alleen maar de hoogte conform de lengte van de veer. Is er iemand op het forum die hogere wiskunde heeft en dit kan uitleggen. Begin nu te twijfelen:o
Safe driving Jurgen
31 januari 2011 om 19:40 #17808255Ik heb hier verder de hele dag flink over nagedacht!
Op een gegeven moment had ik bijna 2 setjes gekocht: de lichtste voor de GTS (965/10800, en de lichtste voor de CARAVAN(1060/1210),
maar ik kreeg op een gegeven moment bericht terug van een engels bedrijf dat ze verkoopt, en een duitse leverancier.Er wordt nu bij Eibach nagevraagd wat ik het beste kan doen.
De engelse leverancier gaf aan dat het plaatsen van een caravan kit wel kan, maar dat de auto dan MAXIMAAL 2cm inzakt, voor zowel de vooras als achteras, ten opzichte van een SEDAN. Dit alles was wel afhankelijk van een berekening, waarbij ook de veerkracht van de hulpveren in meegenomen moet worden.. kortom ingewikkeld verhaal.
Dat zou betekenen dat de voorkant min of meer hetzelfde blijft, en de achterkant een centimeren of 2 omhoog komt, omdat deze nu te ver doorhangt. Op zich vind ik dit geen slechte oplossing.
met de GTS kit zou dit eerder 30-35mm zijn, vanwege het extra gewicht (lpg enzo)
De duitse leverancier gaat navragen of ik de lichtste GTS set kan monteren in combinatie met de hulpveren.
Ik verwacht dat de achterkant ongeveer gelijk blijft hangen (Eibach veren zijn progressief, en aan de achterkant iets sterker als origineel GTS), en dat die van de voorkant een centimetertje of 1.5 extra zakt, waardoor het geheel weer gelijk komt.Dan is de wagen in het geheel nog iets verder verlaagd, en dat staat volgens mij erg mooi met de zomervelgen erop.
Toch houd ik die CARAVAN set even in het achterhoofd, mocht het nu helemaal niet willen met de GTS veren, dan koop ik die van de CARAVAN, en wil ik dat ook proberen. Misschien bestel ik ze wel alsnog tegelijk als het allemaal te lang duurt, want de auto is 2 weken geleden over de APK heengelopen hierdoor, en ik moet zo snel mogelijk nieuwe veren plaatsen en voor de herkeuring! :o31 januari 2011 om 19:44 #17808256[rquote=1856688&tid=141668&author=jraaf][rquote=1856645&tid=141668&author=afterburner27]
Het verlagen met alleen veren kennen we omdat niet de veren korter zijn(wat overigens ook niet mag bij de keuring, want dan komen de veren los in de veerschotels te liggen) maar omdat de veerlengte hetzelfde is als de originele veren, zijn deze minder stug dan de originele.
[/rquote]
:hmmz:o HuH??? Ik kan nu niet een vergelijksfoto maken maar mijn originele veren zijn wel degelijk langer dan mijn Eibach veren. Dit was ook zo bij mijn vorige auto, een BMW station. Ook die originele veren die er onder uit kwamen waren langer dan de set die er onder ging. Mijn huidige veren zijn ook stugger dan de originele. Ik blijf een leek maar dit vind ik nu wel een opmerkelijk verhaal worden…. En waarom zouden ze los komen te liggen in de veerschotel? Het enige wat gebeurt mits je de schokbrekers niet vervangt is dat deze minder diep ingaan. Je gebruikt dus niet meer de volle lengte van de zuiger. Vandaar dat ze aanraden om bij 30 mm of meer ook verkorte schokbrekers te nemen omdat dan de hele zuig weg gebruikt wordt.Safe driving Jurgen.
[/rquote]Jullie hebben alletwee gelijk, de GTS heeft inderdaad kortere veren dan origineel. Dit scheelt bij volledig ontspannen veer een centimerer of 3. Echter de dikte van de windingen en de spoed is ook anders.
De veren zijn echter nog steeds zo lang dat ze flink klem zitten in de veerpoot.
Wat afterburner bedoelt is bij extreme verlaging, dan kan het zijn dat bv bij je achteras je veren er tussenuit vallen als je hard over een drempel rijdt
31 januari 2011 om 20:02 #17808257Er staat me iets bij , dat bij verlagingsveren, er helemaal niks harder wordt, maar het handeltje zelfs slapper zal worden.
Veel sneller tegen je bumprubber aan slaan, en ga zo maar door.
Goed verlagen doe je niet met alleen maar veren (ja voor de looks misschien) en ook niet met een goedkope schroefset. Die zijn ook zo slap als kauwgom.Als je het echt goed wilt hebben, zou ik een goede set kortere schokbrekers kopen, met bijbehorende veren. Scheelt een hoop ellende met aanlopen in je wielkasten.
Goedkope schroefsets zijn goed voor de looks en het comfort, maar wegligging is bullshit.Dikke koni’s sport eronder met rebound verstelling, en je kunt gaan karten met je auto.. Rebound open en het is een familie auto.
Kost wat, maar dan heb je ook wat!!!!
ps even voor Jurgen, schokbreker speelt zeker mee met de veerweg. Echter is de demping van deze lange schokbrekers niet berekend om helemaal onderin te gaan staan.
Wat je gaat krijgen, is enorm overhellen van je auto bij het scherpere stuurwerk.
Voordeel: Hij is lager.
Nadeel: wegligging, NIET!!31 januari 2011 om 20:11 #17808258progressieve veren zijn bovenin zacht (comfort tijdens het rijden), en onderin hard (goede demping als het nodig is; remmen en sturen)
Het gaat mij niet zozeer om het verlagen, maar meer om dat ik een kwalitatief goed setje veren heb, die niet zo snel breken en inzakken. Daarvoor kies ik eibach….
Het liefst had ik een setje die de standaard verlaging van de GTS intakt houdt, want dat is echt prima (-2cm)…. misschien toch maar die CARAVAN kit dan :jerry
31 januari 2011 om 20:15 #17808259Hahaha, ja dat kan ook…
Je moet wat..toch…:DOnder mijn vorige auto had ik ook die Koni’s..goede schokbrekers moet ik zeggen..altijd veel plezier mee gehad…
Eibach is ook goed, en FK ook maar dan de duurdere lijn van FK..
Ik zou zeggen , GEWOON DOEN!!ps , mooie vec trouwens, kleur is ook goed ..ruilen hahahah
31 januari 2011 om 20:54 #17808260Het is zoals jraaf al zegt. De Eibach veren zijn korter en stugger.
Ik zal hier even een kort lesje vering geven, uit de kennis die ik opgedaan heb uit het knutselen met mijn motor.
(Wegens mijn jojo-gewicht regelmatig andere veer moeten steken op mijn Öhlins demper)Met veren regel je de rijhoogte (of in het engels de “static sag”)
De rijhoogte is bedoeld om de vering de juiste positieve en negatieve veerweg te geven.
Meestal 2/3 positief (inveren) en 1/3 negatief (uitveren).
Beide zijn belangrijk voor de wegligging, bij een gebrek aan negatieve veerweg zal het wiel de weg niet kunnen volgen bij kuilen of binnenbochten.Dit heeft niets te maken met de dynamische rijhoogte en het inveren tijdens het rijden, dat wordt bepaald door de schokdempers.
Na het verlagen wil je dat deze verhouding nog steeds 2/3 -1/3 is.
Om dit te behouden moet je kortere maar sterkere veren monteren. Monteer je even lange zachtere veren, dan wordt de negatieve veerweg te groot. Monteer je te stugge veren dan wordt de negatieve veerweg te kort.De veer die je er onderzet moet dus afgestemd zijn op de statische belasting. Kort gezegd moet de auto de juiste rijhoogte hebben met de meest voorkomende belasting.
Hier zit ook het probleem van de goedkope chinese schroefsetjes, die gebruiken stijve 1-size-fits-all veren, en de rijhoogte bepaal je door de voorspanning op de veer te verstellen. Hierdoor raak je vaak negatieve veerweg kwijt. Onwetenden vinden dit lekker rijden, “als een kart op de weg liggen”, dat klopt, maar bij de eerste beste bocht met selcht wegdek rijdt een auto met normale vering je helemaal zoek.
In deze redenatie is McLambo helemaal correct, het kan goed zijn dat de GTS veren te slap zijn in zijn geval en dat de auto te laag ligt waardoor hij veerweg verleist. Maar monteerd hij te stijve veren, dan komt de auto niet alleen te hoog te staan, hij loopt ook het risico negatieve veerweg te verliezen, met alle gevolgen van dien.
PS: Ik bedenk me nu dat ik nog een setje Eibach veren heb liggen, die zijn voor een C caravan. De achteras veren zijn de juiste, maar mijn Vec C is te zwaar voor de vooveren. Als bereid ben naar het zuiden te komen rijden op een zaterdag, kunnen we wel wat reglen. Ik kan eventueel zelfs regelen dat de achterveren meteen geplaatst worden, dat is toch zo gebeurt. Dan kan je zien wat de auto doet.
31 januari 2011 om 20:58 #17808261verklaar mij dan eens , dat de veren van merwede, waar bijna alle veren vandaan komen (apex) ed., die ik heb besteld destijds voor een ander merk auto, net zo lang waren, als de originele veren.. maar slapper…maar wel progressief gewonden.
31 januari 2011 om 21:05 #17808262[rquote=1856869&tid=141668&author=yzf1kr]
In deze redenatie is McLambo helemaal correct, het kan goed zijn dat de GTS veren te slap zijn in zijn geval en dat de auto te laag ligt waardoor hij veerweg verleist. Maar monteerd hij te stijve veren, dan komt de auto niet alleen te hoog te staan, hij loopt ook het risico negatieve veerweg te verliezen, met alle gevolgen van dien.
[/rquote]Als bijkomst zijn alle pro-kit veren van Eibach -30mm tov standaard voertuig. Dus boven het standaard niveau van een GTS zou ik denk ik niet uitkomen met de slapste set Caravan veren.
Dit is nog een interessant topic aan het worden, met dat gefilosofeer
king:
1 februari 2011 om 17:14 #17808263[rquote=1856882&tid=141668&author=afterburner27]verklaar mij dan eens , dat de veren van merwede, waar bijna alle veren vandaan komen (apex) ed., die ik heb besteld destijds voor een ander merk auto, net zo lang waren, als de originele veren.. maar slapper…maar wel progressief gewonden.[/rquote]
Het voorlaatste woordje verteld het hele verhaal al.
Progressieve veren zijn een apparte wetenschap.
De veerconstande wordt hoger naarmate je ze verder indrukt.
Het kan dus goed zijn dat zoals jij zegt de veren op het eerste stuk een lagere veerconstante hebben dan de originele, maar een later deel weer een veel hogere. Waardoor je dus over de volledige indrukking toch weer meer kracht nodig hebt.Dit heeft zijn voordelen en nadelen, grootste nadeel is dat schokdempers hierop moeilijk af te stemmen zijn. Omdat schokdempers gebouwt zijn om over het volledige bereik de zelfde afstand per krachteenheid af te leggen.
In theorie zou je dus bij progressieve veren bij een andere belading van je auto weer de dempers anders af moeten stellen. Vandaar dat men in de auto/motorsport voornamelijk gebruik maakt dan liniaire veren.
1 februari 2011 om 17:17 #17808264[rquote=1856905&tid=141668&author=McLambo]
Als bijkomst zijn alle pro-kit veren van Eibach -30mm tov standaard voertuig. Dus boven het standaard niveau van een GTS zou ik denk ik niet uitkomen met de slapste set Caravan veren.Dit is nog een interessant topic aan het worden, met dat gefilosofeer
king:[/rquote]
Ik heb zitten zoeken, maar volgens mij zijn alle caravan achterveren het zelfde. Allemaal 1215kg.
Ik zou ook niet weten waarom daar verschil in zou moeten zitten.De Sedan zit weer tussen de caravan en gts in.
1 februari 2011 om 17:25 #17808265[rquote=1857460&tid=141668&author=yzf1kr][rquote=1856905&tid=141668&author=McLambo]
Als bijkomst zijn alle pro-kit veren van Eibach -30mm tov standaard voertuig. Dus boven het standaard niveau van een GTS zou ik denk ik niet uitkomen met de slapste set Caravan veren.Dit is nog een interessant topic aan het worden, met dat gefilosofeer
king:[/rquote]
Ik heb zitten zoeken, maar volgens mij zijn alle caravan achterveren het zelfde. Allemaal 1215kg.
Ik zou ook niet weten waarom daar verschil in zou moeten zitten.De Sedan zit weer tussen de caravan en gts in.
[/rquote]Ik doelde meer op de as-last van de vooras, die varieert ook bij de CARAVAN naargelang het type motor..
SEDAN en GTS veren zijn volgens mij sowieso voor en achter hetzelfde
en bijna alle veren op personen auto’s zijn progressief.
Ondertussen is de zet besteld. Hoera!
Eibach adviseerde om toch voor de 965 / 1080 kg set voor de GTS te gaan, icm met de aanwezige hulpveren.
Mocht dit nou toch gaan doorzakken oid, dan hoop ik nog eens het hierboven genoemde CARAVAN setje te kunnen proberen.Ik ben in ieder geval razend benieuwd naar het resultaat.
Die sokjes heb ik inmiddels ook besteld, en liggen bij de VOD op me te wachten.Heb ik nog een vraagje: Helemaal boven in de veerpoot zitten van die plastic draailagers. Bij mij kraakt het omdat ze vol met zand zitten, en er zit onwijs speling op. Maakt dat nog wat uit?
2 februari 2011 om 12:50 #17808266Nog even een foto gemaakt van de OEM en de Eibach veren (1 voor en 1 achterveer).
Links OEM die duidelijk langer zijn als de Eibach veren rechts.
Ook goed te zien is dat deze veren niet progressief.PS: Mocht je de veren gaan verangen, haal dan wel nieuwe “sokken” voor over de voorveren, want anders zijn ze in no-time stuk.
2 februari 2011 om 12:59 #17808267Dat is een mooi overzichtje zeg! vooral die voorveren lijken mij veel straffer dan de OEM’s. Al moet ik zeggen dat een GTS voorveer op zich al meer windingen heeft dan die gene op de foto (2e van rechts)
nieuwe sokken liggen op me te wachten bij de opel dealer. Ga ik zo uit het werk op halen. Heb zowel een blauw als groen setje besteld, omdat ik niet goed wist welke maat ik moest hebben.
2 februari 2011 om 15:33 #17808268Zo, de sokjes zijn iig al binnen:
Heb ook nog even gevraag voor de lagers die boven de veerpoot zitten. Deze kosten 21.50 ex btw per stuk.
Ze hadden er toevallig nog 3 stuks liggen, dus ik heb gevraagd of ik er eentje mocht zien.Op zich zit er evenveel speling op als de mijne, alleen zonder het zand erin
:wors
Ik ga eens kijken of ik dat er op de een of andere manier uit kan spoelen. Dan moet het ook goed wezen
4 februari 2011 om 14:31 #17808269Zojuist mailtje ontvangen dat de set verstuurd is. Joepie de poepie!
8 februari 2011 om 22:28 #17808270Nou, de voorveren zitten eronder!
Ik denk dat de voorkant toch weer een cm of 2 gezakt is, tov van standaard GTS…
Heb op de terugweg naar huis al 2 x de rubberen flap onder de voorbumper over een drempel heengeschraapt. :hmmz (hoe duur zijn deze bij de VOD??) :cool:
Het rijdt wel erg lekker, maar ik moet het nog eens even aankijken. Morgen moet ik zo’n 120 km rijden, hoofdzakelijk binnendoor, en door dorpjes enzo heen. dus zal mij benieuwen.
Ook toen ik voor het eerst achter het stuur kroop, had ik zoiets van: wow, we zitten voorover! toch apart dat dit met een paar cm al merkbaar is.Ik heb in ieder geval de hoogte van de spatboard rand opgemeten, dus zo kan ik nameten of ze nog verder inzakken. (65cm tot aan de grond, was eerst 67cm. Met de Koldax veren 69cm :o)
Als dit het geval is binnen afzienbare tijd, dan stuur ik ze toch terug denk ik.. :cry, en probeer ik ze om te ruilen voor 1 setje zwaarder
8 februari 2011 om 22:42 #17808271heb je achter nog de originele veren zitten?? misschien daar ook 2 of 3 cm laten zakken,misschien dat het dan meevalt met de drempels omdat die dan weer “recht” staat komt die voor weer “iets” omhoog lijkt mij.
Mijn B1 heb ik verlaagd met INTER ALLOY 35mm rondom maar heb geen last op drempels…behalve die bij de aldi….als ik daar scheef linksaf eraf ga dan raakt er iets de grond (wat weet ik niet) maar verder nergens last van:D
Gr.Paul
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.